Kaitseminister ja palvetamine

Sõjajumal MarssSLÕhtuleht, Postimees ja Delfi teatavad meile vaprast lipnikust Merje Meeritsast, kes on taaskord pöördunud Õiguskantsleri poole seoses väidetava usuvabaduse põhimõtte rikkumise pärast Kaitseväe paraadi ajal, kus kästakse mütsid peast võtta ja palvetada.

Loeme Riigi Teatajast:

Kaitseväe garnisonimäärustiku kinnitamine
PARAADI VASTUVÕTMISE, VÕIDUTULE SÜÜTAMISE JA PARAADMARSI KAVA (näidis)

63. Juhataja
Enne peapiiskopi (peakaplani) palvet ja õnnistamist annab käskluse «VABALT!» ja seejärel mõne sekundi pärast «MÜTSID ­ PEAST!»

64. President
Vajadusel annab tõrviku hoida käsundusohvitserile.

65. Peapiiskop (peakaplan)
Peab palve ja õnnistab võidutuld (maad, rahvast, kaitseliitlasi ja kaitseväelasi paraadirivis ning pealtvaatajaid). Lõpetab sõnadega või teeb ettepaneku laulda «HOIA, JUMAL, EESTIT!»

66. Orkester
Mängib «HOIA, JUMAL, EESTIT!» kaks salmi.

67. Kõik
Laulavad.

68. Juhataja
«MÜTSID ­ PÄHE!», «VALVEL!»

HOIA, JUMAL, EESTIT
Muusika: J.Aavik
Sõnad: L.Raudkepp

Hoia, Jumal, Eestit, meie kodumaad.
Kaitse teda kallist, meile armsamat.
Rahu, töö ja kainus olgu Eesti kroon,
venna armu suurus tema võimu troon.

Õnnista me rahvast, saada kosumist.
Puhasta meid kurjast, anna kasvamist.
Aita võita vaevad, vägev kaitseja!
Jõudu andku taevad sulle, kodumaa!
——————————————-

Õiguskantsler saatis asja lahendamiseks kaitseministrile, kelleks praegu on Jaak Aaviksoo, endine Tartu Ülikooli rektor.

[Aaviksoo] leidis, et palvusega kaitseväe paraadidel ei rikuta põhiseaduses sätestatud usuvabaduse põhimõtet.

Ministri kinnitusel on palvuse näol pigem tegemist riiklikku järjepidevust rõhutava traditsiooniga kui usulise toiminguga, sest palvuse sisu on Eesti Vabariigile õnnistuse palumine, vabaduse eest hukkunute mälestamine ning riigikaitsjate õnnistamine, mitte kindla religiooni jumala ja usuõpetuse ülistamine ja propageerimine.

Aaviksoo sõnul on kaitseväelasel vaid üks kohustus – võtta müts peast, palvetama ta ei pea.

Kas Eesti Vabariigil pole tõesti võimalust oma hukkunuid muul moel mälestada kui pöörduda palves suure tõenäosusega olematu tegelase poole, olgu või sümboolne? Miks ei võiks sama sümboolselt Marsi, Taara või Lendava Spagetikoletise poole pöörduda?

Kas Eesti riik loodi jumala või Eesti rahva poolt? Mis järjepidevusest lugupeetud minister pajatab? Loomulikult on see palve usuline toiming, seda viib läbi kirikutegelane ja pöördutakse ju selle konfessiooni poolt ettekujutatava jumala poole. Haritud inimene ei pea ju ometi sellist häma ajama, olgu või poliitik.

Kaitsevägi on nagu iga teine riigiasutus ja allub samuti Põhiseadusele, kus on muu hulgas kirjas, et riigikirikut ei ole. Kaitsevägi aga tundub toimetavat sedasi, nagu oleks kristlik kirik selle orgaaniline osa.

See paraadil palvetamine on paljudele kodanikele juba pikemat aega pinnuks silmas. Pole teada, kas lisaks Merje Meeritsale on sellele probleemile keegi veel ametlikult tähelepanu pööranud.

Vello Saatpalu on kirjutanud presidendile: http://saatpalu.planet.ee/kaustad/failikaustad/failid_varia/riigikirik.htm

Pikalt on teema üle arutatud militaar.net foorumis, kus muu hulgas on kirjeldatud ka muid usulise diskrimineerimise juhtumeid meie sõjaväes. Seega on teema täiesti aktuaalne ja see mädapaise tuleks operatiivselt lahti lõigata ja desinfitseerida.

Riigi ja kiriku problemaatikat puudutas minu enda algatatud avalik pöördumine ja allkirjakogumiskampaania Usuvabadusest ja usu(ndi)õpetusest, mis on ehk ka üks tilgake selle inimkonnale veskikivina kaelas rippuva religioonikivi uuristamisse.

Ja Eesti hümni sõnad tuleks ka meie Põhiseadusele vastavaks viia ehk kaasajastada.

2 Replies to “Kaitseminister ja palvetamine”

  1. http://corum.majakas.ee/viewtopic.php?t=1287

    Kahjuks mitte kõik usklikud ei mõista, et nende usk ei pea igal pool olema, sh ka koolides või muudes ühiskondlikes asutustes jms.

    Tegelikult on ka meie kirikute ja koguduste seadus usuliselt 100% diskrimineeriv ja jämedalt kristlikud kogudused eelisseisundisse asetav. See seadus on ilmselgelt vastuolus põhiseadusega!!

  2. Jah,need käsu peale jumalateenistused tuleks ära lõpetada küll.Ma saan aru,et järjepidevus ja traditsioonid jne.,aga mingit nüri kombetalitust pole ju mõtet elus hoida.Õnnistust võidakse paluda ka kirikus ja inimeste poolt,kes selletaolisse tegevusse usuvad.Milleks püüda jätta endist meeleheitlikult muljet kui väga kristlikust kogukonnast,kui me seda ilmselgelt pole?

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga