Gunnar Aarma — Eesti posijate pealik

Teade umbluu-pealinnast Pärnust:
Tutvustatakse raamatut Gunnar Aarma elust

Gunnar Aarma sai tuntuks peamiselt oma ravimeetodite ja tarkade nõuannete poolest, kuid niisama palju tähelepanu väärivad tema huvitavad reisid ja enne suurt ilmasõda aset leidnud kohtumised, millest tavaline Eesti lihtsurelik ei osanuks unistadagi.

Gunnar Aarma on kahtlemata väga silmapaistev inimene Eesti kultuuriloos, aga tema tegevuse käsitlemisel puudub minuteada kriitiline traditsioon — üks kiidulaul teise otsa. Tütrele, kes siinse raamatu kirjutas, ei saa seda muidugi ette heita. Aga kas ajakirjanikud, kes muidu kõige ja kõigi suhtes oskavad kriitilised olla, ei langenud ka Gunnar Aarma puhul tavalisse nö nõiaunne ning jäid suu ammuli ja kriitikavabalt kuulama, mida vanem mees neile räägib, kahtlustamata sealjuures, et kõik ei pruugi olla sugugi kuldne tõde, mida neile räägitakse? Seda enam, et ajakirjandusest leitud andmete põhjal käis Gunnar Aarma juures parematel aegadel üle 2000 inimese aastas nõu saamas.

Oma tervendamismeetodite poolest ei erinenud ta mingil moel teistest posijatest, kellest Eestimaal pole vist kunagi puudust olnud ja võib ilmselt julgelt väita, et tänaste posijate silmapaistvale hulgale on just Gunnar Aarma olnud inspireerivaks eeskujuks ja andnud otsustava tõuke. Vähemalt paistab sedasi nende endi juttudest, milles Gunnar Aarmat mainitakse kui olulist mõjutegurit nende kujunemisel.

Näiteks jutustab Lille Lindmäe:

Töökaaslase soovitusel jõudis Lille Lindmäe Gunnar Aarma juurde, kes iirisdiagnostikaga tuvastas allergia. Lisaks diagnoosile ja ravivõtetele sai õpilane Lindmäe õpetaja Aarmalt kaasa ülesande: tal tuleb hakata teisi inimesi ravima.

Ma küll ei usu, et mittekohtumine Aarmaga oleks Lille Lindmäe posijateest kõrvale hoidnud, aga mõni teine inimene oleks oma elutee ehk teisiti sättinud, kui poleks olnud Gunnar Aarma julgustavat juttu “vaimse maailma” imedest ja mitteteaduslikest diagnoosimis- ja ravimeetoditest.

Või siis selline legendi moodi jutustus Lusika talu perenaiselt Sirje Kurvetilt:

Sirje Kurvet paastus esimest korda Gunnar Aarma juhendamisel, siis, kui ta oli 24-aastane.

«Tänu sellele tervenesin kasvajast,» usub ta. «Sellest peale jäid mulle elustiiliks vähene lihatarbimine ja külma veega karastamine.»

Gunnar Aarma soovitas Kurveti sõnul paastuda igas kvartalis kümme päeva. «Ta ise järgis seda koos abikaasaga täpselt ning oli teatavasti väga terve mees,» räägib Sirje Kurvet

Mõne jaoks võib kriitiline käsitlus muidugi pühaduse rüvetamisena tunduda, aga midagi pole teha — erakordsed väited vajavad erakordseid tõendeid ning ei Gunnar Aarma ega ka keegi teine pole suutnud selliseid meile pakkuda.

Teisalt paistab, et ega Gunnar Aarma ise posijatest kuigipalju lugu ei pidanud, kuigi uskus nende väesse, nagu on lugeda nt siit:

Aarma väitel jäävad posijad kergemini haigeks või neid tabavad muud hädad, sest nad kahjustavad teisele mõttejõuga halba soovides eelkõige iseennast.

Mõned tsitaadid Ööülikoolist:

Maakera hukkub, kui inimeste negatiivsete ja positiivsete mõtete tasakaal jõuab 50%/50%. Praegu on 49%/51% positiivsete kasuks ja nii on olnud viimased 3500 aastat.

Mõtlemine moodustab 70% inimese heaolust ja sellega [radža joogaga] saab kõik asjad paika panna.

70% mõtlemisest, 10% hingamisest, 10% toitumisest, ülejäänud 10% küllaldasest liikumisest.

1 + 1 ei ole kaks, vaid kaks ja pool kuni kolm.

See oli küll öeldud naise ja mehe kallistamise kontekstis, et nende aurad või energiad millekski suuremaks saavad.

Naine vastutab 60% ulatuses abielu kvaliteedi eest.

Ja terve hulk muid arvulisi väiteid, mille allikas võib olla vaid mentaalrännak või mingi muu kontrollimatu koht. Muidugi võib kõiki neid väiteid võtta kui kujundlikke väljendusi, mis illustreerivad teatud hoiakuid ja arusaamu ja mis polegi mõeldud sõnasõnaliseks tõe pähe võtmiseks, aga need ütlused on ringlusse läinud, neid korratakse, neid õpetatakse edasi, neid tsiteeritakse ja viidatakse juurde, et vat Gunnar Aarma ütles nii ja järelikult see ongi nii. Näiteks räägib neid protsendijutte Gunnar Aarma juurest juhatust saanud Janno Seeder, praegune feng shui koolitaja.

Veel võib öelda, et täiskasvanud inimesed teevad ise omi valikuid, küsivad nad selleks nõu või ei küsi või kas arvestavad nõuandega või ei arvesta. Samas kui keegi inimene on kujunenud selliseks tarkuse kehastuseks, kelle nõuannet kuulatakse vaatet ilma igasuguse kriitikata ja kelle suur mõju on jälgitav ka peale tema surma, siis on igati õigustatud, oluline ja lausa vajalik vaadata ka kriitilise pilguga sellele, mida ta on öelnud ja kirja pannud ning millistele allikatele ta oma väited on rajanud.

Mitte et see kuidagi vähendaks Gunnar Aarma tähtsust eesti rahva loos, mida kultuuriloolased, ajaloohuvilised, folkloristid ja muu rahvas uurida mõistab, aga tema mõju Eesti nõialoos paistab olevat kaardistamata ning ükski inimene, kel on mõju hulgale teistele inimestele ja kes on nö avalikult tsiteeritav ja kes on väitnud hulga selliseid väiteid, mis tungivad teaduse maile ja mis lausa väidetakse teaduslikud olevat, ei seisa väljaspool kriitikat.

Kui Sul on kodus juhtumisi mõni Gunnar Aarma raamat ja leiad aega seda skeptilise pilguga sirvida, siis anna siin kommentaarides teada. Või kui Sul on olnud kokkupuuteid Gunnar Aarmaga või mõne muu inimesega, kes on väitnud, et ta on Aarma juurest juhatust saanud.

Täitsa vaba mees. Gunnar Aarma (ETV 1996)

114 Replies to “Gunnar Aarma — Eesti posijate pealik”

  1. Aarma enda raamatud on pea loetamatud, sest vähemalt neid, mis mulle pihku on sattunud, pole hoomataval määral (keele)toimetatud ega korrigeeritud — ei tea, kas aukartusest eeldatavasti eksimatu Meistri suhtes või kirjastaja suutmatusest (või rahapuudusest, nagu paljud 1990ndatel ilmunud asjad). Kriitikatorget Gunnar Aarma aadressil võib kohata Vladimir Wiedemanni mälestusteraamatus “Maagide kool”, milles anti mõista, et tegemist on pigem osava šõumehe kui Salateaduste (antud juhul vist geomantia) Tõelise Tundjaga. Kuna Wiedemann on ka ise elupõline esoteerik, ei saa tema juttu muidugi kuigi tõsiselt võtta — pada ja katel…

    Eestikeelset kärbitud “Maagide kooli” mul käepärast pole ja täismahus veebis tasuta saadavast venekeelsest ei saa aru, aga siin peaks olema Aarmat puudutav peatükk.

  2. Ma olen mõned korrad temaga kohtunud. Ülikoolis oli temaga paar kohtumist, kuhu ta kutsuti tudengite silmaringi laiendama ja kunagi hiljem käisin ka kodus külas, raadio jaoks intervjuud tegemas.

    Kahtlemata suurepärane jutuvestja. Mis teda aga paljudest muudest müstikutest ja ravijatest eristas oli see, et ta rõhutas – “mina ei tee kedagi terveks”. Ühest küljest võib seda ju kavaluseks pidada, sest nii ei võtnud ta vastutust. Samas oli see ka siiski aus ülestunnistus.

    Aarma jutu järgi on inimene kõikvõimas ja kui keegi on haige, peab ta tervenemiseks ise samme ette võtma – mis lõppkokkuvõttes, ei olegi ju väga viltu öeldud.

  3. Jaahhh.. sellise avalduse peale ei oska midagi ütelda… ei tea, mida nood pärismaalased ise arvavad, ugrilased nt (Ungaris ma olen käinud, seal on neil täitsa mitu ülikooli ja haiglad on ja sisepõlemismootoriga masinad sõidavad mööda teed ja lapsi vaktsineeritakse ja viiakse hambaarstile ja ma ei näinud kedagi tänaval shamaanitantsu tegevat…).

    Pärsimaalase teadus ei erine millegi poolest migrandi teadusest. Arvata, et kõik need, keda meie, valged inimesed, pärismaalasteks klassifitseerime, kärbseseeneleotise joomise ja shamanismiga tegelevad, vaime välja kutsuvad ja maakera lameda usuvad olevat, on vist shovinismi uus väljendusvorm? On vist imelik kuulda, et isegi Mari Elis on ülikool olemas, kus teadusetegmist õpitakse ja teadust tehakse?

    Tegelikult võiks muidugi alustada sellest, mis on teadus ja et teadusse ei usuta, aga ma enam ei viitsi… lihtsalt väike vihje – kui austraalia pärismaalane, kes veel traditsioonilisel viisil elab, saaki taga ajab ja seda oma pojale õpetab, siis teevad nad, oh õudust, teadust… Mis siis, et nad seda niimoodi ei nimeta. Pärsimaalased aitasid näiteks merebioloogidel avastada hirmusmürgise tibatillukese meduusi – ikka ja jälle tabas valget inimest ujuma minnes ootamatu rünnak, ilge valu ja surm, kusjuures ründajat ei tabatud. Pärismaalastel aga oli teada, et teatud kindlal ajal ei tohi ujuma minna – siis tuleb surm. Ja teatud ajal jällegi oli ujumaminek ohutu. Seda nimetatakse kogemuseks, teadmiseks, mis omandatud aja jooksul katse-eksituse meetodil, vaatluse ja järelduste põhjal. Merebioloogid hakkasid siis sellel ohtlikul ajal käima proove võtmas, panid püünised välja. Ja leidsid lõpuks süüdlase üles.

    Teadmine ja uskumine pole üks ja seesama, isegi siis mitte, kui sa seda väga tahad. Uskuda võib, aga teadma peab. Vähemalt mõnda asja, näiteks seda, et teadus tähendab teadmist ja et eelkõige mõistetakse selle all meetodit, mille abil kirjeldada ja selgitada asju ja olevusi, nähtusi ja protsesse ja seoseid. Selleks on omad reeglid ja oma(d) keel(ed) – matemaatika nt.

  4. katrinv ütles:

    ma ei näinud kedagi tänaval shamaanitantsu tegevat…

    Jah, Ungaris hüütakse seda mustlastantsuks ja eelistatavalt toimub ta kohas, kus rahva käest piletit nõuda saab.

  5. Ma ise Gunnar Aarma raamatuid lugenud pole. Tuttav, kelle väitel tema nö. vaimne areng sai alguse just Gunnar Aarma raamatu “Saada õnnelikuks” lugemisest, on mul küll. Päris tihe sensitiivide külastaja on ta ka vähemalt kümme aastat juba. (Kõrvalt vaadates ei ole tal sellest küll eriti abi olnud, aga eks ta ise teab paremini) Samas käib ta ka päris arstide juures ja on oma tervise suhtes igati hoolikas.

  6. salvey ütles:

    Päris tihe sensitiivide külastaja on ta ka vähemalt kümme aastat juba.

    jälle tuli meelde tiit vasmanni poolt nõiasaates (mitte tuleproovis vaid ühes teises) välja öeldud kuldne mõttetera, mida nii tema kui kõigi ülejäänute puhul aluseks võtta tuleks:

    mina olen nii kõva tegija, et minul on peamiselt ainult püsikliendid!

    no comments…

  7. Oleme ausad, tema elusündmused on olnud harivad ja elukogemust tekitavad!

    http://www.ents.ee:81/PrintArticle.aspx?aid=83

    Gunnar Aarma sündis 6. VIII 1916 Tallinnas. Ta lõpetas 1935 Jakob Westholmi eragümnaasiumi ja jätkas õpinguid TÜ majandusteaduskonnas. TÜ-s oli kavas avada majanduspsühholoogia õppetool ning majandusteaduskonna dekaani Edgar Kanti soovitusel siirdus Aarma end sel alal välismaale täiendama. Ta õppis Oxfordi, Pariisi ja Jena ülikoolis ning tegi ka kaastööd ajalehele Pealinna Teataja. Tal õnnestus teha intervjuu Adolf Hitleriga ja viibida koos Ernest Hemingwayga Hispaania kodusõja Alicante rindel, millest valmis reportaaž. Tollal liitus Aarma vabamüürlusega. Jenas valminud doktoritöö jäi sõja puhkemise tõttu kaitsmata.

    1941. a juunis saadeti Aarma koos perega Kirovi oblastisse. Asumise ajal ta arreteeriti, ta vabanes 1956. a amnestiaga. Tagasi Eestisse pääses ta 1957. Saamata luba naasta kodulinna Tallinna, asus Aarma elama Pärnusse….

    Gunnar Aarma raamatud on taotluslikult kirjutatud lihtsas, üldarusaadavas keeles.

    Raamatus „Mida paljud ei tea: müstika ja maagia“ antakse ülevaade erinevatest religioonidest ja õpetustest. Seda osa võiks võrrelda usundiõpetuse õpikuga (kui maagia osa välja jätta), mida Eesti juba 10 aastat ei suudeta koostada.

  8. Mitte üldse mahategemiseks, pigem diskuteerimiseks: kas sa õhu olemasolu usud, sest see pole ju ka nähtav? Milleks siis hingata? Või aatomeid ei ole siiani näinud ükski teadlane, aga ometi kuidagi “teatakse” nende olemasolust ja terve pomm neist valmis tehtud? Täielik posimine, ma ütlen. Materiaalsus koosneb aatomitest, mida pole võimalik ka parima suurendusega näha, järelikult pole seda olemas. Lihtsalt kõik väheneb hoomamatuks energiaks. Väga huvitav igatahes.

    Mulle skeptikud meeldivad – teevad maailma huvitavaks. Seda, et keegi teine saab kedagi terveks teha lähedal olemata, usun aga küll, sest olen seda enda peal kogenud läbi väga huvitava kogemuse. Igaks juhuks – tehti ilma minu konkreetse palveta (keeldu just ka polnud) ja rahalise tasuta. Samas sensitiivide juures käimine ei aita küll kedagi kui inimene ise aru ei saa oma elu õppetunnist ja seda ei tohi teine inimene ära võtta või “terveks ravida.”

    Aarma raamatuid lugenud ei ole, küll aga kuulanud tema raadiosaateid ja ta ise ennast mingiks suureks guruks küll ei pidanud, aga ega ta mingit “kaitsmist” ju ei vajagi, sest ta enda elu oli küll põnev looming. Inspireeriv inimene kaheldamatult.

  9. @Viki:

    õhu, aatomite jm materiaalse olemasolu on võimalik erinevate meetoditega kontrollida ning kontrollkatseid igal ajal korrata, saades katsetajatest sõltumatult ikka ühtesid ja samu tulemusi.

    umbluuga kahjuks sedasi pole. umbluu toimib vaid siis kui keegi selle olemasolu kontrollida ei ürita ning erinevatel toimimisseanssidel saadakse täiesti erinevaid tulemusi.

    nii lihtne ongi. millest sa aru ei saa?

  10. Kallis, Viki, nägemismeel ei ole kaugeltki ainus (ja mitte alati nõnda usaldatav kui tavaks arvata) viis maailma kohta süsteemsete teadmiste omandamiseks.
    Tõesti, aatomeid ei ole võimalik otseselt silmaga näha kuna nähtava valguse alla jääva elektoromagnetkiirguse lainepikkus on suurusjärkude jagu suurem aatomist. Sellegipoolest on molekuli “pildistatud” nõnda, et aatomid muutuvad juba eristatavaks.

    Kõik, ei vähene hoomamatuks energiaks. Keskkonnas, kus inimesed tavapäraselt toimetavad ja on elusolendina välja arenenud, on lihtsalt väga kasulik ja edukas tõlgendada maailma läbi “asjade” ja aine ehk mateeria. Seetõttu kõik peale tahkete aineliste nähtuste tunduvad küsitavad. 19 sajandil leiutati isegi müstiline olematu aine, milles raadiolained saaksid levida nõnda, et meil käivad saated siiamaani tänu sellele “eertis” (vähemalt kõnekeeles).

    Sellest kõigest saab pikemalt, põhjalikumalt ning arvtavasti ka palju elegantsemalt kuulda Dawkins’i TED talks’i videost “Queerer than we can suppose: The strangeness of science.” (“Veidram kui me suudame arvata: teaduse kummalisus”).
    Klassikana võib välja tuua võrratu Feynman’i “Fun to imagine” video klippide seeria.
    Soovitan mõlemat kindlasti vaadata! Mõlemal mehel on imeline võime teha üsna keerulised teaduslikud mõisted tavalisele mitte-erialainimesele hoomatavaks ja seda väga nauditaval viisil.

    Viimase asjana pööraks tähelemanu, sellele et teadlaste ja nö tavainimeste arusaamine mõistetest nagu energia ja valgus võivad olla vägagi erinevad! Teaduses on need mõisted ülimalt peenelt määratletud.
    Seetõttu kui ma siin millegiga väga puuse juhtusin panema, palun teadjamatel lahkelt täpsustada.

  11. Viki ütles:

    Mitte üldse mahategemiseks, pigem diskuteerimiseks: kas sa õhu olemasolu usud, sest see pole ju ka nähtav?

    Näiteks kui tuul puhub (mis kujutab ju endast õhu liikumist), siis on see nii tuntav kui ka nähtav: keerutab lehti, liigutab puulatvu, teeb edasi liikumise raskemaks jne. Seda on igaüks näinud ja kogenud. Hapnik on ammu teada- tuntud keemiline element mille tuvastamises miskit keerulist pole, ma arvan, olemas on ju hapnikumaskid, aparaadid ja miskõikveel.

  12. Viki ütles:

    kas sa õhu olemasolu usud, sest see pole ju ka nähtav?

    Siin on foto:

    See suur ja sinine on õhk.

    Või aatomeid ei ole siiani näinud ükski teadlane,


    Lillad pallid pildil on räni aatomid kristallvõres. Pilt on tehtud skaneeriva tunnelmikroskoobiga.

    Enne järelduste uurimist — soovid Sa ülaltoodud piltide valguses oma eeldusi revideerida?

  13. Ilusad pildid, panen veel ühe:

    mirage

    See imeilus helesinine, mis paistab keset liiva kohas, kus midagi helesinist maas olla ei tohiks, ongi õhk.

  14. Mis alusel väidetakse, et Aarma ei erinenud teistest posijatest? Kas kirjutaja on väga hoolega võrrelnud erinevaid posijaid?
    Olen Aarna loenguid kuulanud ja tema raamatuid lugenud. Juttu pole ajanud- aga tänaval tervitasime. Posimise mõistet ma Aarma loengutes ja raamatutes ei mäleta.
    Gunnar Aarma oli oma jutu poolest selge ja lihtne, kaldumata fanatismi. Ta soovitas elada tervislikult ja mõtelda positiivselt. Mõneti väjendas ta imetervendajate indu, väites, et mis kasu on tervendada, kui kodanik elab ebatervuslikult (ei liigu piisavalt, sööb, joob ja hingab ebatervisilikult ja kütab ennast ärritavate mõtetega ülesse.
    Aarma ei pooldanud missionitegevust. Ta oli seda meelt, et kui ta näeb, et keegi elab valesti, siis ta seda ei ütle, kui keegi ses osas temalt midagi küsinud pole. Ta leidis, et väga rumal on täiskasvanut õpetada, et ela nii ja mitte nii. Nii et kui aeg on küps, leiab kodanik õige tee ise. Või küsib.
    Gunnar Aarma oli erinevate religioonide suhtes salliv. Aga ta oli antikommunist, olles kogenud oma nahal ja ülirängalt seda , mida okupatsiuoon meie maale tõi. Jah, ta tunnistas oma seotust vabamüürlusega. Hiljem , vanast peast, põlgas ta meie maa vabamüürlust selles mõttes, et endised kommunistid sellega seotud on.
    M.N. See on vaimses ringkonnas raudne reegel, et pole tervendajat, kes kõiki terveks teeks. Kas Sa oled näinud siis sensitiive, kes väidavad, et nad teevad kõiki terveks? Raske uskuda. Ise olen omal ajal paljude loenguid kuulanud.
    Oakrock! Tänud ülevaatlike andmete eest! Lisan veel juurde, et Aarmal oli elu jooksul olnud oma 25 ametit. Kuid põhitegevuselt oli ta peale sõda Pärnu Muusikakoolis klaveriõpetaja. Enne sõda oli tõlkija, reporter jm. Sõja ajal oli hobuserautaja ja ma ei tea kes veel. Nojah, ebaharilikult mitmekülgne. Ent eks ka olud sundisid mobiilsusele, et mitte igasugustes olukordades nälga jääda.
    Sõja ajal ja vangilaagrites vireledes sattus ta meeletult rasketesse
    olukordadesse, piirsituatsioonidesse. Ent ta tuli , oma sõnul rakendades praktikaid, neist uskumatult puhtalt väja.
    Mul on Aarmaga seoses palju mälestsusi. Ta soovitas hommikul mõtelda selle peale, et e tea, missuguse huvitava kogemuse mulle tänane päev annab.
    Ei mäleta, et ta oleks ennast ilmeksimatuks nimetanud.

  15. Andres tsiteeris jälle valesti. Martin kirjutas ülal:

    Oma tervendamismeetodite poolest ei erinenud ta mingil moel teistest posijatest…

  16. Kriku ütles:

    Andres tsiteeris jälle valesti. Martin kirjutas ülal:

    Oma tervendamismeetodite poolest ei erinenud ta mingil moel teistest posijatest…

    Esiteks, nagu mina näen, Andres ei tsiteerinud Martinit.
    Ja teiseks, kas teie näete erinevust:

    Oma tervendamismeetodite poolest ei erinenud ta mingil moel teistest posijatest…

    Aarma ei erinenud teistest posijatest

    Lõpetaks õige selle demagoogitsemise.

  17. vice versa ütles:

    kas teie näete erinevust:

    Oma tervendamismeetodite poolest ei erinenud ta mingil moel teistest posijatest…

    Aarma ei erinenud teistest posijatest

    Loomulikult on sisuline erinevus. Loomulikult erines Aarma teistest posijatest mitme asja poolest, elukäik, praktiline elukogemus, veendumused, organisatsiooniline kuuluvus, haare, kehakaal ja välimus kaasa arvatud. Andres annab mõista, nagu oleks keegi väitnud midagi nii pöörast, et G. Aarma ei erinenud millegi poolest teistest posijatest.

    Aga see selleks. Rahu tema põrmule, järeltulevate põlvede pealt vaadates oli väärt mees.

  18. Jah, Vice Versa ja Andres võiks tõesti demagoogitsemise lõpetada. Kui Andres oma küsimusele mõnele Martini väitele ei viidanud, miks ta selle siin üldse esitas?

  19. Ega Gunnar Aarma elukäik oma ajastu kontekstis nii väga ebaharilik ei olegi. Eestlaste seas on leidunud palju igasuguseid põnevaid elumehi, kes on rännanud ja seigelnud, läbi vangilaagrite ja ränkade katsumuste end välja vedanud, lugege või Eesti Mälu sarjas ilmunud mälestusi.
    Aarma nö vaimse valgustaja roll on ta lihtsalt laiemate hulkade seas teistest omasugustest tuntumaks teinud. Tema elutarkust mingil juhul mitte alahinnates arvan, et kindlasti oli ta eelkõige osav mees nagu enamik nö gurusid. Õnneks ta ei kasutanud seda rolli omale mammona kogumiseks.

  20. Ell! Eks see ebaharilikkus ole suhteline mõiste. Ja vaevalt , et siin keegi tegeleb ebaharilikkude elulugude võistlusega, soovides Aarmat ses osas võitjaks tunnistada.
    Loomulikult on ka teisi elulugusid, mis ei ole Aarma omaga võrreldes silmnähtavalt tavalisemad. Mitmed neist on loomuliult veel ebaharilikumad. Ka eestlaste omadest. Ise olen mõnikord paralleele tõmmanud Nikolai Kultase elukäiguga, kuigi paljud Aarma fännid kui ka skeptikud naeraksid mind selle jutu peale välja. Aga mingisuguste kaudsete seoste loomine ei ole keelatud. Ja loomulikult ma pole väitnud, et nad kangesti sarnased oleksid. Ja mitu korda on kirjanduses võrreldud ka Georg Otsa ja Paul Kerest.
    Ka Gustav Ernesaksa ja Priit Nigulat. Võrdlemine võib olla huvitav mäng. Maitse asi.
    Elumehe all mõistetakse meil vist midagi muud.
    Kui me hakkame Aarmat teiste posijatega võrdlema, peaksime enne kokku leppma, kas Aarma oli posija. Kas ta ise võtaks endale sellise tiitli. Või, kas need, kes tundsid Aarmat lähedalt, nimetaksid teda posijaks. Unustada ei maksaks ka seda, mida posimine tähendab. Ja kui Aarma nimi ilmub kunagi mingssse entsükloeediasse, siis vaevalt teda seal posijaks tituleeritakse.

  21. Vice Versa ütles:

    Peab ikka meeleheitel olema, et selliste lapsikusteni laskuda või mis see häda on.

    Lõpetaks õige selle demagoogitsemise?

  22. Siia sobib üks pikem lugemismaterjal viidata:
    1. Rahvameditsiin Eestis 19. sajandi II poolel ja 20. sajandil
    Marju Kõivupuu

    Rahvameditsiin (folk-medicine; kansanomainen lääkentiede) põhineb perekonna või konkreetse paikkonna pärimusel, empiirilisel kogemusel või üleloomulikul ilmutusel. Arenenud kultuuriga ühiskonnas on rahvameditsiin tavaliselt vastandatud koolimeditsiinile ja ametlik meditsiin seda ei tunnusta (või tunnustab mööndustega).

    Paralleelselt terminiga rahvameditsiin kasutatakse teaduslikes ja populaarteaduslikes tekstides sageli samas tähenduses mõisteid pärimusmeditsiin ja etnomeditsiin.

    Rahvameditsiin on sünkreetilise rahvausundi ja rahvapärimuse osa, mis kannab endas nii muinasaja usundilisi arusaamu (sõnamaagia, loitsimised) kui ka kristluse mõjusid (nt piiblimotiivid loitsudes, pühakiri kui ravietenduse atribuut jne). 19.-20. sajandi eesti rahvaravijad olidki vähem või rohkem religioossed inimesed, kes sageli arstisid pühakirja abil, olles eelnevalt saanud jumaliku ilmutuse, või oli religioossusel ravietenduse juures kaalukas osa. Aga religioosne element võis olla ka taandunud või puududa sootuks, seda eriti lihtsamaid ratsionaalseid ravivõtteid pruukivate ravitsejate (aadrilaskjad, soonetasujad jne) puhul.

    Rahvameditsiini mõiste alla mahuvad traditsionaalsete kultuuride meditsiin ja suur osa tänapäeva populaarset nn alternatiivmeditsiini, milles segunevad koolimeditsiin ja varasemad, sealhulgas ka rahvaomased meditsiinialased teadmised (vt ka Veidemann 1987).

  23. Rahvameditsiini kohta võiks huviline lugeda ka midagi tänapäevast.
    Hea oleks võib- olla tutvuda sellega, et kuidas laias maailmas tegutsevad rahvameditsiini õpetavad ülikoolid , kuidas toimivad rahvameditsiini viljelevad haiglad. Näiteks Toomas Tiigil oleks ses vallas midagi pajatada.

  24. Olen käinud Gunnar Aarma juures Pärnus, oli vist 1992a., ei hakanud ta minu vähkkasvajat ravima ja ütles et ma lõpetaks mööda nõidu jooksmise (pool aastat juba tõesti jooksin ühe nõia juurest teise juurde, keegi miskit tegi ka.. kuid kasvaja ei kadunud) vaid ütles, et läheksin lõikusele ja läksingi… ja nii lihtne see oligi ! Raha ma talle ei pakkunud ja ta ei küsinud.
    Vestlesime muustki… kuid pigem see polnud vestlus vaid küsimustele vastamine, ta ootas kuni ma midagi küsisin – siis rääkis. G.A. rääkis parasjagu nii palju kui ma oskasin küsida ja mõelda nende vastuste peale tollases ajas.

  25. Niisuguste “nõuandjate” puhul tuleb alati küsida, kas neil on vastutustunnet raskelt haiged inimesed joonelt arsti juurde saata (nagu ka Vigala Sass vististi teeb) ja muidugi ka oskust neid ära tunda. Kui nad ei kipu vähki, süüfilist, gangreeni jne. posimisega ravima ja piirduvad psühhosomaatiliste vaevustega, lasku käia minu poolest.

  26. Kriku! Onkoloogias oli opile määratud just joone pealt arsti poolt nii kui vastus tuli millega tegu , vähiga ongi nii tavameditsiinis et kui avastatakse ja on opereeritav siis KOHE JOONE PEALT OPILE… mina aga tahtsin alternatiivi proovida ja lõikusele ei ilmunud. No ja proovisingi pool aastat. Kui palju oleks pidanud siis veel mööda nõidu käima ja tollal teadaolevat igasugust alternatiivi enda peal proovima, kas pool aastat oli selleks liiga vähe? Armal oli aga õigus ja suur õnn et ma ikka teda kuulda võtsin ja ise ka mõistsin et ei ole mõtet enam venitada, op ise oli suht lihtne ja kõik laabus tollal kenasti, isegi keemiat ei olnud vaja.

  27. Jah, vastutustundlikult ja õigesti! Nüüd, hulk aastaid hiljem, oskan alles tõeliselt hinnata tema pikki mõttepause selleks et vastus oleks õige. Ta oli äärmiselt tasakaalukas. Mul oli tema tel.nr. ja kui peale kohtumist kodus tema raamatuid lugesin ja miski oli arusaamatu – siis aina võtsin kätte ja muudkui helistasin ja Aarma teisel pool liini oli alati rahulikul häälel vastamas. Ma ise oleks küll sellise ahistajast helistaja peale endast välja läinud.

  28. @N.M.:
    Arvestades, et Te polnud kindlasti ainus, kes nii toimis, pidi ta tõesti kannatlik inimene olema. Sageli tuleb selline omadus vanusega, mistõttu nt vanavanemad teinekord lapselastega paremini hakkama saavad kui ema-isa. Arvata võib, et ta oligi Teile elutarga vanaisa eest. Ta andis Teile sama nõu, mida iga vastutustundlik inimene ja arst, Teie otsustasite neid mitte kuulata ja kuulata teda – miks? Tema maine pärast? Või selle pärast, et peale kasutuid jooksmisi posijate vahet hakkas tegelikult Teile endale ka koitma, et neist ei ole kasu, ja Gunnar Aarma sõnad resoneerisid Teie enda mõtetega?

    Sellist olukorda, kus inimene ei suuda enam ilma oma iskliku nõuandjata midagi teha, otsustada ega arvata, nimetatakse sõltuvuseks. Sõltuvus posijatest, nõidadest, sensitiividest, ekstrasenssidest, ka astroloogidest on kerge tulema, kuna nood tavaliselt unustavad mainida, et ega nemad ei tervenda kedagi ega näe kellegi tulevikku, see on inimene ise, kes terveneb (kui terveneb) tänu organismi loomulikule vastupanu- ja tervenemisvõimele; ning tema enda mõtted ja soovid, mis tänu astroloogi või ennustaja sisendusele alateadliku käitumise ja valikulise mälu läbi realiseeruvad või realiseeruvat näivad.

    Kusjuures kui inimene on endale juba teadjanaise või -mehe pitseri külge saanud, siis ei aita enam ka ta enda kinnitustest ja Kliendi veenmisest, et too ikka ise enda eest vastutama ja otsustama peab. Turvalist isa- või emakuju otsiv ebakindel inimene jääb teda pikaks ajaks tüütama, vahel kuni hetkeni, mil talle lihtsalt otse ja halvasti üteldakse või telefoninumbrit muudetakse. Olen sellist asja näinud. Vahel on taolisest sõltuvusest vabanemiseks vaja psühhoteraapiat.

    Sellise sõltuvussuhte väljakujunemine põhineb inimese psüühilistel iseärasustel. Inimestele on omane igatsus turvatunde järele. Turvatunde üheks allikaks on kõiketeadva autoriteedi olemasolu (sellel põhineb ka nn diktaatori-fenomen, inimeste igatsus kõva käe poliitika ja Suure Targa järele, kes kõik korda teeks ja kelle sõna oleks Tõde), kellest loodetakse abi keerulistes olukordades või hingelises kriisis. Lapsele on selleks enamasti vanemad või vanavanemad, paljudele jääb nii ka täiskasvanueas. Koolis võib kujuneda selleks inimeseks mõni õpetaja või sõber (hea, kui hea sõber, halb, kui pätt sõber). Täiskasvanueas võib sõltuvussuhe kujuneda mõne poliitikuga, keda idealiseeritakse ja kelle sõnu oodatakse, arvates neid kullaväärilised olevat. Usklikele on selliseks inimeseks pihiisa, koguduse pastor või muu vaimulik juht.

    Ehk on selle taga, et igasuguste esoteerikute võidukäik Eestis nii võimas on, traditsiooniliste pere- ja sõbrasuhete allakäik ja tahaplaanile jäämine?

  29. On seisukohti, mida on kosta väga vaimsetes ringkondades. Üks neist kõlab nii, et pole mõtet joosta mööda erinevate teadmameeste kodusid. Ent igas halvas on ka head, ning igat visiiti ei saa täielikult kasutuks kuulutada.
    Posija väljendit meie vaimsetes ringkondades ei kasutata. Nii et kui keegi loeb siin posijatest , siis tekib küsimus, kas me läheme selle väljendiga kaasa või mitte. Sellel sõnal on justkui halvustav hõng, kuid vanematel aegadel võis see mitte nii olla. Eeldada võib, et lahkunud Guinnar Aarma ei nimetas ennast posijate pealikuks.
    Kas ta siinse pealkirja pärast hauas ümber pööraks, et tea- kujutan ette, et ta vastaks, et tal on targemadki teha.
    Ja ka need nõuandjad, keda Katrin nimetab, ei nimetaks ka ennast
    eeldatavasti posijaks.
    Katrin nimetab neid, kelledest võib jääda sõltvusse. Aga nende seas mainib ta suuresti esoteerilisi (kui neid võib nii liigitada)nõustajaid. Õnneks ta mainib selle sõltuvussuhetega seoses pärast ka poliitikuid ja teisi tegelasi.
    Võimaik, et mingil eluperioodil, pikemal või lühemal, on sõltuvussuhe möödapääsematu, ükskõik, kas me räägime näiteks ema- lapse kontaktist, budismiga seostatavast õpetaja ja õpilase suhtest, muusikapedagoogi mõjust, treenerist või kellestki muust.
    Katrin justkui teab, et mida mitmed nõustajad unustavad mainimata, nagu oleks ta ise neid kõvasti külastanud.
    Kuigi Aarma ja paljud teised väärtustavad tööd iseendaga, ei saa väita, et tervendamist pole olemas.
    Mõistan, et olevikuga tegelemine on ennustamisest palju kordi olulisem, et saa me väita, et protsesside ettenägemisvõime oleks kõigil kodanikel samasugune. On protsesse, mida ei saa enam eriti nihutada. Näiteks nendest protsessidest ennustas Turu prohvet, Karl Reits, eelmise vabariigi lõpuajal. Ent isiklikul tasandil pole vast mõtet eriti keskenduda pelgalt ennustamisele.
    Kas esoteerikute võidukäik nii suur ongi. Pigem küsivad ajakirjanikud neilt küsimusi, milledele on neil õigus vastata. Ja rahvas tahab kuulata, lugeda. Paljdu ajakirjankud moonutavad tekste, alandades neid vastavalt iseenda tasemele, oletades , et rahvas ka nende moodi loll on. Vabandust!
    Nõukaajal polnud teadmameestega ja teadjanaistega tehtavad intervjuud võimalikud. See on ka üks põhjus, et miks neid intervjuusid paljud ei kannata.
    Peresuhted on muidugimõista olulised ning annavad pitseri kogu eluks. Mainis ju ka Aarma oma loengutes, et laste muretsemine on kõige lihtsam, aga kasvatamine nõuab aga tarkust.
    Sõprussuhete allakäigust ei tea. Kui oled ikka ise oled Sõber, küll leiad ka sõpru endale. Ent eks ses osaski ole paremaid ja halvemaid aegu.

  30. Need “vaimsed ringkonnad” on täpselt nagu “lõbusad” või “töölisklassi avangard”. Sellised enesenimetused omavad üsna vähe tähtsust.

  31. Jälle hakkame sinna maale jõudma, et mingi seltskond arvab, et skeptikud on ainult m-vandenõulaste ja müstikute* peedistamise jaoks.
    Ärge nüüd endast nii hästi ka arvake!
    Ka paljude teiste, reaalsemate, alade tegelased peavad skeptikute kadalipu läbima, ennem kui nende uutest seisukohtadest midagi arvama hakatakse.
    Kuigi jah, antud keskkond on pigem loodud müstiklaste valede ja pettuste paljastamiseks ning tüüpiliste sulivõtete lahtiseletamiseks.

    Eelnevalt jääb silma ka enesehaletsust, kuid eks see ole teatud vaimse puudujäägi tunnus.


    * Ei hakka siin kedagi olematut vaimuinimeseks nimetama, kuna müstiklased on järjekordselt ühe termini kaaperdanud, et targemad välja paista (nagu energia, energeetika jms).
    Vaimsed inimesed on loomega tegelevad inimesed, mitte isikud, kes jahuvad olematutest asjadest.

  32. to katrinv
    ei olnud sõltuvust sensitiividest, olin lihtsalt noor ja vähese infoga, mul oli aga konkeetne soov alternatiivi abil kasvajast jagu saada, Aarma juurde läksin kui targa juurde, et ehk on temal miskit teada kuidas…

  33. …. isikliku nõuandjana ma Gunnar Aarmat ei tüüdanud, helistasin küsimustega, mis kerkisid hiljem tema raamatuid lugedes, et paremini neist aru saada…
    imelik kuidas suudetakse nii valesti tõlgendada minu kommentaare… ju ma puudulikult väljendasin ennast, oleks pidanud ette mõtlema kuidas võidakse aru saada teisiti ja siis pikki täpsustusi juurde kirjutama…
    vahest on aga nõnda, et mitte kommentaar ei pane otse reageerima vaid on südamel juba eelnevalt miskit ja siis kui vähegi selleteemalist midagi – saab haakuda ning südamelt ära rääkida oma tõdemus monoloogina.

  34. Teha üldistus, et loomeinimesed on ühtlasi uhhuusõbralikud ja ei nimeta posijaid posijateks, on küll väga meelevaldne.

  35. Kriku ütles:

    Teha üldistus, et loomeinimesed on ühtlasi uhhuusõbralikud ja ei nimeta posijaid posijateks, on küll väga meelevaldne.

    Ei, tegemist on mannetu trollimiskatsega, alajaotus solvav trollimine. Tüüpi “Kes uhuud uhuuks hüüab, see on kehv inimene”.

    Austusest suure umbluumeistri Aarma vastu tuleks trollimine muidugi trolliaedikusse lükata.

  36. ütles:

    Jälle hakkame sinna maale jõudma, et mingi seltskond arvab, et skeptikud on ainult m-vandenõulaste ja müstikute* peedistamise jaoks.
    Ärge nüüd endast nii hästi ka arvake!
    Ka paljude teiste, reaalsemate, alade tegelased peavad skeptikute kadalipu läbima, ennem kui nende uutest seisukohtadest midagi arvama hakatakse.
    Kuigi jah, antud keskkond on pigem loodud müstiklaste valede ja pettuste paljastamiseks ning tüüpiliste sulivõtete lahtiseletamiseks.

    Eelnevalt jääb silma ka enesehaletsust, kuid eks see ole teatud vaimse puudujäägi tunnus.


    * Ei hakka siin kedagi olematut vaimuinimeseks nimetama, kuna müstiklased on järjekordselt ühe termini kaaperdanud, et targemad välja paista (nagu energia, energeetika jms).
    Vaimsed inimesed on loomega tegelevad inimesed, mitte isikud, kes jahuvad olematutest asjadest.

    Kui loome algab kirjasõnast, siis esimene raamat oli mäletatavasti Piibel. Mõiste “vaimsus” on samuti alguse saanud just vaimumaailmaga seoses, religiooniga, kui muidu aru ei saanud. Nii et jah, kolmepunktiline, vaimsus on kolmepunktiliste poolt täiega kaaperdatud mõiste.

    Skeptik-ignorandid ruulivad. Harige end tiba, teadmised pidid olema ju seksikas.

  37. N.M. ütles:

    …. … ju ma puudulikult väljendasin ennast, oleks pidanud ette mõtlema kuidas võidakse aru saada teisiti ja siis pikki täpsustusi juurde kirjutama…

    Ei ütleks, et väljenduti puudulikult. Oli ju selge sõnaga öeldud, et küsimusi esitati raamatutes loetava kohta.

    vahest on aga nõnda, et mitte kommentaar ei pane otse reageerima vaid on südamel juba eelnevalt miskit ja siis kui vähegi selleteemalist midagi – saab haakuda ning südamelt ära rääkida oma tõdemus monoloogina.

    Seda võiks vaikimisi nimetada Pavlovi efektiks. Süttib lambike ja juba tormabki pailapsiini üle doseerinud blond puudlike oma filigraanseks lihvitud trikke rahvale esitama. Kuidagi peab ju oma eksisteerimist õigustama.

  38. vice versa ütles:

    Kui loome algab kirjasõnast, siis esimene raamat oli mäletatavasti Piibel. Mõiste “vaimsus” on samuti alguse saanud just vaimumaailmaga seoses, religiooniga, kui muidu aru ei saanud. Nii et jah, kolmepunktiline, vaimsus on kolmepunktiliste poolt täiega kaaperdatud mõiste.

    Piibel ja piibli tõlgendajad on kaks ei asja.
    Sama nagu teadmised ja saast-teadmised.

    —–
    Kas Versal on väärastunud maailmavaatest juba välja kujunenud püsiv paranoia ühe tavalise inimese suhtes?

    Ime ka kui igas asjas kurja vandenõud või organisatsiooni ei nähta.

  39. Kriku ütles:

    Kui loome algab kirjasõnast, siis esimene raamat oli mäletatavasti Piibel.

    Ei olnud. Hari end tiba.

    Õige märkus. Katekismus oli, mitte Piibel.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga