Jaan Aru: Teadvus on ajus
Tänapäeva teaduse üks suurimaid küsimusi on “mis on teadvus?”. See, et tegu on küsimusega, on esialgu ehk üllatav — me kõik ju teame, mis teadvus on? Teadvus on meie kõigi igapäevaelu lahutamatu osa: me kogeme maailma ja iseennast teadvuslikult. Sellest hoolimata on teadlased kimbatuses, kui nad üritavad aru saada, mis on teadvuse bioloogiline alus. Näitlikumalt sõnastades — kuidas on võimalik, et ajus toimuvad mingid füüsikalised-keemilised protsessid ja nendega kaasneb teadvuslik kogemus sidrunijäätise magusast ja pisut hapust maitsest?
Probleemi teaduslikust olulisusest annab märku see, et teadusajakirja Science 125. aastapäeval valiti välja kõige tähtsamad seni lahendamata teaduslikud küsimused ja küsimus teadvuse kohta oli teine küsimus, mida seal kirjeldati (esimene oli „what is the Universe made of?“). Lisaks on teadvuse probleemi kesksust tänapäeva teaduse jaoks toonitanud mitmed Nobeli auhinna saajad, kellest nii mõnigi on ka ise teadvuse probleemi aktiivselt uurinud (nt Francis Crick, Gerald Edelman, John Eccles, Roger Sperry).
Teadvus ja aju
Hoolimata sellest, et on tunnustatud teadvuse probleemi olulisust ja teaduslikkust, on teadvuse küsimust ümbritsemas ka palju mitteteaduslikku. Arvatavasti tuleneb see teadvuse müstilisusest — kuidas on võimalik, et ajus toimuvad neurobioloogilised protsessid on seotud teadvusega? Ehk tundub, et sõna „müstiline“ on liigne, kuid peab mainima, et hoolimata sellest, et probleemiga on jännanud ka teadusmaailma suurimad geeniused (nagu Francis Crick), pole meil tegelikult endiselt vähimatki aimu, kuidas midagi kogemuslik-kvalitatiivset saab tekkida aju füüsikalis-keemilistest protsessidest! Seetõttu ehk ongi osati mõistetav, et leidub inimesi, kes on kindlal veendumusel, et teadvus ei saa olla ajuga seotud ja ei saagi tekkida ajuprotsessidest — see, et teadvus kaasneb aju tööga, tundub neile lihtsalt võimatu.
Vaatamata sellele, et olen ise teadvuse probleemiga teaduslikult tegelenud rohkem kui neli ja pool aastat, on minu jaoks nende inimeste kahtlus mõistetav — kui põletan kogemata oma kätt kuuma veega, siis ma saan küll meditsiiniõpikust täpselt järgi vaadata, kuidas informatsioon põletuse kohta käest ajju levib ja mis ajus selle tagajärjel toimub, kuid ma ikkagi ei tea, miks ma seda põletavat valutunnet teadvuslikult kogen. Miks mingi ajuaktiivsusega kaasneb põletustunne? Nagu juba mainitud — hetkel ei suuda mitte keegi maailmas sellele küsimusele teaduslikku vastust anda. Osati seetõttu ongi ehk lihtsam arvata, et teadvus polegi ajuga seotud.
Olgu tõe huvides ka kirjas, et üks tänapäeva teadusliku mõtlemise alusepanijatest — Rene Descartes — ja üks teadvuseteaduse isadest, Nobeli meditsiinipreemia laureaat Sir John Eccles, olid mõlemad arvamusel, et teadvus on midagi ajust sõltumatut ja kontrollib aju. Seega ei ole teadusliku mõtteviisi järgimine iseenesest mitte sugugi alati viinud järelduseni, et teadvus peaks olema seotud ajuga sel viisil, et ta ajust tuleneb ja sõltub. Siiski otsivad tänapäeva teadvuseteadlased teadvuse probleemi lahendust just ajuteaduse abiga. Miks?
Järgnevalt kirjeldan vaid kõige mõjuvamat põhjust, miks on teaduslikult põhjendatud seisukoht, et teadvus tekib aju töö tulemusena: muutes väga piiritletud piirkondade tööd ajus, saame süstemaatiliselt muuta teadvuse erinevaid sisusid ja aspekte. Loogika seisneb selles, et kui see, mida me teadvustatult kogeme, on mõjutatud ajus toimuvast ja see tõsiasi kehtib erinevate piirkondade puhul ja on spetsiifiline (mõjutades piirkonda A muutub teadvuse aspekt A*, mõjutades B’d muutub B* jne), siis on mõistlik järeldada, et teadvustatud kogemus tekib ajus.
Tõendusmaterjal
(suvaliselt valitud näited; enamus käib nägemismeele ja teadvustatud nägemise kohta, kuna nägemine on lihtsalt kõige enam uuritud tajumodaalsus)
1. kui kahjustatud on esimene piirkond ajukoores, mis töötleb nägemismeele kaudu tulevat informatsiooni, siis kaob teadvustatud nägemine.
See efekt on spetsiifiline: kui see piirkond on kahjustatud ainult ühes ajupoolkeras, siis on teadvusest kadunud ainult üks nägemisvälja pool; kui kahjustatud on ainult teatud osa ühest ajupoolkera vastavast piirkonnast, siis on teadvusest puudu ainult sellele ajupiirkonnale vastav nägemisvälja osa.
2. Ajukahjustused võivad mõjutada ainult teatud kindlaid teadvustatud nägemise aspekte:
Näiteks väga kindlapiirilise piirkonna kahjustuse tagajärjel ei näe inimene enam teadvustatult värve, kusjuures kui kahjustatud on vastav ajukeskus ainult ühes ajupoolkeras, siis piirdub efekt ka ainult ühe nägemisvälja poolega — inimene näeb näiteks vasakul pool kõike hallitoonides, paremal aga värviliselt. Ühe teise piirkonna kahjustus viib aga liikumise mittenägemiseni — tee tassi valamine muutub keeruliseks, sest ühel hetkel on tass tühi, järgmisel juba täis. Patsient näeb küll teadvustatult tassi ja muud ümbritsevat, kuid ei teadvusta liikumist. Võib aga ka olla, et jällegi teiste kõrgemate visuaalsete piirkondade kahjustuse tagajärjel ei näe patsient enam tassi, kuigi näeb, et midagi nagu liiguks. Üsnagi tuntud sündroom on prosopagnoosia, mille teatud vormi korral inimesed ei teadvusta nägusid ja ei suuda teadvustatult nägusid üksteisest eristada. Niisiis kaasnevad väga kindlapiiriliste ajukahjustustega süstemaatiliselt puudujäägid objektide ja nende omaduste teadvustamises.
3. Kas saame vastavaid süstemaatilisi seoseid ajupiirkondade ja teadvusliku kogemuse vahel korrata ka tavalises terves inimeses?
Jah, saame! Esiteks on saadud väga palju tõendusmaterjali ajukuvamismeetodite abil, kus on võimalik näidata, et kindlapiirilise ajupiirkonna aktiivsus on seoses kindla teadvuse aspektiga, kuid kuna tegemist on vaid korrelatsiooniga (millele võiks ette heita, et enne tekib teadvus ja pärast tekib ajuaktiivsus), siis ma nendel töödel pikemalt ei peatu. Nimelt on teiseks tänapäeval võimalik valikuliselt mõjutada ka hea tervise juures olevate katseisikute ajupiirkondi, tekitades niiöelda „virtuaalsed ajukahjustused“. Selleks kasutatakse transkraniaalset magnetstimulatsiooni (TMS), mille abil on võimalik üsnagi kindlapiiriliselt mõjutada teatud ajupiirkondade tööd. Selle meetodi abil ongi korratud tulemusi, mida mainisin punktides 1 ja 2: näiteks suunates TMSi ajukoore esimesse nägemispiirkonda, võib katseisikul valikuliselt teadvusest kaotada osa nägemisväljast. Lisaks võib visuaalseid keskuseid TMSi abil stimuleerides tekitada katseisiku teadvusesse fosfeene — sähvatusi, mille täpne asukoht sõltub süstemaatiliselt sellest, millisesse ajupiirkonda TMS anti. Lisaks võib iga katseisiku puhul tekitada liikuvaid fosfeene, kui eksperimentaator stimuleerib piirkonda, mis on seotud liikumisinformatsiooni töötlemisega. Tegu on selle sama piirkonnaga, mille kahjustamine viib liikumise mitteteadvustamisele — järelikult on seda väga kindlapiirilist ajustruktuuri mõjutades võimalik liikumisinfo kas teadvusest kaotada või sinna tekitada.
4. Lõpetan, tuues tõendusmaterjali ühest hoopis teistsugusest teadvustamisest — tahte teadvustamisest.
Kas see, kui ma näiteks tahtlikult oma kätt liigutan ja seda tahet teadvustan, on seotud mu ajuga? Tõepoolest, hiljuti publitseeritud töös näitasid prantsuse teadlased, et kui elektriliselt stimuleerida teatud piirkonda kiirusagaras, siis väitsid patsiendid, et nad teadvustasid tahet liigutada mõnda oma kehaosa. Taaskord oli stimulatsiooni kindel piirkond seotud spetsiifiliste efektidega teadvuses: üht piirkonda stimuleerides tunti tahet liigutada jalga, natuke eemalt stimuleerides teadvustus tahe liigutada kätt. Seega — ka teadvustatud tahe tekib ajus. See väide on kindlasti nii intrigeeriv, et sellest tuleb pikemalt kirjutada mõni teine kord.
Kokkuvõtteks
Muutes ajus midagi väga kindlapiirilist, saame manipuleerida seda, mis on teadvuses. See pole nii mitte ainult ühes ajupiirkonnas, vaid kehtib mitmel pool. See efekt on ülispetsiifiline — olenevalt mõjutatava piirkonna täpsest asukohast ajus võib olla mõjutatud vaid teadvustatud kogemus liikumisest, värvidest, nägudest, tahtest jne. Seega on mõistlik ja loogiline järeldada, et teadvus tekib ajus. (Täpsuse ja täielikkuse huvides tuleb öelda, et üldspetsiifilised efektid, mis näitavad aju vajalikkust teadvuseseisundi üldisel reguleerimisel, on muidugi samuti olemas: nt kindla koosseisuga anesteetilised ained pärsivad vaheaju struktuuride talitlust ning selle tagajärjel teadvusseisund kui selline taandub hoopis.)
Küsimus teadvuse olemusest pole mitte ainult keeruline teaduslik probleem, vaid on keskne meie kõigi jaoks: meie igapäevane elu ja olemine oleksid teadvuseta võimatud. Seetõttu on huvitav ja tähtis üritada mõista, mis on teadvus ja kuidas ta on seotud ajus toimuvaga. Seni on teadvuse probleem hoolimata kõigist katsetest püsinud kõva pähklina — siiani pole selge, millised on neurobioloogilised protsessid, mis on piisavad ja tarvilikud, et tekiks teadvustatud kujutis skeptikute kodulehest. Õnneks tegeleb üha enam teadlasi selle küsimusega ja seega on lootust, et peagi astub kuskilt välja teadvuseteaduse Francis Crick, kes näitab, mis on teadvuse mõistatuse juures see topeltheeliks. Lahendus on arvatavasti esialgu üllatav, kuid pikapeale kõigile ilmselge. Teaduslik on ta igal juhul.
PS: Keda huvitab (või hakkas huvitama) teadvuseteadus, see teadku, et Eestis töötab rahvusvaheliselt tunnustatud teadvuseteadlane professor Talis Bachmann, kellega võib antud tüki autori kaudu kontakti asuda, kui on tõsisemat sorti soovi probleemile teaduslikult läheneda. Kes aga soovivad teemast rohkem teada saada ilma (kohese) isikliku teadusliku sekkumiseta, võiksid endale üles märkida veebipäeviku http://www.teadvus.wordpress.com ja raamatupoes või raamatukogus uurida sel aastal kirjastuses Tänapäev ilmunud teadusraamatut „Tähelepanu ja teadvus“.
Jaan Aru,
jaan punkt aru ättt gmail.com
Mart K. ütles:
Kas Sulle endale, Mart, tundus, et selles kirjatöös esitatud mõtted võiksid meid tõepoolest viia Teadvuse Suure Mõistatuse lahenduslävele? Kui jah / ei, siis miks (mitte)?
NewScientistil oli ka mõne aja eest artikkel teadvuse probleemi(de) lahendamisest. Mulle tundub, et ajakirjanikud kas ei suuda probleemi süveneda või tahavad lihtsalt jõuda lihtsate järeldusteni, aga igal juhul on sellistes kirjatükkides palju eksitavaid väiteid, mida antud juhul tõi oma kriitilises kommentaaris esile ka prof. Talis Bachmann.
Jaan ütles:
Vabandust, oleksin pidanud artiklile teistmoodi viitama; tegelikult selle pealkirjas püstitatud reibas väide seatakse lõpuks kahtluse alla:
Baarsi “globaalse tööruumi” mudel tundus lihtsalt huvitav ja h+ esimene allikas, kust ma selle kohta lugesin. Ma ei oska öelda, kas see teadvuse olemuse mõistmist lähemale toob. Seda, kuivõrd pädev ma taoliste artiklite kvaliteeti hindama või üldse teadvuseteaduse teemadel kaasa rääkima olen, näitab vast ka see, et pidasin tsiteerimisväärseks ajakirjanikku nimega Surfdaddy Orca.
Paistab, et ajusignaalid, mida peeti müraks, ei pruugi seda olla.
Allikas: PhysOrg.com
Neuroloogiablogi MindHacks hoiatab aimelise lihtsustuse ehk “plastilise aju” mudeli eest. Sisuliselt ei tähenda pealtnäha tehniline termin “neuroplastilisus” midagi.
@Mart K.:
see töö on tõepoolest küllaltki hämmastav ja huvitav ning ajuteadlased alles üritavad tast aru saada ja tema implikatsioone seedida.
Greta Christina kirjutab, miks pole tõenäoline, et surmajärgse kogemuse raames lahkub “hing” kehast — lühike vastus on, et sellepärast, et teadvus asub ajus. Pikem jutt, paraku inglise keeles, siin.
Teadvus võib asuda kus iganes, kuid kindlasti pole ta mingis punktis. Pigem on ta kui biokeemiline diil. Ei saa ära unustada veel väljasid, millest me tegelikult essugi ei tea, kuid mis on mõningate nähtuste lahutamatuks osaks.
valdek ütles:
tänapäeval pole tõepoolest enam ühtegi tõsiseltvõetavat teadvuseteadlast, kes arvaks, et teadvus asub aju ühes punktis või piirkonnas – hetke konsensus on, et teadvus tekib “kuidagi” talamokortikaalse süsteemi töö tulemusena.
ise teadlasena teadvust uurides on muidugi raske sellist seisukohta võtta. ehk sündisime tõepoolest liiga vara, et aru saada teatud väljadest, kuid kuna oleme asja kallal siin ja praegu, siis üritame probleemi lahendada oma praeguste teadmistega … ja ehk õnnestub?!
Soovin edu!
Võin ka mõne idee välja pakkuda, sest maailm on ju ühtne.
Teise nurga alt vaadates võib ju varjupiirkond nähtavaks muutuda.
Kas teadvuse uurimine ei keskendu liialt tajude tekke kirjeldamisele ala mis aju osa on millega seotud? Selles mõttes on materialistliku maailmakirjelduse üldseisukohad suht muutumatud juba pikka aega olnud, lihtsalt moodsad meetodid võimaldavad palju täpsemat konkreetsemat teavet. Suurim küsimus on ikkagi see, kuidas tekib mina tunne st tajudesse isikustatult suhestumine koos vastavate emotsionaalsete varjunditega.
Selles osas on eriti huvitavad nö unenägudeta uneseisundid, kus tajud võivad pea puududa, aga teadlikus enda olemisest võib olla olemas. See juhtub siis kui millegi tõttu õnnestub unenägude vahel teadvele jääda/tulla.
PS See on selle lehe parim kommentaarium ning ilmselt ainus, mida saab kvaliteetseks skeptikluseks pidada.
Erki, aitäh kommentaari eest. tänapäeva neuroteaduses on tõepoolest palju neid, kes otsivad “kohti”, kus mingi funktsioon ajus “aset leiab”. teadvuseteaduses on viimastel aastatel domineerinud pigem dünaamiline vaade ja sellega seotud küsimused – mitte “kus”, vaid “mis sorti” ajuprotsessid on seotud teadvuselamusega?
ma nõustun, et “mina” küsimus on midagi väga huvitavat ja olulist. on palju neid, kes seda “mina” tunnet pelgalt illusiooniks peavad (nt Dennett, Blackmore), kuid tegelikult võiks neuroteadusele veel paarkümmend aastat anda, enne kui “illusioon selgitatuks” nimetada. tõepoolest, me lihtsalt hetkel ei suuda hoomatagi, millised protsessid toimuvad ja ilmnevad, kui ehitada aju-laadne süsteem – ehk on “mina” ja “teadvus” tõepoolest midagi müstilist, aga ehk nad saavad selgituse, kui me saame aru, kuidas selline keeruline süsteem nagu aju töötab.
ja Valdek – aitäh, ideid võib alati välja pakkuda! kuna me tõepoolest ei tea, mis teadvus on ja kuidas ta ajus tekib, siis võib igaüks kaasa mõelda. muidugi on siis 99,9% mõtetest valed, kuid ega teadvuseteadlased ise ka praegu parema “tabamusega” pole.
Science Daily vahendab põnevat avastust, mille kohaselt metamõtlemisvõime (suutlikkus mõelda mõtlemisest) on sõltuv nii hallolluse hulgast prefrontaalse ajukoore teatuid piirkonnas kui sellega seonduva valgeaine struktuurist.
Võiks ju arvata, et teadvuseuurijatel on eriti “tummine” ja tihedalt valgeollusega seotud prefrontaalkoor, aga päris nii lihtne ja üksühene see seos ka pole.
Miks ma selle üldse siia postitasin? Aga vaat’:
see on tõepoolest teadvuseteaduse jaoks oluline töö (ilmus ajakirjas Science). muuhulgas leidub ka mitmeid teadvuseteooriaid, mis arvavad, et teadvus polegi mitte midagi muud kui “metamõtlemine” – teadvuselamus (nt loodusstseenist) tekib siis, kui ajus tekib representatsioon sellest, et subjekt on vastava sisuga tajuseisundis (st tekib representatsioon representatsioonist).
kirjutasin viimati mainitud teadustööst pikemalt ka siin – http://teadvus.wordpress.com/2.....upiirkond/
New York Times on avaldanud huvitava artikli võimalikest seostest teadvuseteaduse ja matemaatilise teabeteooria vahel.
Roti aju juhib robotit. Kuhu edasi?
Ringi liikuda ilma vastu posti põrkamata on intelligents selgrootu tasemel. Sellega saavad hakkama väga algelised organismid. Nii palju kui mina aru saan, on imetaja ajus hulk spetsiifilisi keskusi – ja seda enam intelligentsete imetajate ajus – nii et kasvata kasvõi 10 ämbrit neuroneid, midagi võrreldavat ikka välja tulla ei tohiks. Või eksin?
Eile rääkis üks sugulane, et ta näinud unes, kuidas keegi koposti asemel liiva aiamaale vedas (ta magas päeval).
Mul oli aga järgmine juhus:
Kahel päeval järjest sõidsin mööda ühe tuttava majast, ning nägin, et ta oli võtnud ette suuremat sorti töö maapinna tasandamiseks selle ümber kasutades selleks orgaanikat.
Mõtlesin, et oleks pidanud kasutama mineraalset materjali. Näiteks kas või liiva…
See ja tühi teema 2 viimane postitus, on järjekordsed telepaatilised ilmingud, mis viitavad inimese vastuvõtlikusele une ajal.
Mõemad “juhused” on aga tähelepanuväärsed, kuna ühel neist olin saatja, teisel vastuvõtja.
Olgu öeldud, et just vastuvõtjad on haruldased, sest inimesed toimetavad teadvuseseisundis ja nende omad mõtted varjutavad võimalikke telepaatilisi kontakte.
Kriku – nõustun
Valdek – kahjuks pole õnnestunud seda iseenesest väga lihtsalt testitavat fenomeni katseliselt taastoota. ootame uusi ja paremaid katseid, seni jääme kahtlevaks.
Ennetan Mart K. viidet täna Nature’is ilmunud töö kajastusele rahvusvahelises pressis ja ütlen vaid, et skeptilised mõtlejad võiksid sellest uuest artiklist teadlikud olla – http://www.sciencedaily.com/re.....133158.htm ( loodetavasti muid väiteid ajas ennetav kommentaar ka siin – http://teadvus.wordpress.com/2.....arvirakke/ )
Jaan, oled sa juhuslikult lugenud Daryl Gregory juttu “Second Person, Present Tense”?
Hea kognitiivteaduslik fantastika, soovitan.
Jaan ütles:
Tohoh, kas olen suutnud jätta endast teadvusetadusuudiste vääritiõlgenduste aktiivse levitaja mulje? Vabandust.
Igatahes on sama uudise märksa kõmulisema pealkirjaga üles noppinud ka Daily Telegraph, mida omakorda tõlgib Forte.ee:
Arvuti juhtimine mõttejõul saab tõeks.
Mart: mu postituses eksitas vist see kaks korda esinenud sõna “ennetama”. Esimest korda ennetasin Sinu poolt ilmselt peagi niiehknii tulnud viided sellele uuele teadustööle (sest oled ka eelnevalt näidanud oma kiireid reaktsioone olulistele ilmunud töödele) ja see oli mõeldud väga positiivselt. Teist korda “ennetasin” võimalikke niisama jutu puhujaid (mitte ilmtingimata skeptiku lehel), kes siin-seal (Eestis ja mujal maailmas) ehk seda tööd võtaksid kui suurt revolutsiooni “teadvus mõjutab mateeriat” tööstuse jaoks.
vabandan eksitava sõnastuse pärast ja loodan, et jagad ka edaspidi selle teema all teiste lugejatega häid viiteid.
Jaan pole lugenud mu eelmisi postitusi telepaatia teemal. Pole ka ime, sest need olid hulk aega tagasi.
Lihtsavõitu tõestamist ei ole, sest segavaid asjaolusid on palju.
Ma ei hakka neid üleslugema, kui just keegi huvi ei tunne.
Kunagi lubasid isiklikult korraliku eksperimendi korraldada, aga mingil põhjusel pole sellest rohkem kuulda olnud.
Sest see pole nii lihtne. Eriti, kui ei saa teiste inimeste privaatsust häirida. Ise oleksin kohe valmis teste tegema puht teaduslikust huvist.
Aga vaja on vähemalt kahte, kes sobiksid omavahel.
Kuidas seda sobivust kindlaks teha?
Heakene küll. Teadvuse asukoha määramine läks teadusel libedalt. Oli vaja lihtsalt tulla küsimuse peale, et kus siis veel. Kui mitte ajus.
Aga millised küsimused teadvuse kohta järgmisena teaduse poolt vastatud saavad, kui ennustaks?
Tuleb lihtsalt märgata neid võimalikke T-läbilööke.
Juhusliku info hulgast paistavad hästi välja just sõnakujundipaarid.
Liiv ja kompost on selle hea näide.
Sarnast juhuslikkust esineb väga harva.
@K_V:
Ega see “teadvus on ajus” muidugi kes teab mis hea asukohamääramine ju pole (nagu ka ise vist nõustud). Seega ülesanne, mida uurida ja vastata, on see, KUS TÄPSEMALT see teadvus seal ajus on. Ehk teaduslikumalt sõnastades: me teame, et suurem osa ajus toimuvatest protsessidest on teadvusevälised – mis on nende ajuprotsesside eripärad, mis on seotud teadvusega? milliste ajustruktuuride (missugust) tööd on tarvis, et tekiks teadvuselamus? aga kas ja millal me sellele küsimusele teaduslikult täpse vastuse anda saame, on väga raske ennustada. Kindlasti mitte täna ja homme, ilmselt ka mitte lähiaastatel.
valdek kirjutas:
Aga teegi siis oma sugulasega katseid edasi?
Alates sellest ajast, kui siia sellealasesse diskussiooni sattusin, olengi vähehaaval andmeid kogunud.
Ei tahaks halva resultaadiga lehvitama tulla.
Samas pole ma kade, kui keegi teine korraliku tõestusega lagedale tuleb.
Valdek: ootan huviga vastavaid katseideid või nende algatusi, et koos korralik katse kokku panna ja läbi viia.
Väga hea!
Ma katsun lähiajal teadaolevad olulised punktid mingisse süsteemi, või siis vähemalt ritta seada.
Ulja pealkirja — “Teadlased leidsid meetodi mälu kustutamiseks“— taga on ka tegelikult huvitav uuring.
Teadusartikli sisukokkuvõte.
Sydney Morning Herald kirjutab sellest, et kui hoolega jõllitada ja vastavat aparatuuri ka kasutada, võib ajust leida poliitilisi vaateid.
Kas pole siis ilmselge, et tegemist on ülikooli-liberaalide meeleheitliku ponnistusega oma kummalisi eelarvamusi kinnitada?
Minu arvates on pigem selle uuringu teine ots kahtlane. Kontrollida tuleks, mida katsealused parem- või vasakpoolsuse all mõistavad. Need mõisted on nii hägustunud, et politoloogidki ei saa teinekord sotti ja räägivad postideoloogilisest ajastust. Rääkimata traditsioonilistest erinevustest USA ja Euroopa poliitikamaastike vahel.
@Kriku:
Nõustun, et see vajab täpsustamist, kuid antud juhul on ju tegu vaid meediakajastusega – teadusartiklis on see ilmselt täpsemalt defineeritud, mis on antud katses parem- või vasakpoolsus. Tasuks ka silmas pidada, et see töö ei ole veel kolleegide retsenseerimist läbinud ja seega on võimalus, et retsensendid avastavad puudujääke just Kriku mainitud punktis või siis kuskil mujal ja mistõttu oleks praegu selle töö tulemuste tõlgendamine või ka levitamine pisut ennatlik.
Jah, ega ma õieti aru ei saa, miks oma retsenseerimist ootavatest töödest üldse niimoodi kuulutatakse.
@Kriku:
Loeme uuesti tsiteeritud teksti:
dig ütles:
Nagu näha, on siinkohal tegemist teaduse populariseerimistegevusena, mis täiesti ootamatult uueks teadustegevuseks muutus.
Kriku ütles:
Isegi niisuguseid hägususi arvesse võttes oleks tähelepanuväärne, kui inimese enesekirjeldus poliitilisest poolsusest korreleeruks mõne kehaosa mõõdetava omadusega.
Artikli järgi isegi mitte enesekirjeldus, vaid ühe sõna kasutamine enesekirjelduses (parem-vasak). Enesekirjelduse uurimise jaoks oleks vaja põhjalikumat küsitlust, mis selgitaks nende suhtumist üksikutesse väärtustesse või probleemidesse.
@dig:
ma ei usu, et see on võimatu. see, millised me oleme (nt. http://horisont.ee/node/1511 ja http://www.wired.com/wiredscie.....-amygdala/ ) ja mida me tajume ( http://www.sciencedaily.com/re.....202512.htm ), on otseselt seotud sellega, milline on meie aju.
Ajukooreprotsessid on äärmuslikult kaootilised, selgub Forte vahendatud PhysOrgi artiklist.
Meeltega tajutud teave kustub ajus rabava kiirusega
No on alles lause.
“…šifreerib teavet erilisteks elektriimpulssideks, nn ogadeks (ingl spike)” on vist öelda tahetud.
Oskab keegi targem kommenteerida, kas “oga” on siinkohal üldse vale otsetõlge ning eesti erialakeeles kasutatakse ehk hoopis mingit muud terminit?
Jah, “oga” on üldse vale otsetõlge. AFAIK on korrektne neid nähtuseid eesti keeles elektriimpulssideks hüüda. Pildi võib muidugi juurde joonistada, umbes nii:
Talis Bachmann: geneetika üllatab meid veel