August on homokuu

Barrie ja Tony Drewitt-Barlow. Pilt: The GuardianPerekond Drewitt-Barlow — kaks isa ja viis last. Pilt: The Guardian.

Mõned aastad tagasi toimus augusti keskel Tallinnas üritus ametliku nimega Tallinn Pride, rahvakeeles tuntud kui homoparaad. 2007. aastal kirjutasin sellest arvamusloo Tallinn Pride – midagi enamat kui lihtsalt ‘homovärk’ ja arvan, et tollal kirjutatu kehtib kenasti ka praegu.

Ühiskond aga areneb, mõnikord aeglasemalt kui seda sooviksime, aga kui on edendajaid, julgeid kodanikke, kes iseenda ja oma huvigrupi eest aktiivselt seisavad, siis on võimalik ka lühikese ajaga muuta nii ühiskondlikku meelsust, poliitikute arvamust ja ka seadusandlust, et kellegi õigusi ega tegutsemisvabadusi kusagilt otsast vähemaks ei jääks, vaid laieneksid veelgi enamate inimeste peale.

Üheks selliseks teemaks on siis homoseksuaalsete inimeste võimalus, meil hetkel võimatus, omavahel abielu sõlmida, kuna perekonnaseaduses on kirjas sooline piirang, et abielu sõlmitakse mehe ja naise vahel. Eesti gay-ringkonnad, kui sellised asjad üldse olemas on, on pigem rõhunud eraldi partnerlusseaduse peale, et mitte ärritada “tavalisi inimesi” abielu mõiste “pühaduse rüvetamisega”. Minumeelest oli see strateegiliselt vale ja õigem oleks minna ikka täispangale ja üritada perekonnaseaduses abielu mõiste soopiirangutest vabastada. Selline eraldi suhtevormi strateegia (mis tegelikult puudutaks ka paljusid vabaabielus elavaid heteroseksuaalseid paare) on kaela toonud teistmoodi süüdistusi salakavaluses, aga tegelikult pole palju vahet — kui üks valitsuserakond (antud juhul siis IRL) ei soovi teemaga tegeleda või pigem jätkab oma homodele ärapanemise tegevusliini (homoabielud on Lukase sõnul “väljasuremisstrateegia”), siis tehku aktivistid mida iganes, süüdi oled alati ja ära sulle tehakse, sest nii on võimalik mingit laadi inimeste poolehoidu võita.

Selmet tõepoolest ühiskonnas eliit ehk suundanäitav olla ja teha üks humanistlik tegu vaatamata mingi hulga inimeste lärmakale vastuseisule, eelistavad mõned poliitikud teemat üleval hoida, sest niikaua, kuni pole lahendatud aktiivsemalt oma õiguste eest seisvate homoseksuaalsete inimeste probleemid, olgu need kui spetsiifilised ja väheseid puudutavad tahes, saab nende lahenduste torpedeerimisega etendada “perekonna ja rahvuse päästja” rolli. Seejuures aga unustatakse need inimesed, olgugi neid hulgalt vähe, kes oma igapäevases elus reaalsete probleemidega kokku puutuvad ja neid lahendusi vajavad. Ja kordan veelkord — need lahendused ei tule kellegi arvelt, kellelgi ei jää nt homoabielude sõlmimise lubamisega mitte midagi vähemaks.

Soodsaim viis teema päevakorrast maha saada on see ära lahendada. Aga seda ei soovita, kuna osad ilmselt arvavad, et keegi peab siin ühiskonnas paaria rollis olema, kelle süüks “pereväärtuste” õõnestamist, laste kuritarvitamist, moraali langemist, haiguste levimist ja muid ühiskondlikke pahesid panna saaks, vastasel korral tuleb ehk tegelike põhjustega tegelema hakata, aga see on liiga töömahukas, ikka on lihtsam patuoinast tümitada ja pööblilgi peab olema keegi, kelle peal auru välja lasta ja iseennast poliitikud ju kaagi küljes näha ei soovi.

Alljärgnevalt pakun lingid kahe augustikuise teemaarenduse juurde. Esiteks tuli teade selle kohta, et justiitsministeerium lükkas partnerlusseaduse IRL vastuseisu tõttu kalevi alla ja teiseks minister Lukase “homonali” ex cathedra. Tõstan üle ka hulga kommentaare augusti ajakirjandusleidude alt.

  • Justiitsministeerium loobus mitteabielulise kooselu reguleerimisest
    Postimees

    Justiitsministeerium loobus mitteabielulise kooselu õiguslikust reguleerimisest, põhjendades seda Isamaa ja Res Publica Liidu (IRL) vastuseisuga.
    […]
    Ministeerium märkis ettepanekute kokkuvõttes, et samasooliste paaride omavahelistes suhetes on reaalsed õiguslikud probleemid olemas, millest levinumatele oleks võimalik pakkuda kompleksset lahendust partnerlusseadusega.

  • IRL: abielu pole inimõigus
    Postimees
  • Kaks argumenti samasooliste abielu vastu
    Mikk Salu, Eesti Päevaleht

    Ütlen kohe ära, et olen samasooliste abielude vastu ja suhtun seadustatud partnerlusse kõhklevalt.
    Olen oma vastuseisu põhjendanud kahel viisil. Esimene argument on puhtalt instinktiivne, kõhutundel põhinev: see pole õige. Tunnistan, seda argumenti pole võimalik ratsionaalselt eriti põhjendada. Kuid moraalsed otsused ongi tihti intuitiivsed.

  • Lihtsalt ei ole nii
    Rein Raud, Eesti Päevaleht

    Isiklikult pean oluliseks tagasiminekuks justiitsministeeriumi otsust mitte registreerida paarisuhteid, mis annaksid ka muudele kui abielus paaridele nt kindlustunde ühisvara saatuse osas. Aga probleem on laiem ja ei ole taandatav tülpinud tõdemusele, et maailm on hukas ja noortel pole väärtusi.

  • Lehtsaar: homod ei vaja privileege

    Lehtsaare väitel on traditsioonilisele perekonnamudelile vastanduvaid või sellest erinevaid kooseluvorme Eestis kümmekond. «Ahelabielu, mitmikabielu, külalisabielu,» loetles ta.

    Teoloogi sõnul on homoseksuaalid vaid üks ilming sellest reast. «Kui Euroopas tungib islam peale, miks me ei tegele sellisel juhul mitmenaisepidamisega?» küsis ta.

    Tõnu Lehtsaar on igati Eesti esihomofoobi tiitli välja teeninud. Lehtsaar pelgab (kardab), et homodele abiellumisõiguse andmine õõnestab pereväärtusi ja toob ka palju muud halba kaela, lisaks ei ole selline teguviis jumalale sugugi meelepärane. Kõik need hirmud on põhjendamatud — pereväärtused muutuvad pidevalt, jumala viha alla sattumine on lihtsalt umbluu, seega on ta hirmud irratsionaalsed ja sellise asja kohta võib isegi vist öelda foobia. Ja kuivõrd pahade asjade juhtumise kujuteldavaks põhjuseks on homod või homoseksualism, siis paistab antud juhul sõna ‘homofoobia’ kasutamine olevat igati õigustatud.

  • Katrin Kivimaa: sallivus sõnades?
    Postimees

    Ministeeriumi otsus on pigem kooskõlas Eesti kui tüüpilise postsovetliku – ja mitte põhjamaise või euroopaliku – ühiskonna kuvandiga: korduvalt on väidetud, et just suhtumine homoseksuaalsusesse paigutab meid samasse ritta postkommunistlike, totalitaristliku minevikuga ühiskondadega ning eristab meid pikema demokraatliku traditsiooniga riikidest.

  • Mehhiko ülemkohus nõuab homoabielude tunnustamist
  • Marti Aavik: poliitikud ja homoseksuaalid
    Postimees

    See, et homoabielusid Eestis ei seadustata, olgu või teise nime all, ei ole mingisugune sallivuse kriis. Inimesi ei diskrimineerita Eestis nende seksuaalse sättumuse järgi seaduste tasemel kuidagi ning vajadusel saab gei, nagu iga teinegi, jõnkude ametnike vastu kohtust abi, nagu näitas Viimsi lesbipaari juhtum. Kui võtta vähegi pikem ajaline perspektiiv, on ka sallivuse kasv ilmselge.
    […]
    Üldrahvalikult tuntud ja positiivse kuvandiga erinevate põlvkondade (!) geid peaksid kapist välja tulema, et ülejäänud inimesed saaks vaadata ja harjuda: täitsa mõistlik inimene, aga gei … no las ta siis olla.

  • Rain Kooli: Seadustagem need homoabielud lõpuks ära
    Delfi

    Oleks ammu aeg see politiseerunud jama ära lõpetada. Partnerlusseaduse torpedeerinud IRL ja kaudselt ka Reformierakond püüavad selle liigutusega mitte 2011. aasta valimistel hääli kaotada. Nii lihtne see ongi. Mina pakun välja, et tehkem seadus ära (kas või pärast valimisi, vahet pole) ja mingem tõeliste küsimustega edasi. Eestis on piisavalt palju homosid, et nende õigus abielule seadustada, kuid samas liiga vähe, et selle teema ümber lämisemisele aastakümnete kaupa aega kulutada.

  • Liisi Ojamaa: Äkki kannavad pereväärtusi just homod?
    Delfi

    Ma mõistan, mingil määral isegi respekteerin mõnede inimeste vajadust elada kujuteldavas maailmas, kus kõik on omal kohal ja iga asi paigas ja miski ei muutu. Rukkililled õitsevad, nende vahel jooksevad blondid naervad lapsukesed, igaühel on isa ja ema ja need elavad õnnelikult koos, nurga peal kollases majas on pisike toidupood ja kordnik ütleb kohalikele lahkelt tere.
    […]
    Partnerlusseaduse tagasilükkamisega annab mu riik mulle märku, et ta ei usalda minu teadlikke valikuid. Annab märku, et ma ei peaks suhteid sõlmima südame sunnil, vaid puhtpragmaatilistel kaalutlustel. Annab märku, et kui ma hälbin konsensuslikust kinnisideest, kus blondid lapsed lippavad rukkilillede vahel ja abielusid lahutab ainult surm, pole ma väärt olema selle riigi täieõiguslik kodanik.

Nüüd on meil ka kohalik gay-gate, mis algas ühest pressikonverentsist, kus haridusminister Lukaselt küsiti, et kui üks Hollandi kirjastus plaanib õpikutes samasoolisi paare kajastada, siis kas Eestis ka miskit sarnast juhtuda võiks. Meie ministri vastus oli tundetu naljaviskamine, mis mõttelt ei erine neegrinaljadest.

  • Hollandis plaanitakse homoabielud kooliõpikutesse viia
    Postimees

    Ülesanded näeksid välja umbes järgmiselt: «Isa ja isa ostavad merisea, mis maksab 17 eurot ja 95 senti. Loomapood teeb neile 20-protsendilise allahindluse. Palju peavad Jani isad merisea eest tegelikult maksma?».

    Lisaks matemaatikaõpikuile integreeritaks omasooliste lood ka näiteks maateadusesse, keeleõpikuisse ja teiste ainete õppematerjalidesse, et juba koolitunnis ühiskondlikke hoiakuid kujundada. Esindatud peaksid olema nii nais- kui meespaarid.

  • Lukas: kas Arno peaks “Kevades” Kiirega käima?

    “Mina arvan, et vana maailma väljasuremisstrateegiaid üle võtma ei peaks ja niisugust õppematerjali ei tule ja meie kool ei vaja. Kuigi see ei välista, et ka meil ilmub lähiajal mõni tark, kes nõuab, et Luts aetaks hauast üles ja kästaks tal “Kevade” ümber kirjutada nii, et Arno osa aega vähemalt Teelega käimise asemel käiks ka näiteks Kiirega,” märkis Lukas täna valitsuse pressikonverentsil.

    Lukas on kah homofoob või oleks viisakam öelda, et viljeleb homofoobiat, kuna ta kardab põhjendamatult, et homoseksuaalsuse mainimine on selle propageerimine ehk lausa levitamine, justnagu oleks homoseksuaalsus propageeritav või levitatav. Teiseks see ‘väljasuremisstrateegia’. Mõte, et homoseksuaalsusest rääkimine või homodele abiellumisõiguse andmine on seotud väljasuremisega, on irratsionaalne, põhjendamatu ja kuivõrd ta väljasuremist halvaks asjaks peab, siis ilmselt ta kardab väljasuremist. Ja kuivõrd tema meelest on homoseksuaalsus või sellest rääkimine väljasuremise põhjus, siis kardab ta homoseksuaalsust ja kuivõrd selline kartus on irratsionaalne ehk foobia, siis sobib ‘homofoobia’ Lukase seisukohti iseloomustama küll.

  • Lukas: homoõpikute jutt polnud valimiskampaania
    Postimees

    Kui ka homod ei arva, et igal pool peaks nende teemasid käsitlema ja kogu maailm peaks nende suhte ümber pöörlema ja ei oleks pealetükkivad, siis seda teemad oleks ka vähem avalikkuse ees.

    “Kui ka neegrid ei arva, et igal pool peaks nende teemasid käsitlema ja kogu maailm peaks nende suhte ümber pöörlema ja ei oleks pealetükkivad, siis seda teemad oleks ka vähem avalikkuse ees.”

    Jestas küll, kuidas inimene võib teisi inimesi mitte mõista tahta! Homod elavad oma elusid ja nende elud pöörlevad nende oma elu ümber nagu minu elu pöörleb minu ja mu lähedaste ümber. Selles pole ju midagi imelikku. Ja kui minu elus juhtub ette takistusi, mis segavad mul õnnelik olemist, siis loomulikult ma tegelen sellega. Aktiivselt, vajadusel ka lärmakalt, pealetükkivalt, korraldan pikette ja paraade, algatan seaduste muudatusi. Nii ju kodanikuühiskond peakski muu hulgas toimima.

    Kas Lukas kutsub ühte osa kodanikkonnast üles enesetsensuurile, vaikivale ajastule? Teema kaoks avalikkuse eest, kui see lahendatakse; kellegi vaikima sundimine ei ole lahendus, vaid üleskutse mitte kasutada oma põhivabadusi ja -õigusi. Ja seda ütleb minister.

  • Seksuaalvähemused: Lukas kohtu alla

    «Kõige hullem kogu loo juures on, et haridusminister ei saa aru, mis positsioonil ta istub – sõna «haridus» peaks andma vihje, kahjuks on aga ministri puhul hetkel tegemist pigem harimatusega antud valdkonnas,» sõnab ühing. «Tuua kohatuid näiteid «Kevadest» kui homoromaanist on täiesti arusaamatu.»

  • Haridusminister ei taju EL suundumusi
    Jan-Roland Raukas (SDE), Delfi lugejakiri

    Kuna me (Eesti) oleme alates 1. maist 2004. osa nn Vanast Maailmast (EL liige), siis tundub arusaamatu tänaste poliitikute arvamusavaldus, kus nn Vana Maailma strateegiat kritiseeritakse. Õnneks on aga EL komisjon mõistnud, et liikmesriikides pääsevad tihti võimule ka tõeliselt ebakompetentsed poliitikud ja on astumas mõjusaid samme diskrimineerimise vähendamiseks ühenduse tasandil.

Järgmine Pride üritus toimub Tallinnas 2011. aasta 6.-12. juunil Baltic Pride nime all.

Kommentaarides korduvad mõned viited lugudele seepärast, et paljud kommentaarid on varasemast loost siia uuemasse ümber tõstetud.

523 Replies to “August on homokuu”

  1. Kriku ütles:

    Priitp ütles:

    Sina ütled, et kahe isaga perekond ei ole päris

    Ei öelnud.

    Kuidas seda siis tõlgendama peaks:

    Kriku ütles:

    See, et mõnes peres kaks või kolm isa on, ei ole väärtushinnangute küsimus, see on fakt.

    Ei ole. See on puhas sotsiaalne konstruktsioon, mille teevad võimalikuks teatavad väärtushinnangud.

  2. Saksa ülemkohus võrdsustas homod tavakodanikega
    Delfi

    Igas riigis omad nüansid, aga probleemidega tegeletakse, sest neid tunnistatakse. Tunnistatakse ebavõrdsust, mis valitseb heterote ja homode kohtlemise puhul, tunnistatakse, et see ebavõrdsus tuleb likvideerida, kohendatakse seadusi, kohtud teevad otsuseid… Ameerikas on Prop 8 teel põhiseadusvastaseks saamas, Saksamaal siis see lugu, partnerluse või abielude seadustamine muudes riikides jne, ainult et Kriku, Lukas ja homofoobid (mitte et ma neid kolme ilmtingimata samastaks, vaid kõrvutan nagu Kriku kõrvutab homosid ja nende probleeme prostituutidega, viie jalaga vasikate, ufode, majasuuruste tomatitega ning näeb teema käsitlemist ilmse provokatsioonina) ei näe, et miskit viltu oleks.

    Esiteks võibolla seepärast, et Kriku, Lukas ja homofoobid ei ole ise valdavalt homod ja ei puutu homode spetsiifiliste ja lahendamist vajavate probleemidega igapäevaselt kokku (see puue on minul ka); teiseks on olemas selline asi nagu empaatiavõime ehk tahe ja oskus end teise olukorda asetada ja seda mõista. Eri inimestel on seda eri määral ja kindlasti ollakse väga valivad, kellega samastuda ja keda soovitakse mõista.

    Jah, Mets ajab oma asja ajamisel aegajalt jama ja tegeleb demagoogiaga. Tegijal juhtub, ütlen seepeale, ega sisulised probleemid ise seepärast kuhugi kao, see annab vastalistele vaid võimaluse probleemide tunnistamise ja lahendamise asemel jamast ja demagoogiast jahuda. Ning visaku esimene kivi see, kes ise patust puhas või siis vähemalt tunnistab oma patusust.

    Lukase vastus pressikal oli minumeelest lihtsalt tundetu ja empaatiavõimetu “nali” kaasinimeste üle, kellel on temast erinevad seksuaalsed eelistused. Nii nagu ministrile ei ole kohane avalikkuse ees neegrinalju teha, pole kohased ka homonaljade veeretamine. Kujuta ette, kui minister teeks pressikal mingi neegri- või juudinalja… Aga homode üle justnagu võib nalja teha. Teades, et homosid on ka koolides nii õpilaste kui õpetajate seas, näitab “naljatamine” homoteemal ministri empaatiavõimetust oma haldusalal toimetatavate inimeste suhtes.

  3. Priitp küsis:

    Sina ütled, et kahe isaga perekond ei ole päris

    Ei öelnud.

    Kuidas seda siis tõlgendama peaks:

    Kriku ütles:

    See, et mõnes peres kaks või kolm isa on, ei ole väärtushinnangute küsimus, see on fakt.

    Ei ole. See on puhas sotsiaalne konstruktsioon, mille teevad võimalikuks teatavad väärtushinnangud.

    Ma tõesti ei saa aru, millest sa aru ei saa. “Perekond” on ju samuti sotsiaalne konstruktsioon. Läbi aegade on perekonnaks peetud erinevaid inimkooslusi, millesse kuulub laste isa ja ema kõrval täiskasvanuid mitmesugustel alustel.

    Kui näiteks mehel on mõnes islamiriigis 3 naist ja iga naisega laps, siis ei ole ühelgi lapsel sellepärast 3 ema. Aga ei saa väita, et nimetatud inimkooslus oleks vähem või rohkem perekond kui mõni muu.

  4. Martin kurtis:

    Ameerikas on Prop 8 teel põhiseadusvastaseks saamas, Saksamaal siis see lugu, partnerluse või abielude seadustamine muudes riikides jne, ainult et Kriku, Lukas ja homofoobid (mitte et ma neid kolme ilmtingimata samastaks, vaid kõrvutan nagu Kriku kõrvutab homosid ja nende probleeme prostituutidega, viie jalaga vasikate, ufode, majasuuruste tomatitega ning näeb teema käsitlemist ilmse provokatsioonina) ei näe, et miskit viltu oleks.

    Eesti õiguskorra muutmise argumentatsioon peab tuginema ikkagi Eesti õiguskorra analüüsile (mida muuhulgas sisaldab ka justiitsiministeeriumi eksperthinnang, mis omasooiharate aktivistide väiteid ei toeta). Mitte Saksamaa või USA õiguskorra analüüsile.

    Sinu viide USA-le ja Saksamaale on käsitletav argumentum ad populum loogikaveana.

    Jah, Mets ajab oma asja ajamisel aegajalt jama ja tegeleb demagoogiaga. Tegijal juhtub, ütlen seepeale, ega sisulised probleemid ise seepärast kuhugi kao, see annab vastalistele vaid võimaluse probleemide tunnistamise ja lahendamise asemel jamast ja demagoogiast jahuda.

    Probleeme tunnistada ja neid lahendada saab siis, kui on tõendatud probleemide olemasolu. Mets paraku ei ole sellega hakkama saanud, kuigi on väljutanud suure hulga jama ja demagoogiat. See võib alust arvata, et tema tegevus pole suunatud ühegi reaalse probleemi lahendamisele, vaid iseenda tuntuse tõstmisele ja populaarsuse hankimisele. Poliitikas on pseudoprobleemide leiutamine eneseupitamiseks üsna levinud võte.

  5. Kriku ütles:

    Loomulikult. Läänelikus koolisüsteemis eksisteerib jaotus õppeaineteks.

    Aga see on ju jama, ja veel kahest kohast pealegi.

    Esiteks on see demagoogiline, kuna Sa teed siin näo, et Sinu argument puutub kuidagimoodi sellele eelnenud argumendi kontekstis asjasse.

    Teiseks on see vale. Juba aastakümneid on metoodikud meie ja mitmete naabrite maal rõhutanud erinevate õppeainete vahelise integratsiooni vajalikkust. Selle eesmärk on juurutada õpilastes terviklikku maailmapilti, et nad ei hakkaks arvama, et vesinik füüsikatunnis on midagi muud kui vesinik keemiatunnis.

    Seetõttu õpetataksegi matemaatikatunnis matemaatikat, ajalootunnis ajalugu ja perekonnaõpetuse tunnis seda, mida seal õpetatakse.

    Heas koolis võib perekonnaõpetuse õpetaja kutsuda ajalooõpetaja rääkima pereajaloost ja poliitilise ajaloo mõjust sellele ning ajalooõpetaja kontrolltöös nõuda, et õpilased mõistaksid välja rehkendada, kui kaua kestis sõda, mis algas 1618. aastal ja lõppes 1648. aastal. Säherdused integreeritud projektid on veel pealekauba olemas.

  6. Juba aastakümneid on metoodikud meie ja mitmete naabrite maal rõhutanud erinevate õppeainete vahelise integratsiooni vajalikkust. Selle eesmärk on juurutada õpilastes terviklikku maailmapilti, et nad ei hakkaks arvama, et vesinik füüsikatunnis on midagi muud kui vesinik keemiatunnis.

    Mistahes õppeainetest pärit uute teadmiste esmamainimine matemaatikaõpikus ei ole näide sellisest integratsioonist ja ei teeni kuidagi kummagi aine parema omandamise eesmärki.

    Nagu öeldud, kui asuda vastupidisele seisukohale, siis peakski hakkama kõiki uusi asju alates ristisõdadest ja lõpetades rakuehitusega mainima kõigepealt matemaatikaõpikus. Teed sa sellise ettepaneku ja kui ei, siis miks?

    Seetõttu õpetataksegi matemaatikatunnis matemaatikat, ajalootunnis ajalugu ja perekonnaõpetuse tunnis seda, mida seal õpetatakse.

    Heas koolis võib perekonnaõpetuse õpetaja kutsuda ajalooõpetaja rääkima pereajaloost ja poliitilise ajaloo mõjust sellele

    Kindlasti. Aga sellel puudub seos matemaatikaõpiku küsimusega. Matemaatikaõpikus mingi õpilaste jaoks uue nähtuse lihtsalt ära mainimine ei ole võrreldav sinu poolt kirjeldatud integratsiooniga kahel põhjusel. Esiteks seetõttu, et uus nähtus jääb vaid mainimise tasemele. Teiseks seetõttu, et omasooiharate pere olemusel puudub ka sisuline ühisosa tekstülesande lahendamiseks vajalike tegevustega, mis ajalool ja genealoogia uurimisel on olemas.

  7. Käesolevas artiklis ei esine Martin Vällik skeptikuna, vaid omasooiharate liikumise aktivistide poole asunud propagandistina, kellel puudub kriitikameel kõnealuste aktivistide poolt levitatavate väärarvamuste suhtes. Needs debunking.

    Näiteks võib tuua järgmise lause:

    Seejuures aga unustatakse need inimesed, olgugi neid hulgalt vähe, kes oma igapäevases elus reaalsete probleemidega kokku puutuvad ja neid lahendusi vajavad.

    Ei Martin Vällik ega ükski homoaktivist ei suuda öelda, mis on need igapäevaelu probleemid, mida just abielu definitsiooni muutmisega lahendama peaks.

    Alltoodud väide on aga lihtsalt vale:

    Lukas on kah homofoob või oleks viisakam öelda, et viljeleb homofoobiat, kuna ta kardab põhjendamatult, et homoseksuaalsuse mainimine on selle propageerimine ehk lausa levitamine, justnagu oleks homoseksuaalsus propageeritav või levitatav.

    Lukas ei öelnud, et homoseksuaalsusest rääkimine suurendab selle levikut. Selle mõtles Martin Vällik ise välja, et tal oleks ettekääne endale ebasobivate seisukohtadega inimest sildistada kui “homofoobi”.

  8. Kriku ütles:

    Ei Martin Vällik ega ükski homoaktivist ei suuda öelda, mis on need igapäevaelu probleemid, mida just abielu definitsiooni muutmisega lahendama peaks.

    Mulle küll tundub, et Krikuga pole mõtet selles küsimuses vaielda, ent üritatagu siiski.
    Ainuke probleem, mida peaks lahendama, on nende 2-10% end homo- või biseksuaalsena defineeriva inimese õiglustunne.

    Ütleme, et ei olegi samasoolistel paaridel mingeid igapäevaelu probleeme. Elavad koos, elu on lill, nagu vabaabielus erisooline paar.
    Erisooline paar saab misiganes põhjusel – ämm nõuab; hakkab sündima laps, olgu ühine või üleaisa tehtud; sai sõbrannadega kokku lepitud, et enne 30ndat eluaastat tuleb – teha midagi, mille nimi on abiellumine. Puhtalt selle pärast, et nad tahavad. Jah, sellega kaasneb teatud õigusmugavusi, ka teatud piiranguid (näit. teatud ametikohtadel teineteise alluvuses töötamine jms), aga see ei ole oluline. Oluline on see, et nad tahavad ja nad saavad.
    Aga kui need kaks inimest on samast soost, siis hoolimata põhjustest, vaatamata sellele, et nad tahavad – nad ei saa abielluda. Ja see on ikka ebaõiglane (et mitte öelda diskrimineeriv) küll.

  9. Üks täpsustus Lukase ja pressikonverentsi teemal. Ajakirjanik ei küsinud Lukaselt sel teemal, vaid hakkas ise sel teemal rääkima:

    Ministrile sellel teemal keegi küsimust ei esitanud ja ta tõstatas teema ise üles. Täna ütles Lukas raadiole, et valitsuse pressikonverentsidel ikka laiendatakse arutelusid ja käsitletakse ajakirjanduses ilmunud teemasid. Lukas väitis, et rääkis erinevate riikide haridusmaastikul toimuvast, nii tuli jutuks ka Holland ja uued õpikud.

  10. Siin ilmneb, et on puhkenud homofoobsusfoobia! no ausalt – miks peab kartma neid, kelle põhimõtted on teistsugused kui homoaktivistidel! Tähelepanelikum lugeja kyllap märkab, et oma veendumusi avaldanud Lukas tembeldatakse foobseks, aga need homod, kes esinevad, nende põhimõtted on vaieldamatult õiged ja nemad justkui ei karda … Mumeelest on siis ka homod põhjendamatult hirmunud. Neil on heterofoobia, mõnedel sotsiofoobse taustaga.
    No tõepoolest, malliks võttes seda, kuidas siin mõned foobiaid käsitlevad, on absoluutselt iga inimene foobne – meie eelistused ja väärtushinnangud on ju niivõrd erinevad.
    Tõsisemalt: inimesi nende veendumuste ja uskumuste alusel haiglaslikult hirmunuteks tembeldada on pujt-demagoogiline võte.

  11. Martin Vällik ütles:

    Vägivaldselt?

    Juunõu, ebaviisakate mõtete tema suunas telepeerimise teel. Rohkem või vähem viisakad telepaatilised mõtted on paljude kristlaste maailmapildis väga tähtsal kohal. Telepaatiaigatsusest kirjutab ka <http://www.allaboutprayer.org/&gt;:

    All of us long to connect with someone who can identify with our circumstances and share in our day-to-day life. Prayer is just that …

  12. Nii, nagu Eestis ei saa abielluda kaks meest või kaks naist, ei saa Eestis abielluda ka vend ja õde.

    Tõsi, muidugi ei tasuks õdede-vendade vahelisi seksuaalsuhteid promoda. Aga see aeg, kus abielu on miskitpidi seksuaalsuhte legitimeerija, võiks siiski möödas olla. Nii et miks keelata õe-venna abielu?

    Demagoogia? Tõenäoliselt küll. Aga siiski…

  13. tq ütles:

    Nii et miks keelata õe-venna abielu?

    Sest sama pere lastest moodustunud kooselulised paarid ei nõua selle lubamist. Tõenäoliselt sellepärast, et neid pole eriti palju. Kui neid oleks aga sama palju kui homosid ja nad oleksid oma abiellumisõiguse taotlemisel sama aktiivsed, tuleks küsimus vast vaagimisele võtta.

  14. Seda ka, et üks oluline abielu sõlmimise eesmärk on ühise formaalse perekonna moodustamine. Õde ja vend on juba ühises formaalses perekonnas koos terve hulga sellest tulenevate õiguslike tagajärgedega. Tõenäoliselt on see üks oluline põhjus, miks too teema üles kerkinud ei ole.

  15. Mulle tundub, et kui hakatakse homoteemaga seoses rääkima õe-venna abielust, mitmikabielust või veel hullem zoofiiliast, nekrofiiliast ja pedofiiliast, siis on tegu kas tavapärase rumalusega või sooviga jutt peateemast kõrvale juhtida. Kui sellise jutu algatajal on mingi isiklik huvi oma suhe kolme surnud kassipojaga seadustada, siis algatagu ta oma huvigrupp ja liikumine, mitte ärgu oodaku, et keegi teine tema eest ta probleemid lahendaks.

  16. Mis eksootilistesse seksuaalpraktikatesse puutub, siis Stallmani juhtum rinofütonekrofiiliaga on klassika.

    I thought about this, and the unexpected size of the check. “I think that you have some other reason, that you aren’t telling me, why you don’t want to do business with me. Were my lectures unsatisfactory?”

    “No, your lectures were good. It was the people who had dinner with you. Both evenings they were very uncomfortable with you. They said they didn’t want to have you around any more.”

    “Uncomfortable? But they didn’t say so. Did they say why?”

    “One of them said he was upset when you talked about nasal sex with plants.” I had actually demonstrated this perverse act with the bouquet on the table, at dinner the night before I was sent home. The plants were dead, although well preserved, so I was performing rhinophytonecrophilia on them.

    That was the end of the conversation, but I never forgot that the worst bunch of cowards I ever met were Texans. I can just imagine them: “Chief, you gotta get that guy away from here! All his crazy ideas are making my head feel strange. Is he a hippy?”

  17. Traadiga kristlaste veebisait christwire.org on kokku pannud loetelu viisidest, kuidas aru saada, kas naisemees on gei:

    Homosexuality can pop up at any time during a long-term relationship. Your spouse may have been experimenting with the “gay” lifestyle even before you met. Maybe he’s just using you as unwitting cover as he seeks playmates in the heterosexual world. For these types, the shame of being “outed” is so great that they will go to extremes to hide their lustful activities, even tricking a woman to marry them to appear normal in society. Sometimes it’s the nervous family who has rushed a young man into marriage out of a fear that his secret will be exposed. For others, homosexuality can appear later in life when men crave some escape from the monotony of careers and home life. Same-sex experimentation is also connected to drug or alcohol abuse. Crystal meth and other narcotics are proven to lower inhibitions and to drive people to take incredible risks to feed their habits.

    Ilmselt on tegemist järjekordse poliitilise meemiga, mis üritab raamida homoseksuaalsust kui memeetilist nakkushaigust. Loomulikult on see jabur, aga mõnedele inimestele on iga ettekääne vihkamiseks hea.

    Loetelu on selline:

    1) Secretive late night use of cellphones and computers

    2) Looks at other men in a flirtatious way

    3) Feigning attention in church and prayer groups

    4) Overly fastidious about his appearance and the home

    5) Gym membership but no interest in sports

    6) Clothes that are too tight and too “trendy”

    7) Strange sexual demands

    8) More interested in the men than the women in pornographic films

    9) Travels frequently to big cities or Asia

    10) Too many friendly young male friends

    11) Sassy, sarcastic and ironic around his friends

    12) Love of pop culture

    13) Extroverted about his bare chest in public

    14) Sudden heavy drinking

    15) Ladies, have you dated men in the past who turned out to be gay?

  18. Pakosta: homoabielu pole vaja
    Eesti Päevaleht

    „Me ei ole suutnud tuvastada ühtegi sotsiaalset garantiid, mis poleks tagatud inimestele, kes seda soovivad,“ põhjendas Pakosta, miks on tema hinnangul samasooliste kooselu reguleerimise näol tegemist pseudoteemaga.

    „On probleeme lastega, kuid need ei puuduta mitte samasooliste paare. Pigem hoopis väga laia perede ringi. Näiteks kui koos elab ema, vanaema ja laps,“ sõnas Pakosta.

  19. Mart K. ütles:

    tq ütles:

    Nii et miks keelata õe-venna abielu?

    Sest sama pere lastest moodustunud kooselulised paarid ei nõua selle lubamist. Tõenäoliselt sellepärast, et neid pole eriti palju. Kui neid oleks aga sama palju kui homosid ja nad oleksid oma abiellumisõiguse taotlemisel sama aktiivsed, tuleks küsimus vast vaagimisele võtta.

    Kas kaalumisele võtmise kriteeriumiks peaks siis olema homode arv ja aktiivsus? Miks just homode, mitte XXX-fiilide? Minu meelest on see väide täielik nonsenss.

    Proovime niimoodi ka:
    “Kui homosid oleks aga sama palju kui heterosid ja nad oleksid oma abiellumisõiguse taotlemisel sama aktiivsed, tuleks küsimus vast vaagimisele võtta.”

  20. toonik ütles:

    Kas kaalumisele võtmise kriteeriumiks peaks siis olema homode arv ja aktiivsus?

    Kindlasti. Kui majasuuruste tomatite arv on nullilähedane või ükski majasuurune tomat ei ilmuta huvi lehmakasvatamisõiguse vastu, ei ole suuremat mõtet hakata kaaluma majasuurustele tomatitele lehmakasvatamisõigust anda.

  21. dig ütles:

    Mis inimõiguse-küsimusse puutub, siis ÜRO Inimõiguste Deklaratsiooni 16. artikli lugemine võiks abiks olla.

    16. artiklis ei ole kirjas, et abielu tuleb defineerida nii, nagu homoaktivistid seda tahavad. Väär viide.

  22. tq ütles:

    Tõsi, muidugi ei tasuks õdede-vendade vahelisi seksuaalsuhteid promoda. Aga see aeg, kus abielu on miskitpidi seksuaalsuhte legitimeerija, võiks siiski möödas olla. Nii et miks keelata õe-venna abielu?

    Demagoogia? Tõenäoliselt küll. Aga siiski…

    Ei ole demagoogia. Rootsis jõudsid hiljuti üks õest-vennast paar omavahel seksimise eest kohtu alla ja võinuks ka istuma minna (ma kahjuks ei tea, kas ja kuidas see lugu lõppes). Ükski vasakliberaal aga ei astunud nende kaitseks välja. Täiesti õige küsimuseasetus.

  23. Martin ütles:

    Mulle tundub, et kui hakatakse homoteemaga seoses rääkima õe-venna abielust, mitmikabielust või veel hullem zoofiiliast, nekrofiiliast ja pedofiiliast, siis on tegu kas tavapärase rumalusega või sooviga jutt peateemast kõrvale juhtida.

    Ei ole. See on lihtsalt analüütiline lähenemine. Sina küll oled just omasooiharad aktivistid välja valinud, et nende poolt propagandat teha (mingil arusaamatul põhjusel skeptik.ee leheküljel), aga objektiivsel seisukohal oleva analüütiku jaoks ei ole vahet, kas abielu definitsiooni tahab laiendada omasooihar, oma õesse armunud kodanik, mitmenaisepidaja või keegi neljas-viies.

  24. Kas kaalumisele võtmise kriteeriumiks peaks siis olema homode arv ja aktiivsus? Miks just homode, mitte XXX-fiilide? Minu meelest on see väide täielik nonsenss.

    Nonsenss muidugi. Aga põhjuseks on väga lihtne asjaolu, et USA ja Lääne-Euroopa vasakliberid on juba kord selle teema oma agendasse kaasanud ning Martin Vällik võtab truu jüngrina kogu paketi korraga üle, millegipärast suutmata või soovimata selle kallal skeptiku tööriistu rakendada.

  25. Kriku, miks sa sellest teemast nii ärritunud oled? Ja analüütilist lähenemisest on sul puudu. Võibolla esita endale nullhüpotees ja vaata kuhu sa jõuad,kasutadas tänapäevast teaduslikku kirjandust ja mitte taskufilosoofiat.

    Kõik me ju maksame makse, armastame kedagi ja hoolime. Miks mitte lasta kahel täiskasvanul, kes teineteist armastavad, seaduslikult registreerida.

  26. Kriku, miks sa sellest teemast nii ärritunud oled?

    Ma ei ole mitte ärritunud, vaid häiritud. Mind häirivad kahepalgelisus, tõendamata väidete korrutamine, demagoogiavõtted, oponentide sildistamine ja sallimatus. Ja muidugi see ka, et kõike ülal nimetatut skeptiku sildi all harrastatakse.

    Ja analüütilist lähenemisest on sul puudu.

    Aga miks sa siis ühtegi puudust ei nimeta?

    Kõik me ju maksame makse, armastame kedagi ja hoolime. Miks mitte lasta kahel täiskasvanul, kes teineteist armastavad, seaduslikult registreerida.

    Mida seaduslikult registreerida? Oma armastust? Ja miks just kahel?

  27. Raivo ütles:

    seaduslikult registreerida.

    Oleks huvitav teada, kas kuskil kunagi mõni homopaar on sõlminud lepingu, mis nende omavahelised suhted abieluga sarnaselt reguleerib.
    Või pole proovitudki?

  28. ERL: Heterofoobia peab lõppema

    „Hüsteeria üleskütmise ja normaalsete väärtushoiakute ründamisega näitavad homoaktivistid ja nende partnerid sotsiaaldemokraadid, kuivõrd kitsa, sallimatu ja arusaamatu maailmavaatega inimestega on tegemist. Võideldes näiliselt tolerantsuse eest, on nende näol tegemist pimedate fanaatikutega, kelle eesmärgiks on meie laste ja terve ühiskonna moraalne laostamine ning traditsiooniliste väärtushoiakute lammutamine,“ ütles ERL juhatuse liige Henn Põlluaas.

    Nonoh :)

  29. Kriku ütles:

    Kõigi koos elavate inimeste vahel on seltsinguleping nii ehk naa olemas.

    Ahaa, demagoogia. Mida seltsinguleping endast tegelikult kujutab, võib lugeda Võlaõigusseaduse 7. osast.

    Seltsinguleping on oma olemuselt rangelt vabatahtlik ja ei teki spontaanselt mingisuguste maagiliste toimingutega näiteks lihtsalt sellepärast, et Üliõpilasküla mitu inimest ühte tuppa majutab.

  30. @salvey:
    Too pressiteade kirjutab muuhulgas:

    Igal lapsel on võõrandamatu õigus nii emale, isale kui normaalsetele perekonnaväärtustele, …

    Aga see on ju demagoogia. Ei tea, kas Kriku kirjutab ERLile pressiteateid?

    On terve hulk enam või vähem looduslikke nähtusi, mis võivad lapse ema või isa võõrandada ning ei Eestis ega üheski teises lääneriigis ei ole lapsel seepeale võimalik riigilt ega kelleltki teiselt välja nõuda, et talle “õigus nii emale kui isale” tagataks.

  31. K_V ütles:

    Raivo ütles:

    seaduslikult registreerida.

    Oleks huvitav teada, kas kuskil kunagi mõni homopaar on sõlminud lepingu, mis nende omavahelised suhted abieluga sarnaselt reguleerib.
    Või pole proovitudki?

    On. Nii mõnigi juristibüroo pakub vastavat teenust. Aga kuna puhtvõlaõigusliku lepinguga saab reguleerida ainult partnerite omavahelisi suhteid, mitte nende suhteid kolmandate isikutega (selleks peaks seadus eraldi liigutusi tegema, näiteks juriidilisi isikuid või staatusepõhiseid eriolukordi defineerima), on säärase lepingu skoop paratamatult tunduvalt kitsam kui abielulepingul.

  32. dig ütles:

    Aga kuna puhtvõlaõigusliku lepinguga saab reguleerida ainult partnerite omavahelisi suhteid, mitte nende suhteid kolmandate isikutega (selleks peaks seadus eraldi liigutusi tegema, näiteks juriidilisi isikuid või staatusepõhiseid eriolukordi defineerima), on säärase lepingu skoop paratamatult tunduvalt kitsam kui abielulepingul.

    Kui homopaar soovib “registreeruda”, siis miks peaks see üleüldse kedagi kolmandat puudutama?
    Kui jutt on lapsendamisest, siis oleks seaduste mõistetavuse seisukohalt õige nõuda lapsendamisõiguse laiendamist, mitte abielu mõiste “laiendamist”.
    Ei poolda õigusriiki, kus kõigepealt tuleb välja uurida viimased muudatused sõnade tähenduses, mis seaduseraamatusse kirja pandud.

  33. K_V ütles:

    Kui homopaar soovib “registreeruda”, siis miks peaks see üleüldse kedagi kolmandat puudutama?

    Näiteks sellepärast, et too kolmas on tööandja, kes oma töötajate peredele häid tingimusi pakkuda üritab, riik, kes perekondadele ühismaksusoodustusi pakub või kohalik omavalitsus, kes tahab emma- kumma paarilise suremisel ise temast maha jäänud varandust pärida selmet lasta kadunukese abikaasal see endale saada.

  34. Ameerikas Piiblivöö homoseksofoobsust uuriv Kentuckys asuva Moreheadi Osariikliku Ülikooli sotsioloogiaprofessor Bernadette Barton on põhjalikult vaadelnud Kentucky Kreatsionismimuuseumi väljapanekut ning sellest kokku pannud etnograafilise ülevaate, teavitab LiveScience. Professor märkas muuseumirahva käitumises tervet hulka klassikalisi fundamentalismi-ilminguid ja mitut sorti “varjatud” sotsiaalset survet, mis kokkuvõtlikult käib mõiste kohustuslik kristlus alla.

    On her third trip to the museum, Barton took her undergraduate students, who found the visit unsettling. Several in the group were former fundamentalists who had since rejected that worldview. Several others were gay. In part because of these backgrounds, Barton said, the students were on edge at the museum. Particularly nerve-wracking were signs warning that guests could be asked to leave the premises at any time. The group’s reservation confirmation also noted that museum staff reserved the right to kick the group off the property if they were not honest about the “purpose of [the] visit.”

    Because of these messages, Barton said, the students felt they might accidentally reveal themselves as nonbelievers and be asked to leave. This pressure is a form of “compulsory Christianity” that is common in a region known for its fundamentalism, Barton said. People who don’t ascribe to fundamentalism often report the need to hide their thoughts for fear of being judged or snubbed.

    At one point, Barton reported in her paper, a guard with a dog circled a student pointedly twice without saying anything. When he left, a museum patron approached the student and said, “The reason he did that is because of the way you’re dressed. We know you’re not religious; you just don’t fit in.” (The student was wearing leggings and a long shirt, Barton writes.)

    The pressures were particularly tough for gay members of the group, thanks to exhibits discussing the sinfulness of homosexuality and same-sex marriage. A lesbian couple became paranoid about being near or touching one another, afraid they would be “found out,” Barton writes. This “self-policing” is a common occurrence in same-sex relationships in the Bible Belt, Barton said.

  35. dig ütles:

    Näiteks sellepärast, et too kolmas on tööandja, kes oma töötajate peredele häid tingimusi pakkuda üritab,…

    Ausalt öeldes ei kujuta ette tööandjat, kes sooviks homopartnerlust toetada, aga ei saa, kuna seaduses pole vastavat lepingut abieluks nimetanud.

  36. Uuring: soomlaste enamus toetab hetero- ja homopaaride abielude võrdsustamist
    Postimees

    Soome rahvusringhäälingu YLE tellitud uurimus näitab, et suurem osa soomlasi oleks sellise abieluseaduse poolt, mis annaks nii hetero- kui homopaaridele ühesugused õigused. Sellist seadusemuudatust toetas 54 protsenti küsitletuist.

    Milliseid veidraid vorme kohalik homofoobia võib võtta, saab teada kommentaaridest (enne kui see ära koristatakse):

    pealik.
    22.08.2010 17:24
    Teeme õige nimekirja neist ajakirjanikest ja toimetajatest, kes topivad dr Mardna poolt haiguseks nimetatud pderastia (mida see tõepoolest ka on) teemasid ajalehte ja uurime täpsemalt millega seltsimehed vabal ajal tegelevad.

    Ma ei imestaks sugugi, et selle artikli üllitanud Liisi Poll on omasooihar.

    Hakkame aga jah ebaseaduslikku jälitustegevust toimetama ja nimekirju koostama ja kui “kõva käsi” ehk “eesti rahvuse päästja” võimule tuleb, on hea sahtlist võtta.

  37. Valitsuse pressikonverentsi stenogrammi järgi tõstatas Lukas teema ise täitsa ilma küsimuseta.

    “Et ei jääks siia lihtsalt muljet, et ülejäänud valituses valitses tööpuudus nii kaua, kui Jürgen käis oma seljas eurot Brüsselist koju toomas, siis mõne kommentaari ma annan ka istungi väliselt ajakirjanduses kõlanud teemade kohta, mis on rahvusvahelises hariduspildis ja mis siis, kui nad meie ajakirjanduses ilmnevad või ilmuvad, tekitavad kohe küsimusi: kas meil ka midagi sellist toimub?”

  38. No kuulge, see kolmandate isikute probleem on Eestis küll väga tavaline ja tavaliselt on sellele ka mingid lahendused leitud. Neid paare, kes pole formaalselt abielus, aga sellele üsna lähedastes suhetes, on meil ikka väga palju ja homod moodustavad neist vaevalt et eriti suurt osa.

  39. Ma pakuks välja veidi radikaalsema mõtte: abielu mõiste seadustest ära kaotada ja käsitleda seadustes vaid leibkondi, mis on siis 2+ inimest nendes kõikvõimalikes permutatsioonides.

    Kirikud ja muud religioossed organisatsioonid võivad rahulikult edasi laulatada paare täpselt nii nagu nad heaks arvavad, kuid riik hoiduks sellisest tegevusest.

    Jah ma saan aru, et sellega on seotud terve hulk küsimusi nagu, kas leibkonnal on ka mingi ülemine piir? millal leibkond moodustub ja lahku käheb? jne aga äkki oleks arutamist väärt.

  40. Kriku. Analüütiline mõtlemine: Esitad hüpoteesi ja nullhüpoteesi ja plaani, kuidas läheneda teemale (Küsimused ntx ja väike ülevaade, mida ootad) Uurid teadustöid ja või teed ise uurimustöö. Ei kasuta taskufilosoofiat oma vaadete tõestamiseks. Vaata kuhu jõuad – http://en.wikipedia.org/wiki/Critical_thinking

    Teate suurim probleem ei ole, et saab kusagil juriidiliselt lepingud sõlmida. Natuke kahju, et riik ei arvesta kõigi kodanikega ja teeb “homonalju” nendel.

  41. Kui juba abieludefinitsiooni laiendada ühesoolistele paaridele, siis tõepoolest võiks juba rohelise tule anda ka mitmenaise(mehe)pidamisele, mis on kindlasti levinum kui omasooiharus kuid samas ühiskonna poolt rohkem tõrjutud. Probleemid on ju samad mis homodel – ei lasta haiglasse ligi kuna ei ole lähisugulane, pärimised jne. Lisaks nendele tekib erisooliste inimeste kooselust lapsi…

  42. @ell:

    Ell, sinu loogika töötab nii:

    1. Õun on puuvili
    2. Pirn on puuvili
    3. Pirn = Õun

    @gid Vaevalt et kriitiliselt. Pigem omaenda “tarkus”

  43. Raivo ütles:

    1. Õun on puuvili
    2. Pirn on puuvili
    3. Pirn = Õun

    Missugused ell’i sõnavõtus figureerivad mõisted vastavad metasüntaktilistele muutujatele ‘õun’, ‘pirn’ ja ‘puuvili’? Kui oled selle vastavuse kokku pannud, küllap näed siis isegi, et see kriitika ei kritiseeri ell’i tegelikku seisukohta.

  44. @dig:

    Noh see oligi, mida ma tahtsin tõestada. Mitmenaise/mehe pidamine pole sama kui misiganes suhe kahe täiskasvanu vahel. See on sama labane võrdlus ja nõudmine kui et pirn=õun. Vaata loe see kriitilise mõtlemise artikkel läbi kui just ülikoolis ei õpetatud seda tegema.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga