Religioosne abordivastasus trügib avalikku ruumi ja jahib kriisis inimesi

Jumal on ‘pro-life’, aga sina?Uudistekanaleid täidab uudis selle kohta, et Sihtasutus Väärtustades Elu avas raseduskriisi telefoninõustamise teenuse.

„Telefoninõustamise eesmärk on teha raseduskriisi nõustamine kättesaadavaks üle-eestiliselt“ ütles SA Väärtustades Elu juhatuse esimees Kaia Kapsta.

Lisaks Tallinna haiglatele ja Tallinna Raseduskriisikeskusele nõustatakse naisi ka Rapla, Läänemaa, Rakvere ja Põlva haiglas.

Raseduskriisi sattunud naistel ja/või tema lähedastel väheneb suuremal või vähemal määral võime tulla toime füsioloogiliste, sotsiaalsete ja psühholoogiliste muutustega või traumaatiliste kogemustega, mis on seotud rasestumisega, raseduse katkemise või katkestamise, lapseootuse, sünni ning emadusega.

Nõustamine hakkab toimuma koostöös tervist edendava projektiga „Raseduskriisi nõustamine”, mida toetab Eesti Haigekassa.

Allikas: PM Online.

Kõik oleks peaaegu kena, aga jäetakse ütlemata ehk isegi varjatakse teadlikult, et tegu on poliitilis-religioosse pro-life kampaania kohaliku versiooniga. Kriisis inimene on religioossetele mõjutustele tunduvalt kergem saak kui omadega hästi toime tulev inimene ja pole imestada, miks usupropaganda end just sellises salakavalas vormis teostada soovib.

Kaia Kapsta, kuidas sattusid sina selle teema juurde?
Olen olnud oma rasedustega korduvalt kriisis. Haiglas olen vaadanud kontrasti, kuidas mina võitlen selle eest, et last säilitada, ja teised teevad kergekäeliselt aborti. Minu pastor Heigo Ritsbek kõneles, et EKN „Eluväärtuste“ ümarlaud otsis selle teema projektijuhti. Tundsin, et saan kaasa aidata.

Mis on plaanis lähitulevikus?
„Eluväärtuste“ ümarlaud ja sihtasutus „Väärtustades elu“ on välja töötamas abordieelse nõustamise kontseptsiooni, et saaks hakata koolitama inimesi nõustamistööle haiglate juures. Meie ei tee ajuloputust, vaid toetume nõustamise headele tavadele. Meie sõnum räägib Jumala halastusest.

Usupropaganda Haigekassa (maksumaksja) raha eest? Ja kust teab Kaia Kapsta, kui kerge- või raskekäeliselt keegi oma otsuseid teeb? Jumal ütles? Selline enese paremaks ja moraalsemaks arvamine pole meie ellu kunagi häid lahendusi toonud, vaid viinud totalitarismi ja mõttekontrolli sohu.

Kuidas läheb keskuste loomine Eestis? Kust tulevad toetused?
Peamiselt jääb siin lootus eraisikutele. Selleks otstarbeks lõime sihtasutuse „Väärtustades elu“. Tahame teha koostööd riigi ja valitsusega, otsida dialoogi arstide ja ämmaemandatega, tuua abordi teema riigi ühiseks mureks. Rahvastikuministri büroo on otsinud koostööpartnereid.

Riiklikul tasandil ei saa aborti keelustada. Nad pöördusid EKN poole. Alternatiivina pakuti seal välja abordinõustamine, et inimesed saaksid teadlikuks abordi olemusest ja selle mõjust vaimse, füüsilise ja emotsionaalse heaolu seisundile.

Et siis rahvastikuminister tunnistas kahetsusega, et naise vaba õigust rasedus katkestada või mitte ei saa riigi tasandil keelata. Küll aga saab riigi toel lasta teha ajupesu, ja seda usuorganisatsioonid juba oskavad. Praegu on SA Väärtustades Elu üks nõukogu liige endine rahvastikuministri nõunik Kristina Täht.

Abort ei ole üksnes meditsiiniline protseduur. Naine meie ühiskonnas on jäetud üksi oma sünge saladusega.

Käivad läbirääkimised Tallinna ja Tartu Tervishoiu kõrgkoolides, et teha seal koolitusi raseduskriisi, kriisipsühholoogia ja abordi erinevate külgede kohta. EKN, kuhu on kaasatud ka nõustamise spetsialistid, töötab välja koolitusprogrammi.

Allikas: ekklesia.ee

Eluväärtuste projektijuhiks valitud Kaia Kapsta kuulub Eesti Karismaatilisse Episkopaalkirikusse ning lõpetab teoloogilise hariduse omandamist Eesti Metodisti Kiriku Teoloogilises Seminaris.

Allikas: Eesti Kirikute Nõukogu, 2004.

47 Replies to “Religioosne abordivastasus trügib avalikku ruumi ja jahib kriisis inimesi”

  1. Ohh, jummel küll! Ja nõukogus on muidugi ka imelapsest usujüngriks ümber kvalifitseerunud Janek Mäggi… Sellele ajupesu sihtasutusele küll tuult tiibadesse ei sooviks ja loodan, et riigiasutustel siiski kainet meelt selle asja olemuse lahtiharutamiseks jätkub… Soovimata rasedusega naistel niigi kehv olla.
    Aga huvitav ka algataja lause “Olen olnud oma rasedustega korduvalt kriisis”. Selline mitmuses kasutatud vorm jätab kummalise mulje. Kas tegemist on allakäinud inimese hiljutise jumalaleiuga? Midagi nagu new born christian?

  2. Lp. autor,

    Ei saanud väga aru, mis teil selle projekti vastu on?

    Kes teab, võib olla on ka teie ema kunagi taolise nõustamise osaliseks olnud ja nüüd on ühiskonnal nii tore, tark ja huvitav kodanik olemas ;)

  3. Mõtlesime ka ise oma teise poolega, et asi on kurb seoses selle nõustamisega. Miks?

    Alustan sellest, et raseduskriisi nõustamist kui sellist on tõepoolest väga vaja. On vaja, et rasedat (ja tema teist poolt) aidataks rasketel hetkedel ja antaks kogu võimalik info. See on midagi, mis peab lihtsalt olema. Jah, mõnel juhul võiks sellega kaasneda abordiotsuse muutmine, kuid see muutmine võib minna nii ja võib minna naa. Võimalik, et mõnele “tahan sünnitada” kuluks ära hoopis vastupidine otsus. Maailma ei ole vaja juurde ühte õnnetut ilmakodanikku, kelle vanematel tema jaoks aega ei ole või kes elab jubedates tingimustes. See on loomulikult maitseasi, kuid nõustamise tulemusena võib tulla ka see tulemus. Nõustamine ongi faktide ja võimaluste pakkumine ilma suunamiseta.

    Miks on usuliste seostega nõustamine halb? Sest nagu ma eelmises lõigus ütlesin, nõustamise garanteeritud tulemus saab olla vaid informeeritud otsus. Mis see otsus on, ei tohi olla ette teada. Siis poleks see nõustamine, vaid mõjutamine.

    Miks see teema mulle oluline on? Nagu ma siin varem ka kirjutanud olen, ootan hetkel last. Me olime oma teise poolega ka valiku ees ja alguses otsustasime ühte, nüüd teistpidi. Saame juulis vanemateks. Meil ei olnud vaja nõustamist, sest vajaliku info otsisime ise, mõtlesime ise järgi ja oli olemas sõber, kes oskas oma kogemustest nõu anda. Tema on teinud mõlemad otsused. Teistel seda luksust ei ole ja neil oleks tarvis mujalt saada infot ja seda nad peavad saama. Ja see info peab olema kõikehõlmav ja objektiivne.

    Abordiotsus ei ole naise jaoks lihtne. See on üks raskemaid otsuseid, mida teha. Lapse saamise otsus on ka üks raskemaid. Pange need kaks kokku ja ongi ülevaade olukorrast.

  4. Jah just, kõik viitab sellele, et tegemist on nõustamisteenusesse rüütatud (usust lähtuva) ühesuunalise ümberveenmisteenusega…

  5. Palju õnne, Bettani :-) Sulle ja su kaasale.

    Muidugi on nõustamist vaja, selles ju polegi küsimus. Ka religioosne nõustamine võib olemas olla, kui asjaosalised sedasi heaks arvavad. Selle Väärtustade Elu asjus on aga mitu küsitavust:

    * varjatakse religioosset tausta ja pakutakse seda kui neutraalset infojagamise allikat, mida see ei ole;

    * religioosset kihutustööd võib usuorganisatsioon teha, kuid ta ei pea selleks maksumaksja raha kasutada saama; näidet religioonist tingitud valetamisest võib näha nt siit:
    http://www.hosianna.ee/abort/
    (hoiatan, et sealne pildimaterjal võib olla emotsionaalselt raske taluda, aga need on enamuses kontekstist välja rebitud ja meelevaldselt loodud libaseostega); muidugi, see ei esinda kõiki Eestis tegutsevaid abordivastaseid ega usuorganisatsioone, peenemad tegelased tegutsevad EKN ja katoliku kiriku rüpes (nt Vanalinna Hariduskolleegiumi juures tegustev Elukultuuri Instituut);

    * usuline nõustamine ei lähtu teaduspõhisusest ega tihti isegi kohalikest seadustest, vaid usudogmadest, mis on tihti vastuolus nii teaduslike teadmiste kui kohalike seadustega;

    * kogu pro-life liikumine (kohalikud harukontorid kaasaarvatud) on religioosne propagandaüritus ja see seos tuleb ühiskonna läbipaistvuse huvides igal võimalikul moel teatavaks teha.

  6. to Martin Vällik!
    Mille puhul sa mind õnnitled?

    Et mul on rasedus katkenud seletamatutel põhjustel ja et ma viibisin samal ajal ühes ruumis inimestega, kes tegid kergekäeliselt aborti?
    Et mul istus sellel hetkel arst voodiäärel ja rääkis kuidas see laps oleks pidanud sündima, kuigi kõik mis temast järel oli mus välja roogitud ja ma jooksin verd?
    Et sellele vaatamata pole mu usulised tõekspidamised muutunud?

    Et ma ei ole ei ühe ega teise sektsiooni esindaja kuigi tean nende seisukohti?
    Et ma olen vaatamata rasketele seisudele ja meditsiinilistele valeotsustele, teinud ise otsuseid, mis puudutavad rasedust, vaktsineerimist ja muid valdkondi?

    Et ma olen kutsunud lapsele kiirabi raske haiguse ajal ja kiirabi arstid on võtnud lapse palaviku alla viina ja vee kompressiga?

    Et ma olen lapse haiguse ajal viibinud Tallinna Lastehaiglas?

    Et ma olen hakanud harima ennast meditsiini vallas, sest alati ei saa usaldada arste aga ma pole pimesi ka alternatiivmeditsiini usku?

    Ma olen mõned korrad öelnud, et see mida ma siin kirjutan ei peegelda minu uskumusi ega tõekspidamisi.
    Ma olen siin figureerinud, et algatada aktiivset arutelu ja esitada teistsuguseid seisukohti, aga need ei ole alati minu seisukohad. Ma võin väidelda ka teemadel mida ma ei usu. Ma võin esitada küsimusi kahel tingimusele, ma kas ei saa aru asjast või ma tahan, et inimesed mõtleksid sellel teemal.

    Ma kahtlen teie lugemisoskuses.

  7. Bettani kirjutas:

    Et ma olen kutsunud lapsele kiirabi raske haiguse ajal ja kiirabi arstid on võtnud lapse palaviku alla viina ja vee kompressiga?

    Ilmselt on siin mõeldud, et see lihtne meditsiinivahend ei ole tänapäeva arstidele seisusekohane.

    Nii see ei ole. Olenevalt asjaoludest võivad tänapäeva arstid ka jäävanni abil palavikku alandada.

  8. to dig
    Ei see oli mõeldud nii, et ka tavalised arstid kasutavad lihtsaid võtteid, kuigi teie siin tahaksite näha, et kõik kummardaksid tablette ja skalpelli.

  9. Bettani kirjutas:

    Ei see oli mõeldud nii, et ka tavalised arstid kasutavad lihtsaid võtteid, kuigi teie siin tahaksite näha, et kõik kummardaksid tablette ja skalpelli.

    Noh, nii tabletid kui skalpell on oma olemuselt väga lihtsad riistad :-)

    Näiteks on teada, et vanaegiptuse arstid kasutasid skalpelle. Tõsi küll, kuna nad rauda ei tundnud, tegid nad skalpelle pronksist — koos kõige sellega kaasnevaga.

    Ja tablett oma lihtsaimal kujul on kokkusurutud pulber — võimalik, et natukese liimainega.

  10. Bettani

    Et mul on rasedus katkenud seletamatutel põhjustel ja et ma viibisin samal ajal ühes ruumis inimestega, kes tegid kergekäeliselt aborti?

    Kust sa tead, et nad tegid kergekäeliselt selle abordi? Lugesid nende mõtteid? Olid juures, kui nad teise poolega kolm ööd nutsid ja arutasid, mida teha? Olid juures, kui selle teise tüdruku mees minema jalutas, teatades, et tema pole asjast huvitatud ja ema ta kodunt välja viskas? Olid juures? Ei olnud. Jah, võib-olla neid asju ei juhtunud, võib-olla oli see mõne nende jaoks lihtne otsus. Aga tõenäoliselt ei olnud ja sul ei ole õigust ka nii väita.

  11. catlyn kirjutas:

    Jah, võib-olla neid asju ei juhtunud, võib-olla oli see mõne nende jaoks lihtne otsus. Aga tõenäoliselt ei olnud ja sul ei ole õigust ka nii väita.

    See ongi üks religioosse abordivastasuse tunnuseid. Religioosse abordivastase meelest on kaks võimalust: naine kas teeb kergekäeliselt abordi või on asja piisavalt läbi mõelnud ja sellepärast abordist keeldunud. Ja kuna läbimõtlemise tagajärg saab religioosse abordivastase meelest olla ainult üks, siis oleks selle ideoloogia järgi kuritegelik korraldada nõustamist, mis läbimõtlematu otsuseni viia võiks — nii absurdne, kui see idee ka ei ole.

    Ehk siis:

    WHILE NOT abordiplaan välistatud DO BEGIN
    mõtle veel
    END
    { Nüüd on piisavalt mõeldud }

  12. to catlyn
    Jah, mul on õigusti nii väita, sest poiss ja tüdruk olid minuga samas palatis ja tüdruk rääkis kõigile, miks ta nii tegi. Millistel kaalutlustel ta selle tegi. Nii, et ma tõesti kuulsin pikalt kuidas, millistel põhjustel nad otsustasid abordi kasuks.
    Ja samas palatis oli naine, kes üritas säilitada rasedust, kolm eelnevat oli tal katkenud.
    Naine, kellel rasedus katkes teadmata põhjustel ja ootas meditsiinilist puhastust.
    Naine, kes tegi abordi sellepärast, et ta oli rasestunud kasutades rasestumisvastaseid tablette.

  13. Bettani kirjutab siin võrdlustest, mis tegelikult ei tohiks siia kirjutatud olla. Tegemist on tüüpilise demagoogilise võttega, umbes nagu need “ära-söö-liha-kuna-loomi-piinatakse” videod. Et kui ühel naisel on rasedus katkenud, siis peab selle kibestumise “tasakaaluks” tooma midagi eriti julma – näiteks kergekäeline abort.

    Loode ON võõrkeha naise organismis senikaua, kuni naine vaimselt ja füüsiliselt teda oma lapseks ei tunnista. Kui tekib emainstinkt, siis võtab ka keha omaks loote ning asub uut keha ehitama. Ja kui on juba naisel tekkinud emainstinkt, siis mitte mingil moel ei tehta aborti kergekäeliselt.

    Kui naine teeb kergekäeliselt abordi, siis järelikult ei olnudki ju veel midagi, mida tappa, keda tappa.

  14. to dig
    Tead sa võid selle meditsiinilise termini ise välja otsida, kuidas nimetatakse puhastust mida tehakse naisele, kellel on rasedus katkenud.

    to Celtic
    Julm oli selle juures see, et toas olid samal ajal inimene, kes tegi selle otsuse omal valikul ja kuulutas seda kõigile ja inimene, kes tahtis sünnitada.

    Ja pealegi võrdlusesse tood abordi ja katkenud raseduse sina. See, millisest hetkest loode muutub ema jaoks lapseks on väga individuaalne teema. Ja see teema läheb sinna “ära-söö-liha-kuna-loomi-piinatakse” kategooriasse. Selliste teemade pinnal abordivastased mängivadki.

    Celtic ” Kui naine teeb kergekäeliselt abordi, siis järelikult ei olnudki ju veel midagi, mida tappa, keda tappa.”
    Mis see siis sinu meelest on? Mis see on mis naise kehas kasvab?
    Või, et kui arstid keelduvad naisele aborti tegemast ja naine on rase, “aga pole loodet omaks võtnud”, mis tal seal kehas siis kasvab? Ja kasvab ja lõpuks on laps, kuigi naine pole loodet omaks võtnud. AGa sinu jutu järgi peaks ju olema mingi võõrkeha.
    Mõnel naisel ei tekigi emainstinkti, sest see on liiga ahistav, kas need sünnitavad siis ” võõrkehi”?

  15. Bettani kirjutas:

    Tead sa võid selle meditsiinilise termini ise välja otsida, kuidas nimetatakse puhastust mida tehakse naisele, kellel on rasedus katkenud.

    On olemas tehnika, mis seisneb emakasse õhu korraga sisse- ja väljapumpamises ning mida hüütakse emaka vaakumaspiratsiooniks. Kasutatakse iseenesliku abordi lõpetamiseks ning (eeskätt raseduse varajastes staadiumides) tehisabordina — siis hüütakse seda vaakumabordiks.

    Tolle sihituks “puhastuseks” hüüdmine on kahtlane teguviis. Oleks veel “emakatühjendus” …

  16. to dig.
    Tead ma ei tea kuidas nad seda tegid, arst nimetas seda puhastuseks.
    Ja ma kardan, et see toimus enne seda kui kasutusele tuli vaakumaspiratsioon, aga ma ei julge seda kindlalt väita.

    Ja asja olemus on ju puhastamine, kõik see mis lootest järel on võetakse sinust välja. Vahel isegi rohkem.

  17. Mõnel naisel ei tekigi emainstinkti, sest see on liiga ahistav, kas need sünnitavad siis ” võõrkehi”?

    Ma ei saaks rohkem nõustuda sellega, et igaühel pole ema/isainstinkti, kõik inimesed lihtsalt ei taha järglasi. Aga minu arvates ei ole siin küsimus selles, kas need naised sünnitavad “võõrkehi” vaid selles, kas nad üldse sünnitavad? Miks ma peaksin laskma enda sees kasvada rakumoodustisel, mis minu jaoks on parasiit.

    Flame away.

  18. Ma tean ja mul on sellest kohutavalt kahju.
    Inimesed peaksid mõtlema, kas nad tahavad ja on suutelised teise inimese eest hoolitsema ja vastutama. Aga noh, ikka on ju inimesi, kes sünnitavad lapsi, keda nad tegelikult ei taha.
    Ma ütleks, et ma isegi ei kujuta ette, miks, aga ma arvan, et natuke on süüdi ka see, kui kusagil keegi demoniseerib naisi, kes “kergekäeliselt raseduse lõpetavad”. Mind ausalt öelda ei huvita, kas nad teevad abordi raske südamega või kergekäeliselt, see on nende endi otsus ja nad ise teavad kõige paremini, miks nad seda teevad ja kas nende põhjused on nende jaoks küllalt head.
    See on ka põhjuseks, miks minu arvates on religoosne rasedusnõustamine lausa kurjast: iga elu on püha sünnituseni, sealt edasi ei huvita enam kedagi, mis juhtub.

    Vabandan kui jutt on segane, mõtted jooksevad sellel teemal rääkides alati eest ära.

  19. Bettani:

    Julm oli selle juures see, et toas olid samal ajal inimene, kes tegi selle otsuse omal valikul ja kuulutas seda kõigile ja inimene, kes tahtis sünnitada.

    Jah, ta tegi selle valiku. Mis selle taust oli, ei saa sa reaalselt kunagi teada ja see pole ka sinu asi. “Valik” ei pruugi olla ka valik.

    Mul on aga küsimus – mis on hullem, mittetahetud laps siin ilmas või abort?

    Üldiseks kasutamiseks
    Pärast iseeneslikku või esile kutsutud aborti tehakse vahest puhastust küll. Keha vahest ei heida kõike lootega seoses välja ja selle sisse jätmine tooks kaasa palju paha (põletik näiteks). Seega puhastatakse meditsiiniliselt.

  20. “mis on hullem, mittetahetud laps siin ilmas või abort?”

    Ma arvan, et hullud on mõlemad, kui otsus lapse saamiseks või abordiks, ei tule sellest inimesest, kes rasestunud on.
    Kui otsus on peale sunnitud.

  21. Ma arvan, et hullud on mõlemad, kui otsus lapse saamiseks või abordiks, ei tule sellest inimesest, kes rasestunud on.
    Kui otsus on peale sunnitud.

    Just! Aga see “sundus” on suht keeruline mõiste, mis minu nägemusel igal juhul sisaldab ka raskes olukorras inimese haavatavust ära kasutavas usuajupesus/propagandas ja valeinformatsioonis.

  22. Olen Kaia Kapstaga mitmeid kordi kokku puutunud ja ka vähemalt ühe nõustajaga – ja võin suht suure kindlustundega väita, et tegemist pole pro-life-taolise ajupesuga, vaid täiesti korraliku nõustamisega. raseduskriis pole ka mitte ainult abordiotsuse tegemine/mittetegemine, vaid hoopis laiem ala.
    Pigem on probleem selles, et siiani on valitsenud suhtumine, et niikui on mingi kahtlus, nii kohe peab lausa abordi tegema.

  23. Raseduskriis on tõesti keerulisem teema ja võib igal hetkel tulla. Ja vajab alati abi.

    Tore kuulda, et kohapeal ajupesu ei tehta. Koduleht on küll ajupesu.

    Pigem on probleem selles, et siiani on valitsenud suhtumine, et niikui on mingi kahtlus, nii kohe peab lausa abordi tegema.

    See on isiklik arusaam. Ei teagi, et keegi nii arvaks.

  24. Aga mina tean, et keegi nii arvab. Tahan öelda, et aborti lausa pakutakse teha – kui ikka esimene lause on, et “kas teeme aborti või jätame alles?”, siis pean mina seda küll kummaliseks…
    Või kui naine pole poolt sõnagi abordi kohta midagi öelnud, kui juba pakutakse abordiaega – siis minuarust on see igasuguse kutse-eetikaga pehmelt öeldes vastuolus….
    Ja kahjuks on need naiste käest kuuldud asjad – ja mitte nõuka-aegsed asjad…
    Pean ütlema, et alguses ma neid jutte lihtsalt ei uskunud – aga kuidagi liiga palju koguneb selliseid muljeid – ja neid võimendavad veel mõningate naistearstide täiesti eba-adekvaatsed raevupursked, kui neilt nõustamise kohta midagi küsida.
    Ma arvan, et nõustamine on igal juhul vajalik – nii raseduskriisi puhul kui ka nii enne aborti kui peale seda. Kriis on nagu haigus – sageli on sisuliselt võimatu seda ennetada, kuid soovimatu rasedus on reeglina inimlik viga – ja sellest saab midagi õppida – ja kui õppimiseks on abi vaja, siis tuleb seda pakkuda. Tore oleks, kui meeskonnas oleks lisaks psühholoogidele ka sotsiaaltöötaja.
    See, et nõustaja peab kinni teatud reeglitest, on muidugi elementaarne.

  25. Vot mult küsiti ka, et mis me nüüd teeme siis. See küsimus oli ajendatud ka minu reaktsioonist uudisele ja see ei olnud mingilgi määral positiivne. Ja minu jaoks oli see õigustatud küsimus sel hetkel. Kui arst oleks öelnud midagi stiilis “ei ole siin midagi, saate lapse..,” oleks ma kabinetist välja jalutanud. Arst küsis minu arvamust edasise käigu kohta. Ja pakkus võimalust minna sotsiaaltöötaja juurde, psühholoogi juurde…ükskõik kuhu ma tunnen vajadust minna. Arst tunnetas minu meelsust ja ütles mitu korda, et eks paneme siis selle aja kinni, kui soovite, aga see ei tähenda veel midagi. Et aega on otsustamisega ja mõelge järele. Ma panin abordiaja ja ei soovinud mingit nõustamist. Sinna ajale läksin ma kohale, et öelda, et ma mõtlesin ümber. Arst ütles “Aga see on suurepärane!” ja otsis mulle arsti, kes jääks mu rasedusarstiks…

    Ma leian, et see käitumine oli ka parim võimalik antud hetkel. See arst muidugi tegeleb ka peamiselt noortega (heh, ma lähen ka noorte alla veel :P), kelle puhul pigem ongi need otsused rasked ja keerulised, seega ta oli väga mõistev. Ja ta luges minu reaktsioone, et teha oma pakkumist. Kõik arstid peaksid seda tegema.

    Muidu on günekoloogidega niikuinii nigelad lood, aborditoppimine on veel väike asi, kui vaadata, mida veel inimestele öeldakse. Lugege suvalist pereteemalist foorumit ja imestate.

    Aga teisest küljest. Sündis hiljuti väike poiss siia ilma. Ema tahtis aborti teha, tuttavad veensid ümber. Tahtis sündides lapsest loobuda, veendi ka ümber. Nüüd on see poiss 2 kuud vana, ema (depressiooni paberitega) teda ei taha, vanaema puksib ema koos põnniga kodunt välja, raha ei ole, isa on minema jalutanud ja nüüd ära andes läheks see laps esmajärjekorras sugulastele, kellel pole ka korralikke oskusi laste kasvatamiseks (näha neist kaheksast, kes neil juba on). Põhimõtteliselt on nüüd kõik õnnetud. Siin oleks tarvilik olnud õigel ajal öelda, et kallis tüdruk, tee ikka abort.

  26. catlyn,
    see on veidi teine kamp.

    Elukultuuri Instituut on Vanalinna Hariduskolleegiumi ruumes tegutsev katoliiklik proliferite propagandapesa, kes juhindub otseselt paavsti bulladest. Aktiivinimesed on perekond Vooglaid (Varro ja Helena) ja Maria Joanna Madise ja ehk veel keegi.

  27. Ma arvasin, et inimesed on ikka samad, aga paistab, et selliseid on palju.

    Sattusin kunagi selle elukultuuriinstituudi rahastatud saadet vaatama etv-s, abordist. Väga nilbe oli, näidati aga vähendatud kujkutisi lastest ja räägiti, et aborti tegevad naised on kergemeelsed lambad jne. Seal intervjuueriti ühte selle asutuse tegelast, kes oli selline noor daame… Mõtlesin, et mida kuradit tema asjast teab…

  28. Need pole suuresti ühed ja samad inimesed – pole mõtet silti külge pookida.
    SA on üks asi, tema initseeritud teenus, mis põhineb prof-l nõustamisel aga hoopis teine asi – lihtsalt nõustaja kutsenõuded seavad teatud piirid – sh on nõustajal keelatud mingeid omi vaateid kliendile peale suruda. Nõustaja ülesannne on aidata kliendil endal selgusele jõuda, mis on tema probleemiks, millised on võimalikud lahendused, kuidas kliendi arvates hea tunduva lahenduseni jõuda jne.
    Saksamaal on kõigeks selleks väga selge süsteem näiteks.
    vt http://www.rasedus.ee

    http://www.rasedus.ee

  29. Kaia Kapsta: ideaalid, müüdid ja tegelikkus

    Tundub, et mu esialgne kartus ülal kirjeldatud ettevõtmise suhtes on õnneks alusetuks osutumas. Kaia Kapsta, kes igapäevaselt ootamatu rasedusega naistega kokku puutub, näeb kindlasti rohkem ja kaugemale kui elukultuurlastest paavstijüngrid.

    Abordiarutelus võib kohata palju sildistamist – naised on vastutustundetud ja seksuaalselt harimatud, mehed hoolimatud ja «ainult ühe asja peal väljas»; vähesemate võimalustega ning muidu elu hammasrataste vahele sattunud inimesed täiesti tundetud ja osavõtmatud oma järeltulijate käekäigu suhtes.

    Kusagil on mingid salapärased jõud, kes võitlevad selle eest, et noored kasvaksid üles täielikus seksuaalhariduslikus pimeduses; naistearstid ei unista muust kui võimalikult arvukatest abortidest; «verised» abordivastased püüavad hüsteeriliselt naise isiklikku otsustusvõimet alavääristada.

  30. Mina saan sellest sildist niimoodi aru, et kõiki niimoodi sildistatud isikud oleks justkui motiveeritud ainult paavsti tahet täitma. Mis IMHO ligineb vandenõuteooriale.

  31. Elukultuuri Instituut lähtub oma tegevuses eesmärgist seista kultuuri eest, mis rajaneb veendumusel, et inimelu ja -väärikus on kõrgeimad ühiskondlikud hüved, mistõttu peab kogu sotsiaalne korraldus lähtuma austusest nende vastu.

    Seepärast teeb Elukultuuri Instituut pingutusi, et asetada ühiskonnaalaste arutelude keskmesse inimloomusega kooskõlas olev nägemus inimisikust kui vaimu ja keha ühtsuses eksisteerivast vaba tahtega mõistuslikust olendist. Sellest eesmärgist kantuna on EKI missioonis eriline tähtsus austuse süvendamisel inimelu vastu ning abielu ja perekonna kui inimese loomuliku füüsilise ja vaimse kasvamise keskkonna olulisuse rõhutamisel.

    Minu arvates võib selle programmiga liituda inimesi paljudel motiividel, mitte ainult paavstitruudusest.

  32. Miks sa viimase lause ära jätsid?

    Oma tegevuses lähtub EKI kristlikust väärtussüsteemist.

    Ja loomulikult jäetakse otsesõnu mainimata, et see kristlus on katoliiklik versioon sellest. See aga ei tähenda, et seda silmas ei peetaks.

  33. Einojah, tasub lugemist see Varro Vooglaiu jutt Elukultuuri Instituudi häälekandjas:

    Tarvis on üldmobilsatsiooni
    Just nagu kristlased ei võinud 1930-ndatel pealt vaadata, kuidas natsid puuetega inimesi ja juute mõrvasid, ja just nagu 19. sajandil ei võinud nad sallida orjakaubitsemist, nii ei või nad ka täna sündimata inimeste massilist hävitamist “võõraks mureks”
    pidada. Võitlus sündimata inimeste elu eest ei ole üks küsimus paljude seast, see on ülekaalukalt meie aja moraalne probleem number üks. Seejuures teeb vaikimine ja tegevusetus selle massikuriteo kaassüüdlaseks. Just lähtudes veendumusest, et sündimata inimeste tapmist ei või käed rüpes kõrvalt vaadata, on asutatud ka Elukultuuri Instituut.

    1995. aastal kirjutas paavst Johannes Paulus II oma entsüklikas Evangelium Vitae, et tänases surmakultuuri poolt domineeritud ühiskonnas on tarvis “südametunnistuste üldmobilisatsiooni ning ühendatud eetilist pingutust algatamaks elu kaitseks laiahaardelist liikumist. […]

  34. Kuidas nüüd siis seda mõista?
    Elukultuuri Instituudi UUDISKIRI lk 4:

    TEATED
    • Kolmapäeviti kell 15.00 palvetatakse
    VHK gümnsaasiumi kabelis
    roosipärga palumaks Jumalaema
    eestkostet sündimata lastele, nende
    emadele ning aborti tegevate arstide
    pöördumiseks. Kõik on teretulnud!

    Munitsipaalkoolis on kristliku usu kabel. Kas see rajati annetustest saadud raha eest või pandi maksumaksja raha huugama? Koolis aetakse poliitilist usupropagandat?

    Nomaeitea, komsomol oma täies hiilguses :-)

  35. Ma tõin välja kaks keskmist lõiku. Täistekst on siin:

    2007. aasta kevadel tegevust alustanud Elukultuuri Instituut (EKI) on MTÜ Miikaeli Ühendus osakond. Statuudi kohaselt on EKI eesmärgiks elukultuuri edendamine, s.t. inimese füüsilise, psüühilise, sotsiaalse ja vaimse elu austamisel põhineva kultuurikeskkonna hoidmine ja tugevdamine kooskõlas kristliku traditsiooni ja väärtussüsteemiga.

    Elukultuuri Instituut lähtub oma tegevuses eesmärgist seista kultuuri eest, mis rajaneb veendumusel, et inimelu ja -väärikus on kõrgeimad ühiskondlikud hüved, mistõttu peab kogu sotsiaalne korraldus lähtuma austusest nende vastu.

    Seepärast teeb Elukultuuri Instituut pingutusi, et asetada ühiskonnaalaste arutelude keskmesse inimloomusega kooskõlas olev nägemus inimisikust kui vaimu ja keha ühtsuses eksisteerivast vaba tahtega mõistuslikust olendist. Sellest eesmärgist kantuna on EKI missioonis eriline tähtsus austuse süvendamisel inimelu vastu ning abielu ja perekonna kui inimese loomuliku füüsilise ja vaimse kasvamise keskkonna olulisuse rõhutamisel.

    Elukultuuri Instituudile on teinud kaastööd Markus Järvi, Liis Kärme, Maria Joanna Madise, Tiina Veismann, Helena Vooglaid, Toomas Vooglaid ja Varro Vooglaid (tähestikulises järjekorras). Samuti on need inimesed panustanud infoportaali ülesehitamisesse, mille on tehniliselt teostanud Wiseman Interactive OÜ.

    http://www.abort.ee/footer/elukultuur

    Üldistav nimetus “paavstijüngrid” sellel pinnal, mida sina arvad, et EKI peab silmas kristliku väärtussüsteemi all ning nende ühe esindaja artikli põhjal just täpselt ongi sildistamine.

  36. Mina sain nii aru, et Kaia Kapsta kritiseeris teatud kodanikke demagoogilise ja populistliku diskussioonistiili pärast (ilmselt õigusega) ja Martin nõustus selles osas Kaia Kapstaga. Juhtisin lihtsalt tähelepanu, et Martini enda postitus polnud ses osas kahjuks palju parem.

    Mina eelistaksin, kui mõlemad pooled oma argumente kultuurselt, ratsionaalselt ja loogiliselt esitaksid.

  37. Huvitav ajalooline sissevaade ühe Ameerika abordivastase liikumise — Operation Rescue — algatajatest, nende relvavendlusest ja tänasest tülist:

    Abortion foes turn on each other over the Operation Rescue name, LA Times

    Kaklus au, kuulsuse ja raha ümber. Üks ütleb, et teine on suslik, teine ütleb, et esimene on šarlatan.

    Leidsin sellest tekstist aga ühe huvitava märkuse abordivastaste strateegiamuutuse kohta:

    “About 20 years ago, the Operation Rescue activities were probably creating more support for abortion overall, and as the pro-life movement recognized that, the emphasis became one of offering compassionate help to women in a crisis,” said Olasky.

    Umbes 20 aastat tagasi tõi Operation Rescue tegevus ilmselt rohkem toetust abordile, aga kui pro-life liikumine sellest aru sai, pöörati tähelepanu rohkem sellele, kuidas pakkuda kaastundlikku abi kriisis olevatele naistele.

    Selle strateegia vilju näeme siis ka kodukamaral.

    George Tiller on ka jutus sees.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga