Kuu, Kuu, kõversuu mõjutab häirekeskust ja teisi lugusid

Kuu 22-kraadise haloga

  • Häirekeskuse kõnede hulk sõltub päevast ja täiskuust
    Vilja Kohler, Postimees

    Peale palga- ja pensionipäevade annavad rohkem tööd ka täiskuuööd, mil helistavad nn püsikliendid. Päästekorraldajad tunnevad neid küll häälest, kuid ühtki kõnet ei tohi eirata, sest ka perutava vaimuga inimene võib olla hätta sattunud. Püsikliendid kurdavad näiteks kummaliste häälte või naabrusest tuleva kiirituse üle.

  • Kuu mõju uurimusest
    Ilmar Raidna, kronobioloog, Õpetajate Lehe lugejakiri

    Lunaarsete tsüklite mõju (uurimi ne) kuulub tabuteemade hulka. Kui keegi püüab selles vallas midagi uurida, on kritiseerijad kohe platsis. Sest nemad – kaasa arvatud UNESCO kõrged, stagneerunud ametnikud – on otsustanud negatiivselt suhtuda. Nemad teavad igasuguste uurimusteta, et Kuu ei saa Maa loodusele mõju avaldada. On uurimusi, mis ei ole lihtsalt kontrollitavad ja järgitavad ning mille tegijad on naeru vääristamise kartuses oma töö laiemast tutvustamisest loobunud.

  • Jogurtibakteritest pole mingit kasu?
    Pamela Eesmaa, Naistemaailm.ee

    Ekspertide hinnangul pole reklaamlausetel, nagu head bakterid võitlevad halbadega, mingit tegemist reaalsusega. 2006. aastast on EFSA keelustanud mittetõestatud tervisekasu informatsiooni levitamist reklaami eesmärgil.

  • Algas üleriigiline gripivastane kampaania
    Delfi

    “Gripist hoidumise kuldreeglid on lihtsad,” ütles tervisekaitseinspektsiooni peadirektor Tiiu Aro. “Meelde tuleks jätta neli põhitõde, nendeks on: pese käsi, köhides või aevastades kata suu, haigestunud inimesega hoia vähemalt meetrist distantsi ning haigena jää koju ja helista arstile.”

    Vt ka gripivastu.ee

  • WHO eksperdid kinnitavad seagripivaktsiinide ohutust
    PM Tarbija24

    Kõik raportid, mis seni kas kliinilistest katsetustes või suurematest vaktsineerimiskampaaniatest saadud on, on näidanud, et ohutusega ei ole muret rohkem kui tavalise gripivaktsiini puhul.

  • Ravi grippi toiduga!
    Naistemaailm.ee

    Ilmselt oled eelnevatel aastatel astunud gripile vastu tablettidega, kuid ei tasuks siiski unustada, et ka Emake loodus on meile päris mitu gripivastast toiduainet kinkinud.

  • Nalja nabani: Eesti apteekrite kogutud killud
    PM Tarbija24

    Beebihäda pillid…
    Üks täiskasvanute nohu palun!
    Midagi nina vastu…
    Selliseid vitamiine palun, kus oleks seda ultravioletkiirgust sees…
    Palun 1 libastumisgeel…

  • Kohtumised oma kaitseingliga
    Õhtuleht

    Suhtlemine oma kaitseingliga tekib aastatega, kui endaga vaimset tööd teha.

    Pärast seda, kui esimest korda kohtusin bioväljade tikkija Lille Lindmäega ja ma avastasin endas pildilise nägemise, nagu see on koertele ja hobustele omane. Sellest järeldan, miks ma nii hästi klapin hobuste ja koertega.

  • Hingedepäev vaimu pealetungi all ehk kuidas kaoses surfata?
    Crystal Ra Laksmi, Delfi

    Me ei saa eitada, et kogu maailm on suurte muudatuste keerises. Mateeria ja vaim hakkavad sulanduma ja kõik protsessid on läbinähtavad.

    Olin hiljuti Tromsö alternatiivmessil ja seal tegin oma kehale kvantmeditsiini testi.

    Võtkem kas või mikrokiip, mis kaitseb mobiilikasutajaid tervisekahju eest, mida see tavaliselt tekitas.

  • Miks ma ei usu surma?
    Manona Paris, Delfi

    Ning jah, ma ei tunnista endiselt surma, vaid näen selles 21-grammise hinge kesta vahetust.

  • Ema süüdistab haiglat oma poja surmas
    PM Tarbija24

    Ajakirjanik Anneli Rõigas süüdistab Põhja-Eesti regionaalhaiglat oma pojale selliste kannatuste põhjustamises, mille tagajärjel poeg elu kaotas.

    Vägivaldne eutanaasia ehk üliraskesse seisu sattunud patsientide elu lõpetamine arstide hooletuse abiga on vähemalt Põhja-Eesti regionaalhaigla Mustamäe korpuses täiesti tavapärane nähtus, mille vajalikkust püüdsid mulle nende kolme nädala jooksul selgitada viiel korral kokku koguni kuus PERHi arsti, keda ei hoidnud tagasi isegi teadmine, et ma polnud mitte üksnes oma poja elu eest võitlev ja kõik need nädalad oma poja kõrval haiglas veetnud ema, vaid ka rahvusvahelises pressis kirjutav ajakirjanik kultuuriruumis, kus vägivaldset ehk patsiendi nõusolekuta tehtavat eutanaasiat peetakse tapmiseks, mitte armu andmise teoks nagu arvab osa PERHi arste.

172 Replies to “Kuu, Kuu, kõversuu mõjutab häirekeskust ja teisi lugusid”

  1. Pildiline nägemine on üks ebatavaline nähtus küll. Kõik tavalised inimesed näevad teadupärast piltide asemel ainult rohelist kanas kirjutatud teksti, mida maailmasse veergude kaupa ülevalt alla juurde tuleb.

  2. Taas üks võimalik nätakas njuueidslastest “mõtle positiivselt” gurudele ja Saladuse-Kaidodele, et nende elutõed ei pruugi olla kooskõlas empiiriliste vaatlustega:

    Negatiivsetest mõtetest võib olla kasu

    Austraalias läbi viidud uurimus näitas, et paha tuju ja sellega kaasnevad negatiivsed mõtted võivad kokkuvõttes kasulikud olla, vähendades inimese kergeusklikkust, suurendades võimet teisi objektiivselt hinnata ning parandades isegi mälu, vahendab Reuters.

  3. Selle viimase loo juures oli eriti õõvastav mitte lugu ise (mille autoriks tragöödia üle elanud ajakirjanik, kelle emotsioonidest võib aru saada), vaid see, et seda üllitas end kvaliteetajaleheks pidav ajaleht hea ajakirjandustava peale vilistades (vähemalt sellisel kujul, nagu lugu algselt, kell 12.44 ilmus; praegune sissejuhatus on lisatud hiljem, ära on võetud haiglatöötajate nimed, aga senini puudub vastaspoole kommentaar). Põhimõtteliselt heideti üleriigilises ajalehes konkreetsetele inimestele mõrvasüüdistusi, mida ei tee palju paremaks see, et uuel kujul on konkreetsed nimed ära jäetud. Kuidas on ajakirjandusest, rahvavalgustajast saanud kohtumõistja? Õudne.

  4. @Martin Vällik – Ammu teada-tuntud tähelepanek, et igasugune negatiivne mõjub positiivselt… just negatiivne maailmatunnetus paneb tihti tegutsema selles suunas, et ennast august välj rabeleda. Positiivne maailm, kus mured puuduvad, on stagnatsioon, arengu seisak.

  5. Libateadlane toitumisest:

    Magus suhkur peidab endas mõrusid ohte
    Kristi Ehrlich, Virumaa Teataja

    Tavaline valge suhkur on valmistatud kas suhkruroost või suhkrupeedist. Taimi töödeldakse, kuni on saadud kontsentreeritud aine – rafineeritud suhkur, milles ei leidu mitte mingeid toitaineid. Siit ka ütlus: suhkur kannab endas tühje kaloreid.

    “On veel kolmas rühm süsivesikuid, mida mulle meeldib nimetada võltsideks süsivesikuteks. Nende all mõtlen ma valget jahu ja kõiki valgest jahust valmistatud tooteid: saiad, pirukad, küpsised ja pastatooted,” rääkis Blossfeldt.

  6. Ain-Elmar Kaasik: teadustulemuste rakendamisel on piirid

    Samas tuleb ka tunnistada, et kliinilise meditsiini saavutused kujundasid 20. sajandi teisel poolel lootuse arstiabi kõikvõimsusesse, mille mõnes mõttes apogeeks sai inimsüdame siirdamine Kaplinna kirurgi Christian Neethling Barnardi poolt 1967. aastal. Seda ja saavutusi meditsiinis on arstide biograafid ülistanud kui moodsa arstiteaduse rajajate kuldset ajastut ning kujundanud müüdi arstiabi piiramatutest võimalustest.

  7. Selle toitumisnõustaja kvalifikatsiooni kohta annab infot
    varasem artikkel:

    Nii oligi liikumine tantsu ja jooga juurest toitumise juurde mulle loomulik samm, sest toit on energia ja elujõud, pealegi spirituaalne. Ei olnud ka juhus, et otsustasin mõne aasta eest õppida New Yorgis Integratiivse Toitumise Instituudis holistiliseks toitumisnõustajaks.

  8. Kohus: Itaalia koolid peavad klassiruumidest krutsifiksid maha võtma
    Ott Heinapuu, Eesti Päevaleht

    “Krutsifiksi kohalolek võib innustada usklikke õpilasi, kuid võib häirida õpilasi, kes järgivad mõne teise usu kombeid või on ateistid, eriti juhul, kui nad kuuluvad usuliste vähemuste hulka,” seisab kohtu kirjalikus otsuses. “Riik peab loobuma usu pealesurumisest paikades, kus üksikisikud riigist sõltuvad.”

    Inimõiguste kohus märkis otsuses ka seda, et hariduse eesmärk on “kasvatada kriitilist mõtlemist”, ning mõistis Lautsile välja 5000 eurot (78 000 krooni) kahjutasu.

  9. Artikkel kirjutab:

    Tavaline valge suhkur on valmistatud kas suhkruroost või suhkrupeedist. Taimi töödeldakse, kuni on saadud kontsentreeritud aine – rafineeritud suhkur, milles ei leidu mitte mingeid toitaineid.

    Kurb küll, et autor toitaineid ei tunne. Isegi Wikipedia kirjutab:

    A nutrient is a chemical that an organism CHLOE SHEFFORD :)needs to live and grow or a substance used in an organism’s metabolism which must be taken in from its environment.[1] […]

    Organic nutrients include carbohydrates, fat Eshh ya cant call someone fat s, proteins (or their building blocks, amino acids), and vitamins. […]

    Suhkur läheb süsivesikute (carbohydrates) lahtrisse. Rafineerimine suhkru toitaineks olemist ei mõjuta.

  10. Postimees peab ka oma jao saama. “Toitumisspetsialisti” jutule eelnevad rubriigi uudised on:

    14:54 Poisike läks kullapoodi vargile (1)
    14:31 Juhtimisõiguseta roolijoodikust autovaras tegi avarii (1)
    14:12 Kohus saatis isehakanud sohvrid trellide taha (2)

    Ilmselt on tegemist kuritegevuse rubriigiga.

    Kuna artikkel ühtki koeravileterminit nagu “vaktsiin” või “ravim” ei sisalda — kõige lähedasem artiklis esinev sõna on ilmselt “insuliin”, mis aga üksi esinedes uhuulastes sügavaid tundeid äratavat ei paista —, on kommentaarid vahelduseks asjalikud. Mul on kiusatus esile kergitada neid kommentaare:

    urr
    02.11.2009 23:15
    Mis postimees hullu inimese juttu trükib?
    -14 +26

    saarlane
    02.11.2009 23:16
    Julm dark side kui keha peab insuliini tootma, kuigi ta on seda koguaeg teinud. Kõik on ok, doktor mine erutu millegi targema asja kallal.
    -11 +28

  11. dig ütles:

    Postimees peab ka oma jao saama. “Toitumisspetsialisti” jutule eelnevad rubriigi uudised on: […]

    Parim „rubriigi uudis”, mida ma elaes näinud, oli uudise „Pirita kloostri preester Vello Salo sai paavsti kõrgeima aunimetuse” järel, nimelt selline.

  12. Uuest gripist pääsu pole
    Aime Jõgi, Postimees

    Maimets sirvib lõunapoolkera statistikaandmeid ja ütleb, et oleks rumal neist arvudest mitte järeldusi teha. Gripiviiruse liikumisel ja mandrite vallutamisel on oma loogika ning selles erilisi üllatusi ette ei tule.

    Kõige karmim järeldus on Maimetsa sõnul see, et juhul, kui Eesti vaktsiini ei saa, on tulemuseks 500–1000 surnut.

    Asi, mida Matti Maimets eriti rõhutada tahab, on aga, et vaktsiinid ja vaktsineerimine ei ole vaid ravimifirmade kasumi küsimus, nagu neti­kom mentaariumidest võib sageli lugeda.

    «Vaktsineerimisel on ka veebruaris väga oluline mõte. Viirus jääb ju tsirkuleerima ning vaktsineerides kaitseb inimene kõigepealt ennast ja paneb ühtlasi tõkke ka viiruse levikule,» selgitab ta.

    Nakkusarst soovitab inimestel end kindlasti vaktsineerida ka sesoonse gripi vastu, sest teatav ristkaitse võib toimida.

  13. http://forte.delfi.ee/news/tea.....d=26679287

    Teadusasutuse University College London uurijad leidsid ka, et ohtralt värskeid juur- ja puuvilju ning kala sisaldav toiduvalik võib aidata depressiooni tekkimist ennetada, vahendab uudisteagentuur AFP.

    Teadlased võrdlesid suuresti terviklikel toiduainetel (ingl whole foods, st võimalikult vähe töödeldud ja rafineeritud toitudel) põhinevate toitumisharjumustega katsealuseid teise rühmaga, mille liikmed sõid peamiselt praetud toitu, töödeldud lihatooteid, kõrge rasvasisaldusega piimatooteid ja magustatud magustoite. Kõik katsealused olid, muide, riigiteenistujad.

  14. Balti piiskopid muretsevad samasooliste abielude pärast

    Vaesekesed küll, mure neil nii suur, et läheks või appi.

    «Kaasaja väljakutsed nõuavad kindlat seisukohavõttu, mis toetub ajatutele tõdedele ja väärtustele. Kirikute ühine arusaam evangeeliumist on varandus, mille kadumist me ei saa lubada ning see tuleb anda edasi nii praegusele kui ka tulevastele põlvkondadele,» ütlevad kirikupead.

    Evangeelium ja ajatu? Pole sel evangeeliumil vanust kahte tuhandet aastatki, mis ajatusest nad pobisevad? Enamus Rootsi kirikutegelasi leidis, et vabalt võib homoseksuaale laulatada. Kas nemad on Balti piiskoppide arvates nüüd vähem kristlased?

    Pöördumises rõhutatakse inimväärse elukeskkonna ja kristlike väärtuste hoidmise vajadust. Balti kirikud kutsuvad ühiselt oma kaasmaalasi üles vaimulikule uuenemisele, solidaarsusele ja üksteise toetamisele.

    See on tore! Toetagu nad ka oma kaasinimesi, kes juhtumisi homoseksuaalsed on. Läkitatagu nende poole evangeeliumi rõõmusõnum, et kedagi ei jäeta ilma osadusest lihtsalt seepärast, et ta mehena meest või naisena naist armastab. Mida küll Jeesus ütleks? Homoabielude lubamine on just samm inimväärsema elukeskkonna poole.

  15. Läkitatagu nende poole evangeeliumi rõõmusõnum, et kedagi ei jäeta ilma osadusest lihtsalt seepärast, et ta mehena meest või naisena naist armastab.

    Minu teada ei ole Baltikumis omasooiharaid kristlikust osadusest välja arvatud.

  16. EELK uudised:

    Käesoleval ajal on kirikute ühine tunnistus äärmiselt oluline, mistõttu avaldame muret arengute üle, mis nõrgestavad kristlaste osadust ja põhjustavad lõhesid kirikutes ja kirikute vahel. Mõnede Luterliku Maailmaliidu liikmeskirikute hiljutised otsused kiita heaks samasooliste paaride kiriklik laulatamine ja sellise kooselu võrdsustamine abieluga. Kirikud mõistavad abielu all kooselu mehe ja naise vahel.

    Lauseehitus on siin lõigus küll veider, aga mõte on vist ikka selles, et taaskord tõstab kirik oma institutsiooni kõrgemale inimesest, kuigi võiks ju olla sedasi, et kirik teenib inimest. Sarnane värk oli omal ajal ju mustanahalistega – osad usulahud ajasid väga aktiivselt võrdsete õiguste asja, osad jälle ei suutnud Aafrika päritolu inimesi kuidagi inimesteks pidada kuni päris hiljutise ajani.

    Jah, Rootsis arutasid kirikuisad seda asja aastakümnete kaupa. Meie omad pole diskussiooni ilmselt veel alustanudki. Osadel kohalikel juhtidel paistab olevat tugev rooma-kalle, mis pigem tähendab varsti hoopis tugevamate homofoobsete avalduste väljendamist. Aga las nad kohalikud kirikud marginaliseerivad end edasi, mul teinekord jälle hea nende tobeduse üle itsitada.

  17. Huvitav-huvitav, kohtumise eelteates selline asi:

    Samuti tulevad kõne alla ka oikumeenilised suhted rahvusvaheliste organisatsioonide ning Rootsi luterliku kirikuga.

    Eesti piiskop: Kurat, need rootsi peded on ikka täitsa ära pööranud!
    Läti piiskop: On jah, mina ei taha nendega enam midagi tegemist teha. Lõpetame suhted ja asi tahe.
    Leedu piiskop: oot-oot, sõnastame selle ikka kuidagi viisakamalt, räägime oikumeeniast, traditsioonist ja kristlikest väärtustest…
    Eesti piiskop: mis oikumeeniast siin juttu saab olla, kui Rootsis need soodoma sigidikud ja komorra kaagid jeesuse ees üksteist ilastama hakkavad!
    Läti piiskop: Ei jah, ei mingit värki enam nende rootslastega! Peded, öäk! Lesbid, nõu vei!
    Leedu piiskop: aga räägime inimväärikusest ja elukeskkonnast, meil on ju õigus nõuda inimväärset pedevaba elukeskkonda, paavst ju ütleb ka nii, aga tänapäeval ei saa me ju enam niisama rusikaga lauale lüüa, vaid peame veidi kavalamalt asju seadma. Lisaks polnud Rootsiski kõik sama meelt, nendega peaks ju ikka sidet hoidma.
    jne

  18. Loeme avaldust ennast ikka ka:

    Me kutsume valitsusi üles selgemini nägema inimelu vaimulikku mõõdet ning riigi, omavalitsuste, koolide ja kiriku positiivse koostöö häid vilju. Kristlike põhimõtete õpetamine ja rakendamine toetab nii perekonda kui kogukonda. Ühiskonna väärtuste hulka kuuluv südametunnistuse- ja sõnavabadus määratlevad religioosse elu mitte ainult privaatse, vaid ka avaliku sotsiaalse õigusena, mida tuleb soodustada ja edendada. Religiooniõpetus ja kristlik kasvatus on selle õiguse lahutamatu osa.

    Käesoleval ajal on kirikute ühine tunnistus äärmiselt oluline, mistõttu avaldame muret arengute üle, mis nõrgestavad kristlaste osadust ja põhjustavad lõhesid kirikutes ja kirikute vahel. Luterliku Maailmaliidu mõne liikmeskiriku hiljutised otsused kiita heaks samasooliste paaride kiriklik laulatamine ja sellise kooselu võrdsustamine abieluga või ordineerida vaimuliku või piiskopi ametisse homoseksuaale, kes ei ela tsölibaadis, kehastavad neid arenguid, mis lõhuvad kristlaste osadust. Me kinnitame, et abielu on kooselu mehe ja naise vahel ning homoseksuaalse sättumuse praktiseerimine on ühtesobimatu Kristuse järgimisega. Me usume, et neid suundumusi järgides eralduvad kirikud apostlikust õpetusest inimese seksuaalsuse ja abielu kohta. Me näeme, et sellised otsused ja tegevused ohustavad luterlikku osaduskonda ja oikumeenilist koostööd, kuna need viivad välja olukorrani, kus luterlikud kirikud, olles Luterliku Maailmaliidu liikmed ei saa enam üksteise kiriklikke ameteid täielikult tunnustada, koostööd teha ning üheskoos Sõna kuulutamises ja sakramentide pühitsemises osaleda.

    No näedsa. Üsna ultimatiivne, kas pole. “Ei saa tunnustada üksteise kiriklikke ameteid” tähendab ju seda, et kui siinsele homofoobile ei meeldi Rootsist tulnud homoseksuaalne kõrge ametikandja, kes on tulnud näiteks oikumeenilise koostööleppele allkirja andma, kas siis lahkutakse lauast?

    Einoh, las jooksevad, mis mul sellest, aga on naljakas ette kujutada Põderit otsustavalt laua tagant püsti tõusmas ja kuulutamas, et “sinuga, pede, ma kokkuleppeid ei sõlmi!”

  19. Artikkel pole eestikeelne ja ei pärine siinsest meediast, aga võib ometi huvi pakkuda neile, kes võitlevate ateistide tegemistega end kursis vaevuvad hoidma.

    Endine fundamentaalevangelist mõlgutab mõtteid selle üle, kui sarnased on marukristlaste ja pop-ateistide retoorika ja propagandameetodid:

    http://www.alternet.org/belief.....age=entire

  20. @Mart K.
    Hannu Lauerma on kirjutanud leheküljel 106 oma raamatus Usk, lootus ja ohtlik bluff (minu esiletõste):

    Tänapäeval on kirjalikud allikad — ka internetist kopeerituna — üha kergemini kättesaadavad, info on kõigil käeulatuses. Seepärast on pealtnäha teadusliku teksti “tootmine” muutunud üsna hõlpsaks. Kuid probleem on selles, et lõputute retsenseerimata allikate hulgast leiab meelepärast tuge mis tahes uskusmusele või savijalgadel seisvale järeldusele, eriti siis, kui teaduslik oskusteave on puudulik.

    Vaatasin ühe silmaga Sinu viidatud artiklit. Esmamulje järgi emotsionaalne tekst kubiseb tsitaatidest, mida pole kinnitatud isegi viidetega allikatele. Selleks, et veenduda artikli autori sõnade tegelikkusele vastavuses, ei pea ma kõiki viidatud allikaid läbi lugema, aga kui mul tekib kahtlus artikli autori tõlgenduses, siis oleks hea näha lehekülge, mida tõlgendatakse.

    Tsitaat artiklist: “Nevertheless, Dennett believes that religion can be a wonderful thing for many people.” /”Sellegipoolest usub Dennett, et religioon võib olla imeline asi paljudele inimestele.”/ Ma ei oleks nii julge, et väita kedagi midagi uskuma, kuni ta ise sellest otsesõnu ei räägi või ei kirjuta. Demagoogia üks võtteid on kontekstist välja rebitud tekstiosade interpreteerimine endale sobivas võtmes. Kas Dennett või keegi muu, kellest artiklis jutt, ka tegelikult midagi taolist on väitnud või uskunud nagu artiklis kirjutatakse, pole võimalik kindlaks teha. Tegu on minu silmis blufiga. See käib terve artikli kohta.

  21. @salvey – Juhin tähelepanu, et siin on üks viga – kõrge rasvasisaldusega piimatooted kipuvad olema just VÄHEM töödeldud, seega siis “whole food”, ja seega peaksid (ja tegelikult ka on, kui passiivse eluviisiga inimene neid just kilode ja liitrite viisi igapäev näost sisse ei aja) olema tervislikumad. Nullprotsendise rasvasisaldusega piimast on eraldatud piimarasv koos rasvlahustuvate vitamiinidega, neist D-vitamiin on samaaegselt vajalik kaltsiumi imendumiseks, seega pole sihukese lurri joomisel mingit mõtet. Mõned tootjad on aga kavalad – kirjutavad pakile: rasvata piim (0%), lisatud vitamiine ja kaltsiumi :)

  22. kirjelduste põhjal arvan, et tegemist on sugestsiooniga, põhilise teeb ja positiivse eelhäälestusega ja aldis klient ise ära.
    paljud psyhhoteraapiad töötavad sel põhimõttel, siis on vaid nimetustega lisatud värvi, ikka hoiaku loomiseks ja sobiva kliendi väljapeilimiseks.
    ei ole kuidagi kahjulik inimesele. kui inime usub endasse, on heas toonuses – loogiline, et siis õnnestub nii mõnigi asi. keha lõõgastudes ju mõtted selgivad.

  23. ajeke ütles:

    Kas Dennett või keegi muu, kellest artiklis jutt, ka tegelikult midagi taolist on väitnud või uskunud nagu artiklis kirjutatakse, pole võimalik kindlaks teha.

    “Ma ei viitsi järele uurida” ja “mind ei huvita” ei tähenda päris sama mis “pole võimalik”.

    Artikli autor väidab end tsiteerivat Dennetti raamatut. Kui teoses tegelikult selliseid mõtteid ei leidu, on tegu muidugi valetamisega… aga miks peaks automaatselt eeldama, et autor tingimata valetab? Kas sellepärast, et Dawkinsi vaimukas võrdlemine religioossete rahaveskimeestega puudutab liiga hella kohta?

    Tegu on minu silmis blufiga. See käib terve artikli kohta.

    Saaksin sellest väitest aru, kui tegu oleks teadustööga. Aga arvamusartikkel on “bluff” täpsemalt kuidas? Mina näen ainult üht võimalust arvamusega bluffimiseks: tuleb väljendada arvamust, mida väljendajal tegelikult ei ole.

    Artiklist huvitusin ja seda jagada soovisin eelkõige sellepärast, et see käsitleb (minu meelest piisavalt mõtlemapanevalt) teemasid, mis on viimasel nädalal siin veebiski tulised olnud. Ma ei väida, et mu arvamus igas punktis Schaefferi omaga kokku langeb, aga mõne mehe üleskutsed religioossus kui kasutu rudiment halastamatult inimloomusest välja juurida kostavad ka mulle mõnevõrra ebamõistlikud.

  24. Mis siin kõike ülejäänut puudutab – mul tekkis kohe hulk mõtteid ja assotsiatsioone. Esiteks, kuu mõjust. Miks lp kronobioloog arvab, et Kuu mõju uurimine on tabu? Keegi ei väida, et loodeid ei eksisteeri. Mina olen kauges nooruses lugenud väga huvitavat raamatut bioloogilise kella uurijatest ja uuringutest (ilmus sarjas “Mosaiik”) – seal olid lunaarsed, semilunaarsed, tsirkaadsed jne tsüklid kenasti sees. Nt kuidas paloolouss tõuseb veepinnale paljunema just teatud Kuu faasis. Aga ma väidan, et neil uuruingutel pole midagi suurt pistmist uurimustega, kus hinnatakse liiklusõnnetuste arvu täiskuuööl ja kuu loomise ajal. Ma siinkohal tõestama ei hakka, kuigi mul on mõned mõtted selles osas. Näiteks kasvõi see, et maast-madalast õpetatakse meile, et me peame olema täiskuu ajal kuidagi teistmoodi – eks siis nii mõnigi tunnebki ennast teistmoodi. Rääkimata sellest, et täiskuu on ilus ja “paneb” loova vaimuga inimesel fantaasia lendama ja tunded tormlema (kronobioloog kirjanik Pervikust).

    M. Blossfeldti väited ajasid mind päris nutma. Asjad, mida me õpetame lastele põhikoolis, on sellest inimesest ja tollest ajakirjanikust suure kaarega mööda käinud. Artikli kommentaarid olid võrreldamatult sisukamad kui too artikkel. Kas meie ajakirjanikel puudub igasugune loodusteaduslik haridus, mida ju meie koolides veel kohustuslikuna jagatakse (vastupidiselt USA-le, mis paistab intervjueeritava väidetest), et tal pole tekkinud kahtlusepojakestki, kas neil sõnadel ka mingisugust tõsiuseltvõetavat sisu on. Oleks ju võinud küsida mõne teadlase käest, neid meil nii TTÜ-s kui TÜ-s piisavalt.

    Arst.ee lehel pole ehk päris arstidega väga palju pistmist, vaja oleks teada, mis seltskond artikleid üles riputab. Analoogne juhtum väravaga Bioneer, kust leiame läbisegi asjalikke artikleid, homöopaatoat, refleksoloogiat, kristallijama jne. Toimetaja pole endale võtnud kohustust artikleid kriitiliselt hinnata. Pahviks lööb muidugi nt selline lõik:
    Üks Youngi tuntumatest avastustest on ülekaalulisuse seotus organismi ülihappesusega. Liialt happeline organism hakkab tootma rasvarakke, mis transpordivad happed eemale elutähtsatest organitest, et neid kahjustumisest säästa. Järelikult on rasva kogunemine organismi kaitsereaktsioon happelisuse vastu. Muutes organismi leeliselisemaks, langeb kehakaalgi.

    Organismi nimetamine happeliseks/leeliseliseks näitab ära, et lause moodustaja ei tea halligi organismi kui terviku toimimisest, ja inimese ainevahetusest. Katsuks õige defineerida näiteks selise eluliselt olulise mõiste nagu homöostaas,mida meile selgitab õpetaja põhikooli bioloogiakursuse raames.

    Kaitseingli-luulutajatele aga tuletaks lihtsaltmeelde: maailmas elab ligi 7miljardit inimest. Kas teil on natukenegi ettekujutust, kui palju iga päev sureb ainuüksi lapsi haiguste, nälja, õnnetuste, sõjategevuse, seksuaalse ärakasutamise jne tõttu? Kus olid nende kaitseinglid? Või oli asi selles, et nemad ja nende vanemad ei olnud kuulanud Crystal Lakshmi Ra (miks mitte Pepi II või muu vahva egiptimaa nimi?) jt ingliluulutajate loenguid?Mis maksavad ometi vaid tühised 8 tuhhi per naase! Preilid-prouad ja härrad võiksid võtta teadmiseks, et nad pole mitte maailma naba ja nende juhuslik pääsemine toimus just siis, kui kusagil juhuslikult vägistati 4-aastast last ja kusagil juhuslikult lõigati loodet ema kõhust mahamüümiseks välja. Andke andeks emotsinaalsus, aga selline egotsentrism ja lauslollus ajab marru. Lähen joon suhkruvett… mida suurel osal maailma lastest kunagi ei õnnestu juua, sest neil pole kaitseinglit ja keegi ei tiki nende aurasid…

  25. Auratransformaatorite koordineeritud rünnak on alanud!
    Kiiresti fooliummütsikesed pähe ja püramiidi alla peitu.

    Selgeltnägija Kristiina Raie: unistused teevad teoks kirg ja hirm
    Kaja Roomets, Õhtuleht

    Rahvusvahelise haardega auratransformaator
    Kristiina on üks väheseid Eesti selgeltnägijaid, kelle kuulsus ulatub ka piiri taha. 2007. aastal lõpetas Kristiina Norras AuraTransformaatorite kursuse ja tegutseb nüüd auratransformaatorina ka rahvusvaheliselt. “AuraTransformatsioon on üks meetod, mis aitab inimese püsivalt uude energiasse, hetkel siis kristallenergiasse,” selgitab Kristiina. “Pärast umbes 2?3tunnist seanssi saab inimene kogeda täiesti teistsugust – kergemat ja selgemat – tunnet. Inimese keha ümbritseb siis uus energiakeha, niinimetatud kristallenergia.”

  26. Ma ei tea, kes on need naised, kes seda jama loevad – ma olen naine ja lugesin säherdust jama õhinaga siis, kui olin 14-15. Olles piisavalt “Paradoks B” ja “Universum”-tüüpi sopakaid lugenud, sain aru, et jama on ikka jama ja aina jamamaks läheb, kuna artiklid koosnesid valdavalt täiesti seosetust sõnamulinast, mida kaunistasid keerulised terminid (nt hüper-kvantgeomeetriline negatiivne võnkesagedus peenenergia ülemistel tasanditel). Ma olin füssitunnis liiga hea kuulaja ja kodus liiga hea “Horisondi” lugeja. Muide, oli see ENSV mis ta oli, aga raamatupoest oli võimaliksaada paäris palju põnevat ja asjalikku populaarteaduslikku lugemist, seejuures väga hästi kirjutatud ja väga hästi tõlgitud. “Mosaiigi”-sari näiteks. Praegu on asi ikka nii nutune – mina annaksin umbluu auhinna meie surepärastele kirjastustele, mis tonnide viisi seda soppa klantspaberil välja paiskavad. Vaadake nt siia. Mina mõistan vaimsuse all küll midagi muud. Ja kui seesinane kirjastus saatis koju bukleti, siis rubriigist “Teadushuvilisele” leidsin kaks raamatut – “Kvantedu käsiraamat” ja “Uskumused ja bioloogia”. Vahva, kas pole?

    Aga koledam asi veel juhtus mul kodus. Minu laps tuli koolist uute teadmistega – klassijuhataja oli käinud koolivaheajal kursustel ja rääkis 3. klassi lastele feng shuist (“kus kass magab, seal on voolud”) ja veesoontest. Ma ütlesin lapsele, et tjah, su õpetajal on vist palju vaba aega, kui sellistel kursustel käib. Et kas meie vannitoa põrandas ja meie kaminas on ka voolud, et kass nende peal magamas käib? Ja tugitoolides? Laps hakkas naerma. Aga mina olen kurb, sest ma arvasin, et meie õpetajad on targemad ja kasutavad oma kohustust täiendkoolitustel osaleda natuke paremini – käies nt kasvõi Looduse Omnibussiga ekskursioonil, et õppida taimetundmist.

    PS Olen ise kah õpetaja… :(

  27. Mart K. ütles:

    “Ma ei viitsi järele uurida” ja “mind ei huvita” ei tähenda päris sama mis “pole võimalik”.

    Jahah, pole seda väitnudki, et tähendaks. Näib, et Sinu interpreteerimisvõime kuhtus akadeemiliseks tõlgendamiseks minu väljendi “pole võimalik” puhul ja puhkes õitsele kellegi teise arvamuse puhul. Ehk minu arvamusest sai kuiv väiteid sisaldav akadeemiline analüüs, aga Sinu viidatud artiklist arvamuslugu, mida peaks “võitlevate ateistide tegemistega end kursis” vaevuda hoidvad lugema?

    Eelnevat vastukommentaari ajendas mind kirjutama arusaam, et seesuguseid põhjendamata arvamusi on veeb täis, nii nagu ma Lauermat tsiteerisin. Ilmselt libises selle tsitaadi mõte Sinust mööda. Ehk Sinu viidatud artikkel ei ole kuidagi valgustavam minu jaoks kui selgeltnägija N. intervjuu või tema tohutut elukogemust kirjeldav raamat (mõistagi pole ma kumbagi lugenud, raamatu ostmisest või teistele soovitamisest rääkimata). Seesuguseid põhjendamata arvamusi on kahtlemata huvitav lugeda, aga nende väärtus on minu silmis endine ehk olematu. Keegi tundmatu võtab vaevaks arvata? Ja siis? Arvaku terviseks! Ei näe selles mitte midagi mõtlemapanevat, et inimene arvab. See on meeldiv, aga meeldivam oleks, kui ta mõtleks, enne kui arvab.

    Artikli autor väidab end tsiteerivat Dennetti raamatut. Kui teoses tegelikult selliseid mõtteid ei leidu, on tegu muidugi valetamisega… aga miks peaks automaatselt eeldama, et autor tingimata valetab?

    Väitku terviseks, taas kord! Minu poolest kas või issandat jumalat ennast. Ega ma eeldagi automaatselt, pole mingi robot, vaid siis, kui inimene tõlgendab tsiteeritavat. Tõin selle kohta näite. Vist ei olnud arusaadav? Samuti on artiklis hulgaliselt kärbitud tsitaate. Enam ei eelda, vaid juba kahtlustan, et tegu on meelevaldselt ja kontekstist väljarebitud tsitaatidega, mida on ilmestatud autoripoolse emotsionaalse tekstiga.

    Ma ei ole kindel, et autor ei võitle tema peas tekkinud viirastustega. Muretseda endale sellepärast üks või teine teos ja otsida, mis ärgitas või ajendas üht veebikirjanikku midagi arvama ja millistelt lehekülgedelt ta selleks materjali kokku kudus, ei viitsi tõepoolest, siinkohal on Sul õigus. Iga arvajat ma nii heaks ei pea, et tema sõnu ja mõtteid kriitikavabalt omaks võtta või midagi mõtlemapanevat neis leida. Pigem on märksa huvitavamad Mart K. enda arvamused asjast, ei pea kedagi tsiteerima ega allikatele viitama seejuures. Piisaks Mart K. isiklikust tõlgendusest.

    Aga arvamusartikkel on “bluff” täpsemalt kuidas?

    bluff ülespuhuv v kiitlev väljamõeldis, kõmuteade, osav eksitav käik
    .bluffima blufiga eksiteele juhtima. ▪ Nii halbade kaartidega peaks bluffima

    Arvasin nägevat seost konkreetse arvamusartikli ja blufi vahel. Nii ka kirjutasin: “Tegu on minu silmis blufiga.” ja üldistasin: “See käib terve artikli kohta.” Ei tohiks väga raske aru saada olla? Kui on, siis on viga minus, aga ma kardan, et see on parandamatu.

  28. Lille Lindmäe uurib biovälja saladusi
    Malle Toomiste, Saladused –> naistemaailm.ee

    Mina olen nende teadlaste poolel, kes on märganud, et aju on kui televiisor, millele teadvus väljastpoolt toob pildi või millel teadvus mängib. Ja tšakrad on teadvuse väravad.

    Peenenergiate uurimisel on Vene füüsikud A. E. Akimov ja G. I. Šipov avastanud torsioonväljad*, mis tekivad spinni** pöörlemisel. Torsioonväljad kuuluvad kõigele elusale ja elutule ning on sama reaalselt materiaalsed, nagu seda on nähtamatu magnetväli, gravitatsiooniväli, elektromagnetväli jne. Mis tahes torsioonvälja allikas polariseerib füüsikalise vaakumi, see tähendab kogu keskkonna, mida ta läbib. Palja silmaga nähtamatu ruumi polariseerimine on sama, mida esoteerikas nimetatakse fantoomiks. Niisugune seaduspärasus on iseloomulik kõigele, mis toimub Universumis.

    Torsioonväljadel on mitmeid ebatavalisi omadusi, üks neist on mäluefekt. Torsioonväljade mäluefektiga seletatakse võimalust diagnoosida foto järgi, sest fotol on nähtavale lisaks olemas ka torsioonväljadest moodustunud nähtamatu portree.

    Taaskord sõnade “teadus” ja “teadlane” liialt loominguline käsitlemine.

    Avastuseks on Matti Ollila poolt polaroidkaameraga kõrgsagedusväljas pildistamisel minu käe bioväljas nähtavaks muutunud tähekaart, milles on ka tuntud tähtkujusid nagu Suur Vanker, Väike Vanker, Sõelad, Põhjatäht, Luik, Kassiopeia jne.

    Ei anta mingit armu mu vaesele huviastronoomi hingele :(

    Ei vähemat kui bioväljavärk arstikoolitusse:

    Minu diagnostikavõtet või mõnda teist (võtteid on palju), mis on ikkagi seotud oma bioväljaga teise inimese biovälja tunnetamisega, on võimalik õpetada ja õppida. Minul on see kaasasündinud omadus. Kui arst õpibki biovälja diagnostika selgeks, siis peaks sel olema ka ametlik tunnustus, mitte küündimatute halvakspanu. Arst suudaks 1–2 minutiga leida kõik häirekohad kehas ja saata patsiendi õigeid uuringuid tegema. See oleks hoopis aja ja raha kokkuhoid.

  29. Vabandust, korraks veel. Ennist jäi vastamata küsimus:

    Kas sellepärast, et Dawkinsi vaimukas võrdlemine religioossete rahaveskimeestega puudutab liiga hella kohta?

    Lühidalt – ei. Pikemalt – ma ei lugenud artiklit süvitsi ega pinnapealselt. Klikkisin Sinu antud lingil, tuvastasin kaks mulle tundmatut nime, hulgaliselt jutumärke ja nokkisin välja ühe lause, kus autor väidab kedagi midagi uskuvat, kinnitamata oma sellekohast arvamust tsitaadiga, mida muidu paistab jaguvat rohkem kui autori omapoolset teksti. Tegin sellest kohast kopi-peisti ja kirjutasin siia, mis ma asjast arvan.

    Kui keegi kirjutab, mida mina usun, siis saan see olla kas mina või mitte keegi. Oma mõtete teise pähe projitseerimine ei ole minu jaoks vaimukas ega huvitav, seetõttu jättis paljugi vaimukat antud (lugemata) artiklis mind puudutamata. Kirjutanuks autor “seems to believe” /näib uskuvat, arvavat/, “as I understand” /nagu ma aru saan/ või midagi taolist, võibolla siis… Aga vaimukusi loen ma mujalt:

    Jaffe ettekirjutus
    On asju, mida on võimatu ette teada – aga neid asju on võimatu teada.

    ja

    Miski pole lollikindel, sest lollid on äärmiselt leidlikud.

    :P

  30. ajeke ütles:

    Näib, et Sinu interpreteerimisvõime kuhtus akadeemiliseks tõlgendamiseks minu väljendi “pole võimalik” puhul ja puhkes õitsele kellegi teise arvamuse puhul. Ehk minu arvamusest sai kuiv väiteid sisaldav akadeemiline analüüs, aga Sinu viidatud artiklist arvamuslugu, mida peaks “võitlevate ateistide tegemistega end kursis” vaevuda hoidvad lugema?

    Kuna artikkel tundus mulle huvitav, siis ma arvasin, et see võiks huvitada ka teisi. Vabandust, enam ei tee.

    Ma ei ole enda arvates midagi ei kuivaks tõlgendanud ega kohustuslikuks kuulutanud. Kui mitteteaduslikule meediale viitamine on bluffimine ehk eksiteele viimine, siis on ju sama kohatu ka Eesti peavoolumeediast nopitud artiklite kajastamine skeptik.ee-s — ehk siis see, mille poolest skeptik.ee üldse tuntud on.

    seesuguseid põhjendamata arvamusi on veeb täis, nii nagu ma Lauermat tsiteerisin. Ilmselt libises selle tsitaadi mõte Sinust mööda.

    Ei libisenud; ma lihtsalt ei saa aru sellest põhjendamise-nõudest. Artikli autor tsiteerib ju teisi autoreid, tsiteerib nende esinemisi meedias ning võrdleb fundamentalistliku usupropaganda osaliselt sarnaste võtetega. Ma kahjuks ei ole sügavamalt tuttav teiste autoritega, aga Dawkinsi puhul ei täheldanud ma küll mingisugust faktiväänamist. Kõik ütelused on kontrollitavad. Mida siis veel peale algallikate vaja on, et arvamus tunduks põhjendatud, mitte mõtlematu ja alusetu laim???

    Ehk Sinu viidatud artikkel ei ole kuidagi valgustavam minu jaoks kui selgeltnägija N. intervjuu või tema tohutut elukogemust kirjeldav raamat (mõistagi pole ma kumbagi lugenud, raamatu ostmisest või teistele soovitamisest rääkimata).

    Ma saan aru, et antud artiklit ja fiktiivset intervjuud selgeltnägijaga N ühendab peamiselt see, et Te pole kummagagi tutvuma vaevunud ega kavatsegi seda teha, mis aga ei takista lahmimast. Kui teksti mitte lugeda, siis see tõesti ei saagi kuidagi valgustav olla. Mina leidsin sealt muu hulgas näiteks mõnede autorite ja teoste nimed, millega kavatsen end põhjalikumalt kurssi viia. Aga, nagu ma aru saan, tühipaljas arvamuse avaldamine, isegi kui see ajendab filosoofilisi küsimusi varem proovimata nurkade alt analüüsima ja raamatuid hankima, ei saa üldse kedagi kunagi valgustada. Sest niikuinii on eesmärk lugejat petta.

    Keegi tundmatu võtab vaevaks arvata? Ja siis? Arvaku terviseks! Ei näe selles mitte midagi mõtlemapanevat, et inimene arvab. See on meeldiv, aga meeldivam oleks, kui ta mõtleks, enne kui arvab.

    Äkki vaevute seda arvamust põhjendama? Ma mõistanb, et tutvumine kaaskodanike arvamustega, eriti sellistega, mis ei sisalda eelretsenseeritud teaduslike algallikate loendit, on Teie jaoks väga alandav, aga ehk saaks lahmimise vahele mõne tõestuse selle kohta, et arvaja Schaeffer ei mõtle sugugi, enne kui ütleb?

    Tõin selle kohta näite. Vist ei olnud arusaadav?

    Ei, tõesti ei olnud. Teie tekstist on minusugusel harimatul põrsal üldse rase aru saada, aga ma vähemalt proovin mitu korda, kui esimene kord tundub seosetu jamana.

    Samuti on artiklis hulgaliselt kärbitud tsitaate. Enam ei eelda, vaid juba kahtlustan, et tegu on meelevaldselt ja kontekstist väljarebitud tsitaatidega, mida on ilmestatud autoripoolse emotsionaalse tekstiga.

    See tähendab, Te ei vaevu kontrollima, kas tsitaadid ikka on kontekstist rebitud ja artikli autori poolt meelega moonutatud, aga kahtlustamast see ei takista? Sest inimene, kes julgeb ettevaatlikult kahelda Teise Laine esiskeptikute mõnedes väidetes või arvustada nende enesepromo-meetodeid, lihtsalt peab olema valelik idioot?

    Näiteks Bill Baheri intervjuu Dawkinsiga, mida ma polnud varem näinud ja täna selle artikli peale ära vaatasin, on sõna-sõnalt selline, nagu artiklis kirjeldatud. Aga see muidugi ei tõesta veel midagi — küllap laimajast autor lihtsalt segab vett, et kõiki tsitaate kontekstist ei eemalda ja vääratel alustel enda hobuse ette ei rakenda.

    Iga arvajat ma nii heaks ei pea, et tema sõnu ja mõtteid kriitikavabalt omaks võtta või midagi mõtlemapanevat neis leida. Pigem on märksa huvitavamad Mart K. enda arvamused asjast, ei pea kedagi tsiteerima ega allikatele viitama seejuures. Piisaks Mart K. isiklikust tõlgendusest.

    Mis poolest siis minu arvamus rohkem põhjendatud või vähem teadlikult valelik propagandatrikk on?

    Ma pigem ei julge siin üldse enam midagi arvata, kui see nii palju pruuni vahtu üles klopib. Pahatahtliku räuskamise kuulamine/lugemine masendab ja muresid pole ka maailma kõige õnnelikumal olendil kunagi liiga vähe.

    Kahju, et nii läks.

  31. ajeke ütles:

    Kui keegi kirjutab, mida mina usun, siis saan see olla kas mina või mitte keegi.

    Ühest küljest sain vist aru. Lauset “Dennett believes that religion can be a wonderful thing for many people” saab tõeväänamiseks nimetada ainult juhul kui Dennett sellist uskumust väljendanud ei ole. Võimalik, et ei ole ja Schaeffer on talle taolist usku väljendavad sõnad vägisi suhu surunud. Võimalik; ma ei saa seda hetkel kontrollida, kuna mul pole Dennetti teost.

    Samas on sama asja veidi teiste sõnadega väljendanud ka R. Dawkins — umbes, et ta ei vaidle vastu, et usk võib inimestele pakkuda suurt lohutust, inspiratsiooni ja jõudu raskuste trotsimiseks, aga kuna see rajaneb irratsionaalsetele alustele, on aeg religioon inimkonnast eraldada. Kui on vaja, leian isegi lingi videole, ma arvan.

    Mis puutub aga enda sõnade teiste pähe projitseerimisse, siis seesama Dawkins on taolise tegevuse poolest suisa kuulus (mitte, et see midagi vabandaks). Ta on mitmel pool korduvalt väitnud väga enesekindlalt, et teadlased, kes on avalikkuses väitnud end usklikeks (nagu näiteks Newton), tegelikult usklikud ei olnud. Isegi kui pole mingeid tõendeid vastupidise kohta — ma saan aru (võib-olla valesti), et tema loogika kohaselt ei saa teadlane lihtsalt usklik olla, sest siis ta ei oleks teadlane.

    Ehkki Teie kriteeriumide kohaselt tähendab selline jutt tõenäoliselt andestamatut, karistamisväärselt vaimuvaest valskust, näen mina selles isegi teatud loogikat. Võib-olla mitte nii palju, et seda sama kindlalt väita kui Dawkins, aga hüpoteesina on see täitsa söödav.

  32. @Mart K. ütles:

    Kuna artikkel tundus mulle huvitav, siis ma arvasin, et see võiks huvitada ka teisi. Vabandust, enam ei tee.

    Tee ikka :) Teised pole ju protesteerinud ja ega ajekegi muarvates protesteerinud selle üle, et sa artiklile viitasid. Huvitavaid leide on ikka hea teistega jagada, missest, et kohe takka ei kiideta.

  33. ajeke ütles:

    Tsitaat artiklist: “Nevertheless, Dennett believes that religion can be a wonderful thing for many people.” /”Sellegipoolest usub Dennett, et religioon võib olla imeline asi paljudele inimestele.”/ Ma ei oleks nii julge, et väita kedagi midagi uskuma, kuni ta ise sellest otsesõnu ei räägi või ei kirjuta. Demagoogia üks võtteid on kontekstist välja rebitud tekstiosade interpreteerimine endale sobivas võtmes. Kas Dennett või keegi muu, kellest artiklis jutt, ka tegelikult midagi taolist on väitnud või uskunud nagu artiklis kirjutatakse, pole võimalik kindlaks teha. Tegu on minu silmis blufiga. See käib terve artikli kohta.

    Mulle tundub Schaefferi referaat enam-vähem adekvaatne. Millest Schaeffer juttu ei tee, on Dennetti põhisõnum: usk on looduslik/loomulik nähtus nagu iga teinegi. Seega saavad usk ja sellega seotud fenomenid olla eriteaduste uurimisobjektiks. Usuliste fenomenide pulkadeks lahti võtmine annab võimaluse midagi toksiliste meemidega ette võtta.

    Dennetti raamatutest on “Breaking the Spell” kõige lihtsam ja kõige laiemale publikule mõeldud. Nii et kui Schaefferi jutt millegi poolest häirib, siis ei tohiks selle ülekontrollimine raamatu lugemise teel kuigi keeruline olla, eksole :)

    Dawkinsi referaati ei viitsinud üle kontrollima hakata. Mõne tema parema raamatuga, näiteks “Blind Watchmaker’iga” võrreldes, oli “The God Delusion” selge ajaraisk. Ja Hitchensi pamfletist suutsin esimese hooga läbi lugeda ainult esimesed poolteist peatükki. Eks ma üritan kunagi veel…

  34. Mart K. ütles:

    Kui mitteteaduslikule meediale viitamine on bluffimine ehk eksiteele viimine, …

    Nii, mis kohas täpsemalt ma viitamist mitteteaduslikule meediale bluffimiseks nimetasin? Väitsin bluffi nägevat vaid konreetse Sinu poolt viidatud artikli enda kohta. Ega ma ei pea kordama? Loed seda postitust ise veel korra?

    Artikli autor tsiteerib ju teisi autoreid, tsiteerib nende esinemisi meedias …

    Ei tsiteeri, väidab end tsiteerivat. Kas kordan seda kohta, kus võib väita end tsiteerivat issandat jumalat? Jäi arusaamatuks? Ma ei ole artikli autor ega toimetaja, vaid lugeja, seega ei lasu algallika väljaande ja vastava lehekülje tuvastamise kohustus minul. Tegu ei ole tsitaatfraasidega, mis oleks laiemale lugejaskonnale tuttavad või käibesse läinud väljenditega stiilis “Armas on Platon, aga tõde on armsam” (Arhimeduus).

    Kõik ütelused on kontrollitavad.

    Võibolla tõesti, aga ma ei näe ühtegi põhjust, miks peaksin mina autori või toimetaja eest selle töö ära tegema.

    Mida siis veel peale algallikate vaja on, et arvamus tunduks põhjendatud, mitte mõtlematu ja alusetu laim???

    Ei tasu ärrituda ega nii emotsionaalseks minna. Pole veel nimetanud selles loos midagi mõtlematuks ega alusetuks laimuks. Väljendasin vaid oma arvamust. Kas ei tundunud piisavalt vaimukas või on mingi koht liiga hell? Aga siis võib minu kombel lugemata jätta või vähemalt mitte süveneda. Tõsi küll, seda viimast ma oletaksin Sinu puhul küll, st Sa ei ole suutnud minu teksti süveneda. Selle asemel oled loonud oma peas kellegi pahatahtliku “ajekese” konstruktsiooni ja võitled temaga. Ilmaaegu, minuga ei pea võitlema, olen üldiselt väga rahumeelne inimene, ausõna. Ma ei võitle Sinu poolt viidatud artikli autoriga ega Sinuga, kinnitan Sulle täie mõistuse juures ja teadvusel olles. Väljendasin oma arvamust nagu, oh, nüüd ma vaatan ta nime – Sinu jaoks mõtlemapanev ja vaimukas auväärt Frank Schaeffer.

    Ma neid vahepealseid sarkastilisi märkusi ei viitsi kommenteerida, aga üldjoontes oled Sa õigel teel. St “alandav”, “teine laine”, “esiskeptik” ja kõik muu mis seal Sul kirjas oli, viitab sellele, et Sa saad mõistuspärasest aru küll, aga selle tunnistamine käib Sulle veel üle jõu. Ma arvan, et see ajapikku Sinu puhul paraneb või süveneb. Mõlemad arengud kindlasti rõõmustavad Sind.

    Mis poolest siis minu arvamus rohkem põhjendatud või vähem teadlikult valelik propagandatrikk on?

    Ei öelnud midagi rohkema põhjendatuse ega propagandatriki kohta, vaid kõigest, et see on mulle huvitavam. Vaatan üle… Ei, täpne sõnastus oli selline: “Pigem on märksa huvitavamad Mart K. enda arvamused asjast…” Kui mitmes kord taban end mõttelt, et Sa omistad kaude mulle midagi, mida ma enda mõttena kuidagi ära ei tunne?

    Aga jah, miks Sinu arvamus mulle huvitavam on? See on väga lihtne – Sa oled käepärast põhjendama neid arvamusi, erinevalt Frankist. Sinu käest saan üle küsida neid allikaid, millele Sa oma arvamustes tugined (ega ma Franki küll sellegipoolest veel niipea lugema ei hakka, andesta) ja saan esitada Sulle omapoolsed arvamused põhjendustega.

    Minu arvamus ei ole õige ega vale, see on minu arvamus ja see võib Sinu omaga kokku langeda või mitte. Viimasel juhul on meil erinevad arvamused, see aga tähendab võimalikku uue info sündi. Kui me oleme samadel seisukohtadel, siis selles pole midagi uut, me vaid kinnitame teineteisele, et kõik on endine.

    Ma pigem ei julge siin üldse enam midagi arvata, kui see nii palju pruuni vahtu üles klopib. Pahatahtliku räuskamise kuulamine/lugemine masendab ja muresid pole ka maailma kõige õnnelikumal olendil kunagi liiga vähe.

    Sinu arguses ma kahtlen. Pruuni vahtu? Hmm, see on minu jaoks uus väljend. Kui Frank väljendab oma arvamust, siis see on mis värvi? Ja miks minu arvamusavaldus kena pruun on? Päevitunud, ma loodan? Kas on värvitabel selle kohta kusagil?

    Kui viimasest Sinu kommentaarist sarkasm välja arvata, siis üldjoontes hakkavad meie arusaamad jälle lähenema. Ses suhtes, et ega ma ei tee mingeid mööndusi Dawkinsile või Martin Vällikule või Mart K-le sellepärast, et nende nimi on selline. (Loe eelesitatud tsitaati Arhimeduusilt.) Kui ma taban kellegi esitamast seisukohta, mille põhjendatuses pole võimalik mul liigse sekeldamiseta veenduda, siis need ei ole minu jaoks arvestatavad seisukohad.

    Eesti peavoolumeediast nopitud artiklite kajastamine skeptik.ee-s — ehk siis see, mille poolest skeptik.ee üldse tuntud on

    Artiklid on kajastatud omapoolsete arvamuste esitamisega koos viidetega. Ei ole leidnud kajastust, kus oleks kirjutatud, et mõni subjekt on esitanud ühe- või teistsuguseid seisukohti ja poleks viidatud sellele kohale, kus see on toimunud. Ma saan veenduda, et Skeptik.ee ei ole midagi välja mõelnud, vaid osundatud allikas ongi selline, nagu väidetakse. Frank Schaeffer seda teinud ei ole, Sina esitasid ainult kahelauselise mind eksitava kommentaari:
    Mart K. ütles:

    Artikkel pole eestikeelne ja ei pärine siinsest meediast, aga võib ometi huvi pakkuda neile, kes võitlevate ateistide tegemistega end kursis vaevuvad hoidma.

    Endine fundamentaalevangelist mõlgutab mõtteid selle üle, kui sarnased on marukristlaste ja pop-ateistide retoorika ja propagandameetodid:

    http://www.alternet.org/belief.....age=entire

    Seda, et sõna “artikkel” käis järgneva lingi kohta, mõtlesin välja teisel katsel. Ootasin Sinu kommentaari alusel võitleva ateisti tegemiste kirjeldust ehk kuidas Paulusest sai jälle Saulus, aga selle asemel mõlgutab hea endine Paulus oma mõtteid võitlevast ateistist. Kellegi vahendus mulle tõesti huvi ei paku ehk teisene allikas ei ole mulle enam huvitav — meenutab klatšikontorit: aga see ütles seal nii ja too ütles seal naa; ilma otsese veendumise võimaluseta, kas see või too üldse midagi ütles. Selliseid seisukohavõtte on nett täis. (Lauermat lugesid?) Ma võin ise selliseid produtseerida – kärbe siit, teine sealt, ilma nõela pistmata.

    P.S. Kas saaks näha uurimust selle kohta, “mille poolest skeptik.ee üldse tuntud on”?

  35. priitp ütles:

    Mulle tundub Schaefferi referaat enam-vähem adekvaatne. Millest Schaeffer juttu ei tee, on Dennetti põhisõnum: usk on looduslik/loomulik nähtus nagu iga teinegi.
    [–]
    Nii et kui Schaefferi jutt millegi poolest häirib, siis ei tohiks selle ülekontrollimine raamatu lugemise teel kuigi keeruline olla, eksole :)
    [–]

    Nii-nii-nii! Ütleks, et “aga mis ma ütlesin”, aga pole ma midagi niisugust öelnud. Ütlen siis nüüdki: vaata, juhtus see, mis juhtuma pidi — “Frank was not so frank” — põhisõnum kellegi meelest üldse jutuks võtmata. (Ärge võtke seda kahjurõõmutsemise või parastamisena, vaid lihtsalt nendinguna, et seda oligi mu meelest oodata ja et see pole üllatus.)

    Häirimise koha pealt — mind isiklikult ei häiri. Kirjutagu terviseks, kindlasti kellelegi on huvitav ja mõtlemapanev. ;)

    Ja ma loodan küll siiralt, et Mart K. minu pärast nüüd järgmist kommentaari ei jäta tegemata. Kui sügavamalt järele mõtleb, kas või minu pärast, siis on tore, aga oma arvamuse avaldamine ja selle eest seismine on minu silmis väga hinnatud. Olgu siis Frank või Mart või kes tahes. :)

  36. Kui keegi soovib, siis Dennetti Breaking the Spell on mul raamatuna olemas. Dawkinsi God Delusion ka. Religiooni kohta soovitaks hoopis antropoloogi Pascal Boyer’ raamatut Religion Explained.

  37. Martin Vällik ütles:

    @Mart K. – vaata ka, mida PZ Myers Schaefferi loo kohta arvab:
    Frank Schaeffer throws the ‘atheist fundamentalist’ bomb

    I read his whole long complaint, and it boils down to precisely one point of similarity, and even that doesn’t hold up: the Richard Dawkins website has an online store, where you can buy his books and a scarlet A pin and t-shirts. That’s it.

    Kui üks patune end pöörab, siis põhjalikult. ;-)

  38. ajeke ütles:

    P.S. Kas saaks näha uurimust selle kohta, “mille poolest skeptik.ee üldse tuntud on”?

    Kõige lähedasem sellisele uurimusele on vast Martini aeg-ajalt ilmuv review sellest, milliste otsisõnadega skeptik.ee veebiavarustest üles leitud on.

  39. Eesti teadlane: inimeste süül kliima küll ei soojene!

    Kas seda satelliitmõõtmiste teemat oskab keegi kommenteerida? Ivar Puura näiteks…?

    Vähemalt selles on tal kindlasti õigus, et poliitikute kõned maalivad alati must-valge maailmapildi (midagi teha pole, demokraatia varjuküljed) ja et suur raha mõjutab avalikkuseni jõudvat informatsiooni mõlemalt poolt (jällegi needsinased varjuküljed). Ja selles ka, et arvutusvõimsused on kliima korralikuks modelleerimiseks ikka veel masendavalt väikesed. Rääkimata selestt, et põhimõtteliselt on looduslik mõju inimese omast suurusjärke suurem – kui see looduslik mõju aga parasjagu avalduma peaks. Aga edasi…?

    Lehelugeja on killmavallas kardetavasti kõige suuremates raskustes sellega, mis ikkagi on kindlalt teada ja mis mitte, sest kõiksuguste spekulatsioonide, pooltõdede ja kontrollimata teooriate hulk on suur. Mida arvatakse?

  40. Samal ajal, kui arstid kutsuvad ministrit üles tegelema tõsiselt nn seagripiga ja maailmas surevad sellesse haigusesse inimesed, tegeleb mõni inimene vaktsiinivastase paranoilise vandenõuteooria levitamisega. Sain minagi selle leviva ringkirja. Keegi siin Eestis on võtnud vaevaks ühe Kanadas elava prantsuskeelse davidicke üllitise emakeelde tõlkida ja kettkirjana teele panna.

    Mida arvata teatest: sea-gripi vaktsiin on vandenõu!
    Rainer Kerge, Õhtuleht

    Õnneks on selle tõsise teema puhul pöördutud ikka asjatundjate poole.

    Kas on võimalik, et vaktsiin tugevdamise asemel hoopis nõrgestab organismi?
    On teada, et vaktsineerimine on tõhusam ennetusmeede nakkushaiguste suhtes. Inimorganismis tekivad antikehad, mis võitlevad haigusetekitajate vastu. Organismi nõrgestavad suitsetamine, alkoholi tarvitamine, ebatervislik eluviis, stressid ja saastunud elukeskkond, mitte aga vaktsineerimine.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga