Põlva terviskonverentsi korraldaja Ene Mattus vastas

7. aprillil toimus Põlvas tervisekonverents, mida rahaliselt toetas nii Tervise Arengu Instituut (TAI) kui ka Euroopa Liit oma sotsiaalfondi kaudu. Skeptik.ee lugejatele pakkus huvi see, kes selle konverentsi esinejad on. Peale asjalikku hommikupoolset sessiooni anti sõna teada-tuntud libateaduslikele veidrustele, mida esindavad Viljo Viljasoo, Arvo Soomets; terviseedenduse kui igati vajaliku tegevuse kontekstis küsimusi tekitavatele tantristile ning kahtlase väärtusega kinesioloogia eestkõnelejale (mitte segi ajada päris teadusega nimega kinesioloogia, mida arendatakse ka Tartu Ülikoolis).

Kirjutasin ürituse kontaktisikule Ene Mattusele ja edastan meie korrespondentsi.

Tere, lp Ene Mattus,
olete märgitud 7. aprillil toimuva tervisekonverentsi kontaktisikuks.

Palun öelge, kuidas on kujunenud nimetatud konverentsi kava ja kes on teinud ettepanekud just nende inimeste kutsumiseks ning kuidas antud teemad (nt Maagiline Matrix) on seotud inimeste tervisega, et seda nii Eesti (TAI) kui Euroopa (ESF) maksumaksja raha toel korraldama peaks.

Lühike uurimine tuvastab kergelt, et nii Arvo Soometsa Maagiline Matrix, Viljo Viljasoo püramiidijutud, Moses Maimoni tantra-seksi vested võivad kuulajatele küll elavat huvi pakkuda, mida näitab ka nende endi poolt korraldatud tasuliste ürituste populaarsus, aga nende seos inimeste tegeliku tervisega on teaduslikust vaatepunktist tagasihoidlik ja mõnel juhul lausa ohtlik. Näiteks kui tõsise haigusega inimene hakkab arsti poole pöördumise asemel oma haigust kvantripatsi või püramiidi all magamisega ravima.

Tõsiseid terviseteemasid, mis inimestele tõepoolest väärtuslikku teavet pakuksid (nt kuidas ära tunda libatervendajat, kuidas ära tunda, et järjekordne “imeravim”, mis väidetavalt kõik haigused parandab, on tegelikult müügitrikk ja tarbijate petmine ning inimeste siiraste ootuste ja lootuste kuritahtlik ekspluateerimine, arstide kogemused “imeravitsejate” kätte surnud juhtumitest jne) on ju rohkelt.

Antud kontekstis jääb mulje, et Põlvamaa tervisekonverents on mitteteaduslike tervisekäsitluste (sinna hulka kuulub ka Viigi Viili poolt au sees hoitab kinesioloogia) reklaamüritus, mis kasu asemel kuulajaid hoopis eksitab, sest kõrgel tasemel korraldus ja auväärsed sponsorid justkui annaksid omapoolse heakskiidu ja tunnustuse nendele mitteteaduslikele ja tervisele potentsiaalselt ohtlikele praktikatele.

Lugupidamisega,
Martin Vällik
MTÜ Eesti Skeptik
[…]

PS
Teie vastus võib leida avalikustamist www.skeptik.ee portaalis.
MV

Tere, lp Martin Vällik

Tervisedenduse kui valdkonna tegevus ei toimu pelgalt meditsiini, st arstiteaduse raamides.
Tervisedenduses ei mõõdeta tervist ainult haigestumuse, ravimite tarvitamise ja suremuse näitajatega nagu ekslikult üldiselt arvatakse.
Samasugune väärarusaamine tervise parendamisest ehk tervisedendusest rahvastiku tasandil on piirdumine vaid riskifaktorite teavitamise ja haiguste ennetamisega.

Et muuta muuta rahvastiku tervisenäitajaid, tõsta rahvastiku funktsionaalset suutlikkust tuleb tegeleda ka eluga rahuloluga, kehalise vormi ja vaimse heaoluga.
Neid kõiki tuleb omavahel kombineerida, et hinnata tervist rahvastiku tasandil, kuna ühest näitajast selleks ei piisa.

Meie ühiskonna tervist aitab parendada ka võrdsete võimaluste loomine (maapiirkonna inimestele erinevate teemakäsitluste võimaldamine) ja seeläbi vähendades sotsiaalset ebavõrdsust, sh tervises. ( olete keskendunud vaid ühele osale konverentsist).

Kõik on oodatud osalema, kuulama, kogema , küsimusi esitama ja selle põhjal arvamusi avaldama.

Lugupidamisega
Ene Mattus

Tänan vastuse eest, lp Ene Mattus,
olen Teiega nõus selles osas, kus kirjeldate tervise olemust ja terviseedendse eri ülesandeid ning vaimse tervise osa kõiges selles. See kõik on tõenduspõhise ja teadusliku tervisemõistmise pärisosa juba aastakümneid ja kindlasti leiame sellesuunalisi käsitlusi kasvõi WHO dokumentidest. Lisaks oskan minagi tunnustada just kohalikku rohujuure tasandi initsiatiivi ja inimeste endi pealehakkamist midagi oma tervise heaks ära teha.

Sellegipoolest jääb mulle mõistmatuks, kuidas aitab sotsiaalset ebavõrdsust vähendada selgelt ebateaduslike teemade tutvustamine ja esiletõstmine tervisekonverentsi sildi all. Kas Te olete tuttav sellega, millest Viljo Viljasoo ning Arvo Soomets pajatavad?

Viljo Viljasoost ja tema tegevusest on lühike nt siin:
http://www.skeptik.ee/index.php/2011/02/13/viljo-viljasoo/

Maagilisest Matrixist saab piisavalt teavet Arvo Soometsa enda leheküljelt:
http://www.magicalmatrix.com/

Omal poolt lisan, et loodusteadustega kursis olev inimene leiab sealt nii mõndagi vaieldavalt, kui viisakalt väljendada. Näiteks: “Matrix Energetics ei ole asi, mida peaks defineerima – ta on hoopis tee transformatsiooni. See transformatsioon toimub kvanttasandil ühenduses lainefrontidega (energia ja informatsiooniga), mis loovad kogu reaalsuse. See uus paradigma annab silmapilkse juurdepääsu uutele teadvusseisunditele, mis teevad võimalikuks vastastikmõju materiaalse maailmaga ja selle muundamise – muutuste saavutamise mineviku traumade, vigastuste ja emotsionaalsete stampide osas.”
Allikas: http://www.magicalmatrix.com/MatrixEnergetics.html

Raske on leida mingitki põhjendust, kuidas sellise teema käsitlemine vähendaks sotsiaalset ebavõrdsust või oleks mingil muul moel kasulik inimeste tervise edendamisel. Kui Teie oskate seda selgitada, siis hea meelega püüaksin seda mõista, kui vastavat teavet meile pakute.

Kahjuks ei ole mul võimalik nädala sees ja töö ajal Põlvamaale sõita. Tunnen end sotsiaalselt ebavõrselt kohelduna, kuna Tallinnas peaks nende inimest juttude kuulamiseks välja käima tunduvalt rohkem kui 2 eurot.

Lugupidamisega,
Martin Vällik
MTÜ Eesti Skeptik
[…]

Sellele vastust enam ei tulnud.

Loe veel:

Be Sociable, Share!

18 Replies to “Põlva terviskonverentsi korraldaja Ene Mattus vastas”

  1. Martin Vällik,

    Sul oleks aeg lugema hakata ja töödata läbi teadlaste tehtud tööd viimase 50a jooksul, heaks alguseks on sulle näiteks :

    http://www.raamatukoi.ee/cgi-bin/raamat?167431

    Lynne McTaggart on raamatus «Väli» läbi töötanud tohutu hulga teaduslikke uurimusi, mis laiemale avalikkusele tundmatud. Paljude riikide tunnustatud teadlased on teinud tuhandeid eksperimente ja tegelikult ka teaduslikult tõestanud selle maailmatunnetuse alused, millel põhinevad vanad idamaade filosoofilised süsteemid ning mille järgi erinevate kontinentide loodusrahvad aastatuhandeid on elanud. See on maailmapilt, mille kohaselt maailma hoiab koos nähtamatu struktuur ehk väli, mis salvestab kogu info ja mille kaudu kõik on kõige ja kõigiga pidevas suhtlemises.
    Elusa, intelligentse teadvusevälja olemasolu tunnistamine võimaldab teadlastel teaduspõhiselt seletada ka paljusid selliseid nähtusi, mida tõsiteadus senimaani ulmeks on pidanud, nii nagu näiteks homöopaatia, telepaatia ja tervendamine.
    Imetlusväärse lihtsusega kirjeldab Lynne McTaggart keeruliste teaduslike eksperimentide sisu ning teeb lugejale selgeks vanu ja uusi teooriaid väga erinevates teadusvaldkondades. Tulemuseks on erakordne raamat tänapäeva teadusest ja teadlastest, põnevalt kirjutatud lugu, mida on raske käest panna.

    Enne kui sa pole seda raamatut läbi töödanud, ei tasu sinul sellele teemal rohkem sõna võtta, sest näha on, et sinu ajukapatsiteet on saavutanud käesolevaks hetkeks maksimumi ning “skeptisism” ei lase sul enam selgelt mõelda.

    Palun loe see raamat läbi enne kui sa skeptik.ee-sse uusi asju postitad, äkki sa peale seda enam ei postitagi :)

  2. Et muuta muuta rahvastiku tervisenäitajaid, tõsta rahvastiku funktsionaalset suutlikkust tuleb tegeleda ka eluga rahuloluga, kehalise vormi ja vaimse heaoluga.
    Neid kõiki tuleb omavahel kombineerida, et hinnata tervist rahvastiku tasandil, kuna ühest näitajast selleks ei piisa.

    Meie ühiskonna tervist aitab parendada ka võrdsete võimaluste loomine (maapiirkonna inimestele erinevate teemakäsitluste võimaldamine) ja seeläbi vähendades sotsiaalset ebavõrdsust, sh tervises. ( olete keskendunud vaid ühele osale konverentsist).

    Ühesõnaga ta ütleb, et seal võib ükskõik millest rääkida ja ikka on see “terviseedendus”. Ilukirjandus, bridzh, rooside kasvatamine, male, naised, mootorid, kalapüük – kõik see võib ju “vaimset heaolu” suurendada. Lisaks kõikvõimalikud sotsiaal- ja regionaalpoliitilised teemad “võrdsete võimaluste loomise” sildi all.

  3. Chiquitet ütles:

    Paljude riikide tunnustatud teadlased on teinud tuhandeid eksperimente ja tegelikult ka teaduslikult tõestanud selle maailmatunnetuse alused, millel põhinevad vanad idamaade filosoofilised süsteemid ning mille järgi erinevate kontinentide loodusrahvad aastatuhandeid on elanud.

    Täpsustav küsimus: kas sõna ‘tegelikult’ kasutatakse siin jaiklikus tähenduses?

  4. Kriku ütles:

    Ühesõnaga ta ütleb, et seal võib ükskõik millest rääkida ja ikka on see “terviseedendus”. Ilukirjandus, bridzh, rooside kasvatamine, male, naised, mootorid, kalapüük – kõik see võib ju “vaimset heaolu” suurendada. Lisaks kõikvõimalikud sotsiaal- ja regionaalpoliitilised teemad “võrdsete võimaluste loomise” sildi all.

    No ja mida mina siis rääkinud olen? Tervis ongi selline kõik kõigega seotud valdkond.

  5. Tunnen end sotsiaalselt ebavõrselt kohelduna, kuna Tallinnas peaks nende inimest juttude kuulamiseks välja käima tunduvalt rohkem kui 2 eurot.

    Aga pöördu näiteks isiklikult hr linnapea poole palvega, et ka Tallinnas soodus- üritus korraldataks?

    Vabandust, täiskuu ja kena kevadilm soodustavad vist täna mu tobedaid nalju.

  6. Liina ütles:

    No ja mida mina siis rääkinud olen? Tervis ongi selline kõik kõigega seotud valdkond.

    Sellisel juhul muutub terviseedendamise mõiste piiritlematuks. Piiritlematud mõisted kipuvad aga ühtlasi olema ka sisutühjad.

    Vana hea “kõik on kõigega seotud” meem.

  7. Chiquitet, kas sa tõepoolest arvad, et skeptikud pole kuulnud njuueidzh guurust Lynn McTaggartist ja tema raamatutest?! Ja kui sa selliste prügiteaduste raamatute kaudu oled end kurssi viinud “teadlaste tehtud töödega viimase 50 aasta jooksul”, siis soovitaks teha oma “vaimses arengus” samm järgmisele astmele. Näiteks Harry Potter, Mary Poppins või ka Kunksmoor on tõenäoliselt tegeliku teadusega vähemalt sama palju seotud ja võivad vastava usu olemasolul vägagi valgustavalt mõjuda.

    PS. Ja kindlasti soovitan õigete njuueidzhlaste kombel filmitriloogiat “The Matrix” vaadata kui dokumentaalfilmi!

  8. Mind huvitab, kas njuueidži sõpradele mõni nö vaimne teenus jama ka tundub? Või ei usutagi, et võiks leiduda pahatahtlikke inimesi, kes kasusaamise eesmärgil väljamõeldisi levitavad ning seda vaimseks arenguks nimetades kergeusklikelt püüavad raha välja petta.

  9. ell ütles:

    Mind huvitab, kas njuueidži sõpradele mõni nö vaimne teenus jama ka tundub?

    Kindlasti, aga paljudel newagelastel on paha komme siis, kui nad ei saa öelda muud peale “Oi, milline jama!”, ütlemisest hoiduda.

    Teisest küljest, crank magnetism.

  10. Eks nad paljud tegelikult teavad ja näevad, jah, et on jama kah. Aga neil on “õnneks” informatsiooni õigsuse hindamiseks olemas universaalne mõõdupuu – “tuleb kuulata oma südant”, süda pidi ära ütlema, mis on õige.

    Väike varjund on muidugi ka – kuna “kõik on suhteline”, siis “see, mis on ühe jaoks õige, ei pea seda olema teise jaoks”. Lause, mis maitseeelistuste koha pealt täiesti adekvaatne, on pandud väegagi huvitavalt informatsiooni tõesuse teenistusse. Ja rääkimata muidugi sellisest kummasusest, et asjadest õigesti ja tegelikult aru saamiseks on “mõistus takistuseks”, kuna varjutab südame õiget äratundmist…

  11. Ei usu, et palju rohkem/vähem kui enamik muid rituaalseid usutraditsioone. Terviseendenduse kontekstis on tantra vast umbes sama tõhus kui palvetamine. Kas palvetamise õpetamist peaks toetama TAI ja sotsiaalfond?

    Kõik, mis ei ole otseselt ohtlik, ei ole sellepärast veel vajalik või kasulik või põhjendatav.

  12. Kas tantraga mingisugused kehalised harjutused ei kaasne? Kui jalaluumurru või artriidi või isegi Parkinsoni tõve all kannatav inimene üritab jalga kaela taha panna, siis võib see tema tervisele teatavat riski evida küll. Lähis-Ida monoteistlike religioonide järgi palvetamisel on need riskid väiksemad, aga kipsis jalaga põlvitamine või kaelaluumurruga laest qibla otsimine ei ole muidugi ka päris ohutud.

  13. uurija ütles:

    Selleks, et luumurruga jalga kaela taha panna, peab olema eriline fantaasia, mis jääb minu mõistmisest väljapoole:)

    Paljude religioossete talitustega ongi sedamoodi. Missugune haige fantaasia võiks näiteks välja mõelda vahvliga kannibalismi etendamise? Aga näe, välja mõeldi.

    Muide, ebatervislik on kardetavasti ka see, kui kipsis jalaga inimene üritab ühel jalal seistes tervet jalga kaela taha panna.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga