James Randi teel Eestisse!

Randi in library

Enne kui 2010 Umbluu preemia välja kuulutan, annan teada, et on olemas suur tõenäosus, et selle aasta juuni esimeses pooles külastab Eestit ja peab sütitava ettekande skeptikamaailma Grand Old Man James Randi.

Detailid on veel täpsustamisel, aga kindel on see, et seegi üritus vajab toeks teatud rahahulka, et katta sõidu- ja kohalolukulud. Selleski osas on tegevus käimas ja usun, et saame hakkama, kuid sellegipoolest kutsun lugejaid üles võimaluse korral ka ise panustama või leidma vastavaid allikaid. Atribuudid on parempoolse küljeveeru allosas.

Lühidalt James Randist
James Randi (Randall James Hamilton Zwinge) on sündinud 1928. aastal Kanadas, töötanud mitmeid aastakümneid mustkunstnikuna, artistinimi Amazing Randi, esinenud ka koos Alice Cooperiga, kuid sooritanud hulga põgenemistrikke ja muid kunsttükke, mis omal ajal palju tähelepanu äratasid, nt Niagara joast hullusärgis allasõitmine.

Alates 1970. aastatest on ta tuntud kui aktiivne ja sõnakas skeptik väidetavate paranormaalsete võimete suhtes. Esimene sellealane sihtmärk oli mustkunstnik lusikaväänaja Uri Geller, kes väidab, et teeb oma trikke mõttejõul. Veel on ta ilmekalt näidanud osade tolleagsete teadlaste lihtsameelsust ja küündimatust väidetavate paranormaalsete võimetega inimeste uurimisel (Project Alpha).

Teada ja tuntud on Randi miljoni dollari väljakutse väidetavate paranormaalsete võimete demonstreerimise eest. Üle 1000 püüdleja on testitud, kuid miljon dollarit on jätkuvalt välja maksmata, kuna keegi pole vajalikku eeltestigi positiivselt läbinud.

Randi külaskäik Eestisse oleks osaks tema pikemast Euroopa turneest, mis tipneb Kopenhaagenis toimuva ateistide kogunemisega Gods & Politics 18.-20 juunil (vt esinejaid).

138 Replies to “James Randi teel Eestisse!”

  1. Ahjaa. Materialismist veel. Kui sa Andres ütles:

    Samas, ega parapsühholoogiareegleid ei saa materialismi raamidesse suruda. Sellest on kirjutanud üpris pikalt kirjutanud Heelium. Aga mis siin seletada. Skeptikutel on oma äri ajada, ajagu.

    Ma karda, et siin foorumis sa küll selle mittematerialismi propageerimisega kaugele ei jõua. Ma olen vahetevahel küll lugenud parawebi ja sarnaseid asju. (Ma ei plaanigi sinna kunagi midagi kirjutada.) Ausaltöeldes nende ilmutustega ja imetegudele vastavaid asju võib lugeda ka kanep.ee foorumist.

  2. Ega mina ei tea ju, kas kellegi “pööning” kopitab või mitte. Juhtisin tähelepanu võimalusele et elu pole mustvalge:) Isegi ühe raamatu piires saab ajada jura ja kirjutada ka tõeseid fakte.
    Ajaloo kirjutamise on tihti seotud päevapoliitika küsimustega ja teatav tsensuur ei ole võõras ka tänapäeva vabale ajakirjandusele. Nii et on olemas võimalus et vandenõuteoreetik räägib tõestisündinud lugusid, mida kusagil mujal hea meelega rääkida ei taheta.

  3. See võimaluse tõenäosus on väga väike. Mistõttu on tõendamiskoormus vandenõuteoreetikul. Tüüpilised vandenõuteoreetikud nagu näiteks Lina ei tõenda aga midagi või esitavad oma väited juba ette tõendamatutena.

  4. Kriku kirjutas:

    See võimaluse tõenäosus on väga väike. Mistõttu on tõendamiskoormus vandenõuteoreetikul.

    Kui suur on kommentaaride “enesekriitika korras” võltsimise tõenäosus foorumis ja kuidas seda tõendada? Kas näiteks argument stiilis

    Tema jutt on jätkuvalt väga rumal ja ebaviisakas ja kui see leiaks kiire tee tema lõugade vahele tagasi, oleks kõigil parem ja kergem.

    on piisav tõendamiskoormuse väljakannatamiseks? Nii näiteks kirjutas keegi kommenteerija Kriku nime all. Kas vandenõuteoreetik peaks võiks sellega võimaluse tõenäosust suurendada?

  5. Vaatasin Randi videot ka (see kõige esimene siin postituses)
    Võimas ja humoorikas esinemine ja tõsine teema muidugi.
    Ma ei püüa kuidagi tema sõnumi tähtsust vaidlustada, lihtsalt selline äratundmisrõõm tuli, et inimloomus jääb ikka samaks, tegelgu inimene millega tahes. Meenutas natuke telejutlustajat-evangelisti, kes oskab publiku kaasa tõmmata. Natukene ka maailmapäästjat a la “probleem on tõsine ja me peame maailma pimedusest päästma”.
    Eks inimeste mõjutamise oskus on universaalne ja seda saab rakendada igasuguse sõnumi teenistusse.

  6. Tonda ütles:

    parameeste ringkonnas on skisosid keskeltläbi kordades rohkem kui tavainimeste valimis.

    Huvitav väide; kas see tugineb isiklikele tähelepanekutele või on toetatav faktilise alusega?

    Selles, et kunstikallakuga inimeste seas skisofreeniat sagedamini esineb, ma ei kahtle. Aga paramehed ju ei luba end kunstnikuks nimetada, kuna tegelevad teadusega…

    Andres ütles:

    soliidsetes astroloogiaorganisatsioonides on kehtestatud eetikareeglid. Üheks reegliks on see, et tõlgendatakse ainult inimese enda isikohoroskoope ja kolmanda isiku sünnikaartidesse ei sekkuta.

    Kas tohib küsida, millega võiks tegeleda astroloog näiteks CV-online’i koostööpartnerina — milline on selle teenuse sisu, mida töövõtuportaali koostööpartnerina saab osutada astroloog?

    Skeptikust psühholoogi või filosoofiaõpetajat küll ei tahaks. Sest väga piiratud maailmavaatega pole paljudele kollektiividele kasulik.

    Mul on jälle tunne, et Sa küll loed teiste inimeste kirjutatud poste, aga keeldud neist aru saamast. Püüa selgitada, kuidas pöörastes väidetes kahtlemine ja tõendite nõudmine on “piiratud maailmavaade”. Kas kergeusklikkus on “avatud maailmavaade”?

  7. Andres ütles:

    Võib- olla mõni skeptikust tööandja ei võta head spetsalisti seetõttu tööle, et too käib näiteks intuitiivteaduste koolis…jne

    kui inimene käib ullikestekoolis, on ta kõige tõenäolisemalt kergeusklik, kergesti mõjutatav, madala haritusega, ei orienteeru reaalses maailmas ega seisa kahe jalaga maa peal – ebausaldatav ühesõnaga. lisaks kalduvad sellised tüübid oma jama pähe määrima ka kaastöötajatale ja isegi klientidele. selline käitumismuster on nende inimeste seas valdav ja see on kergesti tõestatav. seega on minu eelistus teda mitte palgata piisavalt põhjendatud.

    kas sama detailseid ja tõestatavaid järeldusi saab teha ka näiteks väidetavalt ühe negatiivseima tähemärgi – skorpioni kohta?

  8. @Tonda:

    vasmann on üldse lahe mees. kunagises nõidu tutvustavas saates ütles ta kuldsed sõnad: “minul on ainult püsikliendid”.

    oh, annaks taevas, et ma ei satuks kunagi ühegi arsti juurde, kellel on samuti “ainult püsikliendid” :-D

  9. Andres ütles:

    Ma leian, et aktiivse skeptiku töölevõtmine on ka suur risk. Skeptikust psühholoogi või filosoofiaõpetajat küll ei tahaks. Sest väga piiratud maailmavaatega pole paljudele kollektiividele kasulik.

    võibolla avab see video su silmad avatud ja piiratud silmaringi suhtes (keegi võiks selle embedediks teha)

    Tehtud! — dig
  10. Skisodeks lahmimine on kahjuks levinud. Palju räägitakse ka sellest, et riigikoguaste seas on vaimuhaigete protsent keskmiselt oluliselt suurem.
    Mart K. Ma ei ole nimetatud ja lugupeetud firmaga juba ammu enam seotud. Kunagi kirjuasin seal nädalahoroskoope, mida pean suuresti ajakirjanduslikuks stiiliks. Ka kirjutasin ma sinna mõne mõtiskleva artikli.
    Mina firmade ja teiste astroloogide eest ei vastuta.
    Ma olen oma skeptikute ja nende tõendite küsimuste kohta juba oma arvamuse ütelnud. Heelium ja teised on kirjutanud ka sellel teemal palju.
    Ma ei näo seost, et miks peaks skeptikute oponendid olema kergeusklikkud. Kes on Sinu arvates kergeusklikud, pole aga seda enda arvates.
    Kui keegi arvab, et koolis õpitakse peamiselt hobusevargaks, siis see ei pea kooli arvamusega kattuma. Ära palun oma arvamust teistele peale suru!

  11. Mart K. ütles:

    Tonda ütles:

    parameeste ringkonnas on skisosid keskeltläbi kordades rohkem kui tavainimeste valimis.

    Huvitav väide; kas see tugineb isiklikele tähelepanekutele või on toetatav faktilise alusega?

    see on soovi korral ka loogiliselt järeldatav. lühidalt: skisofreenia ja teised vaimuhaigused põhjustavad “keskmisest rohkem” hallukaid. hallukad juhivad inimesi rohkem paramaailma.

    teine käik: vaimuhaigetel on kalduvus olla kergemini mõjutatavad ja kergeusklikud. sellised inimesed leiavad tervest inimesest kergemini tee paramaailma.

    järeldus: paramaailmas on vaimuhaigete osakaal keskmisest kõrgem.

  12. Ma ei ole jälitustegevusega seotud nuhkimisseadustega kursis.
    Tean vaid, et kolmandale isikule horoskoope ei tehta, kui toetuda erinevates riikides olevate astrolooogiairganisatsioonide reeglitesse. Nuhkimisel on halb mekk.
    Jason! Et kergeusklikud leiavad kergesti tee paramaailma, on vaid üks arvamus. Kergeusklikud võivad ka skeptikute juttu ja mõnede tegelaste eitamisi kergesti uskuma hakata.

  13. jason ütles:

    lühidalt: skisofreenia ja teised vaimuhaigused põhjustavad “keskmisest rohkem” hallukaid. hallukad juhivad inimesi rohkem paramaailma.

    Väga loogiline. Kas saaks näha allikaid, mis kinnitavad skisofreeniat ja teisi vaimuhaigusi hallukate põhjustajana, mitte hallukaid haiguste tunnustena? Kas teine eeldusväide tugineb empiirilisele kogemusele või on demagoogia salvest laenatud konstruktsioon?

    teine käik: vaimuhaigetel on kalduvus olla kergemini mõjutatavad ja kergeusklikud. sellised inimesed leiavad tervest inimesest kergemini tee paramaailma.

    Raudne loogika. Kergemini mõjutatavad siis sama teed pidi paramaailmast välja, kui loogika paika peab?

    järeldus: paramaailmas on vaimuhaigete osakaal keskmisest kõrgem.

    Võib küll olla, kui vastav(ad) uurimus(ed) seda kinnitab. Seni pole see järeldus, vaid tööhüpotees.

  14. @ajeke:

    1) nagu ütlesin, siis “lühidalt” – ma tõesti ei viitsi seda pikalt lahti seletama hakata. mitte, et see jube pikk oleks, mul pole lihtsalt aega.

    2) nagu näha, pean ikka vähemalt natukene laiemalt seletama. olgu siis. kergestimõjutatavad, labiilsed (ja vaimuhaiged) otsivad tihti lohutust, lootust jmt, mida paratamatul kombel pakub just paramaailm (s.h. religioonid). olles kord sinna kergeusklikult sukeldunud, jääb inimene sinna pidama kuna paramaailma pakutavad kunstlikud ja indiviidist sõltuvalt paindlikud nüansid sobituvad tema maailmapildiga paremini ja kergemini kui reaalse maailma pakutavad.

    3) miskipärast arvan ma, et selliseid uuringuid on juba tehtud. uuringuid võib vabalt ka ise teha. näiteks soovitan proovida hinnata vaimumaailm.ee, para-web.org, tuultepesa.ee ja teiste taoliste foorumite aktiivset kasutajaskonda (mitte niisama lugejaid-kirjutajaid vaid just aktiivset, paramaailmale keskendunud kasutajaskonda). ei pea olema õppinud psühhiaater, saamaks aru, et kui tegu pole just alati haigustega, siis millegi normist selgelt kõrvalekalduvaga igatahes.

  15. @jason:
    1) Kui ei viitsi, siis ei viitsi. Ajapuudus kahtlemata õigustab viitsimatust ja aja kokkuhoiu mõttes oleks säästnud palju juba vastamata jätmisega ja eelneva ülilühendusloogika vältimisega, minu loogika järgi. :)

    2) Nagu näha, on kergestimõjutatavaid kerge mõjutada lohutuse, lootuse ja muu taolisega paramaailmast lahkuma. Mis sunnib neid seal rohkem kinni olema kui reaalses maailmas? Nad kas on kergestimõjutatavad ja sel juhul saab neid sama edukalt mõjutada mitte kinni pidama paramaailmast, või nad ei ole kergestimõjutatavad ja sel juhul tuleks otsida uus seletus teekonnale paramaailma.

    3) Arvamist ei saa kellelegi keelata, eks ma isegi arvan nii. Ma arvan, et Sinu toodud veebiaadressid on koondanud normist kõrvalekalduvaid analoogiliselt skeptik.ee foorumiga. Kas tahad väita, et skeptitsism on valitsev norm?

  16. ajeke ütles:

    Võib küll olla, kui vastav(ad) uurimus(ed) seda kinnitab. Seni pole see järeldus, vaid tööhüpotees.

    PubMed 8173547: Belief in the paranormal and its relationship to schizophrenia-relevant measures: a confirmatory study. Thalbourne MA.
    Br J Clin Psychol. 1994 Feb;33 ( Pt 1):78-80.

    This study was an attempt to confirm previously reported findings that persons who believe in and claim experience of the paranormal tend to score higher on various measures relevant to schizophrenia. Level of belief in the paranormal was measured in a sample of university students. As predicted, those subjects whose scores indicated higher belief in the paranormal tended to score significantly higher on the Magical Ideation Scale, the Perceptual Aberration Scale, and the combined Perceptual Aberration-Magical Ideation (Per-Mag) Scale. However, the correlation with the MMPI’s Schizophrenia Scale was significant for males only.

  17. Ja teistpidi ka:

    PubMed 3681767 : Mental health, belief deficit compensation, and paranormal beliefs. Schumaker JF. J Psychol. 1987 Sep;121(5):451-7.

    The present study examined the relationship between religious and nonreligious paranormal beliefs and mental health, as well as the possibility that nonreligious subjects compensate for a lack of identification with traditional religion by increased nonreligious paranormal beliefs. Subjects were 80 undergraduates categorized as religious or nonreligious on the basis of scores on the Traditional Religion subscale of the Paranormal Belief Scale. Religious subjects had significantly higher total paranormal belief scores than nonreligious subjects. Those adopting religious paranormal beliefs were actually somewhat more likely to adopt other nonreligious paranormal beliefs. The failure of nonreligious subjects to compensate fully for this traditional religious belief deficit was reflected in their mental health ratings on the Langer’s Mental Health Scale (Langer, 1962). Paranormal beliefs were found to be negatively correlated with reported symptoms of psychopathology, supporting the formulation that paranormal beliefs may serve to ensure psychic integrity by acting as “self-serving cognitive biases.”

  18. Ma ei loobi kergekäeliselt diagnoose. Kunagi ma arvasin ka, et kohtun internetis peamiselt normaalsete inimestega. Siis sattusin lugema ühte psühhiaatriaõpikut ja hoobilt loksus kõik paika. Vaimuhaiguse üks vorme on luulu olemasolek. Luul on selline kinnismõte, mille vastu haige on täiesti võimetu. Ehk siis mitte mingi argument, isegi “näpu haava sisse” torkamine ei muuda tema arvamust. See vahe on vaimuhaige ja tavainimese vahel. Tavainimest on võimalus ümber veenda. Näiteks David Icke reptiilid on luul. Niburu on luul jne

  19. PubMed 16060460: Paranormal belief, schizotypy, and Body Mass Index.
    Hergovich A, Willinger U, Arendasy M. Percept Mot Skills. 2005 Jun;100(3 Pt 1):883-91.

    There are indications that subjects with schizotypal personality have a lower Body Mass Index. Also schizotypal personality is linked to a higher incidence of paranormal belief. In this study we examined whether low Body Mass Index is also linked to paranormal belief. In a pilot study 48 students of psychology (85.4% women) between the ages of 20 and 27 years were administered a questionnaire assessing weight, height, and paranormal belief. Analysis suggested an association between belief in paranormal phenomena and low Body Mass Index. In a follow-up study with 300 subjects and equal sex distribution, the relationship was examined under control of schizotypy. The results for Body Mass Index could not be confirmed; however, paranormal belief was heavily associated with the cognitive-perceptual component of schizotypy.

  20. Ka Freudi tuleb õnnestada.

    PubMed 8153198: Childhood trauma and the origins of paranormal belief: a constructive replication. Irwin HJ. Psychol Rep. 1994 Feb;74(1):107-11.

    Previous research suggests that, as a group, people who believe in the paranormal tend to have a history of traumatic events in childhood. This relationship has been incorporated into Irwin’s 1993 model of the psychological origins and functions of paranormal belief. A constructive replication of the relationship and a test of Irwin’s model was undertaken in relation to a specific context, namely, a childhood spent with an alcoholic parent. Compared to 89 control participants, a sample of 32 adults who were children of alcoholics had stronger beliefs in witchcraft, superstitions, and precognition. The results are discussed in relation to two components of Irwin’s model.

  21. Andres ütles:

    Et kergeusklikud leiavad kergesti tee paramaailma, on vaid üks arvamus.

    Tõsi ka või?

    PubMed 15505516: Reasoning in believers in the paranormal. Lawrence E, Peters E. J Nerv Ment Dis. 2004 Nov;192(11):727-33.

    Reasoning biases have been identified in deluded patients, delusion-prone individuals, and believers in the paranormal. This study examined content-specific reasoning and delusional ideation in believers in the paranormal. A total of 174 members of the Society for Psychical Research completed a delusional ideation questionnaire and a deductive reasoning task. The reasoning statements were manipulated for congruency with paranormal beliefs. As predicted, individuals who reported a strong belief in the paranormal made more errors and displayed more delusional ideation than skeptical individuals. However, no differences were found with statements that were congruent with their belief system, confirming the domain-specificity of reasoning. This reasoning bias was limited to people who reported a belief in, rather than experience of, paranormal phenomena. These results suggest that reasoning abnormalities may have a causal role in the formation of unusual beliefs. The dissociation between experiences and beliefs implies that such abnormalities operate at the evaluative, rather than the perceptual, stage of processing.

    PubMed 12031145: Probability misjudgment, cognitive ability, and belief in the paranormal. Br J Psychol. 2002 May;93(Pt 2):169-77. Musch J, Ehrenberg K.

    According to the probability misjudgment account of paranormal belief (Blackmore & Troscianko, 1985), believers in the paranormal tend to wrongly attribute remarkable coincidences to paranormal causes rather than chance. Previous studies have shown that belief in the paranormal is indeed positively related to error rates in probabilistic reasoning. General cognitive ability could account for a relationship between these two variables without assuming a causal role of probabilistic reasoning in the forming of paranormal beliefs, however. To test this alternative explanation, a belief in the paranormal scale (BPS) and a battery of probabilistic reasoning tasks were administered to 123 university students. Confirming previous findings, a significant correlation between BPS scores and error rates in probabilistic reasoning was observed. This relationship disappeared, however, when cognitive ability as measured by final examination grades was controlled for. Lower cognitive ability correlated substantially with belief in the paranormal. This finding suggests that differences in general cognitive performance rather than specific probabilistic reasoning skills provide the basis for paranormal beliefs.

    PubMed 10203968: Effect of restriction of working memory on reported paranormal belief. Dudley RT. Psychol Rep. 1999 Feb;84(1):313-6.

    56 college students completed Tobacyk’s 1988 Revised Paranormal Belief Scale and Watson, Clark, and Tellegen’s 1988 Positive and Negative Affect Scale. Experimental group participants, but not control group participants, rehearsed a five-digit number while completing the Paranormal Belief Scale. Analysis showed higher reported paranormal belief for experimental group participants but no differences on the Positive and Negative Affect Scale. Results are discussed in terms of the effect of restriction in working memory on the critical evaluation of paranormal phenomena.

    Ja kui me juba asja juures oleme, siis “on vaid üks arvamus” korrutamine ei kujuta endast midagi muud kui mõtlemise pidurit.

    The language of the totalist environment is characterized by the thought-terminating cliché. The most far-reaching and complex of human problems are compressed into brief, highly reductive, definite-sounding phrases, easily memorized and easily expressed. These become the start and finish of any ideological analysis. In thought reform, for instance, the phrase “bourgeois mentality” is used to encompass and critically dismiss ordinarily troublesome concerns like the quest for individual expression, the exploration of alternative ideas, and the search for perspective and balance in political judgments.

    Sul on paha komme neid klišeesid iga natukese aja tagant kasutada. Katsu sellest hoiduda, muidu võib juhtuda, et Koiott hakkab neid märgistama.

  22. ajeke ütles:

    Raudne loogika. Kergemini mõjutatavad siis sama teed pidi paramaailmast välja, kui loogika paika peab?

    Aga ainult lihtsate ja karismaatiliste alternatiiv-paramaailmade juurde :-(

    ajeke ütles:

    Nagu näha, on kergestimõjutatavaid kerge mõjutada lohutuse, lootuse ja muu taolisega paramaailmast lahkuma. Mis sunnib neid seal rohkem kinni olema kui reaalses maailmas?

    Arvatavasti subjektiivne edutunne. Reaalne maailm annab kiiremini ja valusamini teada, kui teda on valesti tõlgendatud või hinnatud; paramaailmas seda hirmu ei ole, kuna tagasisidet ei ole ja kõik ettekäänded on võrdselt head ja sotsiaalselt aktsepteeritavad. Paramaailma sootsiumite jaoks, muidugi mõista.

  23. Millegi sarnase peal elavad SimCity jt. taolised mängud. Seal simuleeritakse töö tegemist, mis annab mängijale samuti subjektiivse edutunde reaalset tööd – mis on teatavasti igav, tüütu jne. – tegemata.

  24. ajeke ütles:

    Nagu näha, on kergestimõjutatavaid kerge mõjutada lohutuse, lootuse ja muu taolisega paramaailmast lahkuma. Mis sunnib neid seal rohkem kinni olema kui reaalses maailmas?

    ära tule mulle ütlema, et sa ei tea, et reaalne maailm ei paku “vaimust vaevatuile” lohutust ega lootust. reaalne maailm on külm, keeruline, hoolimatu.

    ajeke ütles:

    Ma arvan, et Sinu toodud veebiaadressid on koondanud normist kõrvalekalduvaid analoogiliselt skeptik.ee foorumiga. Kas tahad väita, et skeptitsism on valitsev norm?

    skeptitsim on tõesti teatav n.ö. normist kõrvalekaldumine aga teises suunas. ütleme võrdluseks, et on kuldne kesktee, kus käijad järgivad seadusi ja elavad vaikselt. siis on üks kõrvalekalle, kus käijad ei täida seadusi üldse ning teine kõrvalekalle, kus käijad on seaduste täitmise ja järgimise suhtes eriti kiivad. antud näitega paralleele tuues on skeptikud selle teise kõrvalekalde esindajad.

    kumbki – ei skeptikud ega parad ei esinda absoluutset normi, aga kui on tarvis valida, kumba endale naabriks või töötajaks soovida, siis minul siinkohal kõhklusi ei tekiks (ehkki tuleb tunnistada, et ka täieliku seaduskuivikuga on vahel suht nõme lävida ;-) )

  25. dig ütles:

    However, the correlation with the MMPI’s Schizophrenia Scale was significant for males only.

    võibolla on see tingitud naiste emotsionaalsemast mõttemaailmast, mis soodustab parasust ka ilma mingi vaimse hälbeta?

  26. Tonda! Ma pole ka sellest Niburu värgist vaimustatud.
    Ehk nimetaksid mõne olulise argumendi, mille puhul ei taha siinne skisofreeniline kodanik oma arvamust muuta. See näpu haava sisse lükkamine oli esimene näide.

  27. jason ütles:

    Tonda ütles:

    Näiteks David Icke reptiilid on luul.

    ära nüüd ainult valesti aru saa, aga….ega päris kindel kah ei saa olla :-)

    Pole hullu. Piisab kindlusest mõistlikkuse piires.

  28. jason ütles:

    võibolla on see tingitud naiste emotsionaalsemast mõttemaailmast, mis soodustab parasust ka ilma mingi vaimse hälbeta?

    Tont seda teab. Mul on kiusatus kahtlustada, et osa sellest tuleb pigem “traditsioonilistest soorollidest”, mis tekitavad naiste parausklikkuse psühhomeetrias rohkem müra ja muudavad mõõtmise raskemaks.

  29. @dig:

    olen 100% nõus

    @dig:

    mine sa tea jah, aga tobe, et selliseid asju avalikult eriti kõvasti enam öelda ja arutada vist ei tohigi – seadus ütleb nüüd ju, et naised ja mehed on kõiges võrdsed ja ühesugused.

  30. Kriku ütles:

    Millegi sarnase peal elavad SimCity jt. taolised mängud. Seal simuleeritakse töö tegemist, mis annab mängijale samuti subjektiivse edutunde reaalset tööd – mis on teatavasti igav, tüütu jne. – tegemata.

    Aga kes ütles, et edutunde nimel tööd tuleb teha? Kassipoeg saab edutunde kätte lõngakera taga ajades. Lihasööjate seas on säärane kohastumus võrdlemisi tavaline.

  31. Icke “reptiil” on võibolla võimuahnuse, külmaverelisuse ja hoolimatuse kujund, metafoor. Juskui ühine nimetaja, mis iseloomustab võimulolijaid.
    Muidugi tekib õigustatud kahtlus sedasorti juttude kirjutaja vaimutervises, kui jutte sõnasõnalt võtta. Aga siis tekib kahtlus ka näiteks poliitikute ja nende poolt hääletajate terves mõistuses, kui lubatakse 25 000 eek palka või saada 5 rikkama riigi hulka. Paradoksaalsel kombel võetakse vandenõuteoreetikuid justkui tõsisemalt (“nemad usuvad oma luulu”), aga poliitikud “teevad niisama valimispropagandat” ja nende vaimutervises ei kahelda. Vähemalt mitte valimisreklaami või mõne partei ajalehe Vahitorni-stiilis kirjutiste valguses.

  32. Andres ütles:

    Tonda! Ma pole ka sellest Niburu värgist vaimustatud.
    Ehk nimetaksid mõne olulise argumendi, mille puhul ei taha siinne skisofreeniline kodanik oma arvamust muuta. See näpu haava sisse lükkamine oli esimene näide.

    Kui sa tahad stiilipuhast sellist mõttemalli näha, siis tutvu Kalev Jaiki rahandus ja füüsikaalaste kirjutistega. Nimelt eitab Kalev Jaik nii raha kui ka termodünaamika seadusi, kuigi mõlemad väited lähevad reaalsusega vastuollu.

  33. uurija ütles:

    Icke “reptiil” on võibolla võimuahnuse, külmaverelisuse ja hoolimatuse kujund, metafoor.

    ei ole. icke räägib oma surematutes ulmekates väga selgelt just oma füüsilist kuju muutvatest, muidu meist erinevas võnkesageduses elavatest sisalikulaadsetest olenditest, kes esinevad meile inimeste kujul ning vajavad selle kuju saamiseks ja säilitamiseks inimeste verd ehk DNA’d. iseenesest välistada ju ei saa, aga, nagu ka dig ülalpool märkis, on sellise võimaluse tõenäosus nn. muretsemislävest palju-palju madalam.

  34. Jah, olen juhtunud lugema. Samuti olen juhtunud lugema samast raamatust: “see kõik on illusioon, mille tekitab meie endi hirm” ja “mõelge oma peaga”
    On valida, millist juttu tähtsamaks pidada…

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga