Vabadussammas ei tõuse
See vabadussammas ehk ei tõuse, kui kodanikena aktiivsust ilmutame.
http://www.vabadusesammas.co.ee/
1. Peame seda lahendust ebaprofessionaalseks ning ebaõnnestunuks.
Selline monument ei sobi ei motiivi (rist) ega üldlahenduse poolest euroopaliku pealinna esindusväljaku äärde. Küündimatu on kogu monumendi jalami lahendus, mis lõhub ajaloolise Harjumäe terviklikkust. Võidutöö parendamise püüded pole muutnud põhiideed kuidagi paremaks.
2. On vastuvõetamatu, et „Vabadusmonumendi“ konkursist sai „Vabadussõja võidusamba“ konkurss.
Linna peaväljak eeldab filosoofiliselt ja visuaalselt avaramat vabaduse käsitlust, kui seda suudab pakkuda ühele, kuigi tähtsale ajaloolisele vabadusvõitlusele pühendatud monument.
3. Monumendi konkursi ja kavandamise protsessis eirati kunsti- ja arhitektuurispetsialistide, muinsuskaitse ning avalikkuse seisukohti. EELK peapiiskopi valimisega komisjoni esimeheks ei suudetud tagada maailmavaatelist erapooletust.
Konkursi komisjoni otsus ei olnud professionaalne, kuna selle 12st liikmest olid vaid neli kunsti- ja arhitektuurispetsialistid. Komisjon eiras võistlustingimuste kaasaegse vormikeele nõuet, mille järgi poleks võidutööd saanud auhinnata.
Vabadussõja rist omab eksitavat ja vastuolulist tähendust.
4. Vabadusristil on ordenina Eesti iseseisvuse ja vabadusideaale kandev tähendus, kuid suurendatud kujul mõjub see vastupidiselt. Ajaloolistel põhjustel ei saa rist olla Eesti jaoks üksnes hea ning helge sümbol. Häiriv ja poliitiliselt ohtlik on tänapäeva inimeste jaoks selle sarnasus fašistliku tiitliristiga, mida kasutati tihti Eestisse rajatud saksa surnuaedades.
5. Lubamatu ja ebademokraatlik on monumendi püstitamisega kiirustamine, pretsedenditu riigi poolne surve ja metoodika vabaduse monumendiga seotud probleemide lahendamisel. Sellise käitumise tulemus on inimeste usalduse kadumine oma riigi juhtide vastu ning võõrdumine riigist. Monumendi väljaöeldud hind ületab 100 miljonit eesti krooni riivab teravalt inimeste õiglustunnet, kellel järskude hinnatõusude tõttu seisavad ees väga rasked ajad.
http://www.vabadusesammas.co.ee/
Ärge unustage oma allkirja e-kirja teel tulnud kinnituslingi kaudu kinnitada.
Mingil hetkel valdas mind peaaegu ükskõiksus, et “tehku ära, kui niiväga tahavad”, aga kui tublid inimesed on sellise algatuse püsti pannud, siis vähim, mida teha saan, on algatust toetada nii oma allkirja kui ka teate edasirääkimise ja soovitamisega. Soovitan ise ja soovitage teiegi edasi.
Minu eelmine heietus sambateemal: Kas Eesti kaitsevärk on kiriku tallalakkuja või allorganisatsioon?
Olen kindel, et kui seda sammast nüüd ei tehta, siis ei tule seda kunagi. Seetõttu olen pigem samba poolt kui vastu.
Algatajatel on siiski ju positiivne programm ka olemas. Üks osa sellest oleks suht kiirelt täidetav:
“Olen kindel, et kui seda sammast nüüd ei tehta, siis ei tule seda kunagi. Seetõttu olen pigem samba poolt kui vastu.”
Minu arvates on see ikka hullem kui mitte midagi.
See, mida tahetakse rajada, on lihtsalt käkk, ja parem siis üldse mitte teha, kui selline teha.
Üldiselt sõltub, kuidas seda vaadata. Kui see on üleüldine vabadussammas, siis heitke korra pilk Riias paiknevale monumendile. Monumendi jalamil on Läti ajaloo ja kultuuriga reljeefid ja skulptuurid, käsitletakse Karutapjat, töölisi, lastega ema, õpetlasi, isamaa kaitsjaid ja keda kõike veel. Monumendi tipus on vabadust sümboliseeriv naisekuju, mis kannab kolme tähte – need on kolm ajaloolist Läti osa, Liivimaa, Kuramaa ja Latgale. Kõik detailid on kokku pandud väga hea stiilitajuga ja sellist monumenti mõjub vähemalt mulle väga emotsionaalselt, sest need detailid ajaloost ja kultuurist ärgitavad palju mõtteid ja tekitavad lätlastest kui rahvusest ettekujutuse, minapildi.
Kui see on monument hukkunutele, tasub võrrelda Russalka kujuga. Olete te seda kunagi tähelepanelikult vaadanud? Monumendi alusest moodustuvad laeva vöör ja lained, graniitaluse peal on ingel, kes hoiab käes õigeusu risti (olid ju hukkunud meremehed seda usku). Laeva poolt vaadates juhatab ingel justkui teed koju, samas kuju asukoha kontekstis vaadates näitab ta laevahuku asukoha suunas. Ingli motiiv toob sisse väga meeldiva pühalikkuse.
Aga selline tuim posti otsa aetud rist, nagu tahetakse püstitada – ei meeldi, sest see ei kanna sõnumit. Millegagi see mulle ei seostu ja mingeid temaatilisi mõtteid ei tekita.
Need “algatajad” on praeguseks oma aktsiooniga lootusetult hiljaks jäänud. Vahetult peale konkurssi oleks asi usutavam olnud, praegu on tegu mingi arusaamatu sahmimisega.
Huvitav – osade jaoks ei kanna posti otsa aetud rist sõnumit, teiste jaoks on tegu liiga tugeva ristisümboolikaga, kolmandad näevad seal haakristi, neljandad…
Mulle ei meenu, et Savisaare ventilatsioonitorude vastu sellist kisa oleks tehtud – ilmselt siis ainult abstraktne on see monumentaalkunst, mida sünnib linna esindusväljku, oh vabandust, parkla kõrvale rajada? ;)
Mulle see sammas meeldib, annetasin hoopis toetuseks :)
100% Vabadussamba vastu.
Martin, selle sinu poolt kirja pandud positiivse programmi saab teostada ka nii nagu irvhambad juba räägivad:
1. Vabadussõja võidusammas pannakse hoolimata kisast siiski novembris 2008 Vabaduse väljakule püsti.
2. Kisa läheb suuremaks, sammast hakatakse sodima, seal hakkavad toimuma meeleavaldused.
3. Sammas teisaldatakse aprillis 2009 Kaitseväe kalmistule, kus on tema õige koht.
:D
Igatsugu allkirjade kogumise asemel tuleks püüda enne valimisi oma ajukurdudega võimelda. Iseasi, kui palju kellelgi selleks tahtmist-viitsimist-analüüsivõimet jätkub.
Selline vabadussammas sellisel kujul on täiesti maitsetu. Ma ei kujuta ette et ma peaks midagi sellist vaatama kui Moskva kohviku ees õlut joon. Harju mägi tahetakse ära rikkuda.
Kes selle mõtte peale tuli?! Miks läheb see 100 miljonit maksma!!
Kui leitakse TÕESTI sobiv lahendus siis võib muidugi sinna midagi ehitada või mõne kuju või mingi mälestusmärgi panna, aga selline asi sinna ei sobi.
See hind on sama müstiline nagu see “welcome to estonia” logo.Kohe tekib kahtlane tunne , et mõned sahivad raha kuskile kõrvale.13 miljonit mingi märgi eest! Sama selle sambaga.Äkki ehitaks ka mingi juraka kuhugile ja ütleks , et seekord on vaja 5 miljardit!
Elagu paigaldatav vabadussammas. ETV Reporteris oli 19 000 helistajast 70,2% samba püstitamise poolt. Rist polegi paljudele jõledus.
100% poolt!
Postimehe artikkel Klaasikunstnik: algselt rahvale näidatud klaassammas oli visuaalne pettus kirjeldab huvitavat samba ümber kerkinud situatsiooni, mis skeptikuile huvi pakkuda võiks.
Sammas saab järjest ja järjest vastulööke.
Küll ei sobi klaasimeistrite pakutu, siis leitakse maa alt objekte, mida tegelikult hoopis kauem uurima peaks ja võimalusel säilitama, mitte aga klaasristi pärast siledaks lükkama.
Tööde graafikust ollakse maas. Juuni alguses pidavat vundament valmis olema, aga projekti ei kooskõlastata.
Kaitseminister peaks taaskord mehisust näitama ja tõdema, et sooviti parimat, aga välja kukkus peaaegu nagu alati. Tallinna kesklinna maapõu on oodatult rikas arheoloogiliste leidude poolest ja pole midagi imelikku, et uues olukorras aeg maha võetakse ja sajandite pärand hetkekihelusest post püsti ajada ettepoole seatakse.
Kaitseministerium tahtis iidsetest müüridest üle sõita
Vabadussamba autorid võitlevad Tšehhi klaasivabriku kehva töö vastu
Vabadussammas upub saladuste sohu
Vandenõuteooria:
Võibolla kogu see vabadussamba samba tehtigi sellepärast et saaks platsi üles kaevata ja vaadata mis seal all on?
Kaitseminister: vabadussamba avamine tuleks lükata 2009. aastasse
Huvitav repliik abilinnapealt:
http://www.postimees.ee/?id=20013
Nüüd on see siis püsti ja avatud. Lohutan end sellega, et see tähistab Ivan Orava hauda:
ANDRUS KIVIRÄHK: Ivan Orav on lahkunud
Suhtugem positiivselt. Sammas on püstitatud ja peaväljak saab lõpuks ometi ilusaks. Olgem ausad, ööhämaruses näeb ta tõesti suurepärane välja. Niikuinii on meil suurema osa aastast pime või hämar ;)
Ma ei saa aru, miks on vaja kogu aeg mõttetult iriseda. Kui endale ei meeldi, siis võiks mõelda vähemalt nende tuhandete Vabadussõjas hukkunute peale, kellele selline monumendi lahendus ilmselt üsnagi mokkamööda oleks olnud. Samuti istub sammas paljudele vanema generatsiooni inimestele, kes näinud nõukogude aega ja sõjaviletsust. Vähem egoismi ja rohkem esivanemate peale mõtlemist. Maailmas on palju rahvaid, kes austavad oma esivanemate ja sõjasangarite mälestust oluliselt rohkem kui meie. Püüdkem meiegi olla natuke tasakaalukamad ja mõistvamad. Nagu öeldud, kui endale ei meeldi, siis see ei tähenda, et paljudele teistele ei võiks see lahendus meeldida.
Mul on väga hea meel, et sambasaaga on leidnud positiivse lõpu. Kindlasti saab temast ja väljakust suurepärane kohtumis- ja ajaveetmiskoht. Veelkord, rohkem positiivsust! Soovin kõigile kaunist võidupüha ja meeleolukat jaanipäeva!
@lauri – kui konkreetne sammas ei meeldi, siis see ei tähenda, et ma ei mõtleks nendele inimestele tänu kellele meie vabariik sündis.
Kaunist võidupüha ja jaanipäeva!
Ei hakka siinset olu eraldi postitusega risustama, aga link ikka:
Uus spordiala – väldime ristisambaga kohtumist
Kuule, Martin, me oleme vist juba kõik aru saanud, et sulle isiklikult see sammas ei meeldi. Maitse asi. Aga mis see skeptikasse puutub?
@Kriku – sellepärast ma paningi siia ainult lingi, mitte ei elgatanud uut teemat. Või tahad, et panen kogu teksti uue loona siia ja siis saad kohe pikalt ja laialt arutada, kas ja mis ikka puutub skeptikasse või ei puutu ja miks?
Ei. Ma lihtsalt palun, et sa oma maitse-eelistuste promomisel tagasihoidlikum oleksid.
Kui skeptika tegeleb libateadustega, miks ta ei võiks siis tegeleda libakunstiga – st. kunstiga, mille kunstiväärtust tunnistavad õppinud asjatundjate asemel taidlejad ja poliitikud.
Sellepärast, et libakunsti piire pole objektiivsete meetoditega võimalik määratleda. Skeptik minu meelest on inimene, kes püüab otsuseid langetada objektiivsete, mitte subjektiivsete tunnuste põhjal ja sealjuures ka mõistab iseenda subjektiivsete eelistuste olemust ning ei suru neid teistele peale.
Aga mulle meeldib aegajalt väljendada, mis mulle meeldib ja mis mitte. See võib meeldida või mitte, aga see on objektiivne tõsiasi, millega võib arvestada või mitte arvestada, mida kritiseerida või mille suhtes ükskõikseks jääda.
Kardan, et maksumaksjatena avaldub meil kõigil võimalus selle monstrumiga üsna lähedalt suhestuda. Ehitushind ehitushinnaks, aga äkki mõtleks ka natuke edasi, näiteks jooksva hoolduse peale? Antud lahenduse puhul terendab üks remont teise järel silmapiiril. Ivo Pilve (see nimi ei vaja vast kommenteerimist) poolt raadios esitatud hinnanguline eelarve pani minu jaoks küll asjad üheselt paika.
Mida tuhanded Vabadussõjas hukkunud sellest sambast arvaksid, mina ei tea, aga kindlasti on nad originaalsemat teost väärt. Kui sambasaaga lõppes võiduga, siis oli see Pyrrhose oma.
Aga pead sa seda just siin tegema? Erinevaid arvamusi avaldatakse erinevates kohtades. Matemaatikust kunstikriitik kirjutab matemaatikast ühte kohta ja kunstist teise kohta. Ka siis, kui ta ise muuhulgas ka kunstiajakirja toimetaja on.
Kulla Kriku, seesinatne siin on Martini leht, jummel küll!
On küll, aga… Või õieti kaks aga.
Esiteks töötavad skeptilise / realistliku ning oma maailmavaate levitamise samaaegsed eesmärgid üksteisele vastu, sest kui keegi ei nõustu Martini kui liberaaliga, on oluliselt suurem tõenäosus, et ta kahtlustab jama ajamises ka Martinit kui skeptikut.
Teiseks tekitatakse teadusuuringutel põhinevate väidete ning enda personaalsete eelistuste ühes supis esitamisega paramatult võltseeldus nende ühesugusest tõeväärtusest. Täpselt sama trikki kasutavad ka uhhuulased – näiteks “astrofüüsik Hugh Ross on näidanud, et loodusliku valiku teel tänapäevaste liikide väljakujunemiseks kuluks üle 10 miljardi aasta”. See, et Hugh Ross on astrofüüsik, ei anna mitte mingil moel kaalu juurde tema evolutsioonibioloogia alastele väidete. See, et Martin teeb kiiduväärt tööd teaduspõhise maailmavaate levitamisele, ei anna mitte mingil moel kaalu juurde tema poliitilistele, religioossetele või esteetilistele arvamustele.
Vabadussamba avamine siin.