Aprill-aprill ajakirjanduses, lugusid siit ja sealt

Tuhala energiasammas

  • Tiiu Kiik: kodus sünnitamine tundus turvalisem
    Naisteleht —> Delfi

    Nimelt sattus Tiiule raseduse ajal kätte raamat “Anastasia” […] Ka on Tiiu otsustanud lapsi mitte vaktsineerida. “Lapsel on ju enda immuunsüsteem ja rinnapiimaga saab ta kõik vajaliku.”

  • Ütle veel, et need esoteerika riiulil lebavad raamatud niiväga süütukesed on. Ja kui mõni staarihakatis neid edasi promob, siis levivad need mõtteviirused massidesse.

  • Mart Sander: Kirik, pedofiilia ja Harry Potter
    Eesti Ekspress

    Autor on roomakatoliku kiriku liige aastast 1983.

  • Kui usust saab moeasi
    Anne Vetik, Ajakiri Cosmopolitan —> Delfi
  • Jaan Lahe: risk muutustes midagi olulist kaotada on väiksem, kui teada, mis oluline on
    Postimees

    Kirik pole ka enam moraalivalvur. Muidugi on neid, ka kirikus, kelle arvates peaks kirik selle rolli endale jälle võtma. Kuid see pole lihtsalt võimalik, sest kristlikku moraali ei saa teha kohustuslikuks mittekristlastele.

  • Akupunktuur aitab hambaarstikartusest vabaneda?
    PM Tarbija24

    20 hambaarstikartusega patsiendi peal tehti katse, milles neile anti viie minuti jooksul nõelravi, kirjutab BBC. Tulemused näitasid, et kõigil katsealustel vähenes hirm hammaste parandamise ees.

  • Varro Vooglaid: Mure laste pärast või viha kiriku vastu
    Varro Vooglaid, Helsingi Ülikooli õigusteaduskonna doktorant, Delfi

    Kõiges on süüdi loomulikult homod, seksuaalrevolutsioon, üksikud preestrid, meedia ja veelkord meedia; teised on veel suuremad lapsepilastajad kui kiriku rüpes olevad tegelased jne. Asjalugu on hoopis selline, et üle 90% seksuaalse väärkohtlemise juhtumitest pannakse toime täiskasvanud naiste suhtes (koguduste liikmed, nunnad), aga sellest on meedia tõepoolest valdavalt vaikinud, kuna laste heaolu pälvib suuremat tähelepanu ja laste vastu suunatud kuritegusid peetakse hullemaks kui täiskasvanute suhtes tehtud tegusid.

  • Taimetoitlus ja mahepõllundus ei päästa

    Kui iga inimene hakkaks taimetoitlaseks, nõnda et sööks vaid puu- ja aedvilju, siis väheneks kasvuhoonegaaside tootmine vaid 7 protsenti. Nn orgaaniline põllundus aga suurendaks kasvuhoonegaaside tootmist.

  • Üks Tuhala jutt ikka ka:
    VIDEO ja FOTOD: “Keev” Tuhala nõiakaev meelitab sadu imetlejaid

414 Replies to “Aprill-aprill ajakirjanduses, lugusid siit ja sealt”

  1. K_V

    Aga artikkel näib küll pühast vihast kantud olevat.

    Huvitav, mulle näis hariliku pühapäevase epistlina, nagu ma neid lustikummutist näinud-kuulnud olen, kantsliks vaid sedakorda esmaspäevane Delfi tribüün. Ilmselt ei ole minus seda püha sädet, vihaleeki murest kantud jutluses näha laseks. Murest eetilise vajakajäämise pärast. Ei näe ka põhjust vastu vaielda. Puudujääk on olemas, mu meelest, mitte ainult kristlaste hulgas. Vahel napib eneselgi, mis siin pattu salata. Pihile siiski veel ei hakka, siin ja praegu vähemalt.

    Kena nädala ja mai(kui)se ajakirjanduse algust kõigile!

  2. Mart K. ütles:

    … et milleks jätkata sellise õpetuse levitamist, mida ei suudeta mõista.

    Ooh… Nimekiri nendest õpetustest, mida ei suudeta mõista, on pea sama pikk kui nimekiri kõikidest õpetustest. Nende hulgas õpetused arvutamisest, kehadest ja nende koostiselementidest, maadest ja rahvastest jne. Õpetus hääle kõigutamisest etteantud eeskirja järgi on samuti paljudele mõistmatu. Või õpetus grafiitpulgaga juttide vedamisest perspektiivis… Aga näe, ikka jätkatakse. Ikka loodetakse midagi. Küllap seda sädet, ma arvan. Sädet, mis süütaks õlepahna kupli all ja täidaks selle puhta vaimuga pärast suitsu hajumist ja tuha langemist. Minagi loodan.

  3. Sellest, et kommunism näiteks oli ka religioon, kus eesmärk abinõu pühitses, on juttu juba küllalt olnud.
    Tegelikult paneb ju evolutsiooni produktiks olemine ise juba inimesele paratamatu kohustuse ja ka õiguse oma olemasolu sellisena, nagu ta loodud on, ka teostada.
    Minule kui mitte-fanaatilisele inimesele tundub parim põhimõte eluks siiski olema – ela ise ja lase ka teistel elada.

  4. Või kas te ei tea, et pühad mõistavad kohut maailma üle?… Eks te tea, et kord me mõistame kohut inglitegi üle, miks siis mitte ajalikes asjus?

    Vastaseks oli ju lõppude lõpuks ainult “lits lastega”, kellele ärategemine oligi nende kui korralike kristlaste püha kohus.

    Kristus samas raamatus ja võrreldavas olukorras ütles midagi sellist, et “kes teist süüta on, visaku esimene kivi…”
    Kui Piiblis mitte näha olulist ja (euroopa) kultuuri arengut mõista aitavat lugemisvara, vaid õigustust parasjagu käsil olevatele sigadustele, võib sealt tõesti tsitaate igaks otstarbeks leida.
    Aga mis põhjust on nimetada õpetuse järgijaks kedagi, kes õpetuse sisule risti vastupidiselt tegutseb? Et ta on enda nime kuhugi nimekirja sokutanud ja käib mingitel koosolekutel?
    Igat karva kaabakatele sobib enda kristlaseks möllimine täpselt nii kaua, kuni sellel õpetusel autoriteeti on. Kui neil õnnestub aga kristluse autoriteet piisavalt põhja lasta, võivad nad sama edukalt sigatseda ateistliku võitluse sildi all.

  5. Tean üht korralikku lugupeetud kristlikku abielupaari, kes küll ei varastanud, kuid kasutasid võõra vara kättesaamiseks kõikvõimalikke teid alates psühhoterrorist kuni valetunnistajate palkamiseni.

    Piibel mõistab expressis verbis ja kategooriliselt valetunnistajad hukka.

    Aga Raave puhul on asi lihtne. Tema ja veel paljude jaoks tähendab “kristlaseks olemine” rituaalide täitmist. “Korralik kristlane” on nende jaoks see, kes teeb oma “kristlaseks olemise” tööd korralikult – käib kirikus, lööb õige koha peal risti ette, vuristab palveid jne. ja arvabki, et sellest piisab.

    Üldistada siiski ei maksaks, et kõik sellised on.

  6. New York Times vahendab kohtuvaidlust risti üle keset inimtühja Mojave kõrbe:

    “A Latin cross is not merely a reaffirmation of Christian beliefs,” Justice Anthony M. Kennedy wrote in a plurality opinion joined by Chief Justice John G. Roberts Jr. and Justice Samuel A. Alito Jr. “It evokes thousands of small crosses in foreign fields marking the graves of Americans who fell in battles, battles whose tragedies would be compounded if the fallen are forgotten.”

    Justice John Paul Stevens rejected that view. “The cross is not a universal symbol of sacrifice,” he wrote in a dissent joined by Justices Ruth Bader Ginsburg and Sonia Sotomayor. “It is the symbol of one particular sacrifice, and that sacrifice carries deeply significant meaning for those who adhere to the Christian faith.”

    Peter J. Eliasberg, a lawyer with the American Civil Liberties Union of Southern California, said many Jewish war veterans would not want to be honored by “the predominant symbol of Christianity,” one that “signifies that Jesus is the son of God and died to redeem mankind for our sins.”

    Justice Antonin Scalia responded that the symbol in the context of a war memorial carried a more general meaning. “The cross is the most common symbol of the resting place of the dead,” he said.

    Mr. Eliasberg said, “There is never a cross on the tombstone of a Jew.”

    Justice Scalia, who is usually jovial even in disagreement, turned angry. “I don’t think you can leap from that to the conclusion that the only war dead that that cross honors are the Christian war dead,” he said. “I think that’s an outrageous conclusion.”

    Justice Stevens said he had no quarrel with war memorials. But a “solitary cross,” he said, “conveys an inescapably sectarian message.” Worse, he said, “Congress has established no other national monument to the veterans of the Great War,” meaning that “this solitary cross in the middle of the desert is the national World War I memorial.”

    “Making a plain, unadorned Latin cross a war memorial does not make the cross secular,” he added. “It makes the war memorial sectarian.”

  7. Kriku ütles:

    …paljude jaoks tähendab “kristlaseks olemine” rituaalide täitmist. “Korralik kristlane” on nende jaoks see, kes teeb oma “kristlaseks olemise” tööd korralikult – käib kirikus, lööb õige koha peal risti ette, vuristab palveid jne. Ja arvabki, et sellest piisab. Üldistada siiski ei maksaks, et kõik sellised on.

    Aga kui väga paljud siiski on, kas me siis saame rääkida kristlaste enamiku eemaldumisest kristluse mõttest? Või need, kes sel moel juba eemaldunud on, ei ole enam õiged kristlased? Ma siiski jätkaks nende arvamist kristlaskonna hulka, samamoodi nagu me neid, kes sõjaväekohustusest kõrvale nihverdavad, maksudega vassivad ja valimas ei viitsi käia, ei arva välja riigi kodanikkonna hulgast.

  8. Aga kui väga paljud siiski on, kas me siis saame rääkida kristlaste enamiku eemaldumisest kristluse mõttest?

    Oh, sellest on koguaeg räägitud.

    Või need, kes sel moel juba eemaldunud on, ei ole enam õiged kristlased?

    Kristlane on täiesti ilmselgelt ka purupatune kristlane. Lõppude lõpuks: “Seda kuuldes ütles Jeesus neile: “Ei vaja arsti terved, vaid haiged. Ma ei ole tulnud kutsuma õigeid, vaid patuseid.”” (Mk 2:17) Aga nende eluviisi põhjal ei saa hakata dedukteerima Kristuse õpetust või siis teha üldistusi ülejäänud kristlaste kohta. Raave on lihtsalt sallimatu kristluse suhtes ja kogu lugu.

  9. “Making a plain, unadorned Latin cross a war memorial does not make the cross secular,” he added. “It makes the war memorial sectarian.”

    Minu arvates peaks inimesed, kes sõjas pole käinud, sel teemal noka kinni pidama.

    Mitte et rahvuspark oleks õige koht sõjaohvrite mälestamiseks.

  10. Järva Teataja: Paides võeti kasutusele oma raha:

    1. mail lõppesid «Teeme ära!» talgud Paide kogukonnakeskuses talguliste tänamisega neile vabatahtliku töö eest Paide kogukondliku «raha» ehk P. A. I. väljaandmisega.

    Päev enne talguid allkirjastas seitse järvamaalast seltsingulepingu, millega nad moodustasid kogukondliku maksevahendi arendamise ühisuse P. A. I-de Pank.
    Seltsingu liige Rainer Eidemiller selgitas, et kogukondlik maksevahend on sisult kinkekaart või voucher, mille väljaandmise ettevalmistused on kestnud umbes kaks kuud.

  11. Hm, sõna “pank” kasutamine peaks ju reguleeritud olema…?

    Jah, sõnaraamatute koostajad-avaldajad maksavad igal aastal hirmsat litsentsitasu selle avaldamise eest ja pankranniku elanikud on püstihädas maksuametnikega, kes nõuavad oma osa.

  12. Kriku ütles:

    Hm, sõna “pank” kasutamine peaks ju reguleeritud olema…?

    Kui Sa hoolega vaatad, näed, et koostöövorm on ühisus, mitte registreeritud äriühing. Neil ei ole tolle nimega veel olnud asja ühegi ametniku juurde, kes nuriseda võiks.

    Kui jõuavad, küllap nad siis nimetavad end rahapajaks, kassaks või paikojaks ümber.

    Muide, teine põnev pangandusuudis on, et LHV Pank kuulutas just välja, et nüüd saab nende pangas pankadevahelisi ülekandeid teha. Siiani siis vist ei saanud. Paistab, et tänapäeva panganduses on ülekanded lisateenus, kuigi intuitiivselt võiks ju arvata, et ülekanneteta pank on nagu telefoniettevõte, kus rääkida saab ainult operaatoriga.

  13. dig ütles:

    … intuitiivselt võiks ju arvata, et ülekanneteta pank on nagu telefoniettevõte, kus rääkida saab ainult operaatoriga.

    Kui Sa telefoniettevõtet pangaga tahad võrrelda, siis see peaks olema selline, mis hoiab Sinu kõnesid senikaua oma käes, kuni Sul neid ülekandeks vaja läheb. Ülekandeteenus on suuvoodri pärusmaa.

  14. Kriku ütles:

    Minu arvates peaks inimesed, kes sõjas pole käinud, sel teemal noka kinni pidama.

    Aga see, kulla Kriku, on ju demagoogia. Seaduste tõlgendamise oskus ja sõdimise oskus on kaks võrdlemisi erinevat spetsialiteeti.

    Sõdimine ei ole isegi midagi infrastruktuurset nagu elektronpost ja keegi ei nõua, et kohtunikud, kes arvutit näpuga katsunud ei ole, sellel alal kohtuvaidlusi ei otsustaks.

    The first sign was about midway through the argument, when Chief Justice John G. Roberts, Jr. – who is known to write out his opinions in long hand with pen and paper instead of a computer – asked what the difference was “between email and a pager?” *

    Other justices’ questions showed that they probably don’t spend a lot of time texting and tweeting away from their iPhones either.

    At one point, Justice Anthony Kennedy asked what would happen if a text message was sent to an officer at the same time he was sending one to someone else.

    “Does it say: ‘Your call is important to us, and we will get back to you?’” Kennedy asked.

    Justice Antonin Scalia wrangled a bit with the idea of a service provider.

    “You mean (the text) doesn’t go right to me?” he asked.

    Then he asked whether they can be printed out in hard copy.

    “Could Quon print these spicy little conversations and send them to his buddies?” Scalia asked.

    Kas kohtunik Souter peaks end taandama kohtuasjadest, kus elektripirnidega tegemist on?

    His favorite Supreme Court justice: “David Souter is my favorite because whatever else he is, he’s weird.” Toobin said Souter has no cell phone, no computer and doesn’t even like electric lights. He said Souter has arranged his office to take advantage of natural sunlight by sliding his chair around the room.

  15. Postimees räägib uutest paljastustest jää alal:

    Kanada arktiliselt alal Mackenzie mägedest paljastusid jää sulamisel iidsed jahirelvad.

    Arheoloogide kinnitusel on vanimate viskeodade vanus 2400 aastat, kirjutab discovery.com.

    Lisaks leiti ka 1000 aasta vanune loomalõks ning 850-aastased vibu ja nooled.

    Rahvusvaheline poliitika on jätkuvalt vägivaldne, vahendab Postimees uudist Financial Times’ist:

    Valge Maja tõotas eile, et hoiab «saabast BP kõri peal» seni, kuni Briti firma Mehhiko lahte lekkinud nafta kahjustused täiel määral korvab ning hüvitab ka kaluritele kaotsiläinud elatise.

    «Kui kohalikud kalamehed enam saaki ei saa, peab BP ka selle majanduskahju kinni maksma,» ütles Valge Maja pressiesindaja Robert Gibbs. «Õnnetusega kaasnev majanduslik kahju tuleb arvestada kogukulude hulka.»

    Postimees kirjutab telerivaatamise kahjulikust mõjust tervisele ja akadeemilisele edule:

    Kanada teadlased leidsid uues uurimuses, et liigne telerivaatamine kaheaastasena võib negatiivselt mõjutada lapse edasisele arengule – teleri ees veedetud aeg on seotud akadeemiliste, sotsiaalsete ja terviseprobleemidega kümneaastasena.

    Näiteks seostub liiga palju telerivaatamist väiksema osavõtuga klassitegevustest, vähema sporditegemisega nädalavahetustel ja suurema tõenäosusega sattuda neljandas klassis koolikiusamise ohvriks, vahendas Tartu Ülikooli teadusportaal Novaator Livescience’it.

    Tulemused jäid kehtima isegi siis, kui teadlased võtsid arvesse mitmeid tulemusi mõjutada võinud tegureid nagu lapse sugu, uneaeg, iseloomuprobleemid, ema haridustase, vanemate arv majapidamises ning isegi see, kui palju telekat lapsed neljandas klassis käies vaatasid.

    Karta on, et telesignaalide edastamiseks kasutatavad raadiolained asjasse ei puutu.

  16. Minu arvates peaks inimesed, kes sõjas pole käinud, sel teemal noka kinni pidama.

    Aga see, kulla Kriku, on ju demagoogia. Seaduste tõlgendamise oskus ja sõdimise oskus on kaks võrdlemisi erinevat spetsialiteeti.

    Meie haldusmenetluses näiteks on olemas niisugune mõiste nagu tehiomasus. Kui asi sind ei puuduta, siis sinu kaebust ka ei arutata.

  17. Ameerika keeles on selle nimi standing. Paraku ei pääse kohtunik protsessilt minema jutuga “Mind see asi ei puuduta, tehke ise, mis tahate”.

    Teised protsessiosalised on kõnealuses asjas ilmselgelt piisava tehiomasusega varustatud, muidu oleks mõni varasematest kohtuastmetest kogu kaasuse juba tagasi lükanud.

  18. dig ütles:

    tehiomasusega

    Nädsa, jälle üks ripakil sõna, mis piisavalt ilmselgelt peaks ju reguleeritud olema. Nagu ristmik.

  19. Postimees: Minister tahab Nabalas täiendavaid uuringuid

    Täna kohtus keskkonnaminister Jaanus Tamkivi juba teist korda Kose, Saku, Kohila ja Kiili valla juhtide ning kohalike rahvaesindajatega, et käsitleda Nabalas täiendavate uuringute vajadust.

    Nädal tagasi leppisid Nabala piirkonna vallajuhid kohtumisel keskkonnaminister Jaanus Tamkiviga kokku, et nii Tuhala nõiakaevu kui ka kogu Nabala piirkonna looduslikult keeruline keskkonnaseisund vajab täiendavaid uuringuid, et saada olukorrast võimalikult täpne ülevaade, vahendas keskkonnaministeeriumi pressiesindaja.

  20. Dig, ma ei mõelnud kohtunikku, vaid ikka hagejat ja muid kommentaatoreid. Minu arvates peaks jääma sõjas vigastatud juutide ning sõjas hukkunud juutide lähedaste teemaks arutada, kas rist sobib sõjaohvrite mälestamiseks või ei.

  21. Minu arvates peaks jääma sõjas vigastatud juutide ning sõjas hukkunud juutide lähedaste teemaks arutada, kas rist sobib sõjaohvrite mälestamiseks või ei.

    Jagan igati seda arvamust. Küllap seda järgiti ka enne klaasristi kokkuklopsimist, sest mina ei võtnud selle sobivuse arutamisest küll osa. Pimendamise otsusest samuti mitte, (juhuks, kui see peaks samuti juutide kompetentsi kuuluma).

  22. Muidugi kasutab klaasrist Vabadusristi kujundust, mis omakorda kasutab täiesti juhuslikult Kolgata risti kujundust. Hea vähemalt, et autoriõigus sellele on aegunud, muidu oleks sekeldamist kompetentsete sõjavigastatute ja issand ise teab, kellega veel. Ja need, nagu teada, on rahaasjus kompetentseimad siin ilmas. Ei kingi penni ega kujundust niisama heast peast mitte kellelegi.

    Käesolevate ridade autor austab kõiki rahvusi ja nende religioone ning selle kinnituseks koogutab nagu värten vokis vurinal kõigis tarvilikes suundades.

  23. Kõnealuse kohtuvaidluse taga on hulka ajalugu.

    Kõigepealt oli Esimene maailmasõda. Hulka inimesi sai surma ja hulka inimesi kahetses sõda takkajärgi. 1934. aastal pani grupp seltsimehi kaljule keset inimtühja kõrbe suure risti ja väitis, et see kujutab endast tolles sõjas hukkunute mälestussammast. Ajapikku hakkas mingisugune seltskond tolle risti juures igal aastal lihavõtteid tähistama.

    Kuna kõrbemaaga midagi peale hakata ei ole ja Las Vegaseid ei saa iga päev ehitada, oli too maatükk toona riiklikus omandis. 1994. aastal tehti Mojave kõrbest rahvuspark ja maatükk läks föderaalomandisse.

    1999. aastal ilmus välja keegi budist ja läks riigi käest küsima, kas ta võib risti kõrvale stuupa ehitada. Föderaalne pargiteenistus keelas stuupa ehitamise ära ja leidis, et tark oleks ka rist maha võtta. Aga kõigepealt võttis pargiteenistus kätte ja laskis ajaloolise õiendi kokku panna, et selgitada välja, kas rist tuleks ajalooliseks maamärgiks kuulutada. Ajaloolased uurisid ja puurisid ja selle resultaat oli, et rist ei vasta ajalooliste maamärkide kriteeriumitele.

    Ja nüüd oli kontravärss täies hoos. Risti mahavõtmise perspektiiv tähendas kristlastele, et “Meie omi pekstakse!” ja poliitikud asusid hoolega sammast kaitsma. Hakatuseks keelasid nad 2000. aastal ära riigieelarveliste vahendite kasutamise risti eemaldamiseks. See oli neile nii meelepärane seadus, et nad võtsid selle 2003. aastal uuesti vastu. Teisi seadusi tegid ka, näiteks 2002. aastal määras Kongress risti ajalooliseks maamärgiks kriteeriumitest hoolimata ja 2004. aastal otsustas Kongress ristialuse maa eraisikule anda; eraisikul oleks õigus niisugust risti pidada nagu ise tahab. DeLay oli toona alamkoja pukis ja Schiavo kontravärssi ei olnud veel avastatud.

    Mida teha, kui ühest küljest tuleks märk maha võtta, aga teisest küljest ei anta selleks raha? Loomulikult tuleb keegi kohtusse kaevata! Antud juhul kaevaski pargivaht kohtusse siseministri. Kohus otsustas, et säärane rist riigimaa peal on ebaseaduslik ja tuleb maha võtta. Siseminister kaebas otsuse edasi — Bushi administratsioon, juunõu — ja sestpeale on rist esialgse õiguskaitse raames vineerist kasti sees olnud. Apellatsioonikohus leidis, et esialgne otsus oli õige, ülemkohus pööras selle nüüd ümber ja lubas risti alles hoida. Küllap võetakse vineerist kast maha, aga kas seda riigi rahadega tehakse, ei oska mina küll öelda.

    Sõjaveteranidel pole tolles kohtuasjas suurt midagi öelda. Isegi tehiomasust neil risti asjus pole; hea, kui kohus sõbraliku kirjagi lugemiseks võtab. Veteranide ja nende sõprade klubi tehiomasus piirdus sellega, et Kongress lubas neile tüki maad, aga nad ei saanud seda kätte, kuna alumised kohtud leidsid, et Kongress ei tohtinud seda neile selles kontekstis lubada.

  24. dig ütles:

    Kõnealuse kohtuvaidluse taga on hulka ajalugu.

    Hea ülevaade, aitäh! Ma teen lühidalt teise kohta.

    Muidugi kasutab Vabadusrist Kolgata risti kujundust, mis omakorda kasutab eelkristliku risti kujundust. See, kas keegi kahe pulga ristipanemises tunneb need varasemad kujundused ära või mitte, ei oma mitte mingit tähtsust, sest sälgud või skeletid selle peal on niiöelda maitseasi. Risti aga tunneb ära selle järgi, et pulgad on teineteise suhtes täisnurga all, juhuks kui mõni imbe ei peaks jälle mäletama. Leidub selliseid, teate, kütavad pimedas kapis mööda universumit ringi ja arutlevad, kuidas nad tunnetavad maagilisi gravitatsioonianomaaliaid nõiavitsaga. Viimane teadupärast ei ole väga rist ega risti, aga hädapärast annab ka seda kummardada, kui olematu mõistus jälle kappi kinni jookseb.

    Rist sümbolina hõlmab nii seda maailma (osutades neljale ilmakaarele) kui ka vaimset sfääri, ristates horisontaal- ja vertikaaltelje, maa ja taeva. Kristliku usu keskmena sümboliseerib müütilise kuju inimkonna päästmist.

    Igasugused tarvilikud koogutused nagu ikka – kõigi usuliikumiste poole, sh kapivitsutajate jms imbede poole.

  25. Nagu juba öeldud, ei ole minu arvates ka rahvuspark õige koht sellise rajatise jaoks. Minu jutt käis ainult lause kohta, mida ülal tsiteerisin.

    Muide, kõigil – sh. pargivahil – oleks olnud kergem, kui ta oleks selle asja puhkepäeval isiklike tööriistadega eemaldanud. Aga ma saan muidugi aru, et inimesed tahavad põhimõttelist vaidlust vaielda. Mis siis ikka, vaielgu enne.

  26. Muidugi kasutab Vabadusrist Kolgata risti kujundust, mis omakorda kasutab eelkristliku risti kujundust.

    Rumal jutt suhu tagasi!

    Vabadusristi pilt

    Seda, mis risti Jeesuse hukkamiseks kasutati, ei tea tegelikult keegi. Kristlikus ikonograafias on samuti kasutatud hulka erisuguseid riste. Kõiki ristikujutisi ei saa automaatselt Kristuse kannatustega seostada.

  27. Keda need kannatused huvitavad? Sektantluse üle otsustamiseks on ristikuju assotsiatsioonid konkreetsete sektidega — ja see, missugune rist meie maanurgas valitsevate kristlastega haakub, on üldteada.

  28. Rumal jutt suhu tagasi.

    Loll imbe kappi tagasi. Ühegi risti pilt ei puutu asjasse ja mingist hukkamisest ei saa juttugi olla, kui on teadmata müüditegelase olemasolu. Sama hästi võiks teatada, et keegi ei tea, kuidas Zeus välja nägi.

    Rist on geomeetriline kujund, mis koosneb kahest ristuvast joonest poolitades kas ühe või kaks joont keskelt kaheks võrdseks osaks. Tavaliselt jooksevad jooned horisontaalselt ja vertikaalselt. Juhul kui jooned jooksevad diagonaalis on tegemist Andrease ristiga.

    Risti kui sümbolit on inimesed kasutanud sajandeid ning eriti erinevates religioonides, näiteks kristluses. Risti on tõlgendatud kui nelja põhielemendi sümbolit. Rist kui põhiilmakaarte jaotus.

    Kui see on keeruline mõista, siis võiks niikaua otsast peale lugeda, kuni tekib arusaamine või tuleb jälle tahtmine kappi ronida. Lolli juttu ei ole mõtet ajada, ma ei viitsi imbede peale palju aega raisata. Pretensioonid esitada oma matemaatikaõpetajale vähese vaevanägemise pärast ja oma vanematele geenieksituse paljundamise eest.

  29. Väga lihtne on mõista: on kasutatud erinevates tähendustes ja religioonides. Jõudu sulle mõistmisel.

    Tehniline märkus: Ajeke tsiteerib minu postituses kasutatud väljendit, mille hetke pärast enesekriitika korras eemaldasin. Kahju, et ta seda nägi.

    Tehniline märkus 2: Kuna Ajeke tunneb kõnealusest soovitusest allpool nii suurt puudust, panin selle tagasi. Loodetavasti on talle sellest kasu.

  30. Kriku ütles:

    Nagu juba öeldud, ei ole minu arvates ka rahvuspark õige koht sellise rajatise jaoks.

    Nii lihtsalt Sa ei pääse. Rist rajati enne, kui kõrbest rahvuspark sai. Hiljem ainult lapiti seda nagu Theseuse laeva.

    Muide, kõigil – sh. pargivahil – oleks olnud kergem, kui ta oleks selle asja puhkepäeval isiklike tööriistadega eemaldanud.

    Nojah, siis oleks ta jälle riskinud sellega, et mõni kohalik sektantlik prokurör ta vandalismis vastutusele võtab. Californias on prokurörid valitavad ja fidei defensor võiks mõnedele neist kaunis ahvatleva tiitlina tunduda. Olnuks pargivaht sektant, võinuks see risk talle talutavana tunduda, aga märkide järgi tahtis pargivaht lihtsalt vastuoluliste seaduste vahele selgust.

  31. Kriku ütles:

    Väga lihtne on mõista: on kasutatud erinevates tähendustes ja religioonides.

    Vale. Ristil on risti tähendus kõikides religioonides, muidu ei tunneks ära, et tegu on ristiga. Mis ma kirjutasin mõistmisest?

    Tehniline märkus: Ajeke tsiteerib minu postituses kasutatud väljendit, mille hetke pärast enesekriitika korras eemaldasin.

    Hetk ei kesta kaheksateist minutit. Järjekordne vale. Isegi moment on lühem. Võltsimist enesekriitikaks nimetada on muidugi eriti kõrge pilotaaž – tüüpiline uhhuulane.

    Kahju, et ta seda nägi.

    Tõelist palet pole vaja häbeneda, ma tean niigi, milline see imbedel on.

  32. Rist rajati enne, kui kõrbest rahvuspark sai.

    Vahet pole.

    Nojah, siis oleks ta jälle riskinud sellega, et mõni kohalik sektantlik prokurör ta vandalismis vastutusele võtab.

    Kui juba pargiteenistus leidis, et tuleks maha võtta, siis vaevalt. Kindlalt muidugi väita ei julge.

  33. Vale. Ristil on risti tähendus kõikides religioonides, muidu ei tunneks ära, et tegu on ristiga. Mis ma kirjutasin mõistmisest?

    Rist ei ole tähendus, vaid gemoeetriline kujund, millel võib olla erinevaid tähendusi. Täpselt samamoodi nagu B on ladina tähestikus bee, aga kirillitsas hoopis vee.

    Sinu ebaviisakused jätan kommenteerimata.

  34. Kriku ütles:

    Rist ei ole tähendus, vaid gemoeetriline kujund, millel võib olla erinevaid tähendusi.

    Pole vaja kirjutada lollusi. (See pole ebaviisakus, nagu Kriku ekslikult jälle üritab aru saada, vaid nending. Seda polegi vaja kommenteerida. Ebaviisakused tulevad kellegi Kriku kommentaaridest, mida ta pärast kiiruga võltsib.) Ma ei tea, kas oli raske aru saada sellest kohast:

    Kui see on keeruline mõista, siis võiks niikaua otsast peale lugeda, kuni tekib arusaamine …

    Veel viimast korda – rist on rist ja tal on risti tähendus, muidu ei tuntaks ära, et tegu on ristiga. Pole oluline, kas tegu on kaardimasti, kaelaehte või jalgade asetusega. Ma rohkem ei korda. Kriku võiks katsuda mitte seletada tähendusi, sest ta ei tea, mida tähendab tähendus, rääkimata veel risti või millegi muu tähendusest.

    Täpselt samamoodi nagu B on ladina tähestikus bee, aga kirillitsas hoopis vee.

    Vale. Jälle vale. B on B, ükskõik mis tähestikus ta on. See, kuidas mingis keeles teda häälikuna hääldatakse, ei puutu asjasse. Rist ei ole hääliku sümbol, ära vassi. X hääliku sümbolina ei ole rist, vaid ladina iks või kirillitsa ha, aga see ei puutu asjasse, ta on ikka X.

    Aitab nüüd küll. Kriku läheb ja loeb niikaua otsast peale, kuni …

  35. Rist võib olla ka alfabeetiline sümbol: X on olemas nii ladina kui kirillitsa tähestikus. Aga see on muidugi kõrvaline. Nagu sinu tsiteeritud lõiguski kirjas, saab risti kui sümbolit tõlgendada mitut moodi, st. rist on mitme asja sümbol (näiteks 4 ilmakaare või 4 elemendi). Panen selle lõigu veelkord siia, et sul oleks hea lugeda.

    Risti kui sümbolit on inimesed kasutanud sajandeid ning eriti erinevates religioonides, näiteks kristluses. Risti on tõlgendatud kui nelja põhielemendi sümbolit. Rist kui põhiilmakaarte jaotus.

    Mina lähen nüüd magama. Sulle soovitan sama. Loed hommikul üle, saad paremini aru, mida tsiteerisid.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga