Jälle bioresonants
Saatsin Tarbijakaitsesse alloleva kirja:
Ettevõtja Karu Consulting OÜ (Energia Kliinik) on avaldanud reklaami, milles esitatakse mitmeid väiteid, mis võivad tarbijaid eksitada ja mis võib olla Reklaamiseaduse ning Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse rikkumine.
Reklaam on avaldatud Delfi rubriigis Hoia Tervist.
Ettevõtja väidab, et “Bioresonantsuuringu näol on tegemist uudse tervisediagnostika ja teraapia meetodiga…”, kuid selline tegevus kuulub tervishoiuteenuste hulka, mida tohiks läbi viia vaid registreeritud tervishoitöötaja. Ettevõtja kodulehel alalõigus Meeskond on näha Kätrin Karu, kes aga ei ole Terviseameti poolt hallatavas tervishoiutöötajate registris.
Veel väidab ettevõtja, et meetod on usaldusväärne 96% täpsusega. See on teaduslik väide, kuid mingit tõendusmaterjali ei ole esitatud ei reklaamartiklis ega ka ettevõtja kodulehel. See aga rikub reklaamiseaduse paragrahvi 3 lõige (4) (Reklaam ei tohi…) 14) (…jätta muljet, et esitataval teabel on teaduslik alus, kui see tegelikult puudub;), lisaks ka 17) (…viidata kauba või teenuse haigust, talitlushäireid ega väärarendeid ravivale, leevendavale või tõkestavale omadusele, välja arvatud seaduses sätestatud juhtudel;).
Teaduslikkusele pretendeerivaid väiteid, mis ei ole vastava tõendusmaterjaliga põhistatud, leiab lisaks ettevõtja kodulehelt energiakliinik.ee
Bioresonantsil põhinevaid tegevusi peetakse pseudoteaduseks, millel puudub reklaamitud täpsus ja ka teaduslik põhjendus, et see meetod üldse saaks toimida.
Esitan ka ühe kokkuvõtva uuringu kahtlastest uuringumeetoditest, kus bioresonants hävitava hinnangu osaliseks saab:
Unproven techniques in allergy diagnosis, B. Wüthrich, University of Zürich, Zürich. Switzerland
J Invest Allergol Clin Immunol 2005; Vol. 15(2): 86-90Arvamust või seisukohta antud ettevõtja tegevuse kohta palun uurida ka Terviseametist nii selle kohta, et teostatakse tegevusi, mis eeldavad vastavat tegevusluba, kui ka selle kohta, et kas kasutatav aparaat on registreeritud meditsiiniseade, millega võib inimesi teenindada.
Lisaks saab ikka ja jälle osundada Reklaamiseaduse §3 lõigule (4) Reklaam ei tohi: 8) tugineda inimeste ebausul ega kasutada ära reklaami sihtgrupi vanusest tulenevat kergeusklikkust;
Lugupidamisega,
Martin Vällik
MTÜ Eesti Skeptik
tel 5289895
Martin! Jõudu sulle, et sa ikka viitsiksid kajastada sellist jama ja inimesi harida!
Esimene vastus tarbijakaitsest:
Püünisesse oli sattunud selline kommentaar:
Aga uurige välja, kas teaduslik alus puudub. See, et seda kodulehel pole ei tähenda midagi. Tõestamise kohustusega on siin nii ja naa. Lasub süüdistajal?
“See aga rikub reklaamiseaduse paragrahvi 3 lõige (4) (Reklaam ei tohi…) 14) (…jätta muljet, et esitataval teabel on teaduslik alus, kui see tegelikult puudub;)”
Ma tooks siia natuke tasakaalu, skeptik on pigema usupropaganda levitaja hetkel, kui vaatame niiöelda tõenduspõhist meditsiini, siis on ülimalt keeruline leida miskit faktipõhist viidet tõendustele. Toon siin näted: anesteesiat antakse inimestele massiliselt aga meil pole aimugi selle toimemehanismidest. Samuti on väga paljudes meditsiiniuuringute tulemustes, eriti ravimitel, kontrollgruppide statistilised erinevused 20% kandis ja väiksemadki platseeboga võrreldes, asjad on väga kiiresti turule lastud ja kõik selgub aastatega. Seega on vaja vaadata vahel ka peavoolu maailma mida toetab praegune usk. Olen 100% kindel, et skeptiku tegijad usuvad aatomi olemasolusse aga pole süvenenud ei kvantfüüsikasse ega praegustesse standardmudeli probleemidesse. Siin ongi küsimus, mis see skeptika peaks olema, tasakaalustatud skeptika peaks lahti harutama USU, TEOORIA, EMPIIRIKA ja siis vaatama igat asja nendes kolmes valguses. Niikaua kui olema Ida-Euroopa ääremaa tasemel, vaatan siia kord aastas, sest meil on harva teaduses neid kolme asja avatult kasutatud.