Sõõrumaa pendliusk ja muid lugusid Eesti ajakirjandusest (juuni)

Urmas Sõõrumaa ja Rein Weber. Pilt: Silja Kaigu

  • Idamaade tarkus aitab äri teha
    Sirje Niitra, E24 Otsustaja

    Tiit Pruuli hoiatas idamaiste trikkide eest
    Idamaade tundja ja ärimees Tiit Pruuli ütles, et on naljakaid inimesi, kes püüavad oma põhihariduse puudujääke korvata lünklike esoteeriliste teadmiste rakendamisega igapäevaelus.

  • Neli Eestis levinud müüti tuumaenergeetika kohta
    Villu Päärt, Novaator

    Tartu Ülikooli keskkonnafüüsika labori erakorraline vanemteadur, EURATOMi teaduse ja tehnika komitee liige Enn Realo tõi hiljutisel energeetikaseminaril välja neli müüti, mis on Eestis liikvel seoses tuumaenergeetikaga.

  • Tulnukad päästsid maailma 100 aasta eest hukust?
    Delfi

    Vene teadlane Juri Labvin väidab, et 100 aastat tagasi viskusid tulnukad oma alusega Tunguusi kohal Maa poole sööstnud meteoriidi ette ning päästsid sellega meie planeedi.

  • Vene tervendajal kästi Eestist lahkuda
    Põhjarannik PM Tarbija24 vahendusel

    Tänavu kavatses Dmitri Jefremov aprilli lõpus ja mai alguses korraldada kaks seanssi, mis kandsid nime «Hingele ja tervisele», Kohtla-Järve kultuurikeskuses ning seejärel viis analoogset seanssi Narva kultuurimajas Rugodiv, kirjutab Põhjarannik. Nagu tavaliselt, oli tervendajal kavas laadida inimesi vaimuenergia ja tervisega ning vabastada neid neeru-, südame-, silma- jt haigustest.

  • Imeravitseja Galina Grossmann ammutab energiat kosmosest
    Kanal 2, Reporter, PM vahendusel

    Interneti kodulehel tutvustab särav daam ennast maailmas tuntud teadlasena. Oma Koplis asuvas keskuses võtab proua Grossmann vastu patsiente, kes soovivad kõhnuda, nooreneda, suitsust ja viinast vabaneda, välimust parandada ja koguni ooperi hääleseadet teha.

  • Wikipedia keelas saientoloogidel artiklite toimetamise

    Arbitraažkomisjoni otsusest ilmneb, et saientoloogia pooldajad ja selle vastased toimetavad pidevalt usulahku kajastavaid artikleid vastavalt oma tõekspidamistele, mis aga takistab info objektiivset kättesaamist ning loob «toimetamiseks ebasobiva keskkonna».

  • Kui paljud teadlased oma uurimistulemusi võltsivad?
    Siim Sepp, Novaator
  • Mõnede inimeste jaoks on teadus ja teadlaste sõnad justkui absoluutse tõe kehastus. Tegelikkus on sellest aga kaugel, sest kogu teadusajalugu on üks pikk eksituste ja nende ümberlükkamiste rida.

  • Miks on inimesed nii haiged?
    Siim Sepp, Novaator

    „Me usume, et ülihügieeniline keskkond teeb inimesed haigemaks,“ ütles gastroenteroloog Joel Weinstock Tuftsi ülikooli meditsiinikeskusest. „Me ei taha öelda, et peaks käte pesemisest loobuma ja mudasse püherdama minema, aga kindlasti on vaja teada, milline osa hügieenireeglitest on vajalikud ning mis põhjustab enam kahju kui kasu, et jõuda tulevikus parima võimaliku tasakaalupunktini.“

  • Loodus pakub inimesele oma arsti
    Kristo Kivisoo, Järva Teataja

    Kogenud arstid-hirudoloogid leiavad tihti oma tõhusa meetodi ja ravivad mitte ainult haigust, vaid korrastavad ka patsiendi teisi elutähtsaid funktsioone ja inimene saab juurde nii elu- kui ka vaimujõudu. […] Kaanid aitavat ka siis, kui klassikaline meditsiin on abitu, ja tulevad appi inimestele, kes põevad depressiooni.
    Hirudoteraapia on edukalt ühildatav nõel-, aroomi- ja manuaalraviga.

  • Pinges kehas elab väsinud vaim ja vastupidi
    Iira Igasta, Pärnu Postimees

    Alexander avastas, et keha ja mõtlemist ei saa teineteisest eraldada. Sellest lähtuvalt on kõik haigused, nii füüsilised kui vaimsed, seotud vale kehakasutuse ja ülepingetega – nii vaimsete kui füüsilistega. Pinges kehas elab väsinud vaim ja vastupidi.

  • Karstist ja Nabala maa-alustest jõgedest
    Rein Perens, hüdrogeoloog, Postimees

    Asi on selles, et maailm ei tunne selliseid sõnu nagu «geobiolokatsioon» või «geobiotopograafia».
    Proovige Google’i abil, kui te ei usu! Maailmas ei tunta sellist meetodit. Mehed peaksid selle meetodi kohta võtma kiiresti patendi ja nad oleksid elupäevade lõpuni majanduslikult kindlustatud.
    […]
    Paradoksaalselt on igast pendlimeeste poolt väljahõigatud jaburusest kinni haaranud ajakirjandus, produtseerides artikleid nagu «Nabalas ongi maa-alused jõed» «Kaevandus kuivataks Ülemiste» jne.

    Ma ütlesin juba ammu, et Tuhala kandis ei ole avastatud uut maa-alust jõge. Nüüd lõpuks on PM ärganud ja lisaks “geobioloogidele” ka päris asjatundjalt loo küsinud.

88 Replies to “Sõõrumaa pendliusk ja muid lugusid Eesti ajakirjandusest (juuni)”

  1. Päris vahva tädi tundub see Galina… mina teda küll ära ei raatsiks keelata…

  2. :D tõesti vahva tädi. Ega teda keegi vist ära keelata ei saakski aga seda jura saaks keelata küll.

  3. Lisasin algse artikli juurde Rein Perensi loo “geobioloogidest”, Tuhala maa-alustest jõgedest, mida avastatuks arvatakse ja muust sellisest.

  4. Loen Perensi artiklit ja imestan:

    Hüdrogeoloogid ei eita pendli- või vitsameeste võimet leida veesoonte asukohti…

    Tekib küsimus, et miks Eesti Geoloogiakeskus siis ei palka kallihinnaliste seadmete ostmise asemel pendli- või vitsamehi?

  5. Tervist! Rein Perens on igati asjalik inimene ja raudselt ka põhjavee-temaatikaga ülipõhjalikult kursis. Tema juhtimisel tehakse ka riiklikku põhjaveeseiret, ülevaated kõik netis kättesaadaval ja puha. Aga mis puudutab tema ütlust vitsa- ja pendlimeeste kohta, siis siin on kaks varianti – esiteks oleme me kõik ainult inimesed ja igaühel oma “kiiks” või kinnisidee. Ma olen kuulnud inimestest, kes korrusmajas vitsa abil veesooni otsinud ja need ka leidnud – eks ikka sealt, kust veevärgitorud läbi lähevad. Iseenesest pole ka raske arvata, kust nad peaksid läbi minema… Ja olen kuulnud, et mõnes maailma paigas saab terase silma ja kogemusega inimene ka silma järgi aru, kust mingi säherdune maa-alune jõgi läbi voolab, või kus on kivimikihtides lõhed – näiteks taimestik on teistsugune. Ma ei tea, kuidas see Eesti kliimas ja floora puhul kehtib, aga meistrimehed (kaevukaevajad nt) pole kunagi ära põlanud vahendeid oma tööle salapära ja prestiizhi lisamiseks. See oligi siis teiseks… Aga üldiselt – mõnda aega tagasi lugesin ühte ingliskeelset artiklit selle vitsavärgi kohta – kirjeldati kontrollitud katset vitsaga ja ilma “veesoonte” otsimiseks, ja tuli välja, et vitsamehed ei õnnestunud paremini kui pime juhus. Peab meeles pidama ka seda, et üks asi on maa-alused jõed (neid vist peavad meie “geobioloogid” “veesoonte” all silmas), teine asi aga vettläbilaskvate kivimite kihis veepideme ehk vettpidavate kivimite (nt savid) peal “voolav” vesi – sellele juhtis artiklis muide tähelepanu ka Rein Perens – vettläbilaskev kivim on urbne, seal on lõhesid ja pragusid, mida mööda sade- ja pinnavesi aegamööda allapoole imbub, kuni veepide vastu tuleb. Veepidemed ja vettläbilaskvad kihid on vaheldumisi, üksteise peal nagu tordikihid, vesi erinevates kihtides erineva keemilise koostisega, sõltuvalt kivimitest, millest ta läbi tuleb ja mille peal “voolab”. “Voolab” on jutumärkides, sest see vesi ei kohise ega vahuta, kuigi liigub gravitatsioonijõu mõjul mööda kivimikihtide kallakuid. Sellise vee saab lõpuks suvalisest kohast kätte, puurides piisavalt sügavale. Ja kui keegi arvab, et jube hea on, kui vee saab madalalt kätte (seda nimetataksegi rahvakeeli “veesoone tabamiseks”), siis siin panete küll kõvasti mööda – see ei pruugi teil olla üldse põhjavesi, vaid pinnasevesi ehk siis pindmisest kihist (kvaternaari setted) kogunev vesi, mis sageli võib olla reostunud ja reostusaldis ning suvel kuumaga üldse lõppeda. Või on ülemine põhjaveekiht reostuse eest vähe kaitstud ja näiteks suurveeperioodil mõjutatud tugevasti ümberkaudsete majapidamiste fekaaliveest (meie ekstrasensoorsed ülisensitiivsed loodustaustavad ja kummardavad kodanikud ja mittekodanikud ja kinnsivaraarendajad harrastavad nimelt hulgakaupa fekaalivee otsejuhtimist oma kogumispaakidest jõkke, järve tiiki, põllale.. kui neil need paagidki üldse on, sest veel lihtsam on toruots otse jõkke viia… a’ imbväljaku tegemine on tülikas ja natuke raha ka kulutab…) ja põldudelt kogunevast väetiste väljauhtumise koormusest (nt Pandivere, Põhja-Eesti paepealsed alad). Minul ongi sihuke kaev – raha kokkuhoiu pärast võetud kohe esimeselt sügavuselt, kust vesi “välja” tuli, sügisel-kevadel ja suurte vihmadega vesi kollane ja lõhnab pahasti, ammooniumioon üle normi, raud üle normi. Aga vett tuleb küll nigu muda, jah, aga seda oli ka fekaalipaagi maassekaevamisel näha – hoolimata sellest, et kaevukoha määras kuulus nõid pendliga ja fekaalipaagi auku ta pendliga ei määranud, pressis paagile augu kaevamisel maa seest vett säherduse kiirusega, et paak ujus nagu laevuke basseinis ja selle uputamiseks läks vaja nii pumpa kui buldooserit… kuigi seal ei pidand ju “veesoont” olema… Tuleks teha sügavam puurauk ja proovida alumisest põhjaveekihist, mille vesi uuringute järgi (Geoloogia Instituut eesotsas Rein Perensiga!) peaks olema reostuse eest hästi kaitstud ja hea kvaliteediga, aga praegast pole vist raha.

  6. Tegelikult ma tahtsin hoopis millestki muust rääkida… Ma ei taha, et te eelmist postitust lugedes arvaksite, et ma paranormaalseid nähtusi ja ülemeelelist eitaksin. Lihtsalt – põhjavesi on selline teema, kus klassikaline füüsika ja geoloogia asja ammendavalt seletavad. Aga see pole ju kõik – maailmas (st universumis ehk kõiksuses!) on nii palju imelist, mille kirjeldamiseks teadus kui keel on jõuetu. On paremaid keeli, mis võimaldavad seletamatute ilmingute märksa täpsemat ja adekvaatsemat kirjeldamist – näiteks hingerännakud ja teadvusetasandi muutmine, mida me kogeme oma teadvuses, kui vabastame selle igapäevareaalsuse kammitsaist. Sageli ei ole võimalik neid kogemusi sõnadese panna – need tuleb üles joonistada, ja nendest joonistustest kiirgub vaatajale vastu kogu see energia ja peenmateeria, mida sina kogesid. Sellistest piltidest on ka näitusi tehtud ja need pidavat ravima – mina ei ole proovinud, aga meil kodus on selliseid pilte ja ma tahan lähiajal katsetada, kas see jutt on tõsi, et neid vaadates võib aju lained viia teetatasandile, mis on omane meditatsioonis oleva inimese ajuvõngetele.

    Ma olen kirjutanud skeptilisi sõnavõtte selgeltnägijate ja ravitsejate teemal, aga hiljuti oli mul selline kogemus, mis pani mind oma maailmapilti ümber vaatama. Kas ikka tasub olla nii skeptiline? Teadlased arvavad, et nemad teavad tõde – aga tegelikult? Teadlased arvavad, et nemad on kõik ära seletanud – aga tegelikult? Pollidoro (ma vaatasin seda filmi tema loengust) räägib stigmadest nii kaljukindla veendumusega, et tema teab… Newton ka arvas, et gravitatsiooniseadus kehtib – nüüd tuleb välja, et ei kehti! Pollidoro jutt on kõik suunatud sellele, et halvustada ja alavääristada nende inimeste usku, kes usuvad selgeltnägemise võimalikust ja mõtete lugemist ja seda, et lisaks nähtavale maailmale on veel midagi suuremat, mida me veel seletada ei oska (vaid kvantteooria on teinud mõned sammud nende nähtuste mõistmise suunas).

    Teie muidugi ei usu ja hakkate halvustama, aga – minu lapsele ilmusid stigmad! Võin vanduda, et keegi ei ole neid tekitanud! Palun, selgitage seda!

    Ja ma tänan südamest seda ekstrasenssi, kes aitas mul avada silmad ning näha, kui palju mul veel on vaja areneda, et saavutada sama taset, mis on temal ja jõuda iseendas ja ümbritsevas arusaamisele ning elada harmoonias kõiksusega. Tema pisarad ja mure minu saatuse pärast tõid mu selleni…

  7. @Naissoost skeptik (haruldane eksemplar?)

    Ma ei taha, et te eelmist postitust lugedes arvaksite, et ma paranormaalseid nähtusi ja ülemeelelist eitaksin.

    Ega skeptikudki ei eita (minu arvates). Lihtsalt enamikel juhtudel tundub üleloomulikel asjadel olevat naturalistlik seletus.

    Aga see pole ju kõik – maailmas (st universumis ehk kõiksuses!) on nii palju imelist, mille kirjeldamiseks teadus kui keel on jõuetu. On paremaid keeli, mis võimaldavad seletamatute ilmingute märksa täpsemat ja adekvaatsemat kirjeldamist – näiteks hingerännakud ja teadvusetasandi muutmine, mida me kogeme oma teadvuses, kui vabastame selle igapäevareaalsuse kammitsaist.

    Esimese lausega olen peaaegu nõus, kuigi ise lisaksin “jõuetu” ette sõna “veel”. Teise lause puhul ei tahaks hästi nõustuda, sest ei ole kohanud teist meetodit, mis võimaldaks midagi kirjeldada kõikide inimeste jaoks piisava täpsuse ja adekvaatsusega, et igaüks sellest aru võiks saada.

    Kas ikka tasub olla nii skeptiline?

    Arvestades inimliku kogemuse eripära ja subjektiivsust, miks ei tasuks olla skeptiline?

    Teadlased arvavad, et nemad teavad tõde – aga tegelikult? Teadlased arvavad, et nemad on kõik ära seletanud – aga tegelikult?

    Tegelikult on paljud teadlased õnnelikud, et nad on suutnud killukesegi meie imetabasest maailmast avastada ja ka teistele kättesaadavaks teha. Ma ei ole veel kohanud teadlast kes arvaks, et teadus on kõik ära seletanud. Pigem vastupidi — suurel hulgal küsimusi juurdegi toonud.

    Pollidoro (ma vaatasin seda filmi tema loengust) räägib stigmadest nii kaljukindla veendumusega, et tema teab…

    Kas me kuulasime ikka sama loengut?

    Newton ka arvas, et gravitatsiooniseadus kehtib – nüüd tuleb välja, et ei kehti!

    Üldrelatiivsusteooria ei lükanud ju gravitatsiooniseadust ümber vaid täpsustas seda olulisel määral.

    Pollidoro jutt on kõik suunatud sellele, et halvustada ja alavääristada nende inimeste usku, kes usuvad selgeltnägemise võimalikust ja mõtete lugemist ja seda, et lisaks nähtavale maailmale on veel midagi suuremat, mida me veel seletada ei oska (vaid kvantteooria on teinud mõned sammud nende nähtuste mõistmise suunas).

    Mulle hakkab tunduma, et Polidoro pidas nii Tallinnas kui Tartus kaks loengut — ühe skeptikutele ja teise mitteskeptikutele.

    Teie muidugi ei usu ja hakkate halvustama, aga – minu lapsele ilmusid stigmad! Võin vanduda, et keegi ei ole neid tekitanud! Palun, selgitage seda!

    Millised need stigmad välja nägid/näevad? Mida arst ütles?

  8. Mulle näib, et naissoost skeptiku kaht postitust pole kirjutanud sama inimene. Teise postituse autor on ilmselt mõni pendliusku imelik, kes ei oska isegi Massimo Polidoro nime õigesti kirjutada.

  9. @Kriku

    Või tegi naissoost skeptik ise pulli.

    Jah, Kriku tõi välja ühe päris olulise erinevuse skeptikute ja liigselt usust haaratute vahel. Skeptikutel enamasti on olemas huumorisoon.
    Pendliusklikel, homöopaatidel, kreatsionistidel ja muudel huumorimeel puudub. Sellega on seletatav ka see, miks skeptik.ee-sse ilmub sageli nende poolt postitatud lahmivaid sisutuid kommentaare. Päikest ja võtke asju vähe kergemalt, kulla inimesed.

  10. Ei usu, et naissoost skeptik pulli tegi. Postitus liig tõsine.
    Kas on võimalik, et selle kirjutas keegi teine?
    Olen tema postitusi heameelega lugenud ja nautinud – kenasti ja selgelt kirjutatud.
    See kõnealune postitus on üsna teistsugune. Võimalik, et kirjutaja meelerahu oli lihtsalt väga häiritud (või mõni muu selline värk). Kuidagi ei seostaks seda kirjatükki naissoost skeptikuga.

  11. Aigar Säde teab, kuidas asja tegelikult on:

    Säde: “Majanduskriis on tekitatud teadlikult!”
    Aigar Säde kolumn Naistemaailmas

    Kõiksuse tasandilt vaadeldes koosneb inimene arusaamadest. Mateeria on loodud mõtteenergiast. Inimese keha koosneb inimese mõttemallidest ehk arvamustest. Need arvamused on süsteemselt koondatud ja moodustavad bioloogilise tasandi ehk süsinikeluvormi superkompuutri inimese keha näol. Inimese keha allub/reageerib inimese mõttetegevusele ja muutub vastavalt inimese arusaamade muutumistele. Seega on suvaline haigus inimese enda mõttetegevusega ravitav.

    Riigid on omakorda salaorganisatsioonide kontrolli all. Salaorganisatsioonid on aga tulnukate kontrolli all. 99,9% inimkonnast on vaimselt manipuleeritud. Inimestega on tehtud planeedil Maa geneetikakatseid ja neid on geneetiliselt muteeritud 200 000 aasta vältel.

  12. Mida see mees küll tarbib?

    Neil puudub paljunemissüsteem ja nad kasutavad oma rassi taastootmiseks kloonimist. Kloonimisel kasutatakse massiliselt Maa naisi, sisestades nende munarakku kas une ajal või uimastatuna tehnoloogia kaasabil seemne. Rasedus eemaldatakse kolmandal elukuul. Probleem on selles, et asja tehakse paralleelsageduses ja arstid pole võimelised sellist manipulatsiooni avastama. Paljudel naistel on kogemus, et neil on raseduse sümptomid aga füüsiliselt rasedus puudub.

  13. See jääb küll juba maisse, aga kuivõrd ajakirja Akadeemia lood ei vanane, siis mainin, et maikuises väljaandes ilmus autorite Pascal Boyer ja Brian Bergstrom artikkel Evolutsioonilisi vaateid religioonile.

    Minumeelest jääb sealt ühe asjana kõlama arusaam, et religioon ei ole miskit erilist võrreldes muude inimkultuuri väljendusvormidega, et selle tarbeks ajus mingi eriline moodul peaks olema. Religiooni asju ajavad ajus samad osad, mis muidki asju ja kõigel sellel paistab olevat evolutsiooniline tagapõhi.

    Huvitav lugemine igal juhul. Lisaks on mul olemas Pascal Boyeri raamat Religion Explained. Kui keegi soovib lugeda, palun väga…

    Samas Akadeemias on Väitluse rubriigis kirjutis Mõnede kliimaskeptikute taustast ja tegemistest, autor Silver Rattasepp. Ta kajastab veebruarikuises Akadeemias avaldatud artikli autorite ja inimtekkelises kliimasoojenemises kahtlevate S. Fred Singeri ja Dennis D. Avery taustu.

  14. Alexanderi tehnika ei ole mingi jama, see on rohkem tuntud küll muusika ja teatriinimeste seas, kellele keha on töövahend ja on ka enamike nende koolide õppekavas sees, kaasaarvatud meie Muusikaakadeemias.

  15. @ell – korralik rüht ja kehahoid on kindlasti tähtsad, aga jamaks teeb aleksandritehnika ülisuur pretensioon tõlgendada kõiki haigusi just iseenda mätta otsast.

    Ülal tsiteerisin lõiku:

    Alexander avastas, et keha ja mõtlemist ei saa teineteisest eraldada. Sellest lähtuvalt on kõik haigused, nii füüsilised kui vaimsed, seotud vale kehakasutuse ja ülepingetega – nii vaimsete kui füüsilistega.

    19. sajandil sai tõestatud paljude haiguste pisikuteooria, kuid loomulikult ei meeldinud see kõigile, kuna võttis pinna alt igasugustelt posijatelt, kes oma lobaga inimeste hädadelt profiiti lõikavad.

    19. sajand oli igasuguste “teraapiate” ja “tehnikate” osas väga viljakas. Iga sell üritas omanimelise tehnika, teraapia või praktika kaubamärgistada, mis viis selleni, et arenemise asemel jäigastusid need oma asutaja kummardamisele, et olla “õigeusklikud”, järgnesid sektisõjad ja uute kaubamärkide ilmumine. Trend on jätkunud ka 20. ning 21. sajandil.

    Teisi näiteid kultusteraapiatest: kiropraktika, osteopaatia, reiki, naturopaatia, homotoksikoloogia, antroposoofiline meditsiin, terapeutiline puudutus, refleksoloogia…

    Kui aleksandertehnika piirduks kehahoiu ja rühiga ning ei pretendeeriks seletama kõiki haigusi oma kitsast nurgast, siis polekski nagu millegi üle kobiseda.

  16. Martin, see toodud lõik on ajakirjaniku poolt kirjutatud ja on natuke lihtsustatud nägemus tõesti, mis võib asjast vale mulje jätta.

    Alexanderi tehnika ei luba tegelikult haigusi parandada vaid tegeleb inimese õige rühi, tasakaalu ja kehakasutuse paikasättimisega ja harjutamisega, mille tulemusel võib kaasneda ka mõnede vaevuste – nii vaimsete kui füüsiliste – kadumine või leevendumine. Õige kehahoiak ei ole ju liiast kellelegi, halb aga kindlasti. Seda ei ole õige nimetada ka teraapiaks vaid pigem on tegu õpetaja-õpilase suhtega – umbes nagu autojuhtimise õpetamine, kus tuleb mitmeid kümneid kordi tunnis käia, kuni uus oskus on kinnistunud ja võid iseseisvalt edasi areneda. Mingisuguse kätega posimise ja müstikaga siin tegemist ei ole, tehnika põhineb aastakümnete pikkusel empiirilistel vaatlustel ja uurimustel ning õpetaja tegevus tunnis on teadaolevate loodusseadustega täiesti kooskõlas – kuigi asjatundmatule inimesele võib esimene kord olla tõesti pisut harjumatu ja arusaamatu. Kes täpsemalt huvitatud on, leiab internetist hulgaliselt matejali.
    Tehnikad ja teraapiad võivad saavutada populaarsuse tõesti ka juhuse läbi ja olla vahel ka ebaõiglaselt alahinnatud. Ma arvan, et kuna alexanderi tehnika on üles korjatud näitlejate, tantsijate ja muusikute poolt, kelle nõudmised õigele kehakasutusele on tavainimestest kordi kõrgemad, siis võib seda siiski ehk usaldada?

  17. Rain Kooli: Eesti lollide blogid

    Kõigi juudivihkajate piibli “Siioni tarkade protokollid” pühapäeval oma blogisse üles riputanud ning selle oma erakonna survel mõne tunniga kõrvaldanud reformierakondlane Talis Kitsing põhjendas oma tegu maailma vanima seletusega: “Ma pole rassist, aga… blablaablaa… sõnavabadus… blablaablaa”.

    “Siioni tarkade protokollid” on üldtunnustatud ajalookäsitluse kohaselt ammu võltsinguks tunnistatud. Mitte ainult võltsinguks, vaid ka plagiaadiks, vähemalt osaliselt Maurice Joly raamatust “Dialogue aux Enfers entre Machiavel et Montesquieu” maha viksituks. Joly aga ei rääkinud oma satiirilises teoses üldse juutidest, vaid Napoleon IIIst.

  18. Tartu observatooriumi teadlane sai kõrge tunnustuse
    Risto Mets, Postimees

    Rahvusvaheline relativistliku astrofüüsika keskus (ICRA, Itaalia) ja sellega seotud teadusinstituutide võrgustik (ICRANet) annavad alates 1985. aastast välja Marcel Grossmanni auhinda, märkimaks väljapaistvaid saavutusi teoreetilise füüsika ja kosmoloogia alal. Einasto on esimene eestlane, kellele Grossmanni auhind omistati.

    Einasto ise on kosmoloogia ja mikrofüüsika auhinna üle väga õnnelik. «Ega meid ei tahetud ju esialgu hulk aega uskuda, et selline aine on olemas,» märkis päevakangelane. Kuid kui rahvusvaheline teaduskoostöö Tõravere teadlaste väidetele kinnitust leidis, võeti eestlaste ees müts maha.

  19. Mis saab, kui Baari-Talis ka Nõia-Hannes oma väed ühendavad?

    Baari-Talis teeb poliitikas kannapöörde

    Enne lõpliku otsuse langetamist käis Talis nõu küsimas maag Hannes Vanakülalt ja koos otsustatigi Eesti Iseseisvuspartei kasuks. Seejuures avastas Vanaküla, et Talisel on samasugune sisemine tunnetus nagu temal, ja seda peaks tingimata arendama.

  20. Mis saab, kui Baari-Talis ka Nõia-Hannes oma väed ühendavad?

    Kas nõiasõnavabadus kuulub inimõiguste hulka?

  21. Mindsweeper Raimo Ülavere
    Rakubioloog: inimese olemus oleneb keskkonnast, mitte geenidest

    Raku käitumise määrab ära keskkond, mitte geneetika. Lipton ütleb, et olles üle veerandsaja aasta uurinud rakkude käitumist julgeb ta täie kindlusega väita, et rakkude käitumist kontrollib keskkond, täpsemalt keskkonnast tulevad signaalid. Just need signaalid käivivad raku DNAs ehk geenides protsessid, mis väljenduvad siis muutustena raku olemuses ja käitumises.

    Inimene käitub nagu rakk. Inimene on hulkrakk, kes käitub samamoodi, nagu tavaline üksikrakk – saab infot-signaale keskkonnast, töötleb neid, reageerib neile, tekitab jääkaineid jne. Kokku koondunud 50 triljonist rakust koosneva hulkrakse ehk inimese jaoks kehtib seega sama – meid mõjutab selliseks, nagu me oleme, eelkõige keskkond, mitte geneetika.

    Lipton väidab, et keskkonna mõjutused algavad juba enne eostamist, tugevnevad aga oluliselt lapse kasvades emaüsas. Mis meeleolud on eelkõige emal, kuid ka isal, kes mõjutab ema meeleolusid jne. Kas rasedus on oodatud, kas õhus on palju pinget, stressi, kas toitu jätkub piisavalt jne. Seega, kui laps sünnib, on tema geenide potentsiaali rakendumist juba mõjutanud raseduse aegne keskkond emaüsas. Rääkimata perioodist lapse kuni 6 aastaseni saamisel, mil laotakse paljuski vundamenti sellele, kes inimesest kujuneb. Keskkond, väidab Lipton, mitte geneetika.

    Jutt endisest rakubioloogist Bruce Lipton ja tema raamatust Uskumused ja bioloogia.

    PhD Bruce H. Lipton on pälvinud teaduse ja vaimsu se ühendamise eest rahvusvahelise tunnus tuse. Ta on hariduselt rakubioloog, kes on töötanud Wisconsini ülikooli meditsiini koolis rakubioloogia õppejõuna ja viinud hiljem Stanfordi ülikooli meditsiinikoolis läbi mitmeid teedrajavaid eksperimente.

    Ta on olnud kümnete tele- ja raadiosaadete külaline ning paljude rahvusvaheliste konverentside peaesineja. Liptoni murrangulised rakumembraani uuringud on avanud tee uuele teadusele nimega epigeneetika ning teinud temast uue bioloogia juhtfiguuri.

    Teaduskirjanduse andmebaasid pole viimasel ajal tema kirjutisi ilmutanud.

  22. Mardna: paljud patsiendid ei tea midagi
    Kristi Leppik, Postimees

    Mis raskendab või takistab teie tegemisi ekspertkomisjonis?

    Takistab delikaatsete isikuandmete ja psühhiaatria seadus, sest ilma psüühiliselt haige kirjaliku nõusolekuta ei tohi keegi teada, et ta on psüühiliselt haige. Aga katsuge see nõusolek nende käest saada.

    Perearstid näiteks ei tea, et mitmed patsiendi ihulise haiguse kaebused on tingitud pehmelt öeldes tema mõttekäigu iseärasusest ehk need haiged saavad abi ravitsejate käest ja seal haigus äkitselt haihtub.

    Tavaline arst on nendega hädas nagu lits lapsega. Ta ei tea, patsient ei ütle ja patsient ei pruugi teadagi. Siit need mittemõistmised algavad.

  23. Hurraaga väljakuulutatud “puuduv lüli” Ida mängis teadlastele ninanipsu

    Mai keskel trükiti auväärses teadusajakirjas PLoS ONE artikkel, mis lõi kohe suuri laineid. J.L. Franzen ja ta kolleegid teatasid seal 47 mln aasta vanusest fossiilist, mis justkui oleks see paljuotsitud puuduv inimese ja teiste primaatide ühine esivanem. Saksamaalt Messeli lähedalt leitud Darwinius masillae nimelise liigi Idaks ristitud esindaja pidanuks leiu ajakirjanduslike tõlgendajate meelest muutma meie arusaama primaatide evolutsioonist.
    /…/
    Enne pressikonverentsi ei saanud ükski ajakirjanik artikliga tutvuda, et seda ka kriitiliselt hinnata. Uudis põhjapanevast leiust jõudis ka Eesti meediasse. Ühesõnaga – palju kära eimillestki. Või õigemini küll millestki, ent mitte mingil juhul ei ole asjatundjate arvates tegu inimese eellasega, vaid adapiidide sekka kuuluva väljasurnud primaadiga, kes on pigem sugulane leemuritega, kommenteerib teadusajakiri Nature.

  24. Samasooliste suhteid esineb pea kõigil loomadel
    Delfi Forte vahendab ajakirja ScienceDaily.com-i.

    “Kui suur roll nende käitumiste avaldumises on geenidel võrreldes keskkonnateguritega?” küsis Bailey. “Seda ei tea me endiselt. Vastav teadmine aitaks meil paremini mõista käitumismudelite arengut ja seda, kuidas need mõjutavad muude omaduste evolutsiooni. Samuti oleks sellest abi püüdlustes mõista, kas tegu on millegagi, milleks asurkonna kõik isendid võimelised on, kuid mida väljendavad vaid üksikud.”

  25. Kristlik graveerija keeldus satanismi sümbolile kirjutamast
    Doris-Katre Truuver, Aarne Mäe, Virumaa Teataja

    Hiljuti astus graveerija Iveta Uibo juurde klient, kes soovis graveeringut kingituseks ostetud tagurpidi ristile.

    Ülesanne osutus aga oodatust palju keerulisemaks, sest Uibo hinnangul on tagurpidi risti näol tegemist satanistliku sümboliga.

    18aastane Liina Virusiim alias Revain tahtis läinud teisipäeval lasta ristile graveerida sõnumi “Alati sinuga. Revain”, et ehe sõbrale kinkida.

    Tema suureks üllatuseks tuli aga välja, et valitud kingitus kujutab endast satanismi sümbolit. Sellest kuulis ta graveerija Iveta Uibolt, kes on sügavalt usklik inimene.

    Et olla päris kindel, tõi Uibo tagaruumist välja oma sümbolite raamatu, millest ta aga tagurpidi risti ei leidnud. Seejärel helistas graveerija tuttavale pastorile, kes kinnitas naisele, et ehe kuulub tõesti satanismi sümbolite hulka.

    Vestluse käigus ilmnes, et Uibo ei võta graveerimiseks vastu ka tähtkujusid, sest okultismi sümbolid toovad tema peale mustade põlvkondade needuse. Ja et ta on näinud kuldse risti ilmutust, siis teab, mis on hea.

    Klient püüdis korduvalt selgeks teha, et tema jaoks on ehe lihtsalt stiilne, mitte seotud satanismiga, aga Uibole need sõnad korda ei läinud.

    “Paljud üldse ei tea, et see on kahjulik, kuid kui ma millestki keeldun, siis nad hakkavad sellele mõtlema. Minul tuleb ka võib-olla kunagi vastust anda, mida ma elus teinud olen,” põhjendas graveerija oma otsust Virumaa Teatajale.

    Veel tunnistas Iveta Uibo, et juhtum ei ole esmakordne ning vahel tuleb tal päeva jooksul lausa mitmest tööst keelduda. Paraku, mõni inimene solvub selle peale.

    Eesti Kirikute Nõukogu täitevsekretär Tauno Teder ütles, et kuna varakristliku legendi järgi löödi Peetrus ristile tagurpidi, siis on selle sümboli näol tegemist apostel Peetruse ristiga.

    Veider maailm, veidrad inimesed sees, on inimesed veidrad sees, kuid mulle meeldib leierkasti mees, mulle meeldib lõbus leierkastimees…

  26. “Amoraalne on jätta ohmudele alles nende raha,” kui oleksin ise graveerija. Samas tekkis minus tung tellida ambivalentse või lihtsalt kahtlase sõnumiga ehteid ja proovida Ivetat saatanlikku lõksu meelitada.

    Kas näiteks selline vidin oleks vastuvõetav? Või selline? Või ruunimärgid, mida, teadagi, samamoodi ebakristlikuks ennustamiseks pruugitakse? Või vaatab vaga tädi iga kord tarkadest raamatutest järele, ega äkki millegi pahelisega tegu pole?

  27. eks see oli lihtsalt rohkem tädipoole poosetamisvajadus. selle haiguse käes vaevlevad paljud keskmisest allapoole jääva IQ’ga usulollid. õli lisab tulle ka kurat täpselt teab, millest tingitud vajadus otsida ja näha igal pool vaenlasi. eks suur ja tugev ja iga nurga taga varitsev vaenlane kompenseerib mingil moel puudujääke isiksuses ja tekitab samas uhke tunde, et ollakse osaline mingis suures ja tähtsas plaanis.

    eriti pani mind muigama telefonikõne pastorile. näitab absoluutset isemõtlemise ja vastutusvõime puudumist. juhti järgitakse kõiges. isegi siis, kui juht ei juhtu juhuslikult teadma, et tagurpidi rist on tõepoolest peetruse sümbol, tähistab ülimat alandlikkust ja allaheitlikust ning on juba ~2000 aastat olnud ka paavsti sümboliks (aga noh, eks paljude uus-usuhullude jaoks ole ju ka paavst sulaselge antikristus ja tumedate jõudude esindaja (loe erinevaid 666 gematrilisi tõlgendusi)). aga eks murukõrgused inimesed peavadki oma suhtumist, tõekspidamisi ja vahest ka protesti nende võimete piiresse jäävate vahenditega demonstreerima. millekski enamaks see graveerija võimeline pole – järelikult tuleb peedistada juhuslikku klienti. aga igatahes võib vist kergendusega hingata, et ta nii marginaalse aktiga omale seinale ristikese sai tõmmata. mõtle, kui sellist võimalust poleks tulnud ega tulnud, väljendusvajadus hinges olek aina kasvanud ja muteerunud millekski oluliselt destruktiivsemaks ning siis spontaanselt välja purskunud. tagajärjed võinuks olla palju traagilisemad :-D

  28. Ah, mis te kiusate vanainimest.

    Muidugi kui hakata ajama pilli lõhki usulise diskrimineerimise teemal, siis annab väita igasuguseid asju. Privaatautonoomia ning diskrimineerimise piir on udupeen ja ma ei arva, et sellest lõpuni aru saan.

  29. Evelyn Sepp – Estonia vrakiga valimistele?
    Kiri, Tarmo K, ww w.DELFI.ee

    Teine komisjon ütles otsesõnu, et olemasolevad tõendid ei võimalda uppumise suhtes uusi järeldusi teha.

    Ma tean, keskerakondlaste ja vandenõuteoreetikute vastus on nüüd, et kui olemasolevad tõendid ei võimalda, siis hankige uusi tõendeid. Jah? Aga kui leia? Jääte te siis rahule? Muidugi mitte, sest Estonia puhul pole ammu enam tähtis lõpppunkt, vaid teekond ise. Vandenõuteoreetikud saavad sellest oma igapäevase adrenaliinilaksu ja vastutustundetud poliitikud lõikavad valimiste eel kasu.

    Iga õnnetuse puhul leidub keegi, kes ei suuda külmade faktide ja mõistlike põhjustega leppida. Keskerakondlased vaevalt vandenõuteooriatesse usuvad. See muudab nende valimiseelse kasulüpsi veelgi küünilisemaks! Niigi õnnetute inimeste arvel end esiplaanile upitada… Häbi!

  30. Evelyn Sepa kui “Estonia” hukkumise uurimise RK komisjoni esinaise puhul on mul olnud kogu aeg küsimus, et mida teab Evelyn Sepp uurimisest… Kui “Estonia” tõesti põhja lasti, siis on see suur rahvusvahelise mastaabiga kuritegu. Kust on prl. Sepp saanud teadmised ja kogemused sellise asja uurimiseks?

  31. mulle ei mahu ikka kuidagi pähe selle väiklase ja ebauskliku graveerija käitumine, no ei saa aru, ei mõista

    “Paljud üldse ei tea, et see on kahjulik, kuid kui ma millestki keeldun, siis nad hakkavad sellele mõtlema. Minul tuleb ka võib-olla kunagi vastust anda, mida ma elus teinud olen,” põhjendas graveerija oma otsust Virumaa Teatajale.

    naudib ta oma võimu? on see koht tal viimane kants, kus end tähtsana tunda? graveerimistöökoda ju pole koht, kuhu minnakse sooviga end päästa lasta. kui kellelgi midagi sellist vaja, läheb ta kirkusse või paastulaagrisse, aga mitte töökotta.

    “kahjulik”, no mõni arvab, et piim on kahjulik, aga pole kuulnud, et kassapidaja seepärast kedagi teenindamata oleks jätnud.

    Aga olgu see juhtum üheks näiteks, kuidas usulollus reaalset elu mõjutab ning kuidas tavalised inimesed usulollusega pihta saanud inimese tõttu kahju kannatavad.

  32. Graveerijale peaks see olema tema isiklik äriline probleem.
    Konkurentidel rõõmu.
    Eks kiriku rüppe ole ennegi liigse ilmatarkuse eest põgenetud.

  33. @väike My – Mina arvasin sealt välja lugevat, et Seimi kabel sai kasutuskorda. Väga segase sõnastusega artikkel igal juhul.

  34. Oleks tahtnud loomade tehtud viljaringi pilte ka näha. Miks oli ainult känguru pilt? Kuivõrd keerulisi ja sümmeetrilisi ringe nemad teevad?

  35. Lollused käivad ikka karjakaupa:

    Urmas Sõõrumaa valib töötajaid tähemärgi järgi

    “Mina olen Härg. Hobune sobib mulle nõunikuks, ta kipub kõiki õpetama. Tiiger on teener – tuleb läheduses hoia. Rott, Ahv, Draakon on ideede elluviijad.”

    Pikemalt Naistelehes, mis müügilettidel, aga tekst ilmub võrku hiljem.

    Kas selline töötajate valimine mitte diskrimineeriv pole? Inimese sünnikuupäeva ja sünniaasta fakt on sama paratamatu nagu nahavärv, rahvus, nina kõverus, seksuaalne suund, sugu ja paljud muud asjad, mille põhjal inimeste eelistamist-tõrjumist me sugugi heaks ei kiida.

    Kas oleks põhjust tööinspektsiooni või võrdõiguslikkuse ametnikku informeerida?

  36. oleks küll, tahtsin just ise sama pakkuda aga jõudsid must ette.

    paraku tegeleb sellise jamaga väga suur hulk ettevõtteid. nende seas on ka selliseid, kes otseselt igasuguste nõidadega koostööt teevad, saates töölekandideerijate ankeediandmed neile “autoriseerimiseks.” üks selline autentija on näiteks tiit vasmann, kes seda avalikult öelnud on (iseasi muidugi, kas ta ka tõtt rääkis) ning teine oli oma hiilgeaegadel muidugi tuntud vanaküla.

    oh, oleks vaid võimalus neist firmadest nimekirja koostada… äkki on kellelgi siseinfot?

  37. Kunagi väga õrnas eas, kui ma kirjutasin ühele ammuhääbunud personalifirmale tarkvara, oli esialgsetes nõuetes sees ka sodiaagimärk. Kui imestust avaldasin, korjati välja.

    Minu meelest igati diskrimineerimise teema.

  38. A mis seal, vahet, küsivad otse sodiaagimärki või mõtlevad ise sünnikuupäeva järgi välja? Kui üks firma ikka tahab endale töötajaid silmade värvi, sodiaagimärgi või mingi kolmanda jura põhjal valida, ei keelaks ma neile seda, liiati mingi koomilise võrdõiguslikkuse instantsi kaudu.

  39. @Ingmar – kui ametnik on, siis küsida võib ikka. Inimesed ehk ei oska arvatagi, et sellisel moel ka on võimalik diskrimineerida. Minumeelest oleks normaalne, kui igasugust tõrjumist saaks vähendatud, olgu see siis rahvuse, soo, nahavärvi, seksuaalse suundumuse, parteilise kuuluvuse või sodiaagimärgi alusel.

  40. Kui üks firma ikka tahab endale töötajaid silmade värvi, sodiaagimärgi või mingi kolmanda jura põhjal valida, ei keelaks ma neile seda

    Eestis on sellisel alusel valiku tegemine ilmselgelt ebaseaduslik.

  41. Kriku ütles:

    Eestis on sellisel alusel valiku tegemine ilmselgelt ebaseaduslik.

    Tõenäoliselt. Väljendan siin oma isiklikke väärtushinnanguid, mille kohaselt “jõuga” järelvalve peaks piirduma räigete isikuvastaste sigaduste ärahoidmisega, mitte inimeste heaks või targaks sundimisega.

  42. Ega sa ei pahanda, kui ma sulle üht raamatut soovitan?

    Jutt siis Rawlsi “Theory of Justice’ist”.

  43. Muidugi ei pahanda, aga loodetavasti leian selle soovituse üles, kui lugemist ootav kuhi magamistoas imekombel otsa peaks saama.

  44. Eks siis kunagi kuskil vanadekodus võime sel teemal lähemalt arutada…

  45. Veel lõiguke artiklist:

    Urmas on oma “usuga”, looduseusuga, mõjutanud paari sõpragi, ärimehi Oliver Kruudat ja Toomas Annust, kuid oma abikaasat Kätrinit pole ta täiesti sellele teele suutnud tõmmata. Kui Urmas eelistaks pereliikmeid ravida alternatiivmeditsiini meetoditega, siis Kätlin viib eelkooliealised tütred Katriini ja Kristiini ikka päris arsti juurde. “Kätlin on väga ratsionaalne. Sel teemal on meil ikka vaidlusi. Ma olen seda meelt, et lapsi ei peaks antibiootikumide ja keemiaga ravima.”

  46. @Ingmar – kui minule eelistatakse samaväärsete näitajate puhul teist tähtkuju, ongi see minu arvates räige minuvastane SIGADUS.

  47. @Jason – On. Ja siis sa lähed kohtusse ja sunnid neid ennast tööle võtma ja saad… oi-kui-sõbralikult meelestatud geniaalse ülemuse?

    Okei, jutt pole muidugi mingist konkreetsest töölevõtmisjuhust, vaid sellest, kas avalike kriteeriumide seas on mingi kuradi tähtkuju, mille asukohtagi otsustaja tõenäoliselt ei tea. No sunnime neid siis kasvõi kohtu kaudu tähtkuju mitte küsima. Kas tööpakkuja muudab kohtuotsuse toimel ühtäkki oma arvamust astroloogiast? Millegi järgi otsustab ta ju ikka; kui tal ka ei jätku oidu sünnikuupäeva vaadata (nii rumal inimene ei oskaks küll sõna “sodiaagimärk” nagunii välja öelda), no siis otsustab selle asemel kõrvade kuju järgi.

    Lühidalt, minu arust kuulub seegi küsimus pigem haridus- kui justiitsministeeriumi valdkonda. Kuulub nende asjade sekka, mida avalikustada ja näiteks skeptik.ee lehel välja naerda. Ega ma lausa vastu vaidle, kui keegi tahab asja võrdõiguslikkuse lipu all ametlikult üles võtta, lihtsalt mu isikliku väikese väärtushinnangu järgi ei too see kellelegi midagi olulist head. Nojah, halba ka vaevalt.

  48. Kuidagi ei suuda mõista, mis segab skeptikuid olemast viimse piirini skeptiline uudiste suhtes a-la Sõõrumaa…

  49. Ingmar ütles:

    @Jason – On. Ja siis sa lähed kohtusse ja sunnid neid ennast tööle võtma ja saad… oi-kui-sõbralikult meelestatud geniaalse ülemuse?

    loomulikult pole see ideaalne variant. olen ka ise kord elus pidanud läbi elama momendi, kus ebaseaduslik vallandamine pöörati kohtulikult ümber ja selle tulemusel lahkusin niikuinii mõne kuu möödudes. tegelt – mitte, et tingimused oleks talumatuteks muutunud aga sinnapoole see asi kiskus tõesti. ent – mis sa arvad, mis on tähtsam?

  50. Diskrimineerimine sodiaagimärgi alusel võib ju olla ettekääne. Kui tööandja ei suuda tõestada ,et sodiaagimärk reaalselt oluline on võib kahtlustada hoopis traditsioonilisi põhjuseid nagu sugu, nahavärv ja päritolu jne.

  51. Ivari jutus on iva täiesti olemas. Sel põhjusel tulebki võidelda kõigi diskrimineerimise vormidega.

  52. Kriku ütles:

    Ivari jutus on iva täiesti olemas. Sel põhjusel tulebki võidelda kõigi diskrimineerimise vormidega.

    Ma tahaks siiski natuke diskrimineerimise (ehk siis definitsiooni järgi mingi olukorra puhul vahetegemist isikute vahel mingi tunnuse järgi) negatiivsuse küsimuse absoluutsust pisut torkida.
    On olukorrad, kui diskrimineerimine on õigustatud ja loomulik ja kuigi seda sageli sellisel puhkudel diskrimineerimiseks ei kiputa nimetama, on ta seda.

    Õigustatud diskrimineerimise näiteks võiks tuua ametinõuded või sobivustestid, kus diskrimineerimine toimub haridustaseme või kutseoskuste järgi. Me ju peame igati õigutatuks, et ülikooli professoriks saav inimene omaks PhD või samaväärset kraadi ja õpetamiskogemust, kas pole. Samuti on õigustatud, kuigi selle praktiseerimine on riigiti kaunis erinev, diskrimineerimine isiku ühiskonnaohtlikkuse tõttu (nakkushaiged, teatud psüühiliste hälvete ja vägivaldsuse puhul).

    Erinevus nende diskrimineerimistüüpide puhul on tegelikult üsna ilmne – õigustatud võib olla diskrimineerimine tunnuse järgi, millest käsitletav olukord pole sõltumatu. Selle sõltuvuse või sõltumatuse väljaselgitamine samas pole alati lihtne ja isegi tõsine uurimistöö ei kipu alati üksühest vastust andma. Enamasti pannakse asjad paika siiski ühiskondliku kokkuleppe ja seadusandluse abil. Raskesti käsitletava diskrimineerimisteema näiteks tooks keskmise füüsilise ja vaimse võimekuse erinevused erinevate rasside puhul ja selle ümber toimuva küllalt emotsionaalse diskussiooni. Minu teada pole siiani suudetud leida teaduslikult põhjendatud seoseid rassitunnuste ja teiste füsioloogiliste või mentaalsete omaduste vahel (kui ehk vastupidavus intensiivsele päiksevalgusele välja arvata). Enamus leitud erinevusi (nagu näiteks geneetilised laktaadi- või alkoholitalumatus, kõrgmäestikus elavate inimeste füüsilised võimed) liiguvad siiski mööda populatsioonide või kultuurilisi piire ja rassidega pole neil suurt pistmist.

  53. Kuule nüüd, see ei ole mingi diskrimineerimine, millest sa räägid. Keegi ei saa nõuda, et autojuhiks kandideerida oleks võrdne õigus isikul, kellel autojuhiluba on ja isikul, kellel seda pole. Sellisel juhul on kõigiti objektiivne põhjus eelistada üht kandidaati teisele.

    Kui erinevate rasside erinevast keskmisest võimekusest rääkida, ei tohiks unustada, et rassisisene varieeruvus on alati suurem, kui rassidevahelise keskmise võimekuse vahe.

    On hunnikute viisi andmeid, mis tõendavad, et neegrid on kergejõustikus ja korvpallis kõvemad :)

  54. Kriku ütles:

    Kuule nüüd, see ei ole mingi diskrimineerimine, millest sa räägid. Keegi ei saa nõuda, et autojuhiks kandideerida oleks võrdne õigus isikul, kellel autojuhiluba on ja isikul, kellel seda pole. Sellisel juhul on kõigiti objektiivne põhjus eelistada üht kandidaati teisele.

    Vaata, asi just nimelt ongi definitsioonis. A priori mõistetakse diskrimineerimise terminit kasutades just ebaõiglast diskrimineerimist. Tegelikult pole definitsioonis sellist vahet ja selle üle üldjuhul oma pead ei vaevata.

    Mida ma tahtsin oma jutuga öelda on see, et küsimus pole mitte diskrimineerimises kui sellises, vaid püüdes varjata terminoloogilise häma taha tunnuse ja olukorra vahelise seose puudumist (või miks ka mitte, hoopis selle olemasolu). Seda võiks nimetada teatud tüüpi eelarvamuseks. Diskrimineerimine on lihtsalt sõna. Paraku sõna, mida kõik ei mõista ühtmoodi.

    Kui erinevate rasside erinevast keskmisest võimekusest rääkida, ei tohiks unustada, et rassisisene varieeruvus on alati suurem, kui rassidevahelise keskmise võimekuse vahe.

    Absoluutselt. Sellepärast ma tõingi välja just statistilise keskmise. Indiviidi tasemele seda keskmist tuua ei saaks isegi siis, kui rassisisene varieeruvus oleks väiksem. Välja arvatud muidugi, kui oleks vettpidavalt tõestatud rassi ja võimekuse vaheline otsene seos. Mida, erinevalt melaniini nahka kaitsva toime tõendatusest, tehtud pole.

    On hunnikute viisi andmeid, mis tõendavad, et neegrid on kergejõustikus ja korvpallis kõvemad :)

    Justnimelt, andmeid on selle kohta palju, kuid kas asi on nahavärvis ja mõnes rassispetsiifilises geneetilises eripäras või hoopiski erinevas kasvukeskkonnas, kultuuris ja ühiskonna osas, mis väärtustab kõrgelt kehakultuuri?

    Hiljuti avaldati töö, kus lükati ümber kardiovaskulaarsete haiguste kõrgema letaalsuse taseme kohta mustanahaliste afroameeriklaste hulgas. Töö oli kallutatud, kuna ei suudetud arvesse võtta tervishoiuteenuste erinevat kättesaadavust kahes rassigrupis. Sedalaadi kallutatuste vältimine on kohutavalt keerukas ja mõnes riigis ilmselt isegi pea teostamatu. Seda ei tee üldse lihtsamaks asjaolu, et neid asju uurima ei kiputa ja puhtalt inimlikel kaalutlustel – sõltumata uurimistulemusest, emma-kumma grupi käest on ikka ja alati võimalus üle kurgi saada. Parem juba midagi vähem tuleohtlikku uurida. Õnneks selliseid parajalt hulle ikka pisut leidub ja uurimistöö tasapisi liigub.

  55. @kuuba

    Vaata, asi just nimelt ongi definitsioonis. A priori mõistetakse diskrimineerimise terminit kasutades just ebaõiglast diskrimineerimist. Tegelikult pole definitsioonis sellist vahet ja selle üle üldjuhul oma pead ei vaevata.

    Diskrimineerimine ongi eelarvamus. Kas positiivne või negatiivne aga igaljuhul mitte objektiivne.

    Mida ma tahtsin oma jutuga öelda on see, et küsimus pole mitte diskrimineerimises kui sellises, vaid püüdes varjata terminoloogilise häma taha tunnuse ja olukorra vahelise seose puudumist (või miks ka mitte, hoopis selle olemasolu). Seda võiks nimetada teatud tüüpi eelarvamuseks. Diskrimineerimine on lihtsalt sõna. Paraku sõna, mida kõik ei mõista ühtmoodi.

    Jutu mõte jääb ikkagi veidi ebaselgeks.
    Erinev arusaamine sõnadest on tõesti probleemne teema. Teistsugused arusaamad aga ei ole argument kohtus. Seadus kehtib ükskõik kuidas isik seda oma kasuks/kahjuks tõlgendada suudab. Oluline on kas oma arvamust ka faktidega tõestada suudetakse (ideaalvariandis muidugi)

  56. Vaata, asi just nimelt ongi definitsioonis. A priori mõistetakse diskrimineerimise terminit kasutades just ebaõiglast diskrimineerimist. Tegelikult pole definitsioonis sellist vahet ja selle üle üldjuhul oma pead ei vaevata.

    Kust sa võtad, et ei ole?

    Mis neegritesse puutub, siis nad näitavad häid tulemusi olenemata päritolumaast. Olgu selleks siis USA, Prantsusmaa, Suurbritannia või Nigeeria. See võiks anda alust arvamuseks, et tegu ei ole kultuurispetsiifilise nähtusega.

  57. @ivar

    Aitüma külamees. Mul oligi head näidet vaja, kus definitsioonidest ööd ega mütsi ei teata ning piirdutakse loosungite ja deklaratsioonidega.
    Eelarvamused ja diskrimineerimine võivad olla küll seotud, kuid kindlasti pole nad samad asjad.

    Ole nüüd hea mees ja katsu pisut kodutööga tegeleda. Igatsorti seletavad sõnaraamatud abiks. Diskriminatsioon on ka ENE II köites, ehk siis selles ENSV aegses. Poliitpropagandaga seotud sõnana on see märksõna ENE-s mõnevõrra kallutatud, kuid nende jaoks kel nõukaajast sedalaadi teksti lugemise “prillid” veel tallel, peaks mõte arusaadav olema. Nooremate eest ei oska kosta – soovitaks vajadusel ingliskeelsete allikate poole pöörduda. Merriam-Webster võiks näiteks päris hea valik olla.

  58. Kriku ütles:

    Vaata, asi just nimelt ongi definitsioonis. A priori mõistetakse diskrimineerimise terminit kasutades just ebaõiglast diskrimineerimist. Tegelikult pole definitsioonis sellist vahet ja selle üle üldjuhul oma pead ei vaevata.

    Kust sa võtad, et ei ole?

    Merriam-Websterist näiteks:

    dis·crim·i·na·tion
    Pronunciation: \dis-ˌkri-mə-ˈnā-shən\
    Function: noun
    Date: 1648
    1 a: the act of discriminating b: the process by which two stimuli differing in some aspect are responded to differently
    2: the quality or power of finely distinguishing
    3 a: the act, practice, or an instance of discriminating categorically rather than individually b: prejudiced or prejudicial outlook, action, or treatment
    synonyms see discernment
    — dis·crim·i·na·tion·al \-shnəl, -shə-nəl\ adjective

    Juhiks tähelepanu 3-ndale definitsioonile (võttes aluseks 1b). Definitsioonis pole hinnangut ega viidet kategooria alusel ja individuaalse vahetegemise seoselisuse olemasolu vajalikkusele või mittevajalikkusele. Sellest tulenebki minu väide, et definitsiooni järgi on diskrimineerimisel laiem mõiste kui see millena teda tavakontekstis kasutatakse. Sealhulgas ka siinses foorumis.

    Mis neegritesse puutub, siis nad näitavad häid tulemusi olenemata päritolumaast. Olgu selleks siis USA, Prantsusmaa, Suurbritannia või Nigeeria. See võiks anda alust arvamuseks, et tegu ei ole kultuurispetsiifilise nähtusega.

    Faktidele ei hakka ma kindlasti vastu vaidlema – tippsporditulemustes on teatud aladel kindel rassiline erinevus olemas ja seda mitte ainult ja alati ühe rassi kasuks. Võrdleme näiteks kestvusalasid: pika- ja keskmaajooks ning vastavalt ka suusatamine. Ühtedel kestvusaladel domineerib üks rass, teistel teine. Füsioloogilisi või molekulaarseid tõendeid , et rassispetsiifilised eripärad ja füüsilised eeldused kestvusalade puhul oleks seotud, leitud pole.

    Mis sellest järeldub? Ilmselt see, et olemasolevatest tõenditest ei piisa järelduste tegemiseks.

  59. maahärra ütles:

    Aitüma külamees. Mul oligi head näidet vaja, kus definitsioonidest ööd ega mütsi ei teata ning piirdutakse loosungite ja deklaratsioonidega.
    Eelarvamused ja diskrimineerimine võivad olla küll seotud, kuid kindlasti pole nad samad asjad.

    Kindel? Definitiivse poole pealt on eelarvamusel ja diskriminatsioonil üsnagi oluline kattuvus.

    Vahettegemine aga on oluline just praktiliselt. Eelarvamused ei ole seadusega karistatavad (va. holokaustis kahtlemine) küll aga on karistatav diskrimineerimine ,kui selle juhus tuvastakse. Siis on olulised juba faktid ja asjaolud, definitsioonid jäävad tagaplaanile.

    väike teemassepuutuv lugemine – https://www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id=13147946

    § 2. Seaduse kohaldamisala
    (2) Isikute diskrimineerimine nende usutunnistuse või veendumuste, vanuse, puude või seksuaalse sättumuse tõttu on keelatud:
    1) töö saamise, füüsilisest isikust ettevõtjaks saamise ja kutsealale pääsemise tingimuste kehtestamisel, sealhulgas värbamis- ja valikukriteeriumide kehtestamisel, samuti edutamisel;

    Definitsioonid on seaduse sees olemas

    § 1. Seaduse eesmärk ja reguleerimisala

    (1) Seaduse eesmärk on tagada isikute kaitse diskrimineerimise eest rahvuse (etnilise kuuluvuse), rassi, nahavärvuse, usutunnistuse või veendumuste, vanuse, puude või seksuaalse sättumuse alusel.

    § 3. Võrdse kohtlemise põhimõte ja diskrimineerimine

    (1) Võrdse kohtlemise põhimõte tähendab, et ei esine diskrimineerimist käesoleva seaduse § 1 lõikes 1 nimetatud tunnuse alusel.

  60. Esiteks, minu jaoks läheb see diskrimineerimise definitsiooni küsimus ühte ritta näiteks selle üle targutamisega, et tapmine pole ka alati õigusvastane. Jah, ei ole, aga peab siis igale poole alati sellekohase selgituse lisama? Seadusandja on öelnud, millistel alustel diskrimineerimine on keelatud ja ma ei näe põhjust, miks ei võiks näiteks tööõiguslikus kontekstis “võrdse kohtlemise seaduse alusel keelatud diskrimineerimise” asemel öelda lihtsalt “diskrimineerimine”.

    Teiseks, sinu poolt tsiteeritud 3. definitsiooni järgi diskrimineerimine ongi üldiselt ebaõiglane. Isiksuse sobivuse testid, juhiload jne. sinna ei lähe, sest need lähtuvad isikuomadustest, mitte grupitunnusest. Jah, muidugi annab loogikaga keerutada ja väita, et teatud isikuomadustega isikud moodustavad ju omakorda grupi, aga üldjuhul see väide siiski ei tööta, kuna reeglina otsitakse paljude isikuomaduste kombinatsioone (meeskonnatöö oskus, kogemus, haridus, keeled, palgasoov jne) ja hinnatakse kandidaate nende erinevaid omadusi kaaludes. Ideaalset kandidaati, kes kõikidele nõudmistele 100%-ndiliselt vastaks, tuleb väga harva ette.

    Kolmandaks, võõrkeelsete sõnastike kasutamine eesti keelde puutuvate vaidluste puhul on üldjuhul libe tee.

  61. ivar ütles:

    maahärra ütles:

    Aitüma külamees. Mul oligi head näidet vaja, kus definitsioonidest ööd ega mütsi ei teata ning piirdutakse loosungite ja deklaratsioonidega.
    Eelarvamused ja diskrimineerimine võivad olla küll seotud, kuid kindlasti pole nad samad asjad.

    Kindel? Definitiivse poole pealt on eelarvamusel ja diskriminatsioonil üsnagi oluline kattuvus.

    Diskrimineerimine on tegevus. Eelarvamus on seos. Eelarvamus ja diskrimineerimine on samas suhtes nagu nälg ja söömine (seose olemasolu puhul) või nälg ja pokkerimäng (seose puudumise puhul).

    Vahettegemine aga on oluline just praktiliselt. Eelarvamused ei ole seadusega karistatavad (va. holokaustis kahtlemine) küll aga on karistatav diskrimineerimine ,kui selle juhus tuvastakse. Siis on olulised juba faktid ja asjaolud, definitsioonid jäävad tagaplaanile.

    väike teemassepuutuv lugemine – https://www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id=13147946

    § 2. Seaduse kohaldamisala
    (2) Isikute diskrimineerimine nende usutunnistuse või veendumuste, vanuse, puude või seksuaalse sättumuse tõttu on keelatud:
    1) töö saamise, füüsilisest isikust ettevõtjaks saamise ja kutsealale pääsemise tingimuste kehtestamisel, sealhulgas värbamis- ja valikukriteeriumide kehtestamisel, samuti edutamisel;

    Definitsioonid on seaduse sees olemas

    § 1. Seaduse eesmärk ja reguleerimisala

    (1) Seaduse eesmärk on tagada isikute kaitse diskrimineerimise eest rahvuse (etnilise kuuluvuse), rassi, nahavärvuse, usutunnistuse või veendumuste, vanuse, puude või seksuaalse sättumuse alusel.

    § 3. Võrdse kohtlemise põhimõte ja diskrimineerimine

    (1) Võrdse kohtlemise põhimõte tähendab, et ei esine diskrimineerimist käesoleva seaduse § 1 lõikes 1 nimetatud tunnuse alusel.

    Ja kus on siin siis diskrimineerimine mõistena defineeritud? Seadusandjale pole midagi ette heita, sest Sinu toodud tekstist on selgelt näha, et nemad on diskrimineerimise mõiste olemusest adekvaatselt aru saanud. Sellest ka vajadus eraldi välja tuua diskrimineerimise vormid, mille puhul loetakse võrdse kohtlemise põhimõte rikutuks.

  62. Kriku ütles:

    Esiteks, minu jaoks läheb see diskrimineerimise definitsiooni küsimus ühte ritta näiteks selle üle targutamisega, et tapmine pole ka alati õigusvastane. Jah, ei ole, aga peab siis igale poole alati sellekohase selgituse lisama? Seadusandja on öelnud, millistel alustel diskrimineerimine on keelatud ja ma ei näe põhjust, miks ei võiks näiteks tööõiguslikus kontekstis “võrdse kohtlemise seaduse alusel keelatud diskrimineerimise” asemel öelda lihtsalt “diskrimineerimine”.

    Teiseks, sinu poolt tsiteeritud 3. definitsiooni järgi diskrimineerimine ongi üldiselt ebaõiglane. Isiksuse sobivuse testid, juhiload jne. sinna ei lähe, sest need lähtuvad isikuomadustest, mitte grupitunnusest. Jah, muidugi annab loogikaga keerutada ja väita, et teatud isikuomadustega isikud moodustavad ju omakorda grupi, aga üldjuhul see väide siiski ei tööta, kuna reeglina otsitakse paljude isikuomaduste kombinatsioone (meeskonnatöö oskus, kogemus, haridus, keeled, palgasoov jne) ja hinnatakse kandidaate nende erinevaid omadusi kaaludes. Ideaalset kandidaati, kes kõikidele nõudmistele 100%-ndiliselt vastaks, tuleb väga harva ette.

    Kolmandaks, võõrkeelsete sõnastike kasutamine eesti keelde puutuvate vaidluste puhul on üldjuhul libe tee.

    Alustan kolmanda punktiga: libe tee on üldjuhul demagoogia, millele Sa kolmandat punkti tuues oled toetunud. Juhul, kui allikaviide mille ma tõin, Sulle ei sobi, võid ise parema ja eestikeelse otsida. Seoses sellega, et vaidlusesse hakkavad tekkima sobimatud võtted, loen ma praeguse diskussiooni selle kirjaga enda jaoks lõppenuks.

    Enne seda veel Sinu kahe esimese punkti kohta:

    esimeses punktis viidatud seadusandja poolt erisuste välja toomise põhjuste kohta loe minu seisukohta “ivar”-ile kirjutatud vastusest.

    teine punkt – minu tsiteeritud M.-W. definitsioonis ei ole diskrimineerimine defineeritud vaikimisi negatiivsena. See, et Sa selle konteksti sinna ümber mõtled, on Sinu probleem.
    Juhilube ei anta isikuomaduste põhjal. Ka PhD kraadi ei saa isikuomaduste eest. PhD on päris kindlasti grupitunnus, niiet kokkuvõtvalt, ajad Sa oma teises punktis sulaselget jama.

    Vabandan kirja terava tooni eest, kuid ma loen demagoogiavõtete kasutamist diskussioonis milles ma osalen, otseseks solvanguks.

  63. Minu jaoks on elementaarne, et eesti (õigus)keelest rääkides kasutatakse eestikeelseid allikaid. Kui sa loed selle väite demagoogiaks, ei ole meil ilmselt tõesti millegi üle arutada.

    Juhiload saab otse loomulikult isikuomaduste põhjal, milleks konkreetselt on oskus juhtida autot ja tunda liikluseeskirja. Need on konkreetset isikut iseloomustavad omadused, mille omandamiseks on ta omajagu tööd teinud ja mille olemasolu kontrollimiseks on enne juhilubade väljastamiseks ette nähtud eksamid.

    Sinu vabandus on vaieldamatult asjakohane, kuid jätan selle praegu siiski vastu võtmata.

  64. Artikkel refereerib Tiit Pruulit:

    Astroloogiliste teadete avalik levitamine peaks aga tema sõnul olema seadusega reglementeeritud, nagu seda on pornograafia levitamine või hasartmängude reklaamimine.

    Iseenesest ei ole see ju paha mõte. /me kujutab juba ette ilusat suurt silti:

    Tähelepanu! Tegemist on jamaga. Jamasse uskumine võib kahjustada Teie vaimset tervist!

  65. Martin Vällik ütles:

    19. sajandil sai tõestatud paljude haiguste pisikuteooria, kuid loomulikult ei meeldinud see kõigile, kuna võttis pinna alt igasugustelt posijatelt, kes oma lobaga inimeste hädadelt profiiti lõikavad.

    19. sajand oli igasuguste “teraapiate” ja “tehnikate” osas väga viljakas. Iga sell üritas omanimelise tehnika, teraapia või praktika kaubamärgistada, mis viis selleni, et arenemise asemel jäigastusid need oma asutaja kummardamisele, et olla “õigeusklikud”, järgnesid sektisõjad ja uute kaubamärkide ilmumine. Trend on jätkunud ka 20. ning 21. sajandil.

    19. sajand oli ka patentravimite õitsenguaeg. Aga millegipärast on läinud niimoodi, paljud substantsid on 20. sajandil retseptiravimitena arsti kontrolli alla läinud, rituaale aga tervisjärelevalve-organid kuigivõrd ei kontrolli.

  66. Martin Vällik ütles:

    Mis saab, kui Baari-Talis ka Nõia-Hannes oma väed ühendavad?

    Baari-Talis teeb poliitikas kannapöörde

    Enne lõpliku otsuse langetamist käis Talis nõu küsimas maag Hannes Vanakülalt ja koos otsustatigi Eesti Iseseisvuspartei kasuks. Seejuures avastas Vanaküla, et Talisel on samasugune sisemine tunnetus nagu temal, ja seda peaks tingimata arendama.

    Kroonika 2009-07-24: Baari-Talis lahkus meie seast!

    Artikkel kirjutab, et kadunukesel oli astma. Teoreetiliselt ei ole välistatud, et nõiduslikud õpetused veensid teda teaduspõhisest astmaravist loobuma. Samas, tõendeid selle hüpoteesi toetuseks ka (veel?) ei ole.

  67. ei tea, aga vanaküla foorum on küll reedest alates lukus: http://www.vaimumaailm.ee

    PS! tegelt on see ilmselt mingi vanaküla järhekordne “sotiaalne eksperiment” kus ta kogub piisava hulga jüngrite palveid ja anumisi ja tuleb siis neile vastu, tehes foorumi taas lahti. või midagi sarnast.

  68. kurjad keeled räägivad, et täna varahommikul suri vanaküla isa. on küll fakt, et suri keegi sobivas vanuses aleksander (või alexander) vanaküla vormsilt, aga kas ta on nüüd vanajumala isa või onu või kes, seda ei tea.

    igatahes paistab, et vabamüürlased ja vene sortsid on tõesti hannese pihtide vahele võtnud.

  69. näe, sain ka uudisteportaalist kinnitust: http://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti/vampiirisikud-panid-noid-vanakula-portaali-sulgema.d?id=24807741

    omamoodi huvitav on see, mismoodi isa surm välja on toodud. umbes, et: “ah, tead, vampiirinimesed siin möllasid aga noh, ega ma kellegi sõnaõigust siis piirata taha kuid las nad naudivad parem natuke aega loodust sest suvi on ju nii ilus aastaaeg. tegelt võib vast lekda, et sai foorum kinni panduda ka raskete aegade tõttu…et näe, talis suri siin reedel ära ja noh, siis mu isa kah suri täna hommikul…”

  70. “Kesknädala” tavaline tase, pole midagi ära märkida. Selliseid jutukesi on seal ilmunud kümnete kui mitte sadade kaupa.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga