Akupunktuur — muinasjutt ja tegelikkus (viimane osa)

Olen viies osas teile tutvustanud lugu akupunktuurist — iidsest hiinapärasest traditsioonilisest raviviisist, mis ilmselt polegi Hiina päritolu, pole eriti iidne, pole kuigi traditsiooniline ega ka ravi kedagi millestki. Viiendas osas selgus, et väidetavate meridiaanide ja spetsiifiliste torgitavate kehapunktide olemasolu pole kuigivõrd kinnitust leidnud ning neljandas osas ilmnes, et akupunktuuri populaarsus on Läänes samavõrra suurenemas kuipalju Idas langemas.

Viienda osa lõpus jäi üles küsimus, et võibolla polegi tähtis, milviisil akupunktuur toimib, tühja neist meridiaanidest, punktidest ja qi-st — olgu olematud või leitamatud, kui heaks arvavad — peaasi on siiski see, et akupunktuur toimib ja inimesed saavad vaevustest lahti, tervenevad, pääsevad hädadest, paranevad haigustest, lahkuvad rõõmsal meelel kabinetist. Jäägu toime mehhanism teiste avastada ja seletada, meie kasutame kogemusele toetudes asja, mis toimib. Lõppeks ei osatud omal ajal seletada sedagi, miks sidrunid skorbuuti tõrjusid, aga asi toimis ja häda Napoleoni mereväele, kes sellest teadmisest ilma oli ja tunduvalt nõrgemale Briti laevastikule seepärast alla pidi vanduma.

Kas akupunktuur toimib?
Süüvimata praegu lähemalt huvitavatesse küsimustesse, mida tähendab “toimib” ja kuidas toimimist üldse mõõdetakse, sõnastame küsimuse hoopis sedasi, et kas akupunktuuri mõju on eristatav platseebost. Kas on mõni tervisehäda, mille puhul tasub pikalt kahtlemata akupunktuuri soovitada? Mida räägivad meile randomiseeritud, pimendatud ja platseebokontrolliga kliinilised testid—toimivuse mõõtmise kuldstandard?

Siin on mulle abiks hiljuti ilmunud raamat Trick or Treatment, autoriteks osakestefüüsik ja teadusajakirjanik Simon Singh ning täiendmeditsiini professor ja endine praktiseeriv homöopaat Edzard Ernst.

Akupunktuuri on pakutud tõhusa raviviisina näiteks suitsetamisest loobumisel, kroonilise astma leevendamisel, sünnituse esilekutsumisel, menstruaal- ja paljude muude valude vaigistamisel, unetuse tõrjumisel, reumatoidartriidi, epilepsia, viljatuse ning terve rea teistegi hädade puhul.

Autorid töötasid läbi parimad hetkel saadaolevate teadusandmete tulemused ning leidsid, et ainsad juhtumid, mille puhul akupunktuurist näib mingit platseebost tõhusamat abi olevat, on tundmatu põhjusega peavalud, rasedusaegsed vaagna- ja alaseljavalud, operatsioonijärgsed ja kemoteraapiaga seotud iiveldused ja oksendamised, kaelahädad ja voodimärgamine. Samas on needki positiivsed tulemused väga piiripealsed, uuringute kvaliteedi osas on küsimusi ning teised sama kvaliteediga uuringud on andnud vastupidise tulemse, seega edasiste ja kvaliteetsemate kliiniliste testide käigus võib juhtuda, et needki miraažid haihtuvad olematusse (või siis muutuvad toimimatuse kõrbes oaasiks, kus kosuda).

Üks probleem akupunktuuri platseebokontrolliga uurimisel on pikalt olnud sobiliku libanõela puudumine, mida platseeboks kasutada. Nüüd on sellised nõelad olemas ja lähiaastatel on oodata rohkem vastavate uuringute tulemusi, kuid üks selline juba näitab, et peavalude korral pole siiski vahet, kas kasutada nahka mitteläbivat libanõela platseebona või “päris” akupunktuuri.

Kas platseebo on ravim?
Selge on aga seegi, et olgu liba või “päris”, toimib akupunktuur valu leevendamisel tunduvalt paremini kui mitte midagi tegemine. Kas see aga annab õigustuse kasutada akupunktuuri või ka muid niinimetatud alternatiivmeditsiini võtteid teatraalse platseebona?

Autorid Simon Singh (paremal) ja Edzard Ernst (vasakul) arvavad, et siiski mitte. Igasugune teadlik platseebo kasutamine eeldaks arstide vaikimisvandenõud patsientide ees, kuna platseebo toimib eriti siis, kui see on suureliselt tõhusaks valetatud ja kallis (keisri uued riided). Selline teadlik valetamine pole aga eetiline ning paternalistlik infoga manipuleerimine pole enam moes. Teiseks tekiks arstidel lahendamatu vastuolu nende teadlastega, kes uurivad uusi ravimeid ja raviviise, kuna nende uuringute tulemused jõuavad teisi kanaleid pidi avalikkuse ette. Keda siis abi otsiv patsient uskuma ja usaldama peaks? Kolmandaks võib üks irratsionaalne raviviis toimida ukseavajana teiste veelgi irratsionaalsemate ja ohtlikemate võtete juurde. David Colquhoun on öelnud, et homöopaatiliste nostrumite oht ei seisne selles, et nad kehale mürgised oleksid, vaid nad mürgitavad su meelemõistuse.

Neljas oht, mis nn alternatiivsete meditsiinivõtete kasutamisega kaasas käib, seisneb aktiivses teadusvastasuses ja ohtlikes nõuannetes hoiduda kõrvale vaktsineerimistest ja muudest tõestatult tõhusatest tegevustest.

Peamine argument platseeboravi teadliku kasutamise vastu on autorite arvates aga siiski see, et platseeboefekt on niikuinii ka iga tõendatult tõhusa ravimi ja raviviisi tasuta kasaanne. Kui nn alternatiivsete võtete puhul maksab patsient kõrget tasu ainult platseeboefekti eest ning saab tihtipeale kaasa nihestatud ilmapildi, siis tõenduspõhise arstiteaduse korral saab patsient toimivale ravivõttele kaasa suurema või väiksema platseeboefekti täiesti tasuta.

Kokkuvõte
Akupunktuur sellisena nagu seda praegu tuntakse, ei ole kuigi iidne ning baseerub pigem irratsionaalsetel kosmoloogilistel ja filosoofilistel arusaamadel kui teaduslikul uurimisel. Meridiaane ja spetsiaalseid akupunktuuripunkte pole inimese ega teiste loomade kehadest leitud, samuti pole leitud märke müstilise elujõu ehk qi kohalolust ja pole ühtki mõjuvat põhjust, miks neid üldse olemasolevaks pidada. Mida rohkem ja mida kvaliteetsemad on akupunktuuri tõhusust uurivad kliinilised uuringud, seda enam läheneb akupunktuuri mõju platseebole. Teadus areneb ausalt uurides ja julgusega kõrvale heita vananenud arusaamad.

Eelmised osad
Akupunktuur — legendid ja tegelikkus (osa 1)
Akupunktuur — legendid ja tegelikkus (osa 2)
Akupunktuur — legendid ja tegelikkus (osa 3)
Akupunktuur — müüdid ja tegelikkus (osa 4)
Akupunktuur — meridiaanid ja punktid (osa 5)

158 Replies to “Akupunktuur — muinasjutt ja tegelikkus (viimane osa)”

  1. Ja kuhu siis said Mirjam ja Nossan sinu meelest?

    Loodetatvasti oleme praeguseks jõudnud ühisele arusaamisele, et nimetet isikud olid siiski olemas. Kui sa ka sellega ei nõustu, siis ma ei oska küll enam miskit öelda.

  2. salvey ütles:

    Kui sa juute lihtsalt vihkad/ei salli ja pead nende eksekuteerimist õigeks, siis ütlegi nii. Ära aja mingit jama, et pole olnud lihtsalt 1000-t inimest olemaski või ei tea mida.

    Genotsiidile avalik üleskutsumine läks juba möödunud sajandi lõpuks lääneriikides moest ära. Genotsiidile põrandaalune üleskutsumine, genotsiidi avalik õigustamine ja genotsiidi eitamine on lihtsalt kompromissid, mida genotsiidi-iharad inimesed ühiskonna tsiviliseerumise valguses juurutada püüavad.

    Kui avalikku vihkamist võiks mikrobioloogilise haigusega võrrelda, siis need vihakompromissid on midagi spooride taolist — katse ajutised (?) rasked ajad üle elada.

  3. @salvey:

    Loeme siis kokku, millised tõendid meil Mirjami Ja Nossani olemasolu kohta on. S

    Üks on Vad Yashemi arhiivis olev tunnistus. Teine on teadmata päritoluga paber nende hukkamise kohta meie riigiarhiivis.

    Kas meil on kasvõi üksainus neutraalne allikas, sünnitunnistus, märge koolist või ükskõik mis muust asutusest või ükskõik milline dokument Mirjamist ja Nossanist enne 1962 aastat?

  4. @Konspiraator:
    Küllap on need kusagil olemas.
    Eks ma siis üritan neid aegamööda otsida. (Praeguseks olen juba päris ära väsinud ja muid asju tahaks ka teha vahepeal)

    Lõppudelõpuks on vist võimalus raha eest Riigiarhiivist sünnitunnistuse koopiat nõutada, ma täpselt ei tea, kas igaühele väljastatakse, aga eks ma uurin pikapeale välja.

  5. Martin Vällik ütles:

    Ee, et väike märkus, et ajaloouurimine ja inimsaatused on huvitav ja vajalik teema küll, aga ilmselt ei ole akupunktuuri teema selleks kõige õigem koht.

    “Vampirism, heliotsentriline teooria ja kullastandard” on teadustöö pealkirjana hiirepiss millegi sellise kõrval nagu “Akupunktuur, holokaustimüüt ja farmaatsiatööstus”.

  6. Mart K. ütles:

    “Akupunktuur, holokaustimüüt ja farmaatsiatööstus”.

    See on ammu tehtud

    Holocaust survivors try acupuncture in Jamaica

    Over the past year Young has treated 61 patients who were suffering from the effects of stroke, gastrointestinal problems and general pain management.

    “He had only the hardest luck cases,” said Lowenstein. “And with those cases he had a 66 percent success rate.”

    Lowenstein said that percentage came from interviews with patients and their families.

    66% efektiivsust infarkti, kõhuprobleemideja valu ravil. Asi baseerub nõelravi üleelanute ja nende lähedaste ütlustel, nii et akupunktuuri efektiivsus peaks skeptikute jaoks nüüd väljaspool kahtlust olema.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga