Teoloog teaduse kallal ja muid lugusid juunis
6. juuni liikus planeet Veenus üle Päikese. Pilt: Martin Vällik
Andres Põder vaatab, kuidas Veenus üle Päikese läheb. Pilt: Siim Lõvi
- Sirbis on läbi mitmendama numbri üks arutelu käimas. Alustan viimasest ehk siis sellest, kuidas teoloog loodusteadust või teatud aspekte selles interpreteerib. Kummalisel kombel on diskussiooni keskmes evolutsioon või siis “Darwini evolutsioonikäsitlus”.
Kui teadusest saab ideoloogia
Atko RemmelHõraku ja Viikmaa artiklis on sellesse positsiooni pandud Darwini evolutsioonikäsitlus, mistõttu lähenemine evolutsioonile saab olla kas darvinistlik või väär, muid võimalusi ei ole. Enese jaoks selgitatakse seda üpris tüüpiliselt mitmesuguste olukorda pehmendavate kujundite abil, millest üks populaarsemaid on „ratsionaalne” minapilt ja „ebaratsionaalne” vastaspool. Ilmselgelt muutub selline käsitlus pikapeale segavaks nii teaduse tegemisel (tulemus on juba kindel) kui ka oma tegevuse mõtestamisel; sellelaadne ühe lähenemisnurga või meetodi absolutiseerimine toob vägisi pähe paralleeli lausega „mehele, kelle käes on haamer, näib kõik naelana”. Selline suhtumine on muidugi kaugel teaduslikkusele vajalikust avatusest, mistõttu kõige täpsemalt kirjeldab seda termin „dogmaatiline”, seda nii teoloogilises kui ka profaanses tähenduses. Põhimõtteliselt ütlevad artikli autorid teiste sõnadega sama, mida kirjutas Lenin ning mida tänapäeval tsiteeritakse vaid irooniliselt: „Marxi õpetus on kõikvõimas, sest ta on õige.” Paralleelid marksismiga on seda ilmsemad, et ka see maailmavaade väitis end olevat ainsana teadusliku.
Ja peale seda heidab Remmel Hõrakule ja Viikmaale ette demagoogiavõtete kasutamist ja teaduspoliitilist agendat:
On aga ilmselge, et artikli autoritele selline lähenemine ei sobi ning nende tee teadusliku tõeni ei vii mitte uute sümbiooside, vaid absolutiseeritud positsiooni kaitsmise kaudu, kasutades seejuures mitte teaduslikku argumentatsiooni, vaid demagoogilisi võtteid. Sellest vaatevinklist torkab teravalt silma ka artikli tegelik eesmärk, milleks ei ole sisuline arutelu, vaid eelkõige teaduspoliitilised eesmärgid – biosemiootika diskrediteerimine bioloogidega ühist huvi pakkuvas valdkonnas.
- Darwini evolutsioonikäsitlusele ei ole alternatiive
Peeter Hõrak, loomaökoloog; Mart Viikmaa, geneetik18. mai Sirbis avaldasid evolutsiooni kohta arvamust Stuart Kauffman ja Kalevi Kull. Mõlemal mehel näib olevat kana kitkuda darvinistliku evolutsioonikäsitlusega. Kuna meie humanitaarkultuuriruumis kipuvad viimasel ajal esile kerkima antidarwinlikud vaated, peame vajalikuks teemat kommenteerida tänapäeva evolutsioonibioloogia vaatenurgast.
Vahemärkus Sirbile, et kui artiklis on viide eelnevalt samas ajalehes ilmunud artiklile, siis pole mingit põhjust peale rumaluse ja laiskuse lisada otseviide selle mainitud artikli juurde.
18. mai Sirbis ilmunud Kauffmani ja Kalevi Kulli vestlus markeerib Kauffmani juba veendunuma Darwini vastasena („Newtoni ja Darwini pärand varjestavad mittefüsikalistliku bioloogia teistsuguse reaalsuse”), kuid jätab lugeja tema seisukohtade põhjenduste osas samasugusesse segadusse. Marek Strandbergi osundatud Kauffmani hüpotees, et „looduslikku valikut eraldi nähtusena ei olevatki ja et evolutsioon toimib biosfääri või ökosüsteemi omadusena, et leida muutuvale keskkonnale ja selles tekkivatele suhetele uusi vastuseid ja lahendusi …” kõlab tõepoolest provotseerivalt ja läheb vastuollu Kauffmani poolt varem avaldatuga. Kas teadlase arusaamine maailmast on muutunud? Ja milles seisneb tema pakutud alternatiiv? Strandbergi väitel seisneb Kauffmani hüpoteesi „meelikõditav iseloom” selles, et „aine universumis võibki olla jagunenud elutuks ja elusaks”, ning et elutu ja elusa aine käitumine ei ole samaväärselt ennustatavad. Samuti selles, et rakud võivad kohaneda uute keskkonnatingimustega ja et elusainel ja selle osadel on funktsioonid, milleks on leida lahendusi probleemidele. Selliste triviaalsuste afišeerimine võtab kukalt kratsima iga terve talupojamõistusega bioloogi. Usutluse käigus selgub eelkirjeldatud hookuspookuste arvatav põhjus: Kauffman on avastanud enda jaoks biosemiootika.
Bioloogia on loodusteadus, mis püstitab hüpoteese ja kontrollib neid toetudes mõõtmistulemustele, ja kus võimalik, siis katseliselt. Nagu märkis Carl Sagan, varustatakse teadlased väljaõppe käigus rumaluse avastamise komplektiga. Darwini loodusliku valiku kontseptsioonil põhinev evolutsiooniteooria kujutab endast imelist näidet teaduse eduloost. Enamgi veel, selle mõte peaks olema hoomatav igaühele, kes kordki elus on kasutanud sõela. Looduslik valik on sõelumisega sarnane protsess: organismide diferentseeritud, st mittejuhuslik paljunemine. Maailm meie ümber on täis käegakatsutavaid tõendeid selle protsessi toimumise kohta. Ei tohiks nõuda ülemäärast pingutust, et ette kujutada mismoodi on hundist eellasest saadud kogu tänapäevane koeratõugude galerii või algselt mürgisest kartuli eellasest meie igapäevatoidus. Või miks puud raiskavad väärtuslikku energiat ja toitaineid selleks, et endale tüve kasvatada. Tasuks mõtiskleda ka selle üle, kas inimesed paljunevad juhuslikult ja mis sellest tuleneb. Darvinistlikul valikuprintsiibil baseerub kogu tõu- ja sordiaretus ning ravimiarendus. Ilma selleta ei oleks toitu ega ravimeid. Elu ka ei oleks.
- Kas Darwini mõõtu avastus tulekul?
Kalevi Kull ja Stuart KauffmanKauffman on koos oma matemaatikuist kolleegidega välja tulnud hüpoteesiga, et looduslikku valikut eraldi nähtusena ei olevatki ja et evolutsioon toimib biosfääri või ökosüsteemi omadusena, et leida muutuvale keskkonnale ja selles tekkivatele suhetele uusi vastuseid ja lahendusi. Selliseid, mida polegi võimalik selgelt ette ennustada või arvutada. Kauffmani hüpoteesi meelikõditav iseloom on selles, et see näitab, et aine universumis võibki olla jagunenud elutuks, mida juhivad matemaatilistel alustel füüsikaseadused, ning elusaks, mille omapäraks on olla ennustamatu ja mille puhul kõik lootused seda protsessi ettemääratud valemeisse kirjutada on lootusetud.
Järgneb intervjuu-vestlus K. Kulli ja S. Kauffmani vahel, mis mulle isiklikult kui mittebioloogile kohati üsna segaseks jääb.
- Evolutsioonilise kruvikeeraja lugu
Marek Strandberg - Kirikiri kohendab ka omalt poolt lõket:
Selektsionismi viletsus
Tim IngoldÜks asi, mida me õpetatud vaidlustes ei peaks sallima, on ometigi sallimatus. Kuid olen märganud, et neodarvinistlikud selektsionistid on eriti ebatolerantsed igasuguste intellektuaalsete väljakutse suhtes oma seisukohtadele. Nad lihtsalt eeldavad, et need ei ole küsimuse alla seatavad, ning keelduvad edasistest aruteludest. Nende lemmikvõtteks on muidugi kuulutada krüpto-kreatsionistiks igaüks, kes end nende järgi ei joonda.
Needuse all kannatav Airi Ojamets: “Juba kuuendat aastat maksan oma karmavõlgu.”
Õhtuleht
Indiast pärt vaimne õpetaja on ilmselt tervislikum lahend kui mure viinapudelisse uputada?
Lõuna-Kestevenis Granthami kandis peetakse septembris maha raskuspõldude festival.
Teaduspäevakava algab suurte hadronite tülitajast ja lõpeb aruteluga, millist häält võiksid teha kohtuvad mustad augud. Seejärel peetakse maha Newtoni rongkäik.
Alati elevandilembene Wall Street Journal pajatab selgeltnägijast.
Päevalehes teadusest, lilledekeelest ja ja Eesti elust
ei tea kas taimed ka peenral järjest kibedamaks peaks muutuma, sedamööda, kuidas naabertaimedelt või nende endi küljest lehekesi murtakse…? Ilmselt siiski mitte inimesele tuntaval määral.
Postimees: Indoneesias mõisteti ateist vangi
Postimehes kirjutab Leho Lamus (tasulises) loos “Ateistliku darvinismi mõttelugu” raamatust Surmakultuuri arhitektid”, mille on käesoleval aastal kirjastanud Elulultuuri Instituut.
Postimehes Jüri Mõis räägib oma vaadetest asjadele ja elule.
arvukate kommenteerijate hulgas on ka mitmeid üpris tigedaid võrukesi :)
Muusikateadlane Saale Kareda pidas eile Raadio Ööülikoolis loengu “Transdistsiplinaarsest lähenemisest muusika olemuse ja Arvo Pärdi loomingu uurimisel”. Kuulsin poole kõrvaga Klaasikaraadiost laste vannitamise kõrvalt, aga see vähene, mida kuulsin, veenis mind, et “transdistsiplinaarne” tähendab antud kontekstis “totaalset umbluud”. Kui see ei olnud võigas nali (milles ma kahtlen), on see nüüd ikka tore “nali” küll, kui riigiraadiost teadlane sellist juttu räägib.
Autor ise tutvustab FB-s konkreetset (muide, Vanalinna Hariduskolleegiumi ruumides toimunud) loengut nii: “Mind on aastaid paelunud teema, mil moel on heli ja võnked seotud tolle maailmaga, milles me siin oma elu elame. Olen jõudnud enda jaoks selgusele, et võnge, seega siis oma olemuselt heli, koos valguse ja geomeetriaga, kätkeb endas saladust, kuidas puhtast vaimsest energiast sünnib mateeria. Valguse all pean silmas Valgust teispool elektromagnetilist valgust. Olen ühtelugu mõelnud selle peale, millal küll jõuame me tõelise teaduseni Valgusest…”.
Saade algas näiteks jutuga, et ajast aega on mõnitatud ja taga kiusatud kõiki transidstsiplinaarseid teadlaseid, näiteks usklikku Teslat, kes on unustatud ja maha vaikitud ja kes avastas rahvale tasuta elektri, kelle elu hävitasid Jõud, mis ei Salli Tasuta Elektrit, ja kelle kõige tähtsamad avastused — need, mida kooliõpikutes ei mainita — hakkavad kohe-kohe avalikkuse ette jõudma.
Mida täpsemalt rahvusringhäälingu mahitusel teaduse sildi all rahvale pähe määritakse, saab ilmselt kuulda, kui loeng Ööülikooli veebi laaditakse. Loodetavasti toimub see lähiajal.
Katseliselt paistab olevat kinnitust leidnud üks Sigmund Freudi teooriatest: et psühhoanalüütiline kontseptsioon, mida nimetatakse alateadlikuks konfliktiks, on seotud ärevushäirete ja foobiate sümptomitega, vahendab Phys.org. Michigani ülikooli emeriitpsühholoog Howard Shevrin esitleb töö tulemusi Ameerika psühhoanalüüsiliidu aastakoosolekul.
Mart K. ütles:
Vabandust, tegelikult muidugi “Klassikaraadiost”.
Õhtuleht: Teadlased ennustavad: aeg peatub lõpuks täielikult!
Mart K. osundas:
Selle kohta, kui väike on nähtava valguse osa kogu muul moel mõõdetavast elektromagnetkiirgusest, kasutas Dawkins toredat väljendit the mother of all burkas. Kes lugenud ei ole, otsige Google’ist, lugege ja vaadake.
Express Tribune edastab uudiseid Muzaffargarh’ist, kus kohalik radikaalne klerikaal on lastehalvatuse vastu vaktsineerimise mitte-islamlikuks kuulutanud ja mošeevande alla pannud.
Stiilinäide Mai-Agathe Väljataga “vaimsest” jutust ehk vaimlemisest, mis toimus Sikupilli Keskkooli ruumes Universuse Sisemise Tarkuse päevadel 2012. aastal.
Jutt sisaldab hulga faktiväiteid, millest osad on kergelt kummutatavad, osad jälle nii jaburad, et nali kasvab nabani.
Olgu veel märgitud, et kui see video sellest kohast ära kaob, nagu teinekord sisemise tarkuse asjadega on juhtunud, siis varukoopiaid on sellest tehtud päris mitu tükki.
Jättes kõik /vähem või rohkem jaburad/ faktiväited täiesti kõrvale ja pöörates tähelepanu loengu lõpu osas kirjeldatud meditatsioonile – taoline kujustamine kuulub ilmselt ka paljude kvalifikatsiooni omavate psühholoogide soovituste hulka (näiteks: Aleksander Pulveri, kelle raamatut olen lugenud; tema soovitab end turvalisse kohta, sooja vee alla mõelda vms.) Agathe Väljataga siis keskendus delfiinidele oma visualisatsioonis – isiklikult mulle need loomakesed ei sobi , juhtusin kunagi dokfilmi nägema delfiinidest, kes jälitasid vaala koos pojaga, lõpuks vaalabeebi kätte said ja puht lõbu pärast tapsid; kahetsusväärsel kombel meenub mulle see film nüüd igakord, kui delfiinidest juttu tuleb.
Telesaade „Võsareporter“: vaatajate tõlgendusi. TÜ Tartu Ülikooli Sotsiaal- ja haridusteaduskonna Ajakirjanduse ja kommunikatsiooni instituudi bakalaureusetöö
http://dspace.utlib.ee/dspace/handle/10062/25876
Tsitaat kokkuvõttest:
“Kvalitatiivse meetodina kasutasin bakalaureusetöös semistruktureeritud süvaintervjuud, mille käigus sain kvalitatiivselt uurida kahe valitud saatelõigu põhjal vaatajate retseptsiooni ja tõlgendusi. Läbiviidud intervjuudest selgusid neli motivatsiooni koondrühma: meelelahutaja; lõõgastuja ja reaalsuse uurija; enesemääratleja ja samastuja; jälgija.”
Show must go on….
Mulle tundub, et ka minu juunikuine artikkel sobib siia rubriiki:
http://arvamus.postimees.ee/87.....ate-tulek/
BBC teatab, et Saudi Araabias on süüdi mõistetud sorts ja kuri nõid. Pahalasel on juba ka pea maha võetud.
Toomas Jürgenstein ütles:
Sildistamiseks põrnitseme sihukest lõiku:
Ahaa, standardne rant Gnu Atheist’ide teemal.
Usk põrgusse seostub madalamate kuritegevusnäitajatega, usk paradiisi aga suurema roimarlusega, vahendab Phys.org Oregoni ülikooli kultuuri ja moraalsuse laboris sündinud uurimuse tulemusi.
Erialaste huvide konfliktide vastaste meetmete hindamisel on arstid (ja finantsplaneerijad) erapoolikud, vahendab Medical Xpress.
dig ütles:
Religiooniõpetaja reaktsioonina on see inimlikus plaanis täiesti mõistetav.
Ise leian, et on väga palju olukordi, kus arutlev, analüüsiv ja kahtlev lähenemine peabki taanduma selgete ja konkreetsete väidete ning seisukohtade ees. Keegi meist (ma loodan) ei arutle-kahtle tõsimeeli, kas näiteks orjandust või naistele valimisõiguse keelamist võiks sallida.
Windsor Star räägib nukra loo vähipatsiendist.
Seni, kuni lugeja otsib oma mängupiletit bullshit bingo tarvis, kommenteerib asja Orac:
Mart K. ütles:
ma küll vahepeal arutlen-kahtlen.
orjandus teatud kujul oleks ühes või teises mõttes kasulik paljudele, kes “vabaduses” lihtsalt nälga või haigustesse sureks (n.n “nälgivad etioopia lapsed”) või kes tööd teha ei taha ja end näiteks põhja jooks. või ei leia tööd (mis neile meeldiks/sobiks) ja samuti end kas põhja jooks või pätistuks.
rääkimata sellest, et orjandus aitaks (põllu)majanduskasvule kaasa :D
aga naiste valimisõiguse piiramine võiks küll olla põhjendatud kui naisel on just valmiste ajal PMS vmt :-) no sellal nad lihtsalt ei suuda teha ratsionaalseid otsuseid. samuti ovulatsiooni ajal, mil neil on samuti ebaratsionaalsed eelistused. või teatud vanuses – ma pole kuulnud ühtki meest üheski eas tõdemas, et “hääletame ikka rüütli poolt, tal on nii kaunid hõbedased lokid!”
see ei tähenda muidugi valimisõiguse täielikku keelamist. lihtsalt naised peaks valima teatud bioloogilistel tsüklitel.
hehe
Jason ütles:
Kellele nad tööd teevad, kui vaba turu majanduses osaleksid nad nõudluses kuid mitte pakkumises, aga orjandusliku korra tingimustes pakkumises kuid mitte nõudluses?
ega neil lastakski kuskil osaleda. pandaks aafrikas laevale ja viidaks kuskile misso valda kardulaid võtma. enampakkumisel loomulikult. või ka riikliku abi korras põllumajanduse edendamiseks.
kui jutt on tööpõlguritest, siis nemad ei osale nagunii mingis pakkumises ega nõudluses. mead võetakse lihtsalt tänavalt kinni ja pannakse tööle. enampakkumisel muidugi, hehe
Ja mida Sa hakkad peale orjadega, keda enampakkumisel müüa ei õnnestu? Müüd odavalt liimivabrikusse?
a see on juba kõrvaline teema. sa käitud nagu pank, kellelt ma äriplaani käivitamiseks laenu küsin :-D
sama hästi võiks juba ka selle üle muret tunda, mida me teeme mitteorjadga, kellele nagunii tööturul toimuvas enam/vähempakkumises rakendust ei leita.
jutt oli, et keegi ei kaalu orjanduse taastamist ja mina esitasin lihtsalt mudeli, mis puhul see oleks kasulik ka orjale ja ühiskonnale.
väheviisaka ja uudishimuliku inimesena piilusin skeptiku facebook`i lehte ja leidsin MV pahandamas, et Tuhala kaevu tahetakse Eesti 2012 aasta imeks valida ja lubas ise hääletada Kaali meteoriidi poolt, mis on tõeline kosmiline haruldus. No miks mitte, aga kui järele mõelda, siis Kaali meteoriit on seal ikka juba väga kaua aega olnud, nii et mis käesoleva aasta ime ta siis nüüd niiväga enam on… Ja atraktiivsuse mõttes on Tuhala nõiakaev ikka kordades üle küll; tean inimesi, kel tolle kaevu raamitud foto seinal ripub (nad pole mingid müstikud) Kaali meteoriidist on mul isklikult nähtuna mälestus kui lihtsalt mingist suurest august :)
Ise mõtlesin et hääletan vist Kavastu parve poolt kuna ei nõiakaev ega Kaali meteoriidikraater pole ju kuidagi viisi eestlaste endi teened.
P.S. Ka Kaali kraatri tekkelugu on võimalik hea tahtmise, soovi, vajaduse ( kui keegi kinnisvara-arendaja näiteks peaks soovima seda kinni ajada) korral täiesti edukalt müstifitseerida.
Jason ütles:
Kuidas ta siis ühiskonnale kasulik on, kui Sa tahad panna orje tootma kaupu ja teenuseid, mida keegi osta ei taha?
Jason ütles:
Nojah, omapäi ohustatud kaasinimeste viisakas pidamine lihaloomana oleks ilmselt samamoodi ratsionaliseeritav, aga ma ei usu ikkagi, et Sa oleksid praktiliselt suuteline teist inimest omama ilma oma sisemise moraalitajuga vastuollu minemata. Mina küll pole.
Sa ikka tead, et PMS on kultuuriline konstruktsioon, mitte bioloogiline fakt? Ja et hormoonid ei muuda mitte ainult naiste, vaid ka meeste käitumist?
Selliste “lihtsate” valede lahendustega nagu bioloogiliste eeltingimuste lauskehtestamine eraisiku otsuste ratsionaalsuse oletatava tagamise eesmärgil võib imekiiresti totalitaarsesse düstoopiarappa jõuda. Nii et ma kahtlen natuke, kas Sa ka seda ettepanekut eriti tõsiselt mõtlesid.
Kolkavilusoohvidele (kelle suhtes, olgu öeldud, on mul ainult soojad tunded ja siiras solidaarsus) õllelauas nätsutamiseks on sellised mõlgutused muidugi parajad, aga tegelikult me ju teame, et ei orjanduslik ega maskulistlik ühiskonnakord pole pikas perspektiivis jätkusuutlikud.
“Maskulistlik” pole õige sõna; pidasin vist silmas “seksistlikku” (soolisele diskrimineerimisele rajanevat).
Kui Sa nüüd muidugi ei tee ettepanekut ka meeskodanikele samaväärsed valimispiirangud kehtestada; siis ei oleks tegu sooliselt diskrimineeriva ideega, vaid millegi muuga.
salvey ütles:
Kirjandust: L. Meri, „Hõbevalge” ja „Hõbevalgem” (seal püstitatakse hüpotees, et Saaremaa = Ultima Thule, ja rekonstrueeritakse Pythease merereis; mu kadund isa ettevaatlik kommentaar: „See võib-olla ei ole kõik päris tõsi”); V. Lõugas, „Kaali kraatriväljal Phaetonit otsimas” (seal on muu hulgas elav kirjeldus kraatrivälja põrutavast ilmest kohe pärast katastroofi); mitu Karl Kello kirjutist (nt et Henriku Liivimaa kroonika lõpuridadel hukatud vaarao olnud paganliku Saaremaa valitseja või et Karja kiriku laemaalingud viitavat Kaalile); umbes 1980 või pisut varem Horisondis (küllap mõnes aprillinumbris) ilmunud erickdänikenlik ulmelugu, mis oletas Kaalit muistseks kosmodroomiks ja katastroofi suureks ufode kütuseplahvatuseks ning jutustas, kuidas saaremaised põgenikud asutasid Rooma linna (kirjutanud oli selle Olav Eola varjunime all geoloog Ago Aaloe). Samuti film „Kaali saladus / Home of the Sun” (2003), kus muu hulgas näideldakse Asva linnuse hävimist (kes selle hävimise Kaali katastroofiga algselt seostas, ei tea), kuigi inimohvritel ilma seesmiste verejooksudeta, mida linnuse lammutanud lööklaine muidu tekitanuks.
Nagu võib täheldada, on mütoloogia loomisel olnud eriti viljakad Kaali katrastroofi dateerimine u I aastatuhande e.m.a. algusesse, kui Saaremaa oli asustatud, ja oletus, et meteoriit tuli kirdest (~ Tharapita lend Ebaverest Saaremaale). Geoloogid (nt Anto Raukas) on meteoriidi dateerinud ka* hulga vanemaks (4000–5000 a) ja oletanud muid saabumissuundi (nt lõunast).
* Samas on ka I aastatuhande e.m.a. alguse dateeringuid.
Postimees räägib bioloogiaõpetajatest, kes eksami ajal aega vastuste väljahõikamisega surnuks löövad.
Tuntud jamameedium NaturalNews räägib, kuidas aspartaami paha mõju minema nõiduda.
Kuidas Daily Mail asjasse puutub, jääb lugejale koduseks mediteerimiseks.
@dig:
paned mulle sõnu suhu? kus ma ütlesin, et “kaupu ja teenuseid, mida kegi osta ei taha”? sa siis ei taha kartuleid osta? vähemalt vahepealgi ei söö liha ega joo piima? teadsid sa ikka, et nimetatud kaubad satuvad poodi enam või vähem põllu pealt?
@dig:
PS! lisaksin veel ka, et inimesi saab panna peaaegu igasuguseid kaupu ja teenuseid ostma kui vaid hind vastav oleks. näe, sittki on näiteks põllumajandussektoris väärt kraam ja rikkad, ontlikud härrasmehed maksavad vahel isegi selle eest, et keegi neile piitsa annaks ja tikk-kontsadega munadele astuks :-D
Mart K. ütles:
tegelikult pole seal ju midagi erilist. s.t. vaata…ega orjuse- ja pärisorjuse ajast saati pole ju tegelikult midagi eriti muutunud. vaid piirid, mille ulatuses sa liikuda tohid, on laienenud. tööd pead ikka rabama ja nüüd veel lausa motiveeritult ning entusiastlikult! eks endised orjapidajad mõtlesid, et ega orjade näilisest vabaks laskmisest ja neile palga maksmisest ju midagi ei muutu. võibolla läheb hoopis mugavamakski – ei pea neid enam omal kulul valvama ja toitma ja ravima ja riietama ja ka oht igasugu mässude ees on oluliselt väiksem. noh…palka ju peab maksma aga kui nad selle palga toidu, riiete ja ravi eest nagunii mõni päev hiljem sinu juurde tagasi toovad, siis on ju kõik korras. pealegi võib nüüd neilt lausa eetiliselt nõuda rohkem ja paremini töötamist.
see kehtib aga inimeste suhtes, kes tahavad tööd teha. mõned ei taha. s.t…ega vist eriti keegi ei tahaks aga mõned päriselt ei tee kah. nõukaajal saadeti selliseid tööpõlgureid ilma mingi moraalitajuta vastuollu minemata paranduslikule tööle. lihtsalt pandi tööd tegema ja mõnikord ka armastama. ja ma täiega pooldan sellist lähenemist. lasta neil kuskil tänavanurgal vedeleda on lihtsalt ressursside raiskamine.
ok, ma olen muidugi nõus, et selle orjanduseks nimetamine pole viisakas aga ma olen kindlal ja jäigal seisukohal, et mõnikord tuleb inimest aidata isegi vastu tema tahtmist. inimesi saadetakse vägisi ravile. näiteks hullumajja. kui ta on ohtlik teistele või iseendale tööpõlgurist bomzhik on samuti ohtlik nii teistele kui iseendale ja neid potentsiaalseid ohte võib kokku lugeda päris hea portsu.
miks siis mitte rakendada sama loogikat ja saata nad tsipa vastu tahtmist tööle? paljud psühhiaatridki kinnitavad, et tööteraapia on kasulik. inimesel peab tekkima töötamise harjumus. ja kui näiteks bomzhil see lõpuks tekib ning mingi vastav komisjon ta lõpuks vabadusse laseb, tuleb ta sul veel tänug kättki suruma, et ta mülkast välja tirti.
sama kehtib ka kolmanda, neljanda, viienda jne maailma nälgijate suhtes. me siin omas maailmas teeme nägu, et tunneme neile kaasa, saadame nõustajaid, saadame pilte soojast, auravast pirukast, mõnikord saadame isegi kotikese riisiga aga nemad ikka kõngevad nagu kärbsed. tööd teha ei saa või ei taha. mõlemal juhul tuleb neid reaalselt aidata ning lihtsalt võtta nad kinni ja panna tegema töid, mida muidu keegi eriti teha ei taha. sitta viskama, prügi sorteerima (ma mõtlen hard-core – kohe PÄRISELT sorteerima, mitte seda, mida meile poliitilistel põhjustel sorteerimise nime all serveeritakse), miinivälju puhastama, reaktoreid küürima jnejne. ja kui nad ka 10, 20, 30 aastat hiljem pole nälga…
Jason ütles:
Vaata, nagu ma üleval selgitasin, on tarbijaühiskonnalt orjaühiskonnale üleminekul selline vastik omadus, et tarbijate arv langeb järsult, tootjate arv aga kasvab. Kui enne oli ületootmine, siis pärast on veel rängem ületootmine, sest orjad ei jaksa ju iPad’e ja Ford T’sid osta. Ja hinnad kukuvad … ja kvaliteet kukub … ja üldine heaolu kukub …
Jason ütles:
Ilma tööta ei saa kaua hakkama keegi, selles mõttes oleme füüsikaseaduste orjad jah. Ma rääkisin siiski inimese omamisest (ja eeldan, et Sina ka).
Ma natuke kahtlen, kas NLi tööpõlgurite vägisi tööle sundimine töönautijate ridu oluliselt täiendas või ühiskondlikku hüvet eriti kasvatas. Vastava infrastruktuuri loomine ja ülalpidamine on ilmselt kallim kui selliste “orjade” töö väärtus. Pealegi pole kinnipeetav sunnitööline ori selles mõttes, et ta pole kellegi eraviisiline omand — aineline, vahetuskaubana toimiv vara.
Ja mis puutub siia üldse vajadus ohtlikke (vaimu)haigeid ühiskonnast eraldada? Kas Sa näed tõesti mittetöötavas inimeses ühiskonnale sama suurt ohtu kui mõrvahimulises maniakis või surmava nakkushaiguse kandjas? Kas tõesti pead mittetöötavatelt kodanikelt inimväärikuse ja õiguste kõrvaldamist tõhusaks meetmeks tööpõlgurite-ohu neutraliseerimisel?
Kogu selle küünilisevõitu jutu juures on mul ikkagi raske ette kujutada, kuidas Sa lähed poodi ja kalkuleerid seal pragmaatiliselt, kumb tuleb kokkuvõttes rentaablim osta, kas pesumasin või ori.
Jason ütles:
Ei usu, et see midagi oluliselt paremaks teeks. Mitte, et abipakkide saatmine oleks kõige mõistlikum viis kiratsevate piirkondade rahvaste aitamiseks, aga nende küttimine ja sunnitööle saatmine pole seda kindlasti ka.
Ja kui nüüd veidi laiemates mastaapides mõelda, siis on laiskus — soov vähema vaevaga läbi ajada, et oleks rohkem vaba aega lihtsalt lullilöömiseks — olnud inimese tehnoloogilise evolutsiooni peamiseks motivaatoriks. Kui poleks tööpõlgureid ja kõigil oleks kogu aeg, ilma sundimata too hirmus kasulik “tööharjumus”, mis tõesti naudingut pakuks, poleks tõenäoliselt kasutusele võetud kõikvõimalikke töövaeva vähendavaid vahendeid: ei tuld, hobust ega ratast, rääkimata mikrokiibist, CERNist või kosmoselaevast.
Ah jaa, see ka veel, et orjapidaja ise on ju juba definitsiooni poolest tööpõlgur. Kui põlgad tööpõlgureid, pead nende represseerimise usaldama mitte eraisikutele, vaid riigiaparaadile. Aga Sa ju ei ihale totalitaarset korda?
Astroloog Igor Mang tahab prohvet Karl Reitsile Estonia juurde ausammast püstitada.
Püstitame turuplatsile prohvetile ausamba!
dig teeb ettepaneku hoopis tähtedele ausammas püstitada.
Jason ütles:
Vaevalt küll. Murjaneid on ju tööd tegema sunnitud küll, isegi mitu põlvkonda järjest ja esimesel võimalusel on nad oma esivanemate elustiili juure tagasi pöördunud. Geneetika vastu ei saa.
Meil sama lugu. Kasvatati meid siinkandis tubli kolm põlvkonda koos lugematu laibahunnikuga ja ikka loobusime me progressiivsest teaduspõhisest ühiskonnast ja hetkel läheb järgmine teaduspõhine progress aia taha. Neegrite ja moslemitega me ei segune, holokausti , kliimasoojenemist ja pederastia normaalsust usume ainult siis kui keegi kaikaga kõrval seisab ja kanepi ning DRD4R7 geeni aktiviseerumise vahele hakatakse juba päris avalikult võrdusmärki panema.
Kust Sa üldse võtad, et inimesi on võimalik ümber kasvatada?
Mart K. ütles:
ja sellegipoolest õilmitses NL teatud perioodil suures osas orjalaagrite najal. infrastruktuur missugune…kogu maad kattev raudteevõrgustik, sajad tuhanded valvurid jnejne. ära tasus krt.
Mart K. ütles:
see on ainult n.ö. omandisuhte küsimus. pole ju kellegi asi, kas põllumaa kuulub sinule või sinu vanaisale – kui sina seda majandad ja vanaisa vahele ei torgi, saad ka sina sellest tulu. kas ja kuidas te tulu omavahel jaotate, on seaduste ja teie omavahelise kokkuleppe küsimus.
Mart K. ütles:
ei, otseselt mitte…aga sellised lähenemised tõstatavad alati küsimuse, et kust siis täpselt läheb see piir, et siitmaalt on kahtlemata ohtlik ja grammike teisele poole minnes pole enam ohtlik. selliseid piire ühiskonnas üldiselt ei esine. see on üks suur ja lai hall ala, kus seisukohavõtt põhineb suuresti üleüldistest väärtushinnangutest. aga mina kuulen küll kogu aeg kõiksugustest kanalitest inimeste nurinat, et avalikult vedelevad tööpõlgurid on jõledad ja nad võiks kuskile ära koristada. alles hiljaaegugi oli uudis, et kerjused on hakanud aina rohkem häirima. demokraatia…inimesel on õigus mitte töötada. ma ei tea, kui paljud teavad, et valdav enamus bomze saavad riigilt mingit pensioni. ise kah üllatusin…et wtf. vanaduspension see üldjuhul olla ei saa. toimetulekutoetus? lubage naerda…nad isegi ei ürita toime tulla – mida siin veel toetada? invaliidsuspension? usutav. aga maksta seda selle eest, et nad omal algatusel end invaliidideks joonud on? minu taskust? tänan ei! novot…kokku korjata, saunast ja täitaplast läbi lasta, mõni nädal nuumata ja tervist kosutada ning tööle raipenahad! inimlikult muidugi…ilma piitsadeta ja normaalsetes tingimustes. kui hakkavad inimesteks, saavad välja (tingimisi, “tööteraapiahooldusametniku” järelevalve all, analoogselt kurjategijatega). kui ei saa, jäävadki laagrisse. võib tunduda ebainimlik aga vähemalt on nad tervisekontrolli all, toidetud, kasitud, täivabad, ei haise tänavatel, ei kuse busse ega bussipeatusi täis, ei kõnge kuskil trepikodades, ei levita täisid, kirpe, tuberkuloosi jmt. kas see…
@dig:
tarbijate arv langeks siis orjade arvelt, nagu ma aru saan? ehk siis minu mudeli puhul nende arvelt, kes nagunii ei tarbi ehk siis tarbivad peaasjalikult “suuloputusvedelikku “lemon””? poleks just midagi drastilist. või sain ma millestki valesti aru?
Mart K. ütles:
sa liigitad põõsa all vedelemise, bussipeatuse pinkidel haisemise, bussiistmete täiskusemise, rahvarohketes kohtades tuberkuloosi levitamise jmt inimväärikuseks? tule taevas appi! oled sa seemneid söönud?
siinkohal ma leiangi, et just selliste olendite INIMLIKULE elukorraldusele suunamine oleks riigi poolt 100x inimlikum kui neist möödavaatamine ja nende avalikult haiseda ja mädaneda laskmine.
Mart K. ütles:
no midagi päris sellist polnud mul muidugi mõtteski. taoline asi peaks siiski olema riiklik “monopol” või väga rangelt litsentseeritud ja riikliku järelevalve all. suvaline “sõõrumaa” ikka endale aednikku ja pesupesijat osta ei saaks.
Mart K. ütles:
aga nende surnuksnälgida laskmine ikka on?
Mart K. ütles:
ei saa vist öelda, et see evolutsiooni mootoriks on olnud – küll aga inimliigi tehnoloogilise arengu mootoriks kindlasti. ent siinkohal tuleb ju selgelt välja laiskuse pralleel viinaga. nagu viin on tarkade inimeste jook, nii on ka laiskus tarkade inimeste meelelahutus. kui emma-kummaga hakkab oma aega sisustama rumal inimene, on tulemuseks inimlikkuse, inimväärkuse jmt kadumine.
Mart K. ütles:
sel juhul on ka ettevõtte direktor tööpõlgur. jah, mõnes mõttes ongi – ta otsustas oma elu mingil etapil, et ta ei soovi käsi mullaseks/tavotiseks teha ning panustas oma tuleviku haridusse või sobilikesse isikuomadustesse. ja taas selgub, et laiskus või siis antud juhul soovimatus teha musta tööd on tarkade inimeste meelelahutus. kui sul on ajusid või isikuomadusi, siis pole su “laiskuses” midagi halba.
Konspiraator ütles:
geneetiliselt “äravahetamiseni” sarnased murjanid teevad mõnes teises ühiskonnas tublilt tööd, kirjutavad teaduslikke töid jmt.
küsimus pole geneetikas vaid ühiskondlikes tõekspidamistes ja väärtustes/väärtusetustes.
Konspiraator ütles:
n.n. maailmakogemused on näidanud, et inimesi ON võimalik ümber kasvatada. mulle isiklikult meenub omast “tutvusringkonnast” esimese hooga 4 inimest, keda enne esimest kinnikukkumist tunti kui parandamatuid pätte (mu lapsepõlvekodu oli küll väga korralikus rajoonis aga see juhtus piirnema ühe tartu ägedaima slummiga). kolmele neist piisas ühest “srokist”, et ümber kasvada. professoreid neist ei saanud, küll aga tublid ja korralikud töömehed ja pereisad. neljas käis…ma ei teagi…2-3-4 korda sitsimas aga temagi lõpetas selle elustiili ja on tänaseks täitsa ontlik kodanik.
geneetikasse puutuvalt: sama slummi südames elasid kolm venda. nelja-viieaastase vanusevahega. keskmine on tavaline “tüümiis”. noorim jalutab ilma kovoita harva. esimene kord läks juba 15-aastaselt. praeguseks peaks olema 30-32 ja enamuse kinni istuma. vanim vend on aga kaitseväes vanemohvitser.
Jason ütles:
On küll geneetikas. Murjanid ei tee teadustöid. ADL,i ettekirjutuse järgi kokku kirjutatud valgerassonkõigessüüdi jama pole teadus. Papagoi on võimalik ka dresseerida Ohm,i seadust kraaksuma.
Mõnda teist ühiskonda pole kusjuures olemas. Ma pole kuulnud, et Jaapanis, Hiinas või mujal murjanid teadustöid teeksid. Isegi Brasiilias on murjanite teadustööd rangelt faveladega piiritletud. Ei lasta neil kusagil põletada ega vägistada peale Euroopa ja Põhja Ameerika.