Veebruaris laulame hümni ja teisi lugusid ajakirjandusest

Ütlesin: “ei laula hümni kolmandat salmi”.

Kui aega on, siis võib ju ka kommentaare vaadata ja saab selgeks, et eesti rahvas ei ole sugugi usuleige. Kui juba vaikimise deklareerimine sellise padurahe suutis teha, siis hõõgub see jumal kusagil tuha all päris kenasti edasi ja piisab väikesest puhangust, et leegid hetkeks välja lööks. Muidugi on ka hulk teisi ja mittereligioosseid põhjendusi, miks mu vaikimine või siis selle vaikimisega kapist väljatulemine üks rumal mõte on, aga las nad siis olla.

153 Replies to “Veebruaris laulame hümni ja teisi lugusid ajakirjandusest”

  1. Postimehes: Maria Vooglaid: lõpetage palvetamine, see ei toimi!

    Puhtteoreetiliselt, ka ise uskumata, peaks olema võimalik mõista, et kui eksisteerib kõikvõimas Jumal, siis inimene – tema loodu, tema alam – ei saa oma inimlike vahenditega Tema tegusid kaardistada. Kuivõrd teadus ei saa tegelikult tõestada, et Jumalat pole, ei saa see ka tõestada, et palve ei toimi. Skeptikute jaoks pettumus, aga pole parata.

    Arvamusloo põhitees hümni kolmanda salmi kohta on aga põhjendatud. Ärgem tunnistagem valet! Ainult et parema elu otsinguil Eestist lahkunud või seda kaaluvad kaasmaalased peaks siis vast vaikima, kui lauldakse «Ei leia mina iial teal see suure, laia ilma peal, mis mul nii armas oleks ka, kui sa, mu isamaa!»? Ja kes riigi eest surema ei nõustuks, ei tohiks vist laulda «jään sull’ truuiks surmani»? Teise salmi alguses «Sa oled mind ju sünnitand ja üles kasvatand» leiaksime uhkete vaikijate seast ehk isegi oma presidendi?

    Mina jätan oma palvehelmed esialgu siiski alles.

  2. Maria Vooglaid esitab Postimehes kahtlase väärtusega väiteid faktiteooria vallast.

    Kuivõrd teadus ei saa tegelikult tõestada, et Jumalat pole, ei saa see ka tõestada, et palve ei toimi, kirjutab lugeja Maria Vooglaid Postimehe arvamusportaalis, ning lubab Eesti hümni 3. salmi edasi laulda.

    Päristeadlased saavad protseduuri ‘palve’ omadust ‘toob kaasa oodatud tulemuse’ kontrollida ka musta kasti meetodil — täielikult hoolimata, kes, kus või kuidas seda palvet töötleb.

  3. Lisan ühe mulle päris huvitavana tundunud kommentaari Maria Vooglaiu loo alt:

    …Kuivõrd teadus ei saa tegelikult tõestada, et Jumalat pole…
    Siis ei ole tegemist ju teadus probleemiga???
    Püstitagem nüüd järgmine küsimus. Teadus on faktidele püstitatud struktuur. Milline on Jumala struktuur, et saab teha järelduse, et teadus ei saa tegelikult tõestada, et Jumalat pole? Teaduslikud teooriad tuletatakse rangelt kogemusfaktidest, mida saadakse teada vaatluse või eksperimendi käigus. Teadus põhineb sellel, mida me näeme, kuuleme, puudutame jne. Isiklikul arvamusel, eelistustel ega spekulatiivsetel kujutlustel pole teaduses kohta. Teadus koosneb uurimisprogrammidest, mis tuleb välja vahetada ainult siis, kui tekib parem uurimisprogramm. Thomas Kuhn aga arvas, et teadlased elavad suurema osa ajast kindlas paradigmas. Teaduslik loogika kehtib paradigma sees, kuid mitte paradigmade vahetumise, teadusrevolutsiooni ajal. Võib öelda, et religioon ja teadus on küllaltki sarnastel alustel. Keskajal oli “religioon peal ja teadus all”, valgustus- ja uusajal olid “teadus/mõistus peal ja religioon all”. Nüüd on teaduses vaid üksteisega konkureerivad ja mitte-tõestatavad teooriad; religiooni valdkonnas on nüüd loendamatul hulgal uskumusi ja traditsioone, mida ei saa enam hierarhiliselt liigitada (nagu veel 19 sajandi stiilis kristlus vs paganlus, õige vs vale). Kui dr David Larson õppis psühhiaatriks, siis hoiatas teda teaduskonna nõustaja: «Te teete oma patsientidele halba, kui püüate ühendada oma kristlikku usku, psühhiaatria praktikaga. See on kliiniliselt võimatu.» Tema õpetajad väitsid, et tavaliselt religioon kahjustab inimese vaimset tervist, seda seiskohta oli kliinllises medistiinis taotud arstidele pähe alatses Sigmund Freudist.David Larson veetis palju aega, uurides akadeemilisi ajakirju, veidraid uurimisaruandeid, mõtiskledes negatiivsete kurvlineaarsete muutujate ja muude andmete üle, otsides viiteid selle kohta, kuidas religioon, palve mõjutab inimeste vaimset ja füüsilist tervist. Larson tervav silm märkas kohe, et valdav osa teadus uuringutest ei pööra religioonile mingit tähelepanu. See näis veider, sest 90% ameeriklastest usub Jumalat, 52% osaleb iga nädal religioossetel teenistustel ning suur osa inimesi väidab, et religioon on nende elus väga tähtsal kohal. Kas selle olulise fakti väljajätmine teadus uuringutest viitab selle valdkonna religioonivastasele hoiakule? Ühe mõjuka uuringu kohaselt väitsid, pooled uuringus osalevad psühhiaatrid ja psühholoogid end uskuvat Jumalasse ning 40% neist leidis, et organiseeritud religioon on «alati või sageli inimesele psühholoogiliselt kahjulik». Kõik organiseeritud religioonid on olnud pagemine tegeliku elu nurjatuse eest, eemaldumine valutavast kehast hinge turvalisse sadamasse. Kui usundid liiga tavapäraseks ja pinnapealseks muutuvad, on alati leidunud pääseteid müstitsismi ja fundamentalismi juurde, eemale…

  4. Loodan, et autor ei pane loo lisamist siia pahaks: Selle aasta veebruar

    Ja meie hümni kolmanda salmi ajal ei taha ma
    jumala nime kohal suud kinni hoida.
    Ma tahaksin üldse hümnina laulda:
    “Mu isamaa on minu arm…”

    Vaimusilma ette kerkib pilt Lindast, kes laulab hümni kõlamise aegu “Mu Isamaa on minu arm”ja Digist kes kaugel Iirimaal samal ajal “Põhjamaad” lõõritab. Kes laulab vana hümni, kes vaikib kolmanda salmi ajal, kes ei tee suudki lahti, sest viisi ei pea või arva üldse laulmist ratsionaalsete tegevuste kilda, aga võibolla on hääl parajasti ära.

    P.S. Peale kõigi nimetet laulude youtubest üle kuulamist tuleb vist ikka möönda, et mulle endale sobiks ikkagi vana hümnina kõige paremini. Selline hoogne viis on, eriti, kui kujutada ette, et lauljatel tuleb seda eestimaises kliimas kusagil vabas õhus esitada või siis hoopiski kinnises ruumis peale pikemat väsitavat istumist ja kõnede kuulamist – lööb rohkem nagu vunki üles :)
    Teised laulud on ilusad muidugi, aga ma ei tea, kui hästi nad nö massilaulmiseks väljaspool laulupidu sobivad…?

  5. Hümni kohta suurt ei oskaks öelda, kui et see on ‘laenatud’ Soome komposiitorilt (parandage mid, kui ma eksin).
    Kahtlen tõsiselt, et kas harju-keskmine Eestlane hümni lauldes usub jumala olemasolusse: Ise hümni lauldes tean, et jumalat pole olemas.

    Pole vahet, kas jumal on hümnis mainitud või mitte.

  6. Postimees räägib, kes ja kuidas N. riiki N. sõltuvuse eest hoiatanud on.

    Norra keskpanga president Øystein Olsen hoiatas, et riik – mis on üks rikkamaid maailmas – peab valmistuma «tulevikuks pärast naftat».

    Olsen rõhutas oma aastakõnes, et languses on mõlemad Norra kasvupotentsiaali puudutavad faktorid – töötundide arv ja tööviljakuse kasvutempo.

    Keskpankuri sõnutsi on «riskantne» võtta kindla peale tänaseid kõrgeid naftahindu, mille langemine võib tekitada Norras šoki.

    See oleks üpris kummaline, kui nafta otsasaamishetke lähenemine tooks automaatselt kaasa naftahindade langemise.

  7. Olin täna sõbrapäevakontserdil, kus setude regilaulu “Valge jänes” ühes kohas lauldi “härra tuli kaema”, mitte “tuli härra püssiga”… Et nagu ei sobi püssiga jänest paugutav jahimees. Peab jääma kliinilistele kasvatusnormidele truuks, isegi kui lapsed on haritud moodsa “Suzuki meetodiga”.

    Seesama skeptik misjoneerib pisut teistsuguste klappidega… eest ära kõik, mis siivsalt tõestatud pole! Eelkommenteerija tabava märkuse serval, et laulmine pole ju ratsionaalne tegevus, võiks edasi naljatleda: miks siis kohe ei põrutatud – laul lõpetada!

  8. @snape:

    Seesama skeptik misjoneerib pisut teistsuguste klappidega… eest ära kõik, mis siivsalt tõestatud pole!

    Kristluses ei olegi võimalik midagi tõestada, kuna see on valeõpetus ja tühine pealekauba. Paulus ütleb ise, et ta on valetaja: Roomlastele 3:7

    Ja, et kristlik õpetus on valetunnistus jumala vastu: 1 korintlastele 15:14-19

    Millist jumalat peab siis hümnis kiitma ja ülistama? Põle nagu teist.

  9. snape ütles:

    Seesama skeptik misjoneerib pisut teistsuguste klappidega… eest ära kõik, mis siivsalt tõestatud pole!

    snape, mis juttu Sa siis räägid, kui dig peab Sulle maha siivsa epistli teemal Leedi Erise Eesti hümnis mainimise erilisest tähtsusest?

  10. @snape:

    snape siin on jällegi midagi Teie jaoks. Oh aegu ja kombeid!

    Ülestunnistus on shokeeriv, kuna on teada, kuidas algne piibel on muudetud ja ära solgitud. Elagu kuradikummardajad! Meie Kirik: Tallinna praost tunnistab kuulumist vabamüürlaste hulka http://www.delfi.ee/archive/ar.....d=65689820

    “Jah, kuulun juba aastaid vabamüürlaste ridadesse ja oman 30 kraadi. Eestis on võimalik saada 33,” ütles Jaan Tammsalu, kelle sõnul seisab vabamüürlus kraad-kraadilt järjest enam piibellikul alusel ning taotleja peab tunnistama usku Jumalasse.

  11. Hümni koha pealt – hümn on hümn ning see näitab teatavat kestvust, ajaloolist järjepidevust. Kui nii on kord otsustatud, et Paciuse viis ja Jannseni sõnad, siis nõnda ka jääb, mitte et kogu aeg muudetakse nagu soovikontserdil: kui 3B põlvkond tahab äkki “Meil on aega veel” hümniks või siis 3K omad soovivad “Jää kestma kestma kalevite kange rahvas” tagasi.
    Muide, Hispaania hümnil pole üldse sõnu.
    Mis puutub aga algatuse tegelikku eesmärk, misiganes see ka ei olnud, siis on väga hästi teada, et totaalne meedia võib igasuguse algatuse suunata hoopis oma radadele, kui on olemas vastav sotsiaalne tellimus ja sotsiaalne tellimus neukkuühiskonna järele on olemas nagu me siin ringkonnaülemaga varemgi oleme rääkinud. Isegi kui algselt ei plaanita hümni muutmist, siis võib see protsesside osaval suunamisel ikkagi nii välja kujuneda. Sellepärast on siis, kui vaikida mõistlik ollagi vait, mitte rääkida sellest, et vaikitakse.

  12. O cookievaba Kameelion ütles:

    Kristluses ei olegi võimalik midagi tõestada, kuna see on valeõpetus ja tühine pealekauba. Paulus ütleb ise, et ta on valetaja: Roomlastele 3:7

    Ja, et kristlik õpetus on valetunnistus jumala vastu: 1 korintlastele 15:14-19

    Piibli selliselt lugemine ei jäta mulle enam sõnade tegemiseks ruumi.

  13. @snape:

    Piibli selliselt lugemine ei jäta mulle enam sõnade tegemiseks ruumi.

    Kristluse nurgakivideks pidid väidetavalt olema eetilisus, inimlikkus, teistest hoolimine, halastus … Ja valetamine pidi olema nagu keelatud? Kas pole nii??? Nüüd tuleb välja, et kirikujuhid valetavad usklikele teadlikult, andes neile lootusi, mida muutmata kujul eksisteeriv piibel ei luba. Ai-ai-ai-ai-ai. Kuhu me niimoodi jõuame? See sunnib lausa irvitama.

    Hümnist: Miks peavad eestlased nii kehvakesed olema, et meil peab soomlastega sama hümn olema? Nende “Maamme” muusika autoriks on samuti Fredrik Pacius. http://www.youtube.com/watch?v=KSlAuPOUew4 See on arusaamatu.

    Läbi okupatsiooniaja oli Eesti mitteametlikuks hümniks Gustav Ernesaksa / Lydia Koidula “Mu isamaa on minu arm.” http://www.youtube.com/watch?v=cJFL-xOihs0 Miks see ametlikuks hümniks ei kõlvanud?

    Heikkibat 5 months ago
    (Sorry, I don’t speak Eesti). Each time I listen to this I cry. This is true nationalism, the expression of folk and people’s art and culture to create beauty. Leave apart demagogical speeches and flag burning (as they do in Spain against we Catalans). I wish some day all Catalonia will assemble to sing our patriotic songs once we’re set free from foreign dominion. If I could bring back to live some people, it would be Lydia Koidula, to marry her! Mu isamaa on minu arm, ja mu isamaa on Eestimaa!

  14. BBC räägib, et NRC Handelsblad’i andmeil on Hollandi katoliiklikus kirikus preestrid homoseksuaalsust välja palvetanud terariistade abiga.

    Henk Hethuis, a pupil at a Catholic boarding school, was 18 when he told police in 1956 he was being abused by a Dutch monk. He was castrated on the instructions of Catholic priests, NRC Handelsblad said, and told this would “cure” him of his homosexuality.

    The same happened to at least 10 of his schoolmates, the newspaper said.

  15. personainfieri ütles:

    Hispaania hümnil pole üldse sõnu.

    Bosnia-Hertsegoviina omal ka mitte. Mis pani mõtlema, et Eestil võiks olla maailma kõige erilisem hümn — selline, millel on küll viis ja rütm, aga puudub ametlik tekst, nii et igaüks võib laulda, mida ise tahab. Suurte ühendkooride esituses kõlaks see kindlasti väga ainulaadselt diskordselt ja tõenäoliselt käbinääret stimuleerivalt.

  16. Õhtuleht tutvustab erektsioonihäirete põhjuseid.

    Taani uurimus näitas, et mehed, kelle naine on kõrgel ametikohal ja saab head palka, kipuvad madalama sotsiaalse staatusega daamide abikaasadest sagedamini potentsiravimeid tarvitama.

    Järeldused tehti rohkem kui 200 000 abielupaarile välja kirjutatud ravimiretsepte uurides. Selgus, et mõju avaldab isegi väike palganihe naise kasuks, kuid mida suurem see on, seda enam mees magamistoas toime tulekuks apteegiriiulilt turgutust otsib. Uurimuse autorite arvates mängivad voodivõimekuse kaotuses kaasa ennast naisest alaväärsemana tundvate meeste nigel eneseuhkus, sisemine viha ja frustratsioon.

  17. Ulme, filmide ja telegraafiga mitte seotud meediaolem andis Ingrid Peegile auhinna nimega Ulmefilm, ilmutades lugupidamist ka tema muljetavaldavate meessugunäärmete suhtes.

    Ulmefilmi tegijate sõnul on Ingridi saate näol tegu ühe inspiratsiooniallikaga kõikide nende tegemiste jaoks. Filmi koostajal Hando Tõnumaal jätkub Peeki iseloomustamiseks ainult kiidusõnu: “Ingrid on ära teinud tänuväärse töö, tuues eestlasteni teemad, millest paljud ei julge isegi mõelda. Seda kõike on ta suutnud teha riigiraadios.”

    “Ingridil on rohkem balls’e kui enamikul tänastest meestest,” sõnas Hando ja lisas: “Tema puhul on kindlasti tegu elava legendiga.”

  18. The Fix’is kirjutab juudi juurtega härra, miks teda häirib (mõnede) anonüümsete alkohoolikute nõue lugeda aeg-ajalt issameiet. Vast haakub servapidi Martini hümni-dekonstruktsionismiga?

    While I always figured I wasn’t alone in my dislike of The Lord’s Prayer, I had no idea that I had stumbled into a protracted cold war until I ran a Google search on Alcoholics Anonymous and The Lord’s Prayer and discovered more than 2,600,000 results. I even found a 1959 letter from Bill W. defending the recitation of the prayer in meetings since “it does not seem necessary to defer to the feelings of our agnostic and atheist newcomers to the extent of completely hiding our light under a bushel.”

    I’m certainly not the only sober person to feel uneasy about The Lord’s Prayer. My friend Kate, who’s 27, been sober for nearly a year-and-a-half and was raised Greek Orthodox, feels similarly uncomfortable but for different reasons. “I’ve found the language of the prayer frightening since I was a child,” she says. “It was all about death and temptation and trespasses! It gave me nightmares. The first time I heard it in a meeting, I tried to say it but I realized that it made me feel uncomfortable. Now, when everyone in the meeting is saying it, I just recite the Serenity Prayer in my head, space out or listen to the words and think about how much I don’t like it.”

  19. Ars Technica räägib, kuidas Euroopa Kosmoseagentuuri riistapuu Marsi pinnaseisotoopida osakaalude määramiseks aitab leida sigudikke, kes segavad mett.

    According to a Food Safety News investigation, more than a third of honey consumed in the US has been smuggled from China and may be tainted with illegal antibiotics and heavy metals. To make matters worse, some honey brokers create counterfeit honey using a small amount of real honey, bulked up with sugar, malt sweeteners, corn or rice syrup, jaggery (a type of unrefined sugar) and other additives—known as honey laundering. This honey is often mislabeled and sold on as legitimate, unadulterated honey in places such as Europe and the US.

    Thanks to a new laser “isotope ratio-meter” developed at the Rutherford Appleton Laboratory at Harwell, this fake honey can be detected.

    The device has small, highly accurate lasers designed to be sent to space to look for trace amounts of gas in very small samples. The laser has an adjustable optical frequency or “color” that can be beamed at a gas sample. The frequency can be adjusted until you reach a certain frequency that is specific to a particular gas, and the light is then partially blocked.

  20. Eesti Kirikute Nõukogu uut wedge issue‘t teadagi, milliste jäsemete vahel vahendab Postimees.

    Seepärast on pea kõigis Euroopa Liidu liikmesriikides alustatud kampaaniaga ÜKS MEIE SEAST, mille raames kogutakse abordi avaliku rahastamise lõpetamiseks võimalikult palju allkirju, et esitada need Euroopa Komisjonile ja liikmesriikide valitsustele.

    Selleks, et Euroopa Komisjon algataks abordi avaliku rahastamise lõpetamiseks eelnõu, tuleb kodanikeinitsiatiivi raames koguda kokku vähemalt miljon allkirja vähemalt seitsmest Euroopa Liidu liikmesriigist. Seejuures tuleb Eestist kokku saada vähemalt 4 500 allkirja.

    Lisaks Euroopa Komisjonis abordi avalikku rahastamist keelava eelnõu algatamisele peame aga taotlema abordi avaliku rahastamise lõpetamist ka meie omas Eestis. Selleks kogume toetust veel teisele petitsioonile, mis on suunatud abordi avaliku rahastamise lõpetamisele Eesti Vabariigi Valitsuse poolt.

  21. Next Big Future räägib edusammudest kleeplindiga grafiiditüki kallal käimisele praktiliste rakenduste leidmise alal.

    Neural implants are set to be revolutionised by a new type of graphene transistor with a liquid gate. The emerging technology of neural prostheses has the power to change what it means to be human. The ability to implant electrodes into the eyes ears, spine or even the brain has the potential to overcome degenerative disease, mend broken bodies and even enhance our senses with superhuman abilities.

    But despite numerous trials of electronic devices implanted into the human body, there are still many challenges ahead. The problem is that most of these devices are based on silicon substrates which are hard, rigid and sharp. Those are not normally qualities that sit well with soft tissue.

  22. Postimees räägib, kuidas ortomüksoviiruste populaarsus telekommunikatsiooniteenuseid negatiivselt mõjutab.

    Tele2 kommunikatsioonijuht Hans Saarvelti sõnul on praegu paljud töötajad haiged, mistõttu on mõnes esinduses ooteajad tavapärasemast pikemad.

    «Järjekorrad Tele2 esindustes võivad esineda peamiselt tippajal ning kõige populaarsemates esindustes – Viru, Kristiine ja Rocca al Mare keskustes. Lõunaperioodil ja peale tööpäeva lõppu võib ootejärjekord isegi kuni poole tunni pikkuseks venida,» tunnistas Saarvelt.

    Mobiiltelefonidel on teadupärast veel see ebameeldiv omadus, et erinevalt avalikest telefonidest ei käi telefonifirma esindaja neid regulaarselt saneerimas.

  23. The Economist irvitab Saudi Araabias tegutseva Kõlbluse Edendamise ja Patuelu Preventsiooni (KEPP) komitee hiljuti dinosaurustele kuulutatud ristisõja üle.

    A lady in Dammam, the hub of the oil industry on the kingdom’s Gulf coast, tweeted a complaint from a local shopping mall. Agents of the Committee for the Promotion of Virtue and Prevention of Vice, she said, were causing an unpleasant scene. The government-salaried vigilantes, a bearded auxiliary police force familiarly known to Saudis as the Hayaa, which is supposed to enforce public morality, had marched officiously into an educational exhibition featuring plaster models of dinosaurs, turned off the lights and ordered everyone out, frightening children and alarming parents.

    It was unclear precisely why the religious police objected to the display, which had been featured at shopping centres across the Gulf for decades. Malls are one of the few public spaces where Saudis mix socially, and so often draw the Hayaa’s attentions.

    Gone, however, are the days when its agents can go about their business unchallenged. Within minutes of the incident, a new Arabic Twitter hashtag, @Dammam-Hayaa-Closes-Dinosaur-Show, was generating scores of theories about their motives. Perhaps, suggested one, there was a danger that citizens might start worshipping dinosaur statues instead of God. Maybe it is just a temporary measure, said another, until the Hayaa can separate male and female dinosaurs and put them in separate rooms. Surely, declared a third, one of the female dinosaurs had been caught in public without a male guardian. A fourth announced a police alert for Barney the Dinosaur, while another said people should wait to judge the incident until they knew what the dinosaurs were wearing.

  24. Jon Millward esitleb värsket pornoteaduste-alast uuringut täiskasvanutele mõeldud filmides tegutsevate näitlejannade välimuse kohta.

    For the first time, a massive data set of 10,000 porn stars has been extracted from the world’s largest database of adult films and performers. I’ve spent the last six months analyzing it to discover the truth about what the average performer looks like, what they do on film, and how their role has evolved over the last forty years.

    ‘Without any mental deliberation, picture the average female porn star. Just let her spring into your mind’s eye looking however she looks. Can you see her?’

    ‘What does she look like?’ I asked, struggling to hide my smile.

    When he replied by saying ‘a blonde with big boobs’, I must admit I relished the opportunity to lean in, let the grin spread across my tired face, and say ‘That’s what everyone says. And in fact, it’s wrong’.

    Kuidas keskmine pornostaar tegelikult välja näeb, peab pornohuviline skeptik uurimustööst ise lugema. Lisatud pildid on millegipärast statistilised ega kujuta katmata inimesi. Näiteks juustevärvi illustreerib järgmine taies:

  25. Piraadilahe autorid on politseile nurisenud nende väärtusliku intellektuaalse omandi täiesti ilma litsentsita ärakopeerimise eest. Süüs kahtlustatakse Soome mereröövlivastast organisatsiooni TTVK, kes kasutas The Pirate Bay sümboolikat piraatveebisaidi piraattilahti.fi ülesseadmiseks.

    The Pirate Bay, the world’s largest site for cultural diversity and file sharing,
    has today (Monday 2013-02-18) reported a suspected crime to the Finnish police.
    The suspected criminals are the Finnish anti-piracy organization CIAPC
    (locally known as TTVK).

    The reason is that CIAPC have copied files from which The Pirate Bay is built,
    to produce a fraudulent parody site.

    While The Pirate Bay may have a positive view on copying, it will not stand by
    and watch copyright enforcing organizations disrespect copyright.

  26. Kenan Malik räägib rassimõiste evolutsioonist viimase paari sajandi vältel. Lugu hakkab pihta Uus-Hollandi nimelisel mandril, mis asub Uus-Amsterdami linnakesest oma 15500 kilomeetri kaugusel.

    In March 1800, Captain Nicholas Baudin proposed to the French Institut National a journey of scientific exploration to New Holland (as Australia was then known). The Institut agreed to sponsor the expedition and asked the newly-formed Société des Observateurs de l’Homme for help in preparing instructions for the study of the ‘physical, intellectual and moral’ bearing of the indigenous peoples.

    The Société provided two memoirs of instruction for Baudin’s voyage. The first, Considerations on the Diverse Methods to Follow in the Observation of Savage Peoples was written by the philosopher and educator Joseph-Marie Degerando. The second, An Instructive Note on the Researches to be Carried out Relative to the Anatomical Differences between the Diverse Races of Men, was penned by Georges Cuvier. Cuvier was one of the founders of the science of palaeontology and would become France’s most distinguished scientist of the early nineteenth century. Where Degerando was a child of the French Revolution, and a great believer in education as a motor of social change, Cuvier was deeply conservative in both his politics and his science, a lifelong opponent not just of revolution, but also of evolution. In the space between the respective views of Degerando and Cuvier emerged the nineteenth century concept of race.

    Kuidas nägi välja antropoloogiateadus ajal, kui teaduslik rassism veel välja arenemata oli?

    What is striking is that in a methodological memoir on anthropological research the word ‘race’ appears just once. There is no concept here of permanent hereditary differences between human groups. Degerando considered it essential to establish a scientific understanding of the differences between ‘civilized’ and ‘savage’ people. But he did not for a moment doubt that there existed a commonality that bound both together. Like most of his contemporaries, Degerando believed that the highest form of civilisation was European culture. But civilisation, for Degerando, did not belong to Europeans: all humanity could aspire to reach the summit of social development. What more ‘touching purpose’ could there be, Degerando asked, than ‘to re-establish the holy knots of universal society, than to meet again these ancient parents separated by a long exile from the rest of the common family, than to extend the hand by which they raise themselves to a more happy state.’

    Cuvier’s Instructive note was much shorter than Degerando’s memoir. It also belonged to a different world. Cuvier gave precise instructions on how to make scientific portraits of any local people they might encounter. But more important than portraits, he insisted, was the collection of actual specimens, especially skulls. When the voyagers witnessed or took part in battles involving ‘savages’, they must not fail to ‘visit the places where the dead are deposited’ to collect bones. The skeletons must be properly prepared. The bones had to be boiled for several hours in a ‘solution of soda or of caustic potash’ in order to ‘rid them of their flesh’. Once prepared, the bones were to be put in bags, labelled and sent to Europe where they might be reassembled. It would also be useful to bring back some skulls with flesh attached. These had to be soaked in a corrosive sublimate and set out to dry, a process that would render the heads as tough as wood and with the facial forms perfectly preserved.

  27. Postimees tutvustab pseudoseaduslikku teooriat, mis ühendab patendi võtmete kopeerimisega.

    25. märtsil aegub Abloy Exec võtmesüsteemi patent, mis tähendab, et võtmel ei ole enam kopeerimiskaitset. Seda võib kopeerida igaüks, kirjutab Helsingin Sanomat. Seni kuni võtmesüsteem patendiga kaitstud on, saab lisavõtit teha vaid Abloy volitatud edasimüüjate juures. Lisaks tuleb esitada võtmekaart. Nii on koduomanikul ülevaade, kes omab sisspääsu tema koju.

  28. Postimees räägib, et puude küürimise harrastajal on pseudoseadusega tegelev pere.

    Kiusliku üürniku Relika Roostalu äi nõuab meediale saadetud kirjas, et lõpetataks kogu tema perekonnast kirjutamine ja eemaldataks varem avaldatud artiklid.

    Mehe nägemuses tuleb lõpetada Relika Roostalu, tema enda, abikaasa, poja, abikaasa isa ning lapselapse nimede ja andmete edasine mainimine.

    «Ma pole andnud ühelegi meediaväljaandele autoriõigusi ega muid volitusi minu isiku või lähedaste isikuandmete (nimi, aadress, jne) avalikustamiseks, ega ei anna ka,» põhjendab mees. «Seega keelan kategooriliselt enda ning oma lähedaste andmete edastamise meedias ja palun koheselt maha võtta kõik väljaanded, mis siiani on seda teinud» (kirjaviis muutmata – toim.).

    Päris seaduses on autoriõigused üks asi, volitused teine asi, isikuandmed kolmas asi, lähedased neljas asi, avalikustamine viies asi, keelamine kuues asi, meedia seitsmes asi …

    Väidetavalt on intervjueeritud tema pereliikmeid. «Olen teadlik, et ajakirjanikud on omavoliliselt suhelnud minu pereliikme, 85-aastase vanainimesega ja üritavad tema öeldut avalikustada. Keelan pere peana ja tõsiste tagajärgede ärahoidmiseks igasuguse andmete minu loata ja kooskõlastuseta edastamise nii trüki- kui ka internetimeedias,» kirjutas mees.

    … pereliikmed kaheksas asi ja tõsised tagajärjed üheksas asi.

    Kümnes asi, mis vaesekesele kahe silma vahele jäi, on Barbra Streisandi auks nimetatud efekt.

  29. Postimees vahendab uuringut, millest ilmneb lisaks teabele alkoholi kahjustava toime kohta ka, et soolised erinevused pole pelk sotsiaalne konstruktsioon : Tuhandeid alkoholilembeseid naisi ähvardab rinnavähk

    Värske uuringu autor, doktor Timothy Naimi sõnul põhjustab alkohol Ameerikas ligikaudu 20 000 vähisurma aastas, mis on 3,5 protsenti kõigist vähisurmadest. Sarnased tulemused olid ka Inglismaal – neli protsenti kõigist vähijuhtumitest olid seotud alkoholiga.

    Tugevad seosed on alkoholi tarvitamise ja naiste rinnavähi ning meeste suuõõnevähi vahel. Leiti, et 15 protsenti kõigist surmaga lõppenud rinnavähijuhtudest ehk 6000 surma aastas, on seotud alkoholiga. Alkoholilembelistele meestele võib aga saatuslikuks saada suu-, kõri- ja söögitoruvähk.

    Liverpooli John Mooresi nimelise ülikooli professor Mark Bellis leidis, et nii nagu suitsupakkidel, peaksid hoiatussildid olema ka kõigil alkoholitoodetel, sest on vale, et inimesed ostavad alkohoolseid jooke omamata piisavat teavet sellega kaasnevatest ohtudest.

    «Seoses alkoholiga ei ole olemas mingisuguseid turvalisuspiire – ka väike kogus on ohtlik. Alkoholireklaamidel ei tohiks olla ainult kirje «joo vastutustundlikult», vaid peaks olema ka lahti seletatud alkoholiga kaasnevad ohud, eriti vähitekke riskid,» rääkis Bellis, kelle sõnul levivad inimeste seas eksiarvamused, et alkoholi mõõdukas tarbimine on hea südamele.

    Doktor Naimi sõnul on seos alkoholi ja vähi vahel väga tugev, kuid kahjuks kiputakse sellesse umbusklikult suhtuma.

    (laias laastus vbl siiski vahet väga polegi peale surma, et kas oli see või hoopis teist sorti vähk, tuleb möönda)

  30. Postimees, rubriigis elu24: Andrus Kivirähk: hümn on ju ainult laul

    «Eesti hümniga on mul see probleem, et ega see mul nüüd väga hästi meeles ole. Kui laulma hakkan, on esimene salm hästi peas, aga lõpupoole läheb meelest ära. Ma olen hümni lõpu laulmisel alati päriselt vait, kui ma nüüd hästi järele mõtlen.»

    «Ma inimesena ei leia, et hümni peaks nii sügavalt süüvima, me ei saa ära unustada, et tegelikult on see ju ainult laul ja laulu sõnad ei mõjuta kuidagi seda, kes ja miks ning millal seda laulab,» on Kivirähk veendunud.

    nojaa, teatavasti kirjutab autor ka ise Jumala nime all lugusid lehte, nii ju siis on loogliline, et tal üks Jumal rohkem või vähem üle huulte tulema ei tähenda suurt miskit. Kui parasjagu õigeaegselt meeles on. Nö nalja ja napsu mees ikkagi ka ju.

    MV aga muidugi tõsise reaalala inimesena, niisama sõnade tuulde loopimisse ja häälikute tühja kulutamisse ei suhtu nii kergemeelselt.

  31. salvey ütles:

    Postimehes: Gripivaktsiin toimib umbes poolte vaktsineeritute puhul

    Vaatleme case study‘t.

    dig sai möödunud sügisel gripi vastu vaktsineeritud ja kannatas just nädal tagasi viirusliku ülemiste hingamisteede nakkuse käes.

    Viiruslikke hingamisteede nakkuseid kirjeldatakse sageli kui “gripilaadsed” või lühidalt “gripp”.

    Pärismaailmas on sedasorti nakkuse kõige tõenäolisemaks põhjuseks rinoviirused, aga “gripihooajal” ei hakanud keegi konkreetset viirust muidugi diagnoosima. Arst kontrollis bakteriaalse nakkuse märke (need puudusid), andis sinise lehe, soovitas paratsetamooli või aspiriini võtta ja rohkesti juua.

    Kas need faktid toetavad teooriat, et gripivaktsiin ei ole digi peal toiminud? Teooriat, et digil polnud gripivaktsiinist kasu?

  32. @dig:
    Tolle PM loo puhul jäi mulle mulje, et seal oli asja siiski veits põhjalikumalt uuritud:

    Vaktsiin oli efektiivsem B gripiviiruse puhul kaitstes 67 protsenti nendest, kes end vaktsineerisid. A gripiviiruse alatüübi H3N2 puhul kaitses vaktsiin ainult 47 protsenti vaktsineeritutest.

    Ma usun küll, et gripivaktsiinist oli kasu, kui sa grippi ei põdenud. Mis muidugi tingimata ei tähenda seda, et Sa oleksid põdenud juhul, kui Sa ei oleks end vaktsineerinud.

  33. salvey ütles:

    Tolle PM loo puhul jäi mulle mulje, et seal oli asja siiski veits põhjalikumalt uuritud:

    Teadlased uurisid küll, aga nüüd kujuta ette, et lehelugeja teeb ülalkirjeldatud viisil pealiskaudset “analüüsi” ja konfirmeerib enesele meelepärase vandeteooria ära.

  34. Politsei paneb Postimehe vahendusel Interneti-trollidele südamele, et kui nad kurjasti ütlevad, siis tuleks seda ikka välismaises Interneti-osas teha.

    Politsei kinnitab, et Eesti õigusruumis saadakse vajadusel internetiähvardaja või -laimaja ülesleidmise ning tema süü tõestamisega hakkama, keerulisem on välismaiste internetikülgedel toimunuga.

    Tõsi küll, naabrimehe sõimamiseks ei ole niipalju vaeva tarvis näha:

    Keskkriminaalpolitsei juhtivkriminaalametnik Anu Baum rõhutas, et kellegi laimamine või sõimamine ei ole Eestis kriminaliseeritud. «Küll on seadusandja pidanud vajalikuks kriminaliseerida kohtuniku, võimuesindaja ja muu avalikku korda kaitsva isiku solvamise ja laimamise,» lausus ta.

  35. Postimehes AK Juurika osakonnas on skeptik Martin Vällikule leidlikkuse, professionaalsuse ja järjekindluse eest Eesti elu paremaks ja lõbusamaks muutmisel 200 euri auhinnaks arvatud. Palju õnne!
    Vabamüürlane ja Tallinna praost Jaan Tammsalu saab näiteks vaid 5 euri. (päriselt muidugi keegi eurigi ei saa, aga mis sellest, ega siis raha pole elus kõige tähtsam, lohutab pooleldi parandamatu nõuka-aegse koolitusega isik siinkohal. Vähemalt sel juhul kui summa üle 200 euri ei küüni ja lootust kättesaamiseks pole nii ehk naa :)

  36. Tartu Postimehe lugeja kurdab.

    Lärm ja joomingud Tartus Tähe tänav 3. Tartu elanik 16.02.13 00:37
    See kestab juba aastaid.
    Kui ei ole korporandid joominguit korraldanud, siis on ruumid välja üüritud ja tümakas keeratakse nii kõvaks, et see läbi maapinna kostub kõrvalmajadesse- inimesed ei saa rahulikult elada, magamisest rääkimata. Ja nii öö läbi!

    Miks asi skeptikutele huvi võiks pakkuda?

    Politseile teatamisest ei ole midagi kasu olnud, see hakkab avaldust nõudma ja nime välja pinnima, et oma Kairit täiendada.

    Pargis ja ümbrukaudsetes õuedes vedelevad süstlad, seda on ka politseile teataud, aga ei midagi.

    Kelle ringkaitses see objekt on, et politsei ei saa, ei julge midagi teha.

  37. Benjamin Radford räägib, et Minnesota talumehed on mures, et Pharyngulat pidav PZ Myers on kogu osariigi õled kokku korjanud ja õlgmehikesteks vorminud.

    Myers, a prolific blogger and professor of biology at the University of Minnesota, Morris, has been accused of hoarding hay and straw for use in constructing his straw man arguments and logical fallacies. While some of the larger organizations such as the Minnesota Farm Network have been reluctant to criticize Myers out of fear of being targeted on his often-vitriolic blog, others are speaking out.

    “Every time he writes something outside of his field [of biology], Myers uses all of the available straw for miles around” to craft his arguments, said Farmer’s Union representative Mike Helms. “I’m not saying he doesn’t have a right to buy straw and hay—it’s a free country and all that. But the fact is our farmers and horses need it. He can’t use that much straw [an estimated 3,000 bales per month last year] and not expect it to affect our local ecology and economy. We use straw for feeding our livestock and horses, bedding, and fuel. He’s just using it to make faulty arguments. Where’s the justice in that?”

    Helms added that other quasi-famous pundits have been drawn to the area in search of straw for their own arguments (conservative writer Ann Coulter and creationist William Dembksi are frequent customers), but that Myers is by far the most active.

    Ei ole midagi imestada, et näljas hobused otsivad paremaid töökohti Euroopa vorstivabrikutes.

  38. Pacific Standard Magazine kirjutab antropoloogist, kes ebatavaliste lõunas elavate ameeriklaste peal vana seltskonnamängu, Ultimatum Game‘i, proovis.

    Among the Machiguenga, word quickly spread of the young, square-jawed visitor from America giving away money. The stakes Henrich used in the game with the Machiguenga were not insubstantial—roughly equivalent to the few days’ wages they sometimes earned from episodic work with logging or oil companies. So Henrich had no problem finding volunteers. What he had great difficulty with, however, was explaining the rules, as the game struck the Machiguenga as deeply odd.

    When he began to run the game it became immediately clear that Machiguengan behavior was dramatically different from that of the average North American. To begin with, the offers from the first player were much lower. In addition, when on the receiving end of the game, the Machiguenga rarely refused even the lowest possible amount. “It just seemed ridiculous to the Machiguenga that you would reject an offer of free money,” says Henrich. “They just didn’t understand why anyone would sacrifice money to punish someone who had the good luck of getting to play the other role in the game.”

    Varsti saadeti vaene antropoloog veel veidramaid inimesi mängitama.

    Henrich soon landed a grant from the MacArthur Foundation to take his fairness games on the road. With the help of a dozen other colleagues he led a study of 14 other small-scale societies, in locales from Tanzania to Indonesia. Differences abounded in the behavior of both players in the ultimatum game. In no society did he find people who were purely selfish (that is, who always offered the lowest amount, and never refused a split), but average offers from place to place varied widely and, in some societies—ones where gift-giving is heavily used to curry favor or gain allegiance—the first player would often make overly generous offers in excess of 60 percent, and the second player would often reject them, behaviors almost never observed among Americans.

    Mis värk teiste kuulsate psühholoogiliste katsetega on?

    As Heine, Norenzayan, and Henrich furthered their search, they began to find research suggesting wide cultural differences almost everywhere they looked: in spatial reasoning, the way we infer the motivations of others, categorization, moral reasoning, the boundaries between the self and others, and other arenas. These differences, they believed, were not genetic. The distinct ways Americans and Machiguengans played the ultimatum game, for instance, wasn’t because they had differently evolved brains. Rather, Americans, without fully realizing it, were manifesting a psychological tendency shared with people in other industrialized countries that had been refined and handed down through thousands of generations in ever more complex market economies. When people are constantly doing business with strangers, it helps when they have the desire to go out of their way (with a lawsuit, a call to the Better Business Bureau, or a bad Yelp review) when they feel cheated. Because Machiguengan culture had a different history, their gut feeling about what was fair was distinctly their own. In the small-scale societies with a strong culture of gift-giving, yet another conception of fairness prevailed. There, generous financial offers were turned down because people’s minds had been shaped by a cultural norm that taught them that the acceptance of generous gifts brought burdensome obligations. Our economies hadn’t been shaped by our sense of fairness; it was the other way around.

    Pärast tuhandete veidrike uurimist järeldas Heinrich, et ameeriklased seitsme maa ja mere taga on kõigist veidramad veel ja kirjutas sellest, nagu komme ette näeb, loomulikult ka teadusartikli.

    In the end they titled their paper “The Weirdest People in the World?” (pdf) By “weird” they meant both unusual and Western, Educated, Industrialized, Rich, and Democratic. It is not just our Western habits and cultural preferences that are different from the rest of the world, it appears. The very way we think about ourselves and others—and even the way we perceive reality—makes us distinct from other humans on the planet, not to mention from the vast majority of our ancestors. Among Westerners, the data showed that Americans were often the most unusual, leading the researchers to conclude that “American participants are exceptional even within the unusual population of Westerners—outliers among outliers.”

  39. Jumalatest on selles threadis juba piisavalt juttu olnud, räägime nüüd naljakate mütsidega inimestest ka.

    Brendan O’Neill kirjutab Telegraph’is, kui palju seksuaalvägivalda leidis aset katoliiklikes asutustes, mille nime võiks tõlkida kui Magdaleena Pesumaja ja Varjupaik Langenud Naistele.

    The publication last week of the Irish government’s McAleese Report on the Magdalene laundries has proved kind of awkward for Catholic-bashers. For if McAleese’s thorough, 1,000-page study is to be believed, then it would appear that those laundries were not as evil and foul as they had been depicted over the past decade. Specifically the image of the laundries promoted by the popular, much-lauded film The Magdalene Sisters – which showed them as places where women were stripped, slapped, sexually abused and more – has been called into question by McAleese. This has led even The Irish Times, which never turns down an opportunity to wring its hands over Catholic wickedness, to say: “There is no escaping the fact that the [McAleese] report jars with popular perceptions.”

    In the Irish mind, and in the minds of everyone else who has seen or read one of the many films, plays and books about the Magdalene laundries, these were horrific institutions brimming with violence and overseen by sadistic, pervy nuns. Yet the McAleese Report found not a single incident of sexual abuse by a nun in a Magdalene laundry. Not one. Also, the vast majority of its interviewees said they were never physically punished in the laundries. As one woman said, “It has shocked me to read in papers that we were beat and our heads shaved and that we were badly treated by the nuns… I was not touched by any nun and I never saw anyone touched.” The small number of cases of corporal punishment reported to McAleese consisted of the kind of thing that happened in many normal schools in the 1960s, 70s and 80s: being caned on the legs or rapped on the knuckles. The authors of the McAleese Report, having like the rest of us imbibed the popular image of the Magdalene laundries as nun-run concentration camps, seem to have been taken aback by “the number of women who spoke positively about the nuns”.

    Võib-olla oleks katoliku kirik institutsioonina parem, kui selles töötaksid preestritena nunnad?

  40. Nüüd hakkame mõrva lahendama:

    1. Invasportlane tappis oma tüdruksõbra, lastes ta varga pähe maha (WC poti peal) http://www.dailymail.co.uk/new.....nkamp.html

    2. Siis tuli uudis, et mõrvar oli oma tüdruksõbra enne tulistamist kurikaga surnuks peksnud. Kuidas surnu WC poti peale istuma sai? Kes aitas? Kuidas peideti eelneva tapmise jäljed?

    3. Järgmine uudis: kurikaga peksmise jutt on jama. Pistoriusel kästi Steenkampist eemale hoida, jutud kurikaga peksmisest on alusetud http://sport.delfi.ee/archive/.....d=65739132

    4. Hukkunud Reeva Steenkamp võis olla lapseootel http://sport.delfi.ee/archive/.....d=65740996

    Kokkuvõttev kommentaar: Lugeja 26.02.2013 16:15
    Sopaajakirjandus ei jäta…võiks lõpetada vähemalt spordirubriigi reostamise. Äkki mingi eraldi rubriik “peldik”?

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga