Saladuse-Kaido ja teisi lugusid Eesti ajakirjandusest (augusti leiud)

Saladuse-Kaido. Pilt: Daisy Lappard

  • Pankrot tõi ärimees Kaido ellu õnne
    Gerda Kaupmees, ajakiri Naised

    Me ei suutnud töölisi firmas hoida, mis tingis lõpptähtaegade nihkumise ja tellijatelt nii suured trahvid, millest tekkinud auku me enam täita ei suutnud. Lumepall hakkas veerema ja käis pauk. Pankrot. Kõik läks. Alates säästudest kuni perele soetatud kinnisvaraga.

    Tegu siis meilegi tuttava Saladuse-Kaidoga, kes oma blogis minu kommentaari ei avaldanud, kuigi nimetas oma blogiloos (11.mai 2011:uus link) skeptik.ee-d. Varjamise ja udujutuga võib su karmavõlg lahendamata jääda, Kaido.

  • Ravimiamet: kodune HIV-proov on petukaup
    Õhtuleht

    Ravimiamet kontrollis firmat, kes soovis aprillis kodust HIV-proovi Eesti turule tuua. Selgus, et toote pakkujal ei ole Euroopa Liidus volitatud esindajat, samuti on sertifikaat võltsitud ning proov ei vasta nõuetele.

  • Rein Vaikmäe ja Tarmo Soomere: kliimamuutuste mehhanismid selgumas
    Rein Vaikmäe, Tarmo Soomere, Postimees

    Jääpuursüdamikes salvestunud aastakihtide detailne analüüs näitas aga veel, et on esinenud terve rida kliimaperioode, mil suure amplituudiga muutused on toimunud uskumatult kiiresti. Viimased kiired muutused leidsid aset üleminekul viimaselt jääajalt praegusele jäävaheajale. Seejuures ei ole salvestustes märke globaalsetest kataklüsmidest.

  • Solaarium tekitab vähki. Tõestatud!
    WHO, Delfi

    Nüüd on leitud, et ohtliku nahavähi risk tõuseb ligi 75%, kui alustada solaariumivannidega alla 30-ndat elusaastat.

  • “Kui Kaidole oleks õigel ajal abi antud, oleks ta praegu paranemas.”
    Arvo Uustalu, Õhtuleht

    “Nende üheksa raske päeva jooksul saime aru, et sa võid ise kogu väest püüda enda või lähedase elu päästa, aga kui eluteele satub ebaprofessionaalne arst, siis on lõpp teada.”

    Tartu ülikooli kliinikumi avalike suhete juht Kristi Tael: Ilmselgelt on tegemist juhtumiga, mida osakonnas väga tõsiselt arutatakse.

  • Õnnemeistri lahkumine
    Eve Heinla, Õhtuleht

    [Peeter] Kaberi viimane suur ettevõtmine oli hääle-, naeru ja õnneteraapia õpetamine. Ta tavatses end siis õnnemeistriks nimetada.

  • Enn usub vähihaige tervenemist puhastumise kaudu
    Aive Antsov, ajakiri Naised

    Enn Kaljo on uurinud sügavamalt vähihaigusest tervenemise võimalusi ning tema teooria kohaselt tuleb kasvajaga maadleval inimesel alustada kindlasti nii keha kui ka vaimu puhastamisest.

    Päris Aigar Sädeme tasemeni Enn Kaljo küll vist ei küündi, aga väga kaugel just ka ei ole.

  • Vitamiinidega aidsi raviv arst kaebas Eesti riigi kohtusse
    Eesti Ekspress

    Šarlatani renomeega tohter väidab, et apteegiravimid on tervisele kahjulikud. Seevastu tema enda väljatöötatud multivitamiinid, mida interneti kaudu müüakse, aitavad ravida vähki, HIV-nakkust ja aidsi, samuti diabeeti ning südame-veresoonkonnahaigusi. See olevat koguni teaduslikult tõestatud.

  • Uurimus: mahetoit ei ole tervislikum
    Siim Sepp, Novaator

    Londoni teadlased kirjutasid, et tarbijad on valmis mahetoidu eest maksma oluliselt kõrgemat hinda kui tavapäraselt toodetud toidu eest, uskudes, et mahetoit on tervisele kasulikum.

  • Kraanivesi pole kehvem kui pudelivesi
    Tiina Jõgeda, Eesti Ekspress

    Poevesi on ligi 500 korda kallim kui kraanivesi. On siis pudelivesi oma hinda väärt – kas see on 500 korda kasulikum, parema maitsega, lõhnaga, värviga? Või on ta maitsetu, lõhnatu, värvitu ja mõttetu?

Tänan juba ette kõiki, kes omalt poolt huvitavaid leide lisavad! Tõstsin siia ümber Rathi ja mahetoitu puudutavad kommentaarid.

197 Replies to “Saladuse-Kaido ja teisi lugusid Eesti ajakirjandusest (augusti leiud)”

  1. Celtic pajatas:

    Mille poolest erineb seagripp tavalisest gripist?

    Mõnedel andmetel on praegusel “seagripil” vastik omadus tüsistusena tugevama immuunsüsteemiga inimestes tsütokiinahelreaktsiooni (aka hüpertsütokineemiat) põhjustada. Selle nähtuse tagajärjel võib patsient ära surra.

    Kuna ühelegi riigile ei oleks epideemia puhul kasuks, kui märkimisväärne osa tööealisest elanikkonnast gripitüsistustesse ära sureksid, kaldusid paljud riigid täiesti ratsionaalselt üles näitama pigem ettevaatlikkust kui hulljulgust.

    Aga paanikat tekitatakse …

    Kas keegi peale minu on veel tähele pannud, et professionaalsed paniköörid á la Celtic armastavad kaudset kõneviisi kasutada? Võib-olla on vihjamisi vihjatud vandenõuteooriavihjed hirmuäratavamad.

  2. Celtic ütles:

    Mille poolest erineb seagripp tavalisest gripist?

    Selle poolest, et tüvi on piisavalt uudne, et suurel osal inimestest (välja arvatud mõned 1918. aastat mäletavad vanurid) puuduvad selle vastu antikehad ehk immuunsus. Ja ka selle poolest, et hooajalise gripi tüved on igal aastal suuresti ennustatavad ja see võimaldab gripihooaja alguseks sobiva vaktsiini välja töötada. Seagripp hüppas inimesele ootamatult ja vaktsiini valmistamine sai alata alles siis, kui tüve omadused kindlaks tehti. Pluss veel mõned erisused kliinilises pildis. Muidu on seagripp tõepoolest vaid üks paljudest maailmas ringlevatest A gripi tüvedest.

    Esimestel hetkedel kui Mehhikost tulevad teated lubasid karta suurt surevust viirusse nakatunute seas, oli tõesti väike paanika. Aga need, kes räägivad mingist jätkuvast paanikast, jätavad vist kahe silma vahele kogu maailma tervishoiuametnike jutu, mis manitseb rahulikkusele ja palub arsti poole pöörduda vaid neil, kel on varasemaid terviseprobleeme.

  3. Asi selles ongi ju, et inimesed ei ole niisama haiged.

    Haigused on eluslooduse loomulik osa. Inimestel on tänu viimaste sajandite teadussaavutustele õnnestunud neid oluliselt kärpida. Enne 18. sajandit oli lihtinimese keskmine eluiga suurjusjärgus 25-35 aastat. Täpselt sama asja võib näha ka vangistuses loomade puhul, kes elavad oluliselt kauem, kui nende veterinaaridest eemal vabas looduses toimetavad liigikaaslased.

    Sa ei vastanud mu küsimusele. Kui vaktsiinide asemel oleksid epideemiad, läheks ju veelgi rohkem ravimeid vaja?

  4. Celtic ütles:

    WHO bioterrorism

    Esimene uudis räägib Austria ajakirjanikust, kes WHO epideemia planeerimise kavatsuses kohtusse kaebas. Tema mõttelõng sarnanes ilmselt Celticu omaga: eeldati, et klientuuri hõrendamise läbi kiire raha teenimine on ärile kasulik, eeldati, et kõik ravimifirmad on tohutult ahned, ent järeldati, et ravimifirmad võivad mõelda viiruse levitamise peale. Oletati, et ravimifirma suudab oma ressursside abil sünteesida sobiva viiruse ent seda salaja levitada. Järelikult on ravimifirmal olemas motiiv ja võimalus ning oletati, et on toimunud ka tegu. Eeldati, et kõik eeldused ja oletused on ainuvõimalikud ning WHO kaevatigi kohtusse. Näib, et ainus, mida too ajakirjanik on spekulatsioonidest ajendatud aktivismiga saavutas oli oma töö kaotamine ent seegi ei pruugi kirjeldatud oletuste ahelega seotud olla.

    Seda artiklit lugedes jääb mulje, et autor on WHO juba süüdi mõistnud. Soovitan lugemiseks kvaliteetsemat ajakirjandust ning samuti natuke tugevamat skepsist mitte-nii-kvaliteetajakirjanduse suhtes.

    Ravimifirma Baxter levitas tavaravimites linnugripi elusaid tüvesi

    Teine uudis räägib sellest, et Baxter saatis laiali nakatunud raviminäidised. Need näidised olid mõeldud erinevatele laboritele ning tarbijani ükski näidis ei jõudnud. Viga said vaid mõned laboris elavad linnud. Tegemist oli õnnetusega.

  5. Celticule.
    Tänapäeva riigid tavatsevad mõelda üsna pragmaatiliselt ehk siis kõik rahasse ümberarvutatuna. Võtame näiteks seagripi. Eesti keskmine palk statistikaameti järgi on 12 373 EEK. Mis nädala palgaks teeb laias laastus 3000 eeki. Järelikult läheb riigile maksma keskmise inimese haigusnädal 2500 krooni ( tänapäeval riik seda enam ei maksa, maksab töövõtja ise ja tööandja ) Lisaks läheb veel 2 arstivisiiti ( haiguslehe avamine ja lõpetamine + uuringud) ja seda kõike ilma tüsistusteta. Ehk siis korralik epideemia paneb riigi sotsiaalrahale sellise matsu et hoia alt. See seletab üsna üheselt sotsialismi poole hoidvate riikide nagu Rootsi ja Prantsusmaa tõsist huvi elanike vaktsineerimise vastu.

  6. @Kriku – Selles kontekstis on ehk huvipakkuv niisugune uuring:

    Automated diagnosis of fetal alcohol syndrome using 3D facial image analysis.

    Fang S, McLaughlin J, Fang J, Huang J, Autti-Rämö I, Fagerlund A, Jacobson SW, Robinson LK, Hoyme HE, Mattson SN, Riley E, Zhou F, Ward R, Moore ES, Foroud T; Collaborative Initiative on Fetal Alcohol Spectrum Disorders.

    Department of Computer Science, Purdue University, Indianapolis, IN, USA.

    OBJECTIVES: Use three-dimensional (3D) facial laser scanned images from children with fetal alcohol syndrome (FAS) and controls to develop an automated diagnosis technique that can reliably and accurately identify individuals prenatally exposed to alcohol. METHODS: A detailed dysmorphology evaluation, history of prenatal alcohol exposure, and 3D facial laser scans were obtained from 149 individuals (86 FAS; 63 Control) recruited from two study sites (Cape Town, South Africa and Helsinki, Finland). Computer graphics, machine learning, and pattern recognition techniques were used to automatically identify a set of facial features that best discriminated individuals with FAS from controls in each sample. RESULTS: An automated feature detection and analysis technique was developed and applied to the two study populations. A unique set of facial regions and features were identified for each population that accurately discriminated FAS and control faces without any human intervention. CONCLUSION: Our results demonstrate that computer algorithms can be used to automatically detect facial features that can discriminate FAS and control faces.

    Haigusi, mis iseloomulikul viisil näokuju mõjutavad, on rohkem. Kaunis põnev näide on Williams’i sündroom; seda põhjustab teatud spetsiifiline deletsioon seitsmendas kromosoomis.

  7. Mnjaa.

    Minuarust on vana ütleus, et võõrasse kloostrisse oma piibliga ei minda. Meie nn ‘skeptikud’ ja ‘teadlased’ seda just teevad.

    Naerma ajab see veeb, ehkki kurvalt naerma. Sellist teadusestablishmenti promo ei ole just palju Eesti veebimaastikul.

  8. @.-. – ehk suudad ise veidi paremini esineda ja oskad ehk lausa konkreetselt välja tuua, mis sind naerma või kurvastama ajab või milles sinumeelest see teadusestablishmenti promo seisneb. Või millele sa täpselt vihjad selle kloostri ja piibliga?

    Konkreetsust, palun! Meie kloostri põhikiri näeb ette konkreetsust ja täpsust vähemalt mõne oma väite esitlemise puhul.

  9. Ega skeptik kloostrisse tükigi. Skeptik tegeleb nendega, kes väidavad, et neil on mõnes teadusharus – näiteks meditsiini alal – teadmisi või saavutusi, mida neil tegelikult ei ole ja niimoodi rahvast petta üritavad.

    Kloostrid ja kirikud las jääda usklikele edasi.

  10. Ega skeptik kloostrisse tükigi. Skeptik tegeleb nendega, kes väidavad, et neil on mõnes teadusharus – näiteks meditsiini alal – teadmisi või saavutusi, mida neil tegelikult ei ole ja niimoodi rahvast petta üritavad.

    Kloostrid ja kirikud las jääda usklikele edasi.

    Jahah. Kes on palunud teid tulla inimeste ajusid komposterima? Nagu keegi midagi muud väidab, kui teadus siis on kohe jama majas ja skeptikutel kisa kui palju.

    Irooniast ja allegoriast ei ole, nagu näha, teil ka aimugi.

  11. Celtic ütles, et inimesed ei ole niisama haiged. Dig tutvustas üht haigust – Williamsi sündroomi. Keegi ei ole niisama Williamsi sündroomiga haige.

    Ja siin põrkuvad kaks vaadet maailma peale laupamisi. Jah, Williams-Beureni sündroomil on konkreetsed põhjused – üle 20 geeni deletsioonid 7. kromosoomis. Põhjus? Tont seda teab, kas seda ongi. On olemas aga üsna head juhised ja tugivõrgustikud, kuidas sündroomiga lapsi ja nende peresid toetada.

    Mida aga mõned kisakõrid teevad? Autismi näitel oleme teada saanud, et pinnale ujub mingi hulk selle, kes teavad kindlalt, mis seda põhjustas – vaktsiinid, raskemetallid, ravimifirmade vandenõu, hoolimatud arstid ja vastutustundetud valitsused, illuminaadid, juudid ja vabamüürlased.

    Teised teavad, et geenid ei määra midagi, on vaid usk, andestamine, armastus, pühendumus, õiged mõtted, palve, meditatsioon, meele puhtus. Mida mõtled, seda saad, halb karma tuleb läbi töötada. Teised, ka su haige laps on sulle õpetuseks, hoiatuseks või karistuseks, samuti on eluraskused sulle puhastustuleks halbade mõtete, allasurutud häbitunde, seksi nautimise või eelmiste elude pattude eest.

    Mida teha? Andestada, paluda andestust, palvetada, mediteerida puhastada meeled ja detoxida keha. Laps ka kindlasti detoxida igasuguste ebateaduslike meetoditega ja teha muid protseduure, mida iganes eksootilist mõni nurgatohter ka välja pole mõelnud. Igal juhul on tõenduspõhine lähenemine saatanast, kuna see on ravimifirmade finantskontrolli all ja ei tunnista oma materialistlikust kitsarinnalisusest lähtudes haiguste ja sündroomide sügavamaid, vaimseid ja tegelikke põhjuseid.

    Willimasi sündroomiga on seis konkreetne, kuna on ette näidata konkreetsed geenid konkreetses kromosoomis. Ilmselt seepärast ei hüppa guugeldades esimeste seas ette libaravitsejate imeravimeid. Autismi puhul pole sellist konkreetsust ette näidata, seetõttu on iga fantaasia ühtemoodi legitiimne, praegu siis vaktsineerimine, raskemetallide mürgistus ja muu säärane. Tavalised vandenõuteooriad ja paanikakülvamine veel kauba peale.

  12. Jahah. Kes on palunud teid tulla inimeste ajusid komposterima? Nagu keegi midagi muud väidab, kui teadus siis on kohe jama majas ja skeptikutel kisa kui palju.

    Ei komposteeri me siin midagi. Aga seda arvame küll, et iga väidet peaks selle esitaja põhjendama. Siis, kui inimeste elu ja tervis mängus, kohe kindlasti, aga muidu ka.

  13. Enne 18. sajandit oli lihtinimese keskmine eluiga suurjusjärgus 25-35 aastat.

    Keskmine eluiga ei tähenda seda, et inimesed nimetatud vanuses maha surevad. Keskmist eluiga kahandas suuresti väikelaste suur suremus. Täiskasvanute suremuse suurimad põhjused olid: naistel sünnitus (ca iogas kümnes sünnitus lõppes surmaga) ja meestel sõdadega seotud tegevused. Kes elas üle 35-40, elas sageli üsna kõrgesse ikka. Ja põdes sageli samu hädasid, mis vaevavad kaasaja vanureid.
    Keskmise eluea suurim tõus ongi põhustatud laste surmade vähenemisest. Kindlasti mängib siin suurt rolli massiline vaktsineerimine, kuid ei tohi alahinnata ka üldist hügieeni tõusu ja elutingimuste paranemist.

  14. Tegelikult võib lisada ka antibiootikumide kasutuselevõtu, mis paljud surmahaigused kekspäraste terviserikete klassi lennutasid. Aga nii hügieen, imikute vähene suremus, naiste vähene surevus sünnitusel, antibiootikumid, vaktsineerimine jne võib kokku võtta ühise nimetaja alla – tänapäevameditsiin.

  15. Kristen, muidugi on sul õigus (vastasel juhul ei saanuks neil kasvõi nii palju lapsigi olnud olla). Siiski ei elanud ka vanad inimesed nii kõrgesse ikka, kui tänapäeval. Albertus Magnust austati muuseas ka tema kõrge ea pärast ja raugad üldse olid keskajal suures lugupidamises muuseas ka seetõttu, et neid vähe oli. Mediaan oli tõenäoliselt 50-55 juures. Umbes samal ajal tulevad ka tänapäeva meestel esimesed tõsisemad hädad kallale.

  16. Rikkus soodustab sündivust

    Alo Lõhmus

    Elanikkonna majandusliku heaolu kasv ning haridustaseme tõus toovad reeglina kaasa sündimuse kahanemise. Värske uurimus näitab aga, et kui jõukus ja haridus muutuvad väga suureks, siis hakkab ka lapsi taas rohkem sündima. Eesti on just selle piiri peal.

  17. dig ütles:

    Miks ei õnnestu leida woolasi, kes hügieeni vastu sõdiksid? Antibiootikumide vastu sõdivaid on ka vähevõitu.

    Neid on. Kusjuures tasub ka meeles pidada, et üha rohkem on hakatud rääkima liialt steriilse ümbruse ohtudest. Tervishoiutöötajadki räägivad, et kuna sünnitushaiglad on nii steriilsed, siis on imikul vähe võimalusi normaalse keskkonnaga kokku puutuda (ja esimene kokkupuude on väga tähtis oma ümbrusega kohastumisel) ja see omakorda soodustab allergiate jm immunsusüsteemiga seotud hädade ohtu. Ehk teisisõnu – tuleb leida kesktee liigse steriilsuse ja räpasuse vahel.
    Antibiootikude liigtarvitamise ohtudest räägivad tohtrid ise. Kunagi arvati,, et on võimalik valmistada piiramatu hulga tüvedega antibiootikume, nüüdseks on aru saadud, et see pole nii. Kõige ohtlikumad nakkused haiglates tulevad teistest haiglatest (kust saadakse antibiootikumidele resistentseid baktereid), mitte tavakülastajatelt. Teine häda on see, antibiuootikum on kui suurtükk, mis jätab endast järele lageda maa, tegemata vahet vajalike ja kahjulike bakterite vahel. Vaja oleks aga antibiootikum-kirurgiskelpelli, mis hävitaks kahjulikud, aga jätaks kasulikud alles. Ja siis veel see probleem, et alati polegi selge, mis on kahjulik-kasulik, see kõigub.

  18. Ma ei tea, kes on woolased, aga on olemas selline subkultuur nagu crustied, kes ideoloogilistel põhjustel seepi ja raha vihkavad ning samadel põhjustel elavad kommuunides, skvotivad ning hangivad taimset toitu ja asju prügikastidest (vt dumpster diving).

    Paljudes küsimustes, eriti mis puudutavad ühiskonnakorda, on nad mõnede ökofašistide ja NWO-vandenõukuulutajatega ühes paadis. Samas, erinevalt straight edge-liikumise rahvast ei põlga nad ära narkootikume, ka mitte neid kõige kangemaid. See olla ka kuidagi ideoloogiline.

  19. Oma eelmise loba jätkuks:

    Raske haigusega võitlev kunstnik: vähk ei tähenda veel surma!
    Karoliina Vasli, Õhtuleht

    Kas julgeb keegi “tarkpea” öelda, et tema haigus on mingi müstilise trallallaa tulemus, et sel on mingi sügav tähendus ja kindel eesmärk kangelannale midagi erilist õpetada, et ta peaks hakkama oma karmat puhastama, positiivsemalt või õigesti mõtlema?

    Üks kommenteerija seal peaaegu julges ja soovitas seda Säde poolt vahendatavat raamatut Maailm ilma vähita. See raamat on ilmselt küll veidi teisest ooperist (vandenõuteooria), aga täpselt sama tõhus ajaraiskaja nagu igat masti hingepuhastamised ja elu mõtte müütamised.

  20. Just-just. Ja teadusepreestrid peavad teadusemissasid ja loevad teadusepalveid, mille peale teaduseinglid leegitsevate teadusemõõkadega taevast alla sajavad ja teaduseketseritele teadusekättemaksu jagama asuvad.

    Kas endale ei tundu naeruväärne?

  21. @.-. – Teadus on selline ebamäärane mõiste. Ehk oleks veidi täpsem öelda, ratsionaalsete-argumentide-usku ja empiiriliselt-kontrollitavate-faktide-usku.

    Ma ei soovi küll teiste eest rääkida, kuid tõesti, kui kellegi jutus iga kolmas lause loogiliselt vigane või lihtsalt sisutu on, siis ma ilmselt ei usu teda. Kui keegi katseliselt kontrollimata hüpoteese faktidena esitab, siis suhtun ma tema juttu siiski kui tühipaljastesse spekulatsioonidesse.

  22. @.-. – Teadus on veidi ebamäärane mõiste. Räägin küll vaid iseenda eest, kuid ehk oleks täpsem öelda ratsionaalse-mõtlemise-usku ja empiiriliselt-testitud-faktide usku.

  23. @väike My – artiklis on selline lõik:

    Nagu selle olulise raamatu autor demonstreerib, on ideedel tagajärjed. Või, nagu antud juhul: halbadel ideedel on halvad tagajärjed.

    Kui seda loogikat nüüd katoliiklusele rakendada, siis on katoliiklus ikka üks väga-väga halb idee väga hirmsate tagajärgedega. Juudivastasus, mille natsid ajalooliselt üle võtsid, on otsejoones Piiblist ja pikast ning viljakast katoliiklikust traditsioonist tulenev asi. Darvinismi kasutati oma kristliku idee õigustamiseks uue aja valguses.

    Aga elukultuurlastelt on muidugi raske paremat oodata.

  24. Juudivastasus, mille natsid ajalooliselt üle võtsid, on otsejoones Piiblist ja pikast ning viljakast katoliiklikust traditsioonist tulenev asi.

    See on nüüd küll veider väide. Kuidas sa selle peale tulid?

  25. Kriku ütles:

    Juudivastasus, mille natsid ajalooliselt üle võtsid, on otsejoones Piiblist ja pikast ning viljakast katoliiklikust traditsioonist tulenev asi.

    See on nüüd küll veider väide. Kuidas sa selle peale tulid?

    Ei sugugi.

    Hakatuseks võib Sulle huvi pakkuda sihukene lõim tuntud rassistide ja antisemiitide veebifoorumis, mida StormFront’iks hüütakse.

    Korralikuma ülevaate koos rohkete piiblitsitaatidega leiad loomulikult ateistide kirjanurgast.

    Ka kristlased ise on selle probleemi üle kurtnud. Õpetlik raamat on näiteks Christian Antisemitism: A History of Hate William Nicholls’i sulest.

  26. Stromfronti väidetesse tasub skeptiliselt suhtuda :) Ärme nüüd kuuluta pühakirjade kõige autoriteetsemateks tõlgendajateks Stormfronti, Talibani ja muid selliseid, eks.

    Mis “jeesusetapjatesse” puutub, siis Jeesus ise oli ju samuti juut. Joh. 8:44 tsiteerimine sinu poolt viidatud artiklis

    In the crowning accusation, John depicts Jesus as accusing “the Jews” as follows:

    “Ye are of your father the devil, and the lusts of your father ye will do. He was a murderer from the beginning, and abode not in the truth, because there is no truth in him. When he speaketh a lie, he speaketh of his own: for he is a liar, and the father of it.”

    on tüüpiline ateistlik propaganda, milles väide püstitatakse kahe lause kontekstist välja rebimise ning iseseisvana esitamise teel. Tegu on ühe repliigiga pikast vaidlusest Õlimäe templis traditsiooniliste usumeeste ja Jeesuse vahel ja see pole käsitletav üldistusena juutide kui rahvuse kohta.

    Matteuse 27:24-25 pole ka otseselt juudivastane. Kõik kohaolijad möönsid oma osa Jeesuse tapmises. Ilmselt olid nad tõesti suuremas osas juudid, aga see on ikkagi isikliku vastutuse teema.

  27. @väike My – Nietzsche on muidugi täiesti sobiv Stalini ja Marxiga ühte patta panna. See filosoofia õppejõud tundub küll olevat Nietzschet lugenud vaid oma kahtluste kinnitamiseks. Järgmisena hakkab veel Einsteini moraalses relativismis süüdistama.

    Kusagil oli tal veel selline huvitav mõttekäik: vabaabielude tunnustamine viib homoabielude seadustamiseni –> homoabielude seadustamine viib polügaamia legaliseerimisele –> polügaamiast omakorda on vaid poisike samm grupiabieludeni –> traditsiooniline abielu visatakse prügikasti nagu naksti.

    Ühesõnaga padukristlane.

  28. Ajaloo jooksul on kõigi religioonide puhul väljendunud sallimatust teiste religioonide vastu – mõnikord leebemas, mõnikord radikaalsemas vormis. Üldistav väide, et katoliiklased oleksid justkui kuidagi eriliselt juudivaenulikud, on väär.

  29. Kriku ütles:

    Stromfronti väidetesse tasub skeptiliselt suhtuda :) Ärme nüüd kuuluta pühakirjade kõige autoriteetsemateks tõlgendajateks Stormfronti, Talibani ja muid selliseid, eks.

    Kes Sulle ütles, et huvi tuleb üles näidata Stormfront’i väidete uskumise läbi? Pigem on mõistlik neid vaadelda näitena trobikonnast inimestest, kes oma eelarvamusi ühe konkreetse pühakirja kaela ajavad. Täpselt samamoodi nagu mõned varakristlased tegid.

    Muide, kui mingisugune Talibani tegelane peaks veebifoorumis pajatama, et tema arvates peab koraan eesli seljas ratsutamist rüvedaks teoks, siis on täiesti mõistlik teda uskuda — arvatavasti ta tõesti arvab, et koraan peab eesli seljas ratsutamist rüvedaks teoks. See, mida koraan tegelikult kirjutab, on omaette teema ja see, kuidas seda tõlgendada, kolmas teema. Aga miks ma kolmele väga erinevale allikale viitasin?

  30. Piiblit allikana tuleb käsitleda ikkagi kontekstis – poliitilises, ajaloolises jne
    N on väga kahtlane kogu Piibli tekst selles osas, kes ja millistel ajenditel Jeesuse risti lõi.
    Teatavasti ei kasutanud juudid hukkamiseks eales ristilöömist – küll oli see igapäevane roomlastele e okupantidele.
    Juba siis polnud surmanuhtlus juutide seas enam levinud karistus – seda peeti äärmuslikuks karistuseks – reeglina piirduti mitmesuguste kergemate karistustega. Seda enam, et Jeesuse näol oli tegemist täitsa tavalise usulahu liikmega – tõen oli ta kas variser või esseen või veel midagi sarnast…
    Ja muidugi tuleb arvestada tuntud fenomeni – esimeste “pöördunute” erilist fanatismi ja erilisuse rõhutamist pluss poliitilist tellimust – Piibel formeerus ja kirjutati ikkagi ajal, kui Rooma võttis vastu ristiusu – ja siis tuli ju vastutus kellegile teisele veeretada.

  31. Pigem on mõistlik neid vaadelda näitena trobikonnast inimestest, kes oma eelarvamusi ühe konkreetse pühakirja kaela ajavad.

    Nõus. Aga see ei puutu ju kuidagi pühakirja, et seltskond segaseid sealt kõiki loogikareegleid rikkudes oma luuludele katet otsib? Neid, kes mõne üksiku lause pühakirja tekstist välja kisuvad ja sellest endale kuldvasika moodi asja teevad, on ju lõpuks hulgem (jehoovakad jt).

  32. @Kriku – Aga tuhandeid aastaid vanadest pühakirjadest on ju ka väga lihtne mingeid asju välja noppida. Otse loomulikult ei vastanud inimeste moraal tol ajal meie tänapäeva ettekujutlusele. Pauluse kirjadest üksi võib leida õigustusi tervele reale ebamoraalsetele seisukohtadele.

  33. Teisest küljest on ka Martini väide, et:

    Juudivastasus, mille natsid ajalooliselt üle võtsid, on otsejoones Piiblist ja pikast ning viljakast katoliiklikust traditsioonist tulenev asi

    kui mitte otseselt vale, siis vähemalt väga ühekülgne ja kitsas vaatepunkt.

    Suur osa Saksa juudivastasusest, millele ka natsid hiljem toetusid, oli ikkagi osaliselt Martin Lutheri teene. Liiatigi oli 20. sajandi alguseks saanud popiks mittereligioosne juudivastasus, mida, tõsi küll, katoliiklased takka õhutasid.

  34. `Vaenlase kuju`loomine on üldinimlik nähtus. Vaenlaseks sobib juut, tulnukas, kristlane, ateist, naaber jne. Leiab igale maitsele.

  35. Kriku ütles:

    …see ei puutu ju kuidagi pühakirja, et seltskond segaseid sealt kõiki loogikareegleid rikkudes oma luuludele katet otsib?

    Täpselt. Räägin küll kellegi teise eest, kuid ma sain Vällikust aru nii, et ta kasutas elukultuurlaste argumenti mõnevõrra erinevas kontekstis:

    Martin Vällik ütles:

    Kui seda loogikat nüüd katoliiklusele rakendada, siis on katoliiklus ikka üks väga-väga halb idee väga hirmsate tagajärgedega.

  36. Starker ütles:
    Suur osa Saksa juudivastasusest, millele ka natsid hiljem toetusid, oli ikkagi osaliselt Martin Lutheri teene.

    Luther mängis siin teatavat rolli küll, aga ta ei olnud kaugeltki esimene kristlik antisemiit. Nii näiteks elas kord 13. sajandil Inglismaal kuningas Edward I, kes 18. juulil 1290. aastal väljastas dekreedi, mis käskis kõikidel juutidel Inglismaalt lahkuda, kuna need “ikka veel” tegelenud liigkasuvõtmisega, kuigi kirik selle ammu ära keelanud olnud. Lutheri sünnini jäi siis veel peaaegu kakssada aastat.

    Edwardi majanduslikud motiivid majanduslikeks motiivideks, kristlik antisemitism oli 13. sajandi Inglismaal juba pikemat aega vindunud. Nii näiteks oli juba 1282. aastal Canterbury peapiiskop keelanud juudi arstidel kristlastest patsiente tohterdada.

    Muide, rahaliste motiivide kontekstis on Prantsusmaa juutide karjatamise lugu huvitav. 1305. aastal käskis Prantsusmaa kuningas Philippe Ilus juutidel oma vara maha jätta ja Prantsusmaalt lahkuda, kurtes “ebapiibelliku liigkasuvõtmise” üle. Kuningas lootis mahajäänud nõudeõigused ise üle võtta ja ratsa rikkaks minna. Osutus aga, et kuninglikud maksukogujad ei olnud eriti head pankurid ning Prantsusmaa rahandussüsteemi kokkukukkumise järel lubas Louis X armulikult juutidel 1315. aastal Prantsusmaale tagasi tulla. 1323. aastal käskis Charles IV juutidel jälle lahkuda, seekord väites, et juudid olevat kaeve mürgitanud ning plaaninud “kõik Prantsusmaa kristlased” ära tappa. Tegemist olevat olnud juutide ja moslemite vandenõuga kristlaste vastu. 1359. aastal lubas Charles V — jälle rahahädas — juutidel esialgu 20 aastaks Prantsusmaale naasta. Charles V pikendas toda tähtaega veel enne surma, aga Charles VI ajas 1394. aastal jälle juudid Prantsusmaalt välja. 1567. aastal lubas Charles IX juudid tagasi; 1615. aastal ajas Louis XIII juudid jälle välja. Kuna ajad olid leebemaks läinud, seadis ta armulikult tähtajaks terve kuu, mitte enam üksikuid päevi; pärast tähtaja möödumist Prantsusmaale jäänud juudid pidid kuninga käsu kohaselt tapetama.

    Kindlasti ei olnud Inglis- ja Prantsusmaa üksikud pahad õunad; katoliiklik keskvõim näitas samamoodi korduvalt antisemitismi üles (ja sageli ilma otsese kasumilootuseta). 1240. aastal pidas paavst Gregorius IX Pariisis maha kohtuprotsessi talmudi üle, süüdistades seda muuhulgas pühaduseteotuses. Neli aastat hiljem andis Prantsusmaa kuningas Louis X tolle protsessi alusel välja dekreedi, millega ta käskis 17. juunil 1244 kõik kättesaadavad talmudi eksemplarid ära põletada. Kakskümmend aastat hiljem kutsus teine paavst, Clementius IV, kokku talmudi tsensorite komitee. Kõik Aragón’i (asub tänapäevase Hispaania kirdeosas, toona oli vahelduva eduga iseseisev kuningriik Navarre kuningriigi naabruses) juudid pidid paavsti käsul oma talmudid komiteele tsenseerimiseks andma.

    1463. aastal kuulutas paavst Nicolaus V, et lugemata hulga Ibeeria hädade põhjuseks on inimesed, kes muidu ontlikud välja näevad, aga salaja juudid on, ning käskis Inkvisitsioonil enam-vähem tänase Hispaania idaosast säherdusi tegelasi usinasti otsima asuda. Martin Lutherini oli veel aastakümneid (Lutheri pamflett Juutidest ja nende valedest valmis alles 80 aasta pärast, 1543. aastal); Joseph McCarthy’ni peaaegu viissada aastat. Isegi Hispaania Inkvisitsioonini (mida mitte keegi ei oota) jäi veel 18 aastat oodata.

    Loomulikult ei jätnud katoliiklased antisemiitlust lihtsalt sellepärast maha, et protestandid enam katoliiklased ei olnud. 1586. aastal keelas paavst Sixtus V ära hiljuti leiutatud trükitehnoloogia abil talmudi paljundamise. 1611. aastal keelas paavst Paulus V juutidel ja nende järglastel viienda põlveni kristlikku kirikusse astumise; selle keelu tühistas alles järgmine paavst, Gregorius XV.

    Kirikuajaloo hindamisel on abiks meeles pidada, et enne reformatsiooni võis kirikuid küll isesuguseid olla, aga Lääne-Euroopas pesitsevad kirikud olid üldjuhul sellegipoolest katoliiklikud ning allusid paavstile. Nendel sajanditel, millest üleval lugeda võib, oli (katoliiklik) kirik nii tugev, et kuningate iseseisvus usuga isegi nõrgalt kokku puutuvates küsimustes — nagu juutide Prantsusmaalt välja või Prantsusmaale sisse ajamine — oli pea olematu. Antisemitism idakirikutes on omaette teema.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga